Szocio+FantasyBeszélgetésTóth Csabával„Az Európai Unióban nincsenek jedik”Kránicz Bence
Tóth
Csaba politológus könyvéből kiderül, miben tévedett a Jedi Tanács, és miért
kerültünk közelebb a Star Trek fantasztikus
világához.
A
sci-fit, a fantasyt élvezzük, de ritkán vesszük komolyan. A sci-fi politológiája (Athenaeum Kiadó, 2016) politikaelméleti,
hatalomtechnikai szempontok alapján elemzi a legnépszerűbb fantasztikus
filmsorozatok, a Star Wars, Star Trek, Dűne, Az éhezők viadala
világát.
*
Mi jött korábban: a sci-fi iránti rajongás,
vagy a politika iránti érdeklődés?
Egyszerre
jött a kettő. Az első sci-fi olvasmányom tizenegynéhány éves koromban Asimov
volt, nála eleve fontos a politika. A politika pedig mindig is érdekelt, ez a
kettő párhuzamosan működött nálam, azzal együtt is, hogy az egyetem meg a
szakmám miatt a politika, a politikatudomány felől közelítek a science
fictionökhöz, és nem fordítva. A kettő kombinációja pár éves, friss dolog.
A könyv első felében politikai szempontú
esettanulmányok olvashatók népszerű fantasztikus filmekről, sorozatokról,
regényekről. Mi alapján választottad ki az elemzett műveket?
Részben
az ismertség alapján, emiatt került bele a könyvbe a Star Wars, a Star Trek és
Az éhezők viadala. Akartam egy nagy
klasszikust, ami nekem Frank Herbert és Asimov, közülük Herbert és a Dűne került bele. És szerettem volna
valami nagyon modernet is, emiatt került a könyvbe Ann Leckie Radch-trilógiája
(Mellékes igazság – Ancillary Justice,
Mellékes háború – Ancillary Sword, Ancillary Mercy, 2013-15). A fő szempontom
az volt, hogy olyasmi legyen benne, amit az olvasók ismernek, de akartam
kevésbé ismert műveket is, ezekből valamiféle egyveleget terveztem.
Komplex politikai folyamatokat elemzel –
műalkotásokban. Ezek szerint bármilyen fikciós világ elemezhető politikai vagy
legalábbis hatalomtechnikai szemszögből?
Elsősorban
azok a művek elemezhetők így, amelyek egész világokat festenek fel. Lehet, hogy
van olyan fantasy regény vagy novella, ami csak egyetlen hős történetére
fókuszál, ezek erre kevésbé alkalmasak. A szelekció alapja az volt, hogy inkább
űroperákkal foglalkozzam, amelyek teljes világot teremtenek. A legtöbb fantasy
vagy sci-fi ilyen, hiszen ha elképzelt világunk van, akkor ki kell találni a világ
csomó jellegzetességét. De nyilván könnyebb olyanokat tárgyalni, amelyek több
könyvből vagy filmből állnak, egy kicsit bonyolultabbak.
Inkább
a könyv második felében vannak olyan művek, mint az Elysium – Zárt világ, amely csak egyetlen film, mégis lehet róla
írni politológiai szempontból. Érdek, akarat, hatalom, politika mindenütt van,
de nyilván a bonyolultabb galaxisokban, űroperákban lehet rendesebb elemzéseket
végezni.
Melyik film- vagy könyvsorozatban
találkoztál a legkreatívabb politikai manőverekkel? Amire azt mondanád, ebből a
világ bármely politikusának lenne mit tanulnia.
Válasszuk
ketté a kreatív politikai manővert, meg amiből a világ politikusai tanulhatnak.
A második maga a Star Wars: Padmé
Amidala szenátor munkássága, jellemfejlődése példaértékű lehet, azt mutatja,
hogyan lehet szembeszállni egy diktatúrával. A könyvben is emlegetett
Radch-trilógia pedig az egyik legkreatívabb politikai rendszer, de ott a főhős
zsarnokot több ezer példányban klónozzák, abból nem lenne jó tanulnunk.
Említetted, hogy olyan műveket lehet jól
elemezni, amelyek világában sok apróság ki van találva. De szükségszerű, hogy a
sci-fi politikaibb műfaj mondjuk a sosemvolt királyságokban játszódó meséknél?
Nem,
mert a sosemvolt királyságokat, a fantasyt is ki kell találni. A sci-fiben és a
fantasyben több politika van, mint a krimikben vagy a romantikus regényekben,
bármi olyasmiben, ami a való világban játszódik. A jelenkori történetekben nem
kell felfesteni a politikai rendszert, mert mindenki adottnak veszi a sajátunkat.
De bármiben, ami alternatív vagy kitalált univerzum, abban kell legyen
politikai elem, mert az olvasó számára ez sem alapismeret.
Azt írod a könyvben: „A science fiction
univerzumok a politikai rendszereket meglepő realizmussal mutatják be, amellett
szolgáltatva érveket, hogy az emberek politikai természete nem változik meg a
jövőben sem.” A műfajjal járó egyszerűsítés ellenére állítod ezt, vagy pont
ellenkezőleg: a hétköznapi reálpolitika is viszonylag egyszerű sémák mentén
alakul?
Amikor
azt mondom, egyszerű, talán nem fogalmazok elég egyértelműen. Nem nagyon
találtak ki olyat, ami elképzelhetetlen lenne a világunkban. Nem gondolom, hogy
a science fiction világok leegyszerűsítőek lennének. Nyilván ahol csak egy
filmről van szó, az egyszerűbb világot fest fel. De mondjuk a Dűne elképesztően bonyolult, nagyon sok
szereplővel és intrikával. A politikai rendszereket viszont – nagyon
leegyszerűsítve – Arisztotelész óta fel lehet osztani aszerint, hogy egy ember
irányítja-e a politikai rendszert, vagy egy kisebbség, vagy a többség, vagy
mindenki. Nagyon mást logikailag is nehéz kitalálni. Ezeket lehet kombinálni,
de a politika olyasmi, aminek a sémái alapvetően egyszerűek, csak éppen azokon
belül válnak bonyolulttá a dolgok.
Végső
soron minden választás arról szól, hogy menjenek-e tovább úgy a dolgok, ahogy
eddig, vagy történjen valami változás. Ez egy nagyon egyszerű kérdés, és a
science fiction univerzumok is ebben a sémában mozognak, dacára annak, hogy a
technológiai fejlődés miatt sokan úgy vélik, a sci-fiben ma még
elképzelhetetlen politikai rendszereket találnak ki.
Az elemzett filmek főhősei általában nem
politikusok, hanem bizonyos értelemben rendszeren kívüli figurák, mégis az ő cselekedeteik
döntenek az események alakulásáról. Szerinted nem gyengíti ez az
alapállításodat, hogy a politikai logika mentén leírhatók ezek a történetek?
Megfordítanám
ezt: az sem biztos, hogy a hősök nem politikusok. A Star Wars hősei közül Leia hercegnő politikus, ahogy részben Darth
Vader is. Luke Skywalker és Han Solo nem azok, bár most, az új trilógiából
tudjuk, hogy Luke Skywalker megalapított egy jedi rendet, annak volt valamilyen
közjogi szerepe. Katniss Everdeen nem hagyományos politikus, de sokan mások
igen. Tehát nem igaz, hogy ne lennének politikusok, csak nem így hívjuk őket. A
politikus negatív kifejezés, ezért szoktuk a jó politikusokat államférfiaknak,
hősnek, vezetőnek nevezni, de ettől még ők is politikusok.
Másrészt
nincs egzakt definíció arra, ki a politikus. Az az ember, aki felgyújtja magát
Tunéziában, és ezzel elkezdi az arab tavaszt, nem politikus, de politikai
tettet hajt végre. Valami hasonló történik a sci-fiben is. Ezek változó
szerepek, azon is sok múlik, hogy egy rendszer mit enged meg és mit nem. Így
lehet mozogni a politikai és nem politikai világ között.
Nincs itt ellentmondás kétféle
politikafelfogás között? A politika mint folytonos konszenzuskeresés,
kompromisszumkötések, közös döntések sorozata egyfelől, illetve, amit te
mondasz, hogy mindenki lehet politikus, vagyis felértékelődik az egyéni
teljesítmények, innovációk szerepe.
A
politika végső soron arról szól, hogy ki hoz döntéseket, milyen alapon, és
kinek az érdekében. Te a létező politikai intézményeinkre utalsz, amelyek
viszont nem fedik le a teljes politikát. Magyarországon is vannak civil
tüntetők, akik persze lehet, hogy azt mondják, ők nem politikai szerepet
játszanak, de mikor valaki azt követeli, hogy valami másképp legyen – akár az oktatásban,
egészségügyben, bárhol –, az politikai szerepet vállal. Valóban, a sci-fiben
nem a hagyományos politikai intézményeken belül zajlik a politika, de mikor
arról van szó, ki döntsön és hogyan a közösség érdekében, akkor politikai
döntésekről beszélünk. Ám éppen azért, mert nagyon erős az antipolitikai
attitűd a mi világunkban, sőt gyakran a sci-fi világokban is, ezért szokták
sokan azt gondolni, hogy a hősök nem politikai szereplők. Ettől még játszhatnak
más szerepet is, gazdasági, jogi szerepeket, ugyanúgy, ahogy meg lehetne írni A science fiction és a jog, vagy A science fiction és a gazdaság című
könyveket is.
Az olyan fantasztikus elemek sem nehezítik
a te olvasatodat, mint az Erő a Star
Warsban vagy a fűszer hatása a Dűnében?
A
különleges képességek befolyásolják, hogy ki milyen politikai szerepet játszik.
Ez is egy erőforrás, de akkor is politikai rendszerről beszélnénk, ha valakinek
olyan különleges képessége lenne, amellyel mindenkit irányít. Vagyis önmagában
nem változtatja meg a dolgok alakulását, de bonyolultabbá teszi az egyenletet.
De a Csillagok
háborújában kell hozzá az Erő, hogy
Palpatine és Darth Vader átvegyék a hatalmat, nem?
A
könyv egyik fontos állítása pont az, hogy Palpatine nem az Erő sötét oldala
segítségével kerül hatalomra, hanem politikai tettei által. Nem mossa ki a
szenátorok agyát, hanem meggyőzi őket. A Dűnében
valóban vannak olyanok, akik előre látják a jövőt, de ők is politizálnak. A
különleges képességek hátráltathatják a technológiai fejlődést –
fantasy-elemzésekben szokták írni, hogy ha egy világban jelen van a mágia, nem
lesz iparosodás –, de politika ugyanúgy lesz. Az nem az emberek képességeiből,
hanem motivációiból adódik.
Rögtön a könyv elején rámutatsz, hogy hiába
adunk igazat a jediknek a Star Wars – A sithek
bosszújában, mikor morális okokból el
akarják távolítani Palpatine-t a hatalomból, a törvény nem az ő oldalukon áll.
Milyen forgatókönyvekkel lehetett volna demokratikus, törvényes úton elkerülni
Palpatine és a Birodalom hatalomátvételét?
Akkor,
ha politikai erő szerveződött volna Palpatine ellen, egy ellenzéki frakció,
amely leleplezi Palpatine manipulációit, és megpróbál ellenerővel szembeszállni
vele. Ha akár a Jedi Tanács, akár mások nem a háttérből próbálják
megakadályozni Palpatine szándékait, hanem politikai többséget szereznek vele
szemben. Hosszú távon valamiféle legitimáció minden rendszernek kell. Ha
valakinek nincs többségi támogatottsága, csak a nyers erőszakkal tud operálni,
de ahhoz nagyon jónak kell lenni, hogy az ember uralma hosszú távon a nyers
erőszak révén fennmaradjon. Erre nagyon kevés példa van a világtörténelemben.
A
jedik ugyanebbe a hibába estek: az előzménytrilógia harmadik részére oda
jutottak, hogy a társadalmi többség nem az ő oldalukon áll. Csak az erőszak
marad számukra – külön paradoxon, hogy pont a jedik kénytelenek ezzel az
eszközzel élni.
A Star
Trek alapvető problémájaként pedig
rámutatsz, hogy az „abszolút jó”, az emberi tudás bővítése érdekében végzett
munka mennyi veszélyt rejt magában. Ma, amikor az internet révén minden
korábbinál több tudás érhető el, a technológiai fejlődés pedig folyamatos, úgy
érzed, hogy közelebb kerültünk a Star Trek konfliktusaihoz?
Igen,
azzal együtt, hogy a Star Trekben van
több más alapkonfliktus is, például a militarizmus. A Star Trekben a technológiai fejlődés odáig vezetett, hogy megszűnik
a szűkösség, az embereknek nem kell küzdeniük a javak elosztásáért. Ma még
enyhén szólva nem tartunk itt. Lehet, hogy ide fogunk eljutni, látunk
fejleményeket, főleg a kommunikációs térben, amelyek ide vezethetnek. Ma többen
és jobb módban élnek az emberek, mint bármikor korábban a világtörténelemben,
még akkor is, ha ezt nem mindig szoktuk elismerni, meg nem ez a napi élményünk.
Egy másik fejezeted Az éhezők viadaláról szól.
Itt egy világszerte közvetített showműsor tartja kordában Panem lakosait. A
valóságban milyen új útjai lehetnek politika és média összefonódásának, akár a
közösségi oldalakon keresztül?
Az éhezők viadala csak részben szól politikáról és médiáról. Az egyik, amit
próbálok megmutatni, hogy nem csak ez tartja kontroll alatt Panem lakosságát.
Ez a rendszer abban hasonlít a mi világunkra, hogy van egy egységes értelmezési
keret. Panem lakói mind ugyanazt a műsort, „az éhezők viadalát” látják, és
lassan mi is eljutunk oda a globális médiatérben, a Google, a Facebook és
néhány ilyen mamutvállalat miatt, hogy van egy egységes értelmezési keret,
amelyben egyre jobban osztozunk mindannyian. Ez egyrészt lehetőséget ad a
manipulációra: aki kontrollálja ezeket a csatornákat, az tud manipulálni, talán
ettől riasztó az a világ, amit Az éhezők
viadala felfest. Nem plurális a médiarendszer, hanem egységes.
Ma is
az a tendencia, hogy a rengeteg blog, portál ellenére a tájékozódásunk forrásai
beszűkülnek, egyre inkább algoritmusok alapján tájékozódunk. A legfőbb
különbség, hogy ezek az algoritmusok diffúz rendszerben működnek, nem úgy, mint
Az éhezők viadalában, ahol ott ül
Snow elnök meg a játékmester, és ők megmondják, hogyan legyen. Ma a Facebook, a
Google és a Microsoft vezetői nem egy szobában ülnek, ez nem is lenne érdekük.
De Az éhezők viadala azt is megmutatja,
hogy önmagában a média nem jó vagy rossz, mert a lázadás is él
propagandisztikus eszközökkel egy jóval nemesebb cél érdekében. Önmagában a
propagandisztikus eszközök használata nem tesz egy rendszert jóvá vagy rosszá.
Fordítsuk meg a könyv szerkezetét: ha
létező politikai rendszereket kellene híres filmek világának megfeleltetned,
melyik filmet társítanád a mai magyar politikai élethez?
Nem
nagyon hasonlítanék semmit a magyar rendszerhez, ez egy unikum, ami ma
Magyarországon létrejött. De ha az Európai Uniót vagy az ENSZ-t kellene nézni,
abban vannak olyan elemek, amelyek akár a Star
Trekhez, akár a Star Wars-hoz
hasonlítanak. A Régi Köztársaság sok szempontból olyan, mint az Európai Unió,
csak az EU-ban nincsenek jedik. Van egy nem teljesen, de alapvetően
demokratikus rendszer, amelynek van egy csomó diszfunkcionalitása, ez részben a
központi hatalom gyengeségéből adódik. Nincs egyértelmű központi hatalom, ezért
nagyon könnyű kihasználni a rendszer gyengeségeit, és azt mondani, hogy a külső
fenyegetés miatt gyenge a rendszer, miközben a rendszer azért gyenge, mert
gyengének van tervezve.
És a magyar rendszer egyes elemeit sem
tudnád összehasonlítani különböző sci-fi történetek bizonyos konfliktusaival?
Az,
hogy van egy külső „fenyegetés”, mint itthon a menekültügy, amelyet a hatalmon
lévő politikai erő folyamatosan emleget és felhasznál annak érdekében, hogy
saját hatalmát próbálja növelni, nagyon hasonlít a Star Wars világában Palpatine felemelkedéséhez. Vagy az a gondolat,
hogy nem a demokratikus elvek, hanem a nyers erő az, amely eredményre vezet,
szintén felismerhető a magyar rendszerben. De inkább óvnám magunkat az ilyen
típusú analógiáktól. A politikáról általában, a motivációkról sokat tanulunk a
sci-fi univerzumokból, de konkrét politikai helyzetek erőltetése hosszú távon
inkább félrevisz.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 10 átlag: 4.9 |
|
|