FesztiválTitanic versenyfilmekA család árulásaSoós Tamás Dénes
A Titanic
versenyfilmjeit a család iránti érdeklődés kötötte össze.
Ha a plázák és
multiplexek korában a moziknak nem egymással, hanem más szabadidős tevékenységekkel,
shoppingolással, focimeccsel, tévézéssel kell versenyezni, akkor a
filmfesztiváloknak az internetes letöltés a vetélytársuk. Fesztiválra azért jár
az ember, hogy olyat lásson, amit máshol nem lehet: kultfilmet, ismeretlen
tehetséget, kis nemzetek nagy kincseit, vagyis bármit, ami szélesíti, tágítja a
horizontját. Csakhogy ritkaságok felől tájékozódni ma már az interneten szokás,
a cinephilt (il)legális platformok sokasága csábítja a négy fal között, így egy
fesztivál sem becsülheti le a lustaság erejét, az otthoni kanapé puha
kényelmét. Az idei Titanic – nagyon is tudatosan – torrentbiztos programot kínált,
aminek meglett az eredménye, mert – szemre – a tavalyinál nagyobb volt az
érdeklődés. A külföldi sajtó által felhájpolt alkotások, az Evolúció például, vagy a The Witch, feltöltötték az Uránia mozi
nagytermét.
Ám a kiemelt filmeket
övező érdeklődés sem feledtette, hogy manapság már mást jelent Titanicra járni.
Hiányzik a felfűtött izgalom, és a kultusz, ami régebben körbelengte a
fesztivált. A Titanic mustrája már nem az új kedvencek felfedezésének terepe,
inkább csak érdekesség, és kötelező kör, amit megszokásból lefut az ember, és ha
már ott van, élvezi. A magyar kultúrafinanszírozás visszásságaitól a moziba
járási szokások megváltozásáig nyilván számottevőek az e mögött húzódó indokok,
de ettől még keserűen sorolhattuk, mit nézhettünk volna, mondjuk, tíz évvel
ezelőtt a fesztiválon: Gaspar Noé fantaszta agymenését az Evolúció, Jiří Menzel keserédes őszikéjét a Házi gondozás, és Atom Egoyan télbe, hóba, halálba fagyott
melankóliáját a Démonok helyett. (A
fődíjat a Démonok, a zsűri különdíját
az Evolúció kapta.)
Talán a „nevek” hiányát
volt hivatott pótolni a gondos szelekció, amely erős tematikára fűzte fel a
versenyprogram filmjeit. Az első- és másodfilmes rendezők munkái különböző
irányból ugyan, de mind a családi élet felé közelítettek, és azt kérdezték,
hogyan formál és miként deformál a legszorosabb, legintimebb emberi kapocs. A
legeredetibb gondolat Gaspar Noé alkotótársáé és feleségéé, Lucile
Hadžihalilovićé volt, aki a 2004-es Ártatlansággal
vált saját jogán is érdekes filmalkotóvá. „Én az elveszettség érzését keresem a
moziban. Azokat a filmeket szeretem, amiket nem értek teljesen” – vallja a
direktornő, aki tartja is magát ehhez az elvhez, hiszen az ő filmjeit sem lehet
teljesen megérteni. Álomlogikára felfűzött alkotásait nem a történet, csak egy szimbolikus
logika strukturálja, és az is csak igen lazán. Hadžihalilović érzéseket,
hangulatokat filmez, és új formákat keres félelmeink kifejezésére. Az Ártatlanságban prepubertás korú lányok
élnek egy külvilágtól elzárt iskolában, táncolni, énekelni tanulnak,
gondtalanul és szabadon játszanak a parkban, amit mindenhonnan víz határol. A
víz a kisgyerekkor határtalan, cseppfolyós hangulatának jelképe; a tánc, az ének
az érzékiségé; az arcnélküli közönségnek tartott, nyomasztó előadás pedig a
külvilágtól való félelemé.
Az Evolúció az Ártatlanság
párfilmje, de míg az az életre való felkészülésről, addig az Evolúció a halál, a bizarr, a perverz
megismeréséről szól. Kameráját ezúttal is magába zárt, szektaszerű közösségre szegezi
Hadžihalilović, a tengerparti halászfaluban a fiúk egyedül élnek anyjukkal,
akik időről időre elkísérik őket a rozsdás kórházba egy operációra, amitől majd
„jobban lesznek”. Tengeri csillag figyel a halott fiú köldökén, akire a tízéves
Nicolas a tenger mélyén bukkan, és ahogy a baljós jelek szaporodnak, Nicolas
lassan eljut a testrablós sci-fik klasszikus felismeréséig: az anyám nem az
anyám! Verőfényes lázálom az Evolúció,
melyben a tizenéves fiúk a test változásának félelmeivel, a szerető szülői
közeg eltűnésével szembesülnek, miközben a történet szintjén egy meglehetősen homályos
sci-fi-horror bontakozik ki, melyben a női szekta a tengeri élőlények
aszexuális reprodukciós képességeit isteníti, és egy császármetszéses videó
alapján igyekszik teherbe ejteni a kisfiúkat. A lomha, repetitív Evolúció több kérdést hagy nyitva, mint
amennyit megválaszol, s hogy ki frusztráló filmélményként könyveli el, ki
innovatív gendertanulmányként olvassa Hadžihalilović művészhorrorját, az
teljességgel a befogadó ízlésétől függ.
A francia rendező
eredeti képzettársításaihoz csak Tobias Nölle vizuális fantáziája ért fel a
versenyprogramban. Magánnyomozók Svájcban is vannak, tudtuk meg Nöllétől, és ők
sem kevésbé magányosak, mint amerikai pályatársaik. Talán csak kissé furább szerzetek.
Adorn Aloysra még apja hagyományozta hivatását és aszociális jellemét. Saját
élete nincs, ezért menekül másokéba, megszállottan nézi otthon a kliensek
videóit, mígnem apja halála után annyira berúg, hogy elalszik a buszon, egy nő pedig
kirabolja, és az ellopott felvételekkel zsarolni kezdi. A Magánbeszélgetésből ismerjük a csavart: a privátkopó megőrül, ha kémkednek
utána, de Nölle hamar elhagyja a krimiszálat, mikor kiderül, a zsaroló is betokosodott
a magányba, és nem bosszúra, inkább beszélgetőtársra vágyik. Itt kezdődik a
bravúr: megelevenednek az elnyúló telefonbeszélgetések során kiötlött
fantáziák, és Nölle, aki írta, vágta és rendezte a filmet, a francia újhullámot
felidéző játékossággal vágja egymásra képzelet és valóság képeit. Hősének
kihívást jelent, hogy fantáziavilágából visszataláljon a cementszürke, de valós
életbe, felhagyjon az eszképizmussal, és lezárja a menekülési útvonalakat. Színes,
szívvel teli mozi az Aloys: ennyi
keserű humort, ennyi költészetet svájci filmben még nem láttunk.
„Az számít, ami a
képzeletben rejlik” – mondja a svájci nyomozó, s hisz benne, hogy amit egyszer
elképzelt, annak esszenciája vele marad. Jó hír ez a szerelmesnek, de rossz
annak a kanadai kisfiúnak, aki látja, ahogy apja házasságot tör, hallja, hogy
sorozatgyilkosok garázdálkodnak Kanadában, és ezek a félfüllel hallott
események stimulálják a fantáziáját. Felix érzékeny fiú, érti a disszonanciát,
a felnőttek világán végigfutó repedéseket, de az információmorzsákat saját
logikája szerint rakosgatja össze. I.E., azaz internet előtti időkben, a
nyolcvanas évek Montrealjában járunk, Felix pedig egy elejtett buzizás és a
híradásokban terjedő AIDS-paranoia alapján arra következtet, ő is AIDS-es
homoszexuális. A dokumentumfilmek felől érkező, lassú – egoyani – svenkekkel és
kocsizásokkal dolgozó Philippe Lesage képekben meséli el, hogyan születnek
felismerések, gondolatok a fiú fejében, erre reflektál a közös horrorfilm-nézés
is: a The Entity-ben a hősnő azzal
hívja elő a démonokat, ha rájuk gondol. A Démonokban
anélkül is jönnek a démonok, hogy gondolnának rájuk. Lesage, mint Jacques
Audiard a Dheepant, a kétharmadánál
megtöri a tízéves fiú képlékeny lelki világáról szóló történetet, és fellépteti
az addig csak a hírekben garázdálkodó gyerekgyilkost. A családi traumák
ellenére is békés, nyugodt világot zúz szét, melynek a gyilkos mindvégig
részese volt: a szakadás az ártatlan, hétköznapi lét és a mögötte rejtőző
horror kontrasztját élezi ki, csakúgy, mint David Lynchnél (Kék bársony, Twin Peaks). A Démonok a
terrorizmus korának autentikus felnövéstörténete, a biztonság benne illúzió, a
gyermek világképét újabb és újabb traumák korrigálják.
Sorozatgyilkos
tevékenykedik Kínában is, de ez mintha nem érintené az álmos kisváros életét (Ami a sötétben rejlik). Sem a
rendőröket, sem a rendezőt nem érdekli különösebben a bűntény, a nyomozók
inkább mahjongoznak, Wang Yichun, a rendező pedig a lányok, Qu és Zhang
nyiladozó értelmére, szexualitására koncentrál. A bűntényt megoldatlanul hagyó
nyitott lezárással végképp szimbolikussá válnak a gyilkosságok, amik Qu
rémálmaiban az első vérzésre rímelnek, a történetben pedig a kínai rezsim
kritikájává emelkednek. Wang filmje 1991-ben, a vérbe fojtott Tienanmen téri
tüntetés után játszódik, a kisváros lakói pedig vállukat sem rándítják a
gyilkosságok hallatán, talán mert hozzászoktak már, hogy a kommunizmus alatt
el-eltünedeznek az emberek. „A Paradicsomban nincs gyilkosság” – elevenítette
fel A 44. gyermek a sztálini
ideológiát, amely szerint az emberölés csak a hanyatló Nyugat devianciája, Wang
Yichun pedig éppen a mindennapokra rátelepedő, de a kisemberek által
tehetetlenül figyelt és természetesnek vett gyilkosságsorozattal világít rá a kínai
kommunizmus visszáságaira.
Az Ami a sötétben rejlik egyébként
hangulatos, szerethető felnövekvés-mozi, amely kedves elrajzoltsággal listázza,
milyen volt a kilencvenes évek Kínájában élni, Lei Fengről, a kommunista fiú
legendájáról tanulni, őskínait olvasni a savanyú szagú nagyapónak,
popslágereket énekelni raktárépületek bádogtetőin, videokazettán nyugati, „fehér”
pornót nézni, amíg a rendőrség le nem kapcsolja a villanyt a házban, hogy
bennakadjon a szalag a lejátszóban, és a bizonyítékkal együtt letartóztathassák
az egész bagázst. Wang Yichun filmje érzékenyen tapintja ki a generációk között
húzódó árkot, a szülők romantikától mentes világát, melyben minden az étel
körül forog, mert a nagy éhínséget átélő nagyszülők beléjük verték annak
fontosságát, és férjül is azt választotta az anyuka, aki megtanította neki a
trükköt, hogyan kell másfél adagot kérni a rizsosztásnál.
Gyengéd érzelmeknek Vlasta
és Láda házasságában sincs helye. Vlasta afféle morva Teréz anya, házhoz járó
ápolónő, aki munkájában és magánéletében is feladja a személyiségét, hogy mások
gondját viselje. Férje számára természetes, hogy kisujját sem mozdítja a házimunkában,
és bár jó szándékú, és szereti feleségét, nem veszi észre, hogyan megy tönkre Vlasta
a félszázados robotolásban. Mikor egy baleset után kiderül, hogy rákos, és csak
fél éve van hátra, Vlasta végre változtat az életén, és az addig kinevetett
spiritualizmus felé fordul.
A Házi gondozásban a korábban reklámfilmekben dolgozó Slávek Horák a
cseh kisvárosi szatírák hagyományát hozza közös nevezőre a keserédes rákfilmek divatjával
(Fifti-fifti, Én, Earl, és a csaj, aki meg fog halni). Életigenlő mozija a
nagyok, Menzel és Forman humanizmusára és humorára emlékeztet, amely a békák
számára 2 millió euróból épített, EU-s aluljáró gondolatát ugyanolyan
egészséges iróniával szemléli, mint a spirituális önfelfedezést vagy az
alkoholizmus tragédiáját. A Házi gondozás
nem mond újat, de azt nagyon szimpatikusan teszi, és emlékeztet rá, hogy az
elmúlást csak jó, csehes humorral lehet elfogadni.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 17 átlag: 6.29 |
|
|