Magyar MűhelyKamondi Zoltán (1960-2016)A csábítás és a halál játékaiBáron György
Csábítás, morbid humor,
halál – az immár végérvényesen befejezett életmű vissza-visszatérő, erős
motívumai.
„Meghalt Gábor. – Hogy
történt? – Váratlanul. Hirtelen szívroham.” Kamondi Zoltán befejezett, már csak
technikai simításokra váró utolsó filmje, a Halj
már meg! kezdődik ezzel a párbeszéddel. A zárszó azonos a mű címével: „Gábor,
halj már meg!” Ezt a temetőben mondja a két víg özvegy, volt feleség és volt
szerető, a főhős sírjánál, összenevetve, mert megpillantanak ott egy harmadik
gyászoló hölgyet, virágcsokorral a kezében.
Hogy – utólag
visszatekintve – megjósolta volna? Ne
keressünk misztikus, transzcendentális momentumokat az életében. Keresett ő a filmjeiben épp eleget. S aki ezeket
kutatja, óhatatlanul eljut az elmúláshoz. Csábítás, morbid humor, halál – az
immár befejezett életmű vissza-visszatérő, erős motívumai ezek.
„Már csak a halál
érdekel” – veti papírra emlékezetes főiskolás vizsgafilmjének, a Kiki és a hímek-nek festőművész hőse
(Gelley Kornél), miközben rezignáltan veszi tudomásul, hogy hervadásában is
élveteg modell-felesége (Törőcsik Mari) párductestű fiatal rajongójával
hempereg. A múlt század első felében járunk, Kamondi egyetlen múltidéző munkája
ez, a többi ideje, a mai tárgyú Kísértések
és a Halj már meg! kivételével,
behatárolhatatlan; nem csak a kor, a hely is: világvégi helyszín mind, a
fantázia és a valóság határvidékén. A Kiki-ben
a ruhák, a bútorok, a nyelvezet, a gesztusok nagy műgonddal idézik fel a nemrég-múltat.
A mozgókép csecsemőkorát éli, régi, esős tekercsek peregnek, megsárgult
fotográfiákon pásztáz Medvigy Gábor kamerája, a tekerős fonográf tölcsérkagylójából
operarészlet zeng a szerelemről. Kicsiben, de már tetten érhető az a nagyoperai
hangütés, amely a tehetségesen induló képköltő egész későbbi életművét áthatja.
Ide nekem az oroszlánt
is! – ezt sugározza-lükteti első, s mindmáig talán legambiciózusabb
játékfilmje, a – megint csak beszédes című – Halálutak és angyalok. Letagadhatatlanul debütáns munka.
Enciklopédikus igényű, mindent elmondani vágyik életről, halálról, szerelemről.
Idézzem az első dialógust? „Hallgatni arany, meghalni ezüst.” Az idős Rudolf Hruąinsky
suttogja, nagybetegen, csüggedten, a végre várva. Az igazi hős azonban nem ő, s
még csak nem is a Gregory Hlady játszotta tékozló fia, hanem – mindkettejük –
szerelme, a titokzatos Ilona, a fiatal Eszenyi Enikő emlékezetes
megformálásában. Már ebben a filmben érezhető, hogy Kamondi férfi hősei
tétovák, halványak, jószerivel rezonőrök, igazából a nők az erősek, köröttük
forog a cselekmény. Aligha véletlenül választ mindig sima, jellegtelen – s a
magyar néző számára ismeretlen, többnyire külföldi – színészeket a férfi
szerepekre: Hladyhoz hasonló alkat Az
alkimista és a szűz főhőse, Mariusz Bonaszewsky, a Kísértésekben Miklós Marcell, majd a Dolinában Adriano Giannini. Az Alkimistából
a viharos erővel berobbanó, pályakezdő Ónodi Eszter, valamint az idős Danuta
Szaflarska kettősére, a Kísértésekből
az anyát alakító Básti Julira, a mellékalakokat megformáló Derzsi Jánosra és
Seress Zoltánra, továbbá a roma gyereklány Kovács Julira, a Dolinából Molnár Piroskára és a
mellékszereplőkre emlékszünk inkább, mint a főhősre. Erős férfikarakter csupán
a Halj már meg!-ben bukkan fel,
Cserhalmi György személyében, ám ő halott, az ő alakját idézi fel a két
nagyszerű színésznő, Kováts Adél és Ónodi Eszter, olyan fajsúlyos mellékalakok
karéjában, mint Törőcsik Mari, Csákányi Eszter és Kulka János, többek között.
Igen, a Kamondi-filmek
hősei egytől-egyig fiatal férfiak, ám a világa női univerzum. Azért, mert –
akárcsak Fellininél – érzéki, csábító, buja világ ez. Nem a történet érdekli
elsősorban, hanem a tér, az atmoszféra és a kép; a sztori formai elem, a képek
hordozója. Ennyiben Kamondi a hatvanas évek modernista filmes törekvéseinek
örököse és továbbfejlesztője.
Összes munkája közül
kétségkívül a Halálutak... a
legradikálisabb, a legkihívóbb és a legegyenetlenebb. Minden képsorán ott az
erős rendezői tehetség összetéveszthetetlen kézjegye. Mintha nem is mozgóképet
látnánk, hanem bacchanáliát, fekete misét vagy vudu-szertartást. Különösképp a film
második felétől, amikorra végképp szétázik a gyenge történetszál, s átveszi az
uralmat a mágikus képzelet. Mágikuson nem annyira varázsost értve, mint valódi
mágiát, bűvölő varázslatot. A különös terekben jókora fekete kutya bóklászik
(mint csaknem mindegyik későbbi filmjében), a halál mélyfekete hollója lebbenti
szárnyát. Behatárolhatatlan a történések színtere: időtlen és mai, túl- és
evilági. Mintha egy elsüllyedt civilizáció romjai között járnánk. Állandó
alkotótársa, Melis László Mozart korabeli öltözetben száll ki egy elegáns
limuzinból, s fakad dalra a lepusztult miliőben. Világvégi buli zajlik a sivár,
üres falak között. Hatalmas tüzek gyulladnak, egy égő ember lángolva lezuhan a
tetőről, ugyanakkor az énekesnőn nem fog a gravitáció, úszik a levegőben. A két
őselem, a tűz és a víz már ebben a filmjében fontos szerepet játszik: Soma
sárban-pocsolyában énekel, átnedvesedett pólóban, két angyali kerub-fiú vizekről
dalol, amelyekben az arcukat fürdetik. Rejtélyes medál vándorol kézről-kézre,
szétesően ócska rozsdavörös furgon kanyarog a poros úton, mellette titokzatos
elliptikus jel rajza tűnik fel. Hol sivatagban járunk, hol a civilizáció
romlott végvidékén, hol mintha arab város utcáján, primitív törzsek lakhelyén,
vagy épp beduin sátortáborban lennénk. Vak kisfiú tapogatózik az elképzelt
kikötő felé, ő vezeti hősnőnket. A vakság a következő opuszban, az Alkimistában is előkerül, mintha
Theiresziász, az antikvitás vak jósa öltene e figurákban testet, aki mindenki
másnál tisztábban lát, vagyis a szó spirituális értelmében vezető. A végső
helyszín, ahová kijutnak: a végtelen tenger.
A képeket mondom, nem a
históriát, mert ezek az igazán fontosak. A röviden összefoglalható történet
szerint a Hruąinsky játszotta öregúr haldoklik,
fiát kevéssé érdekli mindaz, amit fizikailag és szellemileg rá hagyna, az
öregúr inkább a fiú ifjú, szépséges szerelme felé fordul. Ennél nem sokkal több
a nehezen kihámozható sztori, de fölösleges is bíbelődnünk vele: annak az
utazásnak, amelyre a rendező elvisz minket, nincs története, csak folyamata,
színterei és eseményei, mintha az utazó kíváncsi tekintetével szemlélnénk az
egymásra torlódó bizarr helyzeteket.
A Halálutak…-ban nagypapa fordul csalódottan el unokájától annak
kedveséhez. Hasonló mintát rajzol ki a második játékfilm, Az alkimista és a szűz cselekménye. Benne varázsos-kedves nagymama
szövetkezik fiú unokája szerelmével. A Hruąinsky-Eszenyi páros történetét
Danuta Szaflarska és Ónodi Eszter duettje ismétli-variálja. A duettet szó
szerint értve: találkozásuk legerősebb pillanata, amikor kettőst zongoráznak,
cigivel a szájuk szögletében, Ónodi mókás füles usánkában. A tér itt is
egyszerre valóságos és álomszerű: a vízzel elöntött Bözödújfalut látjuk a nyitó
képeken, s később e helyszínen, a nagy vízben teljesedik be Eszténa és Sziráki
szerelme. A Halálutak...ban vak
kisfiút vezetett a hősnő a tenger felé, itt a férfi veszíti el a szeme világát,
s lesz látóvá, azaz csodatévővé, akit
kisgyerek támogat el a vízpartra. A motivikus egyezések ellenére Az alkimista… alapvetően különbözik
elődjétől. Bár vad szenvedélyek dúlnak benne is, s az ég ismét a földdel, a tűz
a vízzel, a képzelet a valósággal érintkezik, jóval higgadtabb, összefogottabb
munka ez. Mindenekelőtt, szemben az előző szeszélyes csapongásaival, világos
vonalvezetésű történetet mesél el. A sztori a felismerhető jelen időben
kezdődik, hőse egyetemi oktató, aki az aranycsinálás titkát kutatja
szenvedélyesen. Az egyetemen találkozik Eszténával, aki azon buzgólkodik, hogy
elveszítse végre szüzességét, s erre hősünket szemeli ki. Ám az első kísérlet
sikertelen marad, mert Szirákinak fontosabb az arany-, mint a gyerekcsinálás.
Hogy aztán a filmzáró nagyjelenetben megtörténjen a csoda, s kettejük
beteljesült szerelme gyújtsa lángra a lombikokat. Ha a fiú csodatévő, akkor Eszténa
valódi boszorkány, aki hatalmát elsősorban Macin, a belé reménytelenül,
halálosan szerelmes nagy erejű ketrecharcoson (Növényi Norbert) próbálja ki.
Míg a Halálutak... végig a képzelet
birodalmában játszódott, az Alkimista... fokozatosan
halad a realitástól a képzelet birodalma felé, bravúrosan egyensúlyozva a kettő
közötti keskeny mezsgyén. Itt a misztikum magából a sztoriból fakad, lévén a
középpontjában aranycsinálás, annak minden ősi attribútumával, kígyókkal,
halakkal, kutyákkal, értéktelen kövekkel, amelyek arannyá változnak, majd
vissza, boszorkánnyal, alkimistával, titkos laboratóriummal, még az
obulus-motívum is beúszik. Ugyanakkor a figurák köznapiak: Sziráki nem különbözik
egy átlagos egyetemi oktatótól, Eszténa lelkes mai diáklány, szülei (Haumann
Péter és Bodnár Erika) példás nyárspolgárok, Maci kigyúrt testű, gyereklelkű
tékvandós.
Megvakított hősünket a
mai városból lángoló szárnyak repítik az elöntött faluba, a csodák időtlen
színterére. Kamondi jellegzetes, összetéveszthetetlen világában landolunk
megint, az idők és kultúrák találkozásának senkiföldjén, ahol bármi
megtörténhet, s meg is történik, mert semmi nem szab határt a képzeletnek. A
reális és misztikus történetszál itt összeér, s – akárcsak Sziráki és Eszténa
teste – egyesül. A várost elhagytuk, olyan üres térbe érkeztünk, amelyet már
csak az őselemek uralnak; tűz lángjai és víz szüntelen zubogása festi alá a
filmvégi nagyjelenetet: a találkozást.
A Kísértésekkel a rendező visszavisz minket a jelenbe és a városba.
Ha az első három nagyfilmjében kitapogatható valamiféle tendencia, az az óvatos
haladás a transzcendenstől a reális irányába, ám utóbbit teljesen el nem érve,
mert ellensúlyként mindig ott a misztikum. A Kísértések Kamondi első filmje, amely konkrét térben és időben
játszódik. Mai történet ez, de a terek némileg elvontak, álomszerűek. Az egyik
helyszín hősünk családjának elegáns, többemeletes luxusvillája, ám ez nem
városnegyedben helyezkedik el, hanem magában áll egy enyhe dombtetőn, akár
valami kísértetkastély. A másik színtér mai, modern város, de belőle főleg
üres, sivár, kihalt betontömböket, falakat és oszlopokat látunk. A harmadik
hely a hős apjának vidéki tanyája, nem tudni merre fekszik, valahol a
senkiföldjén, távol a civilizációtól, sáros-poros végvidéken. Mindhárom
helyszínben közös, hogy bár valóságos, nem kapcsolódik semmifajta behatárolható
környezethez, magányos, steril, bezárt. A főhős – Miklós Marcell hűvös,
rezzenéstelen megformálásában – mintha a technicizált modern világ csodatévője,
aranycsinálója lenne. Ő nem középkorias üstökben, üvegcsékben, csövekben és
lombikokban állítja elő, nyílt láng tüzénél a kincset, hanem laptopján vadássza
le a gazdagok bankszámlájának kódját, hogy aztán felbérelt hajléktalanok
személyijét felhasználva, vagyonokat vegyen fel róluk. A szürke, jellegtelen
figurát három nő szerelme fonja körbe. Elsőként anyja (Básti Juli), a dúsgazdag
menedzser-nagyasszony, aki hasonlóan tehetős és elegáns barátjával (Seress Zoltán)
lakja a fényűző házat, s próbál egyensúlyozni társa és fia között. Mindketten a
bankvilágban dolgoznak; egyetemista fiúk döntése, hogy bankszámlákat kifosztva
szabaduljon meg gondoskodásuktól, alighanem tudatos lázadásnak tekinthető. A
körülötte lebegő másik hölgy, Elvira (Budai Katalin) Marci szerelme,
szenvedélyes szexpartnere, akiben az anya nyilvánvalóan riválist lát. Vagyis
jellegzetes féltékenységi négyszög rajzolódik ki, anya- és apakomplexussal
bőséggel átitatva. Anna ugyanis titkolja Marci előtt a valódi apja kilétét, a
fiú lázadásának másik fontos eleme, hogy meg-, majd felkeresi apját (Derzsi
János). Az apa vidéken él, állattenyésztésből, gazdálkodásból, nyakig úszva az
adósságban. Marci inkognitóban munkát vállal nála, s itt, a széles mezőn,
hagymapucolás közben találkozik a harmadik lánnyal, Julival. Juli tizenkét éves
roma kislány, gyerek még, akit vándorcigány családja heves alkut követően két
láda hagymáért elad hősünknek. Az ő sorsa vonzza be a misztikumot a mai történetbe.
Boszorkány ő is, akárcsak volt Eszténa, meghódítani vágyik a férfit, ám nem női
vonzerejével, hanem ősi praktikák, kuruzslások és ráolvasások csáberejével. A
film ezúttal is pogány ünnepbe torkollik, a fiatalok eljegyzési partija
bacchanáliává változik át, tüzek lobbannak fel, s a mágikus dalt éneklő Juli
elemészti szerelmi ellenfelét, majd a záróképen eltűnik a luxusvilla is, mintha
soha nem létezett volna, csak az üres tér marad.
Bár a Kísértések vizuális világa egyszerűbb az
előző művekénél, mégis, ez Kamondi leginkább formalista munkája. Kétféle
stílusban, kétféle képi nyelven meséli el, párhuzamosan, a történetet. Egyfelől
hűvös fekete-fehér totálokban, amelyekben a mozdulatlan, fix kamera mintha
távoli szemlélő volna, másfelől mozgékony kézi kamerával fölvett színes
közelikben, amelyekkel belebújunk a szereplők arcába, a történések beleélőjévé
és részvevőjévé leszünk.
A rendező eddig
bemutatott filmjei közül az életmű csúcsa kétségkívül a Dolina. Szintetikus, összegző opusz, amelyben harmonikus egyensúlyt
sikerül teremtenie dráma és szatíra, fantázia és valóság, festőiség és
elbeszélés között. A rendezői vízió talán ebben a legerősebb; ám ezt sokfelé
ágazó, ugyanakkor egyenes vonalú, erős sodrású sztori szorítja szigorú formába
(szándékosan nem arról beszélek, hogy a vizualitás adna formát a cselekménynek;
a legtöbb modern filmrendezőnél, így Kamondinál is, ez fordítva áll). Nem
függetlenül attól, hogy most először forgat jelentékeny kortárs irodalmi műből
– Bodor Ádám Az érsek látogatása című
kisregényéből –, s írja közösen a forgatókönyvet a mai magyar irodalom másik
fontos alkotójával, Parti Nagy Lajossal. Kamondinak való regény ez, amely
képzeletbeli ország képzeletbeli városában – bizonyos Bogdanski Dolinán –
játszódik, egyszerre valóságos és meseszerű hősökkel. A regény színtere
sterilebb, lepusztultabb, s műfajából adódóan többet bíz a befogadói
képzeletre. Kamondi ezzel szemben élő, lüktető, dúsan érzéki települést fest
föl, így a vízió legalább annyira az övé, mint Bodoré. Ez az első olyan színtér
nála, amelyben, idegensége ellenére is, otthonosan mozgunk, kiismerjük
magunkat. A tér – a szó mindkét, valóságos és metaforikus értelmében, elvégre
sem be-, sem kijutni nem könnyű – zárt, áttekinthető, amit a kezdő képeken
nagytotálból mutat meg a rendező. Víz, sószigetek, kopár föld veszi körül a
kisvárost, amely a múltban váratlanul átkerült a folyó túlsó partjára, s benne
hegyes álszakállt viselő titokzatos rend csuhás papjai vették át a hatalmat.
Miközben a közösség az érseket várja izgatottan, nem kevés nehézség árán bejut
a településre Gabriel Ventuza, hogy elszállíttassa onnan apja földi
maradványait. A néző a szófukar-rezonőr fiatalemberrel (a nagy olasz színész,
Giancarlo Giannini fia, Adriano Giannini játssza) járja be Bogdanski Dolinát,
ismerkedik színtereivel, lakóival és szabályaival. A város szélén nyomorult, lepusztult
elkülönítő áll, ahová az elfogottakat és betegeket zárják, beljebb helynöki székhely,
hivatal, vasútállomás található, utóbbiba különös sínautók futnak be, s egy
koszos kocsma, amelynek asztalainál sötét tekintetű embercsempészekkel lehet
üzletelni. Bogdanski Dolina középponti helyszíne, ahol minden lakos és minden
hír összefut Colentina Dunka fodrász-szalonja, ez a hervadófélben lévő, hajdani
luxusbordélyra emlékeztető hely, amin nem fogott az idő és a pusztítás,
nyomokban még őrzi a régi csillogást. Lenge ruhás, csábító fésülőlányok fölött
uralkodik a kibuggyanó idomú termetes madám (Molnár Piroska). Kamondi
öntörvényű világot varázsol a vászonra, akárcsak Tim Burton, Wes Anderson vagy
a japán animációs meseköltő, Miyazaki. Egyszerre Kafka Közép-Európája ez, és az
ugyancsak prágai szürrealista kinematográfusé, Jan ©vankmajeré (utóbbi maga is előszeretettel foglalkozott
alkímiával). A film azzal, hogy hús-vér figurákkal népesíti be, kitágítja a
kisregény világát; ugyanakkor az időfelbontásos szerkezetét leegyszerűsíti, s
az érkezés-távozás keretébe záruló lineáris történetté egyenesíti. Kamondi a
regényt inkább csak alapanyagként, sztori-vázként használja, Bodor Ádám puritán,
szófukar szövegét a képeivel feldúsítja. Így az érsek közelgő látogatása, s az
erre való meddő, izgatott várakozás a háttérbe szorul, jószerivel csak a
vasútállomás kövét összehangolt táncmozdulatokkal sikáló kiskatonák
emlékeztetnek rá. A középpontba Gabriel Ventuza kálváriája kerül, ahogy
megpróbál eleget tenni feladatának, s kicsempészni, nem tudjuk, milyen célból,
apja földi maradványait a zárt városból.
A 2006-os Dolinát meglehetősen visszafogottan
fogadta a magyar filmkritika. Elsősorban a vizualitását emelték ki, a Magyar
Filmszemlén a legjobb látványért járó díjat nyerte el. A hűvös fogadtatás
valószínűsíthető oka, hogy e különös alkotás az új magyar film egyik ismert
iskolájába sem illeszthető – annál inkább alkotója következetesen formálódó életművébe.
Tíz évvel a Dolina után jutott újra filmhez Kamondi
Zoltán. A Halj már meg! az immár
lezárult oeuvre befejezetlenül hagyott zárókódája. Vele a rendező visszatér a
jelenbe és a mindennapokba. Első látásra nagyon egyszerű történetet mesél el,
amelynek alapjául ezúttal is jeles író, Márton László szövege szolgált: két
asszony történetét, akik ugyanazt a férfit szeretik. Egyikük a felesége,
másikuk a szeretője. Pontosabban: voltak, múlt időben. Mert, bár tudtak
egymásról, személyesen csak Gábor halála után találkoznak. Kamondi tőle
szokatlan pszichológiai kisrealizmussal lépdel végig ennek a kényes kapcsolatnak
a lépcsőfokain. Ugyanakkor a Halj már
meg! több kétszemélyes lélektani kamaradrámánál. Nem pusztán azért, mert az
emlékek flashbackjein fel-feltűnik az eltávozott férfi; elsősorban azért, mert
titokzatos csempészútjaira, maffiakapcsolataira derül fény, amivel a nők
fényűző életmódját pénzelte. A két rivális asszony, akaratán kívül, akciómoziba
hajló bűnügyi történet részese lesz. A zárókép röhögtető fintora a sírnál
megjelenő harmadik nővel, azt sugallja, a hagyaték rejteget még feltáratlan
titkokat, síron túli meglepetéseket. Nem olyan könnyű a férfit elbocsátani, bár
a két víg özvegy ezt már nagyon szeretné.
Ez Kamondi Zoltán
leghagyományosabb és leghiggadtabb munkája, ebben bíz a legtöbbet a történetre.
Egy érett rendező élvezetes, profi mesterdarabja, erős sztorival, markáns
karakterekkel, érzékeny, finom humorral, és – mint Kamondinál mindig – súlyos
színészi alakításokkal (Kováts Adél, Ónodi Eszter nagy kettőse mellett Törőcsik
Mari, Csákányi Eszter, Cserhalmi György, Kulka János, Hegedűs D. Géza). Bár
kevésbé misztikus, mint a korábbi művei, ugyanazt a témát járja körbe: az
elmúlást. Női film a Halj már meg!, hölgyek koszorúja egyetlen férfi
körül, mint a Kísértésekben – újabb
emlékezetes figurákkal gazdagítva a Kamondi-hősnők arcképcsarnokát. A
halál-motívum mellett ebben az utolsó filmjében erősödik fel, s válik az
elmúlással egyenrangú témává a csábítás szólama.
Kamondi világában az érzékek uralkodnak a morál és a ráció fölött, ennyiben a
mozimágus Fellinivel mutat távoli rokonságot. Karneváli nő-univerzumát az a
fajta csábítás hatja át, amiről Kierkegaard értekezett Mozart Don Giovannija
kapcsán. Kamondi játékfilmjei – beleértve az utolsót is – ősi kulturális
mítoszokhoz kapcsolódnak, hol explicit utalásokkal, hol kevésbé direkten,
pusztán a tárgyukkal. Az örök élet titkát kutató mágusok és a földi lét titkát
fürkésző csábítók népesítik be a filmvásznat – halálűző szertartásokkal várva a
Kővendéget.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 17 átlag: 5.47 |
|
|