Magyar MűhelyLiliom ösvényapa/anyaSchubert Gusztáv
Fliegaufnál valamiképpen mindig
megszólal a fájdalmas gyerek-zsolozsma: apa, anya, apa, anya….
Fliegauf filmjeiben a család az
alfa és az omega, a balsors forrása és az ígéret földje, ahová azonban csak a
boldogtalan kevesek juthatnak el. Odaérni nem szerencse dolga: súlyos
tapasztalás és kínkeservesen lassú gyászmunka a megnyugvás ára. A család akkor
működik normálisan, ha „szemefénye”, a gyermek boldog, ez azonban ritkán adatik
meg, mert ennek a boldogságnak elsősorban a család épsége a garanciája. A
Fliegauf-filmekben azonban nemhogy boldog, még ép családokat sem látunk. (Ha
csak a Rengeteg egyik epizódját nem
számítjuk ide, de ott épp a megzakkant apuka jelenti a legnagyobb veszélyt: molesztálja
a lányát.) A Dealer, a Womb, a Csak a szél, és a Liliom
ösvény gyerekei csonka családokban nevelkednek. Magányos anyák a
családfenntartók, amennyire lehet, igyekeznek megőrizni az elveszett teljesség
illúzióját. Már aki: a Dealerben a
drogfüggő anyuka saját kislányát árulja a heroinért, a Liliom ösvény rettenetes asszonya pedig gyakorló őrült, aki a kislányán
áll szörnyű bosszút (a pincébe zárja), amiért a férje elhagyta. A Womb hősnője sem teljesen százas,
klónoztatja autóbalesetben elvesztett barátját, „újraszüli” hajdani
kispajtását. Az elvesztett szerelmet és gyerekkori boldogságot azonban a
közeljövő genetikai csúcstechnikája sem hozza vissza, az „anya” sem a klónozással
feltámasztott gyerekkori jóbarátot, sem a szerelmét nem kaphatja vissza, hiszen
velük ellentétben ő nem kétszer él. A klónfiú is csak addig boldog, amíg meg
nem ismeri múltját. Rebeka ugyan „életre kelti” a halott Tommyt, de ez a tett a
jó szándéka ellenére végletesen önző, és végül is meddő: sem anyaként, sem
szeretőként nem kap elégtételt a tragikus veszteségért.
A Fliegauf megidézte világban a
gyerekeknek rendkívül rossz sorsa van, vagy nyomorognak (Csak a szél), vagy lelkileg teszik őket tönkre (Rengeteg, Dealer, Liliom ösvény).
És a megsebzett, testileg-lelkileg megrontott gyermekből ritkán lesz normális
felnőtt. A balsors akár hetedíziglen is öröklődhet.
A Liliom ösvény a Rengeteg
és a Dealer fatalizmusához képest optimista
fordulat, már pusztán azzal is, hogy felveti a kérdést: meg lehet-e szakítani a
láncot, meg lehet-e törni az átkot? Tulajdonképpen a Womb hősnője is ezzel próbálkozik, csak ott a megoldás még
fantasztikus. A Liliom ösvény férjét,
kisfiát elhagyó fiatalasszonya – aligha véletlen, hogy őt is Rebekának hívják –
gyakorlatiasabb megoldást választ. Örökül kapott mintáin, saját
világszemléletén és viselkedésén próbál változtatni. Ami ugyan házilagos
megoldás, de sokkalta nehezebb a kívülről kapott kész megoldásnál (például a Womb-beli klónozásnál), merthogy a traumatikus
emlék beleég az emlékezetbe, és hosszú évek múltán is visszajár kísérteni. A Liliom ösvény emiatt lesz kísértet-mozi,
méghozzá az Ideglelés sikere nyomán népszerűvé
lett ál-dokuk kézikamerás amatőrizmusában elbeszélve. A gonosz anyuka (Viola
mama), és Rebeka kislánykori emlékképe egyaránt szemcsés fekete-fehér found footage snittekben járnak vissza
kísérteni. Fliegauf azonban nem zsánerfilmes és nem is mainstream-iparos, úgyhogy
szívfájdalom nélkül kidobja a kínálkozó lehetőséget, hogy népszerű ghost story-t készítsen, inkább azt
forgatja le, ami igazán izgatja. A gyerekkori traumát tehát nem látjuk, hanem Rebeka elbeszéléséből
ismerjük meg. Kisfiának, Daninak meséli el a rémtörténetet, de nem
tárgyszerűen, hanem hátborzongató Andersen-meseként, hogy tanítson, de ne
sebezzen. „Az erdő szélén egy apró viskóban élt a Tündér és a Vadász, volt egy
kisfiúk is, Aranyomnak hívták…” (Stefanovics Angéla szuggesztív átlényegülése
révén az egyre sötétebb mese célba is ér.) Ez a választás nem függetlenfilmes manír,
a Liliom ösvény vezérfonala ez a
meseterápia. Fliegauf így tudja hitelesen és átélhetően elmesélni egy súlyos
gyerekkori traumát elszenvedett nő öngyógyításának történetét, aki elhagyta a
férjét (hogy pontosan miért, azt nem tudjuk meg, a férfit nem is látjuk, a nő
leginkább chatelve érintkezik vele), de hétéves kisfiát, Danit nem akarja
elveszíteni. Ennek eszköze a meseterápia, amely egyszerre enyhíti az asszony
lelki sebeit és Dani traumáját. Az elmesélt múlt gyógyít, a film végén Rebeka
és Dani együtt keresik fel a szűkszavú, emberkerülő nagypapát, együtt
takarítják ki a gonosz nagyi erdei kísértetházát és vetik tűzre a régi lomokat.
Talán odaköltöznek.
Addigra már tudjuk: erdő
mellett nem jó lakni. De ha elmeséljük, meghallgatjuk a rémmeséket, kiismerjük
a bennünk alvó rémeket, talán sikerülhet.
Liliom ösvény – magyar, 2015. Rendezte, írta, zene: Fliegauf Bence. Kép: Lovasi Zoltán. Producer: Mesterházy Ernő. Szereplők:
Stefanovics Angéla (Rebeka), Sótonyi Bálint (Dani), Gindert Mária (Viola mama), Székely B. Miklós (Rebeka apja), Balogh Maja (A kislány Rebeka). Gyártó:
Fraktál Film. Forgalmazó: Big Bang Média. 90 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 7.4 |
|
|