KönyvPintér Judit Nóra: Az őrület perspektíváiA lélekvászon képeiSághy Miklós
A kritikának jót tesz,
ha tudományos tapasztalat is áll mögötte.
Az őrület perspektívái (Írások pszichológia és film határvidékén)
című könyvében Pintér Judit Nóra olyan esszéket, kritikákat ad közre, melyek
elsősorban a pszichológia, pszichoanalízis, kevésbé meghatározó módon a
fenomenológia szempontrendszereivel közelítenek mozgóképi alkotásokhoz. Az
elemzések irányultsága nyilván meghatározza az elemzésre kiválasztott filmek
szelekcióját, így a kötetben szinte kizárólag olyan művekről van szó, melyek
különböző lelki, testi traumák vagy veleszületett rendellenességek
következtében krízishelyzetbe került embereket ábrázolnak. Az interpretációk nézőpontjából
az is következik, hogy a formanyelvi analízisek helyett a színre vitt
karakterek egymáshoz és a világhoz fűződő problémás viszonyainak kibontása az
elsődleges a szerző számára.
Az esszék alapvetően két
módon vizsgálják a mozgóképi alkotásokat. Egyfelől általánosabb elméleti
problémaköröket felvázolva gyűjtenek filmes példákat pszichológiai, filozófiai
téziseik szemléltetésre, másfelől egy-egy alkotás (rendezői életmű) beható
elemzésekor alkalmaznak teoretikus segédletet. Az utóbbi megközelítés kitűnő és
izgalmas példája Andrej Tarkovszkij Solaris,
Lars von Trier Melankólia, Antikrisztus, Nemes Jeles László Saul fia és Michael Haneke Szerelem című filmjeinek analízise. Mivel
az említett alkotások hőseinek sorsát súlyos traumák határozzák meg, ezért a
pszichoanalitikus, lélekfeltáró szempontok alkalmazása esetükben kétségtelenül indokolt.
A Solarisban például a címszereplő
bolygó egy tudattalan-generátorként is értelmezhető, ami/aki a filmbeli
karakterek elfojtásait, legtitkosabb vágyait, álmait teszi fizikai valósággá
átmeneti lakhelyükön, az űrbázison. A film protagonistájának, Kelvinnek történetesen
a halott szerelmét, Hareyt „éleszti újra” a Solaris. Az őrület perspektívái tanulmánya meggyőzően mutatja be, hogy a
múltból visszatérő nő miképpen testesíti meg Kelvin számára egyfelől a trauma nem
múló jelenidejét, másfelől a nosztalgikus múlt fogva tartó erejét, illetve,
hogy a bolygó valóságimitáló működése hogyan biztosít a főhős számára (kivételes)
lehetőséget a jóvátételre, a trauma feldolgozására. Ehhez hasonlóan az Antikrisztus elemzése is jó példája
annak, hogy a pszichoanalízis módszerének döntő szerepe lehet a film (tudattalan)
szimbolikájának a felfejtésében.
Az elméleti problémák köré
szerveződő filmelemzések olyan kérdéseket állítanak fókuszba, mint a betegség
(AIDS, rák), a fogyatékosság (vakság, autizmus) lélektana, vagy az őrület, a
pszichózis világtapasztalata. Noha a lélektani traumákra fókuszáló szerző a
filmek teljes és mélyreható esztétikai analízisére nem törekszik, a szóba
hozott alkotások megértéséhez mégis fontos adalékokkal járul hozzá. A legújabb
izlandi filmek főbb karaktereinek „öröklött” (családi) komplexusaira nagy
meggyőző erővel világít rá például az Izlandi
sorsvesztők című fejezet, és tömör elemzéseivel kellően bizonyítja, hogy a
lélektani megközelítés a kortárs izlandi film – s ezzel összefüggésben a bennük
ábrázolt, izolált szigettársadalom – jobb megértését szolgálhatja.
Az őrület perspektívái
kötet különös érdeme, hogy egyszerű, hétköznapi nyelven tudja bemutatni,
összefoglalni a fenomenológia és a pszichoanalízis bonyolult okfejtéseit,
valamint hogy az elméleti meglátásokat invenciózus módon alkalmazza
filmelemzéseiben. Olvasmányos voltából következik, hogy a szóban forgó munkát
nemcsak a szakemberek, hanem az érdeklődő laikusok is haszonnal forgathatják. A
közérthetőséget célzó egyszerűsítések csak elvétve gyengítik oly módon az interpretációk
gondolatmenetét, mint például a Csajok
sorozatot elemző fejezetben – mely zsurnalisztikus stílusával amúgy is elüt kissé
az értekező esszék hangnemétől –, és amelyben az emberi élet 20-as évei annyira
élesen állítódnak szembe annak 30-as éveivel, mintha az előbbit kizárólag a káosz, a döntésképtelenség
uralná, míg az utóbbit a lelki stabilitás és az egyértelmű emberi kapcsolatok. Holott
e kategorikus ellentételezés tarthatatlanságát a szóban forgó fejezetben
említett Szex és New York sorozat
harmincas nőalakjai is kellően bizonyítják, kiknek életét nem sokkal kevesebb
érzelmi bonyodalom jellemzi, mint Hannah-ét a Csajokból. Összességében azonban Az őrület perspektívái
olvasmányos, közérthetővé tett filozófiai, pszichológiai elméletekkel
alátámasztott, ötletes elemzéseket magában foglaló kötet.
JATE Press, Szeged, 2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 11 átlag: 6.18 |
|
|