Brit bűnökBeszélgetés Mike Hodges-szal – 2. rész„Nem fröcsög a vér”Győri Zsolt
Az idén 84 éves Hodges
erőszakot elemző filmjeit a társadalmi-kulturális háttér, a korhangulat, a
pontos karakterrajzok és a sztárszínészi alakítások teszik emlékezetessé.
Úgy gondolom, hogy Az
átprogramozott ember a karrierjének
következő logikus lépése volt, miközben már egy másfajta erőszakot vetített
előre: a klinikai gyakorlat hideg és makulátlan erőszakosságát. Elnézve a húsz
perces, mégis fantasztikus ritmusú és izgalmas agyműtétet, könnyű elfelejteni,
hogy az orvosok tulajdonképpen azért hatolnak be egy emberi testbe, hogy
kondicionálják azt, még ha nem is olyan durván, mint a Mechanikus narancsban látott Ludovico-kezelés esetében. Képes
lesz a technológia valaha irányítani az emberi viselkedést?
A végtelen szórakoztatás
és figyelemelterelés korában élünk, talán annyira, hogy fénysebességgel
veszítjük szem elől, hogy mi az, ami a valóságban (és nem csak virtuálisan)
történik. Mi a valóság és mi a tükörképe? Egy olyan világ jutott nekünk, ahol
nincs menekvés a megfigyelés elől, ahol önként és dalolva adjuk át az összes
információt magunkról, még a titkainkat is. Egyre jobban gabalyodunk bele az
algoritmusok hálójába, ami majd végül a földhöz köt minket, ahogy a liliputiak
tették Gulliverrel, eközben pedig (ahogy Az
átprogramozott emberben látható) az emberi elme feltérképezése példátlan
sebességgel zajlik. Most, hogy a bolygónkat már felfedeztük és kihasználtuk, az
elménk következik, a „belső bolygónk”? Azt kérdezi, hogy képes lesz-e a
technológia valaha irányítani az emberi viselkedést. Úgy sejtem, a válasz igen,
de remélem, hogy tévedek (mégiscsak van öt unokám!) Ne feledje, hogy Harry
Benson, a robotika és mesterséges intelligencia szakértője már 1972-ben meg
volt győződve, hogy a gépek elfoglalják majd a világunkat, azóta pedig csak
tovább fejlődött ez a tudományág. Ugyanakkor az emberi fejlődés a múltban már
többször is tévképzetnek bizonyult.
Nagyon ritkán ábrázolja esztétikusan az erőszakot, az egyetlen
kivételként csak arra a jelenetre tudok gondolni, amikor Harry Benson lassított
képsorban mészárolja le a barátnőjét. Mi ihlette ezt a stilizációt?
Sosem akartam Sam
Peckinpah módjára szépíteni az erőszakot, viszont Az átprogramozott ember bizonyos tekintetben a
Frankenstein-történet átirata. A lassított felvétellel Harry robottá válását
hangsúlyoztam: mechanikus mozgású, lassú, esetlen, amilyen a saját, korábban
látott teremtménye. Talán igazam volt, talán nem, de úgy gondoltam, hogy a
robot-jelleg elveszne a normális sebességű felvételen.
A Flash Gordon újrahasznosítja az archetipikusan ábrázolt
hősöket, gonosztevőket és erőszakot, a narratíva mentes a csapdáktól, a
történet pedig egyszerű, kevés karakterfejlődéssel. Ebben az értelemben hasonló
a képregényekhez és a Csillagok háborújához,
azonban míg George Lucas a speciális effektusok segítségével köti le a nézőt,
az ön filmjét a mesterkéltség, a teatralitás és a nyílt túlzások, a camp stílus
emeli kultikus szintre. Lehet az erőszak félelmetes egy fantasy filmben?
Erre nem tudok választ
adni. Találkoztam olyan felnőttel, aki gyerekként ijesztőnek találta a Flash Gordon bizonyos részeit (például a
farönkös beavatást), de hozzá kell tennem, hogy én sosem úgy tekintettem erre a
filmre, mint tudományos fantasztikumra: számomra közelebb állt a tudományos
fantasy-hez.
Olyan érzésem volt, hogy a Flash
Gordon inkább humoros hidegháborús
allegória, amiből ugyan hiányzik az 1950-es évek politika sci-fijeire jellemző
komolyság, mégsem hagyja figyelmen kívül a huszadik századot. Végső soron Ming
császár egy szadista önkényúr, aki terrorra, fegyelemre és egyöntetűségre
alapozza a birodalmát, míg a hatalmát megfigyeléssel, arctalan őrökkel és
pszichológiai kondicionálással tartja fenn. Mint a Nagy Testvér gyerekeknek
szánt verziója. Lehet ilyen olvasata a filmnek?
Néhány habókos
pillanatomban képes voltam a Flash Gordon
bohóckodását az amerikai külpolitika naivitásához hasonlítani: ismerősnek tűnt,
ahogy figyelmen kívül hagy Uncle Samén kívül minden más kultúrát. Nem voltam
igazságos, hiszen nem Flash volt, aki eldöntötte, hogy megmenti a világot,
hanem rátestálták a szerepet. Viszont ha ezt félretesszük, akkor a nyolcvanas
évek közel-keleti történései (a film készítésekor Irak és Irán még nem ugrottak
egymás torkának) összhangban voltak azzal, ami a film alapjául szolgáló Alex
Raymond képregényben zajlott. Egy rakás, Minghez hasonló, könyörtelen diktátor
parádézott a vidéken. Akárcsak Ming, középkori gondolkodással basáskodtak
huszadik század gyilkos tömegpusztító fegyvereivel a tarsolyukban. Akárki
legyen is ez a Flash, köszönjük meg, hogy megmentette a világot. Legalábbis a
filmben. De ideje visszatérni a valóságba.
A nyolcvanas évek keserűek voltak az ön számára: egészségügyi
problémák, elbukott projektek, limitált terjesztés és az Ima egy haldoklóért
ellenséges fogadtatása nehezítette az életét. Ebben a filmben az erőszak
vég(telenség)éról beszél. Martin Fallon, az IRA-s bérgyilkos idealistaként vesz
részt és vet véget az erőszaknak: egy számára igaz ügy miatt gyilkol, aztán
visszavonul, hogy megváltást nyerjen. Azt akarja ezzel mondani, hogy az az
elkötelezettség, ami életre hívja a terrorizmust, véget is vethet neki?
Elképesztő az a
gyorsaság, amivel a vallás képes terjedni. Ha a körülmények megfelelőek (ahogy
Szent Pál számára azok voltak, amikor Damaszkuszba tartott), egy szempillantás
alatt végbemehet a megtérés. És ahogy Szent Pál esetében is láttuk, a megtért
ember vallási láza erősebb lehet, mint a többi hívőé. Nézze meg, mi zajlik az
ISIS-en belül: Azok, akik a lefejezéseket elkövetik, nagy számban frissen
megtértek. Úgy tűnik, hogy a megtérésre hajlamosak lelkiismeretfurdalás nélkül
váltanak irányt egyik pillanatról a másikra, és ugyanolyan hevesen kezdik el
terjeszteni a másik oldal igéjét. Instabilak, mint a nitroglicerin. Az Ima egy haldoklóért főhőse, Fallon szemtanúja lesz egy tragikusan végződő
rajtaütésnek (a helyzeten csak ront, hogy az áldozatok ártatlan iskolások), ennek
hatására megtér, de nem az Egyesült Írország álmával szakít, hanem a szervezet
által használt erőszakos eszközökkel. A film konfliktusa onnan jön, hogy a
Maffiához hasonló, patriarchális alapokon nyugvó és agymosó szervezetek csápjai
közül nem könnyű kimenekülni.
Mit gondol, képesek a műfajfilmek megbirkózni a terrorizmus
összetett és nagyon is aktuális problémájával, illetve tudnak-e a kérdéskörről
az azt megillető mélységben és intellektuális komolysággal beszélni?
Szerintem képesek, de
már a szükséges pénz megszerzésénél elcsúszhat a dolog. Ugyanakkor mondhatjuk,
hogy a terrorista lélektanát Martin Scorsese már sikeresen kivesézte a Taxisofőrben.
A Fekete szivárványban a nagytőke ellen emeli fel a hangját, a
nyugati világ vulgáris liberalizmusával szemben. A filmben a vegyipar mocskos
trükkjeit mutatja be, viszont a mozi elkészültének idejében ön a filmiparban
találkozott hasonló tisztességtelen viselkedéssel (megszegett ígéretek,
profizmus hiánya, szűklátókörű producerek). Hozzájárultak ezek a fájdalmas
élmények ahhoz, hogy végül egy ennyire nyíltan politikai téma mellett döntött?
Nem hinném. Azt mindig
is tudtam, hogy a filmkészítés, köszönhetően a hatalmas pénzeknek, egy
kegyetlen, durva játszma. Szintén kivédhetetlen az összeütköző egók hangzavara.
Akárhogy is, én mindig politikai témájú filmeket készítettem, ha nem is annyira
nyilvánvalóan ábrázoltam a politikát, mint mondjuk Ken Loach. Annak idején úgy
döntöttem, hogy fősodorbeli műfajjal fogok dolgozni, és megpróbálom kitágítani
a határokat amennyire csak lehetséges. Köszönhetően annak, hogy egy látnokot
tettem meg a főszereplőmnek, előre láttathattam vele a jövőt, azt a jövőt, amit
én személy szerint sivárnak találok. „Nem tudjuk, mit csinálunk”, mondja
Martha. Senki nem tagadhatja, hogy igaza volt.
A film főszereplője (Rosanna Arquette) egy látnok, aki, Fallonhoz
hasonlóan szembesül a másokat kihasználó módszerei által okozott károkkal.
Erőszakos látomásai sokkolják és megváltozatják Marthát, felfedezi a saját
spiritualitását, szembenéz a démonaival és traumáival. Van valami jelentősége,
hogy az a főszereplő, aki az összes karaktere közül a leginkább ura lesz az
életének, végeredményében egy nő?
Angliában volt egy
népszerű médiumunk, aki azóta már a „másik oldalra” költözött, Doris Stokes.
Tanulmányoztam a technikáját még mielőtt elment, így létre tudtam hozni a
saját, noha fiatalabb verziómat. Logikusnak tűnt, hogy ezek az erőszakos
látomások egy nőn keresztül érkeznek, hiszen ők azok, akik – gyakran nagy
fájdalmak árán – életet adnak gyerekeinknek.
A krupié talán az egyik legérettebb munkája, egy
korábbi interjúban igazi alvilági filmnek nevezi a helyszínek és a természetes
fények hiánya miatt, persze azért is alvilági, mert a bűn és az erőszak
helyszíne a kaszinó. Ugyanakkor az erőszak itt egzisztencialista vonásokkal
bír. A történet középpontjában egy krupié áll, aki estéről-estére végignézi,
ahogy mások vagyonokat veszítenek. Ez szintén egy politikai kommentár a késő
ezredfordulós Angliáról?
Nyolcvanhárom éves
vagyok. Az elmúlt három évtizedben végignéztem, ahogy a hazámat szétveri a pénz
és gazdagság bűvölete. Azelőtt kevesen beszéltek a nyerészkedésről, egyszerűen
udvariatlan dolognak számított: a részvényárfolyamok változásairól nem számolt
be a média, a pénzügyi trükközések még nem fogantak meg. Abban az időben a
nemzet jelentős részét a nincstelen munkások tették ki. Az emberek
megszállottsága nem a kamathoz, inflációhoz, tőkehozamhoz, meg a hasonlókhoz kapcsolódott,
hanem az egyszerű túléléshez. Ez mind megváltozott Margaret Thatcher
színrelépésével. Hatalomra került és tönkretette a közösségeket, előtérbe
helyezte a mohóságot, megpróbálta elpusztítani a jóléti államot, kiárusította
az otthonokat, és így tovább. A jelenlegi konzervatív kormányzat csak befejezi
az ő munkáját. Amikor a kilencvenes évek végén megkaptam a lehetőséget A krupié megrendezésére, remek
potenciált láttam benne a korszellem megragadására. Ha figyelmesen hallgatja,
lehet hallani, ahogy a rulett kerék kattogása kiszűrődik a kinti világba, ahogy
a kapzsiság szelleme is elér mindenhova.
Azért is kedvelem A
krupiét, mert miután elszállt minden
remény (a menekülés, a gyógyulás, a megtérés reménye), Jack Manfred lesz az a
karakter, aki mégis elér valamit – vagy legalábbis úgy tűnik. A végén persze
kiderül, hogy a háttérből egész idő alatt az apja mozgatta a szálakat, Jack
pedig – és ez a csodálatos az egészben – az egészet egyetlen mosollyal
nyugtázza. A néma beletörődés nem is annyira a vereség felismerését jelenti,
sokkal inkább egy gesztus attól az embertől, aki rádöbben, mennyire hasztalan
erény a tökéletességre való törekvés, és hogy az elbukás félelmébe bukik bele a
legtöbb ember.
Igen, az egy különleges
mosoly. Clive egyenesen rám nézett, miközben a kamera mellett guggoltam, és már
meg is volt az az arc: mindig meg tudtam nevettetni. Emellett tudta, hogy egy
olyan ember szemébe néz, aki már régóta megértette azt, amit ön olyan elegánsan
megfogalmazott a kérdésében.
Az eddigi utolsó játékfilmje, az Űzött vad visszatér a bosszú
tematikájához, de ezúttal a főszereplő a vidéki Wales-ből érkezik Londonba. A
széles képkivágások és a nevezetes épületek nélkül azonban ez nem a turisták
által bálványozott, ragyogó metropolisz, mindössze annak árnyéka. Önt a jéghegy
csúcsa helyett az érdekli, ami a felszín alatt van, a rejtélyek, a kimondatlan
szavak, az örökre elveszett motivációk, amikre a feledés fátyla borult.
Búcsúfilmnek szánta az Űzött vadat,
hogy ilyen elégikus lett a hangvétele?
Nem, viszont az, hogy
sem a kritikusok, sem a közönség nem fogadta jól a filmet, mindenképpen
hatással volt a visszavonulásomra. Én még most is a legjobb filmemnek tartom,
mert minimálisan manipuláltam csak a nézőt, és talán ennek fizettem meg az
árát. A közönségnek meg kellett dolgoznia a háttértörténet összerakásával.
Davey megerőszakolása túl rövid és túl visszafogottan ábrázolt, hogy végigvigye
annak teljes szörnyűségét a filmen. Az erőszak oka (kicsinyes irigység a
fiatalabb szexuális sikereire) túl triviális, hogy kellően megtámogassa a
jelenetet. És emellett ott van a talányos befejezés, hűha! Az aztán kapott
hideget-meleget. De végtére is ettől izgalmas ez az egész.
A film végén Will (Clive Owen) szembenéz Boaddal (Malcolm
McDowell) és a legalapvetőbb pszichológiai terrort alkalmazza vele szemben,
amikor azt mondja: „Meg fogom ölni magát. Nem most. Nem ma este. Az túl könnyű
lenne. Talán jövő héten. Vagy hónapban. Nem tudhatja mikor. Gondolja csak el:
egy napon, egy este újra itt leszek.” A beszéd után kimegy a garázsból, majd
másodpercekkel később visszatér és agyonlövi a férfit. Ez az egyszerű és
egyenes gengszterstílus Jack Carterre emlékeztet. Will döntése, hogy „őszintén”
fejezi be a dolgot, mennyiben tükrözi saját elképzelését arról, hogy mit és
hogyan akar erőszakként bemutatni?
Véleményem szerint nem
szabad sokáig időzni az erőszak ábrázolásával, inkább legyen hirtelen, gyors,
éles és ronda, ahogy az életben. A kínzás bemutatása már egészen más kérdés, de
ebbe nem szeretnék belemenni, legyen elég annyi, hogy még óvatosabban kell vele
bánni, mint az erőszak lefilmezésével.
Géczi Balázs fordítása
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 14 átlag: 7.14 |
|
|