FesztiválAustinKülönc közösségekSimor Eszter
Emberjogi
aktivisták, motivációs trénerek rajongói, online mém-szörny követői. A modern
ember magányos, közösségre vágyik, bármi áron.
„Maradjon ez a város
mindig furcsa” – ez a South by Southwest
fesztiválnak helyet adó Austin jelmondata. A város nem egyszerűen csak büszke kulturális
életére, de kérkedik különcségével (látványosságai közé tartozik a „Szemét
Katedrális” és a graffiti labirintus). A „tartsuk meg Austint furcsának” valóságos
mozgalommá nőtte ki magát és jól kifejezi a helyiek rezisztenciáját a
fősodorral szemben.
A filmes, interaktív média
és zenei programból felépülő kulturális esemény – melyen előadókként Obama elnök
és a first lady is részt vettek – idén ünnepelte fennállásának 30. évfordulóját.
Legyél furcsa
A filmes program egyik
legjobban várt eseménye a nyitófilm, Richard Linklater Everybody Wants Some!! (Mindenki
akar belőle) című munkája volt. Egy igazi texasihoz méltón, cowboy ingben
megjelenő Linklater a város nagy büszkesége: ő ugyanis Hollywood vagy Los
Angeles helyett Austinban csinált karriert. Legutóbbi nagysikerű filmes kísérlete
a Sráckor után az Everybody Wants Some!! – lazán egymáshoz
illesztett buli-jeleneteivel – a szélesebb közönségnek szánt darab. A rendező a
filmet az 1993-as Töketlen idők „spirituális
folytatásaként” írta le. A korábbi film tinédzser főszereplői a gimnázium
befejezését ünneplik az 1970-es évek végén, míg az új film pár évvel később, a
80-as évek elején játszódik, egy csapatnyi baseball-játékos fiatal kezdi a
főiskolát Texasban. Az önéletrajzi ihletésű és nosztalgiával átitatott vígjáték
Linklater régóta dédelgetett projektje volt; furcsa is, hogy már befutott és
tapasztalt rendezőként készített „fősulis” filmet. Az austini mottó szinte szó
szerint hangzik el a filmben: „legyél csak furcsa” tanácsolja a baseball-csapat
különc tagja a külsejében is a fiatal Linklaterre emlékeztető Blake Jenner
által megformált főhősnek.
Jake Gyllenhaal
előszeretettel játszik különc karaktereket. Jean-Marc Vallée Rombolás (Demolition) című filmjében a felesége halálát gyászolni képtelen figurát
alakít, akinek mindent le kell rombolnia ahhoz, hogy újra kezdhesse az életét.
A forgatókönyvet jegyző Bryan Sipe elmondta, hogy a film ötlete saját élményből
született: fiatalként épületek lebontásán dolgozott. A metaforáktól terhes
filmet Gyllenhaal alakítása miatt érdemes megnézni: egyszerre tudja érzelemmel
és humorral életre kelteni a modern világ spleenjétől szenvedő, magányos főhőst,
akinek mindene megvan, csak érezni képtelen.
Virtuális közösség
A nagysikerű Netflix
sorozat, a Making a Murderer (Hogyan készül egy gyilkos) óta egyre
népszerűbbek a valódi bűnügyi eseteket tárgyaló dokumentumfilmek. 2014-ben, Wisconsinban
két tizenkét éves fiatal követett el súlyos bűncselekményt. A lányok az erdőbe
csalták és 19 késszúrással megsebesítették barátnőjüket, majd a sorsára hagyták.
Az áldozat csodával határos módon túlélte a támadást. Az eset a vallomások után
vált igazán hátborzongatóvá: kiderült, hogy a gyerekek egy Slendermannek nevezett
internetes mém sugallatára cselekedtek. A két lány, Anissa és Morgan, nem csak
meg volt győződve arról, hogy az internetes legendákban élő, gyerekekre vadászó
szörny valóban létezik, de hitték, hogy csak úgy menekülhetnek meg előle, ha áldozatot
mutatnak be neki egy barátjuk meggyilkolásával.
A dokumentumfilmes Irene
Taylor Brodsky Óvakodj Slendermantől (Beware the Slenderman) című munkájában kísérletet
tett a rémtett mögött megbúvó okok értelmezésére. A film – a rendező szavaival
– a kortárs internetes kultúra „testamentuma”: sem a démonizálás, sem a
dicsőítés nem volt célja. Az aktuális problémát boncolgató dokuban Brodsky a
bűnügyi thrillert ötvözi a tényfeltáró újságírással és a családi drámával; így
ahelyett hogy ítélkezne, kérdéseket tesz fel. Aprólékosan mutatja be az
eseményeket és széles kontextust ad azok megértéséhez. Skype beszélgetések
sorozatában szólaltat meg online folklór kutatókat és pszichológusokat. E szakértői
interjúk segítségével érzékelteti, hogy Slendermannek, ennek a 21. századi virtuális
mumusnak – akinek történetei képek, horror-videók és mémek formájában terjednek
a világhálón – mekkora hatalma van és hogy semmilyen szabály nem létezik a
korlátozására. A bíróság értetlenül áll az eset előtt. Az ötletes mémek
sokszorozódnak, akárcsak egy vírus. Az evolúció génközpontú megközelítéséről
híres biológus Richard Dawkins a mémet egyenesen „az elme vírusaként”
definiálja: Slenderman „megfertőzte” az internetet. Végül a lányokat is
beszippantja a mémgyár: Slenderman rajongók által készített rajzok terjednek róluk
a legendát tovább terjesztő fórumokon. Nem csak hogy veszélybe sodorta, de
teljes mértékben felemésztette őket a virtuális horrortörténet.
Kirekesztő közösség
Daryl Davis speciális
hobbinak hódol: Ku-Klux-Klan talárokat gyűjt. A különös kollekció minden egyes
darabja szimbolikus jelentőségű. Maguk a tagok adták a gyűjtőnek, annak
emlékére, hogy kiléptek a rasszizmusáról hírhedt társaságból a Davis-szel
folytatott beszélgetés hatására. Az afroamerikai férfit azóta barátjuknak
tekintik.
Matthew Ornstein Szándéktalan udvariasság: Daryl Davis, Rassz
& Amerika (Accidental Courtesy:
Daryl Davis, Race & America) című filmjének mottójául szolgáló „Hogy
gyűlölhetsz, ha nem is ismersz?” kérdés ösztönözte Davist a KKK tagok felkeresésére.
A rendező saját elmondása szerint ő maga is alábecsülte mennyire aktívan jelen
van a Ku-Klux-Klan csoport még ma is Amerikában. Davis gyűjtőszenvedélye – mely
egyszerre személyes passzió és társadalmi aktivizmus – rámutat, hogy mekkora
szakadék húzódhat az ideológiai meggyőződés és a személyes emberi kapcsolatok
valósága között. A film legfigyelemreméltóbb eszköze a főszereplő által
felkínált nézőpont. Davisnek nincs semmilyen különleges technikája, vagy
fortélya, ami más embernek ne lenne (talán csak a végtelen türelme). Egyszerűen
csak hajlandó komoly erőfeszítést tenni arra, hogy meghallgassa egy másik ember
véleményét.
Matthew Ornstein
dokumentumfilmjében helyet kapnak olyan nemrég történt – a téma szempontjából
megkerülhetetlen események – mint Michael Brown meggyilkolása Fergusonban (a 18
éves fekete fiatalt 2014 augusztusában egy fehér rendőr lőtte le és a
gyilkosság tisztázatlan körülményei az afroamerikaiak megkülönbözetett
bánásmódja elleni tüntetésekhez vezettek).
Az eset kapcsán Davis a
feketék jogaiért harcoló BlackLivesMatter aktivistáit is felkeresi, ők azonban
árulóként tekintenek rá amiért időt tölt a fehér szuprematistákkal. A film
legmegdöbbentőbb jelenete ez, a valójában egy oldalon állók között gyúlt heves
vita, melynek végén az aktivisták faképnél hagyják Davist. A jelenet éles kontrasztját
adja a „másikon oldalon” történt nyugodt hangulatban zajló társalgásoknak. A
vetítés utáni közönségtalálkozó megdöbbentő erővel érzékeltette, hogy mennyire érzékeny
témát jelenít meg a film: a közönség egyik tagjának kérdése kapcsán
megismétlődött a filmben ábrázolt konfliktus.
Beszippantó közösség
A dokumentarista Joe
Berlinger tényfeltáró filmjeiről ismert: az Elveszett
paradicsom az igazságszolgáltatási rendszer hiányosságaira világított rá,
míg Az olaj ára az egyik legnagyobb
olajvállalat felelősségét kutatta egy természeti katasztrófa kapcsán. A Tony Robbins: Nem vagyok a gurud (Tony Robbins: I Am Not Your Guru) azonban egy, a rendezőre egyáltalán nem
jellemző, minden kritikától mentes reklámfilm Tony Robbins nemzetközileg elismert
motivációs tréner munkásságáról. Berlingernek – saját elmondása szerint – a „személyiségét
teljesen átformáló élményben” volt része az egyik kurzus során. Ezt az érzést akarta
megosztani a közönséggel, így a más filmjeire jellemző kritikai attitűdjét feladva,
egyfajta „feel good” koncert filmet rendezett „csak nem zenével, hanem emberi
érzelmekkel.”
A motivációs tréninget
szinte művészetté fejlesztő Robbins dinamikus és megnyerő személyiség. A világ minden pontját bejáró „segíts magadon”
szemináriumait évente 200 000 ember látogatja. A hamarosan Netflixen elérhető
film az egyik kurzusba enged betekintést. A „Randevú a Végzettel” egy hat napos,
5000 dolláros workshop Floridában, 2500 résztvevővel. A film teljesen részesévé
teszi a nézőt a szeminárium eseményeinek.
Robbins „beavatkozásain”
véletlenszerűen kiszúr valakit a tömegből. A „szerencsés kiválasztottat” (a
filmben többek között egy drogfüggő apa szeretetéért küzdő fiatal lány, egy
gyerekeket szexuálisan kihasználó szekta áldozatául esett nő, egy öngyilkosság
gondolatával küszködő fiatal férfi) villámgyorsan
pszichoanalizálja, majd „a tabu szavak tudományát” (káromkodás) alkalmazva felszólítja
a változtatásra. Így például ráparancsol egy nőre, hogy ott a kamerák és a
tömeg előtt telefonon szakítson a barátjával.
A semmiből jött kisember
felemelkedése jellegzetesen amerikai történet, ami a rajongóinak azt sugallja,
hogy nekik is bármikor sikerülhet. Robbins tömegekre ható hipnotikus ereje még
a szkeptikusok számára is lenyűgöző. Aggasztó azonban, hogy a filmben említés
sem esik a manipulatív hatalom negatívumairól. A stáb működéséről csak apró
részleteket kapunk. A film rengeteg izgalmas kérdést felvethetne a „segíts
magadon” iparról, vagy arról hogy valójában miben rejlik Robbins népszerűsége.
Kételkedni azonban senkit nem látunk. Még a kamera is a megbűvöltek szemével
tekint a csodatevő trénerre.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 16 átlag: 5.19 |
|
|