KönyvRáció és spiritualitás – testvérek?Pörös Géza: Krzysztof Zanussi világaZalán Vince
Ideális
kalauz a Zanussi-életműhöz.
Ritka
pillanatai közé tartozik a magyar filmkönyvkiadásnak, ha az egykor volt „szocialista
országok” egy-egy neves filmrendezőjéről jelenik meg monográfia, kivált magyar
szerző tollából. Ilyen kitűntetett ez a mostani is, amikor kézbe vehetjük Pörös
Géza négyszáz oldalas összefoglalóját a lengyel filmrendező, Krzysztof Zanussi
életútjáról-életművéről. Pörös Géza nem az egyetlen magyar elemzője a lengyel
filmművészetnek – gondoljunk csak Kovács István, Pályi András vagy épp Szíjártó
Imre könyveire, remek tanulmányaira – de minden bizonnyal ő Zanussi
leghűségesebb magyar krónikása. Tizenöt évvel ezelőtt már megjelent egy elemző
kötete az immár európai hírű rendezőről (Illuminációk)
– lényegében ez képezi mostani könyvének is az alapját –, utószót írt a rendező
filmnovelláinak (Védőszínek) magyar kiadásához
(1994), és interjúkat készített vele a Duna Televízió, illetve az OSZK
Történelmi Interjúk Tára számára (Érintések).
Így aztán nem csodálkozhatunk a kötet szerzőjének kivételes és alapos tájékozottságán,
amely Zanussi privát életét, a lengyel filméletben betöltött különböző szerepeit
és funkcióit, s a nemzetközi (kivált európai) filmvilággal való kapcsolatait
(például párizsi lakásában húzta meg magát a beteg Tarkovszkij) illeti.
A Krysztof Zanussi világa című kötet
gerincét (s egyben legfőbb értékét) a filmelemzések képezik. A szerző egészen a
közelmúltig, 2014-ig követi a filmek sorát, elsősorban természetesen a
játékfilmeket (majd negyven van belőlük), de szó esik a vizsgafilmekről, a
dokumentumfilmekről, s a tévés produkciókról is. (A kötetet teljes körű
filmográfia zárja.) Elemzéseiben az egyes filmek konfliktusainak
felrajzolásakor elsősorban a szereplők különböző világlátására koncentrál, s
ritkán fordul elő (de előfordul), hogy az egyes filmek megformáltságának
jellegzetességeivel is foglalkozik, bár ezek olykor teljesen el is maradnak. Ez
utóbbi nyilván azzal függ össze, hogy Zanussi rendezői tehetsége elsőrendűen nem
a formai újításokban mutatkozik meg, s ez inkább jellegzetessége művészetének,
sem mint értékítélet. Az életműnek ez a bizarr karaktere olykor megtévesztő
lehet. Ebből szempontból figyelemre méltónak tartom, hogy például Kovács András
Bálint a könyvében – A modern film
irányzatai 1950-1980 – le sem írja Krzysztof Zanussi nevét. Megvilágosítóbbak
(és egyben informatívabbak) viszont a monográfia azon passzusai, amelyek
Zanussi és a mindenkori lengyel filmművészet kapcsolatát mutatják be. Természetesen
ebben a kapcsolatban is vannak felemelkedő korszakok. Minden kétséget kizárólag
megállapítható, hogy a nagy nemzedéket – Wajda, Munk, Kawalerowicz, Kutz – , a „lengyel
iskolát” követő évek egyik meghatározó alakja Krzysztof Zanussi. És vannak kényszerű
eltávolodások, például az 1980-as években évekig külföldön kényszerül dolgozni.
S hogy a cannes-i, velencei és sok száz más fesztiválsiker után csúfos hazai
bukások, például 2015 márciusában. Mint Pörös Géza könyvében is olvasható:
Zanussi mestere, támogatója az autóbalesetben korán, 1961-ben elhunyt Andrzej
Munk volt. Ekkor Munk negyven, Zanussi huszonkét éves. Bármennyire is értelmetlennek
tűnik föl a kérdés – ismerve Munk filmjeit és szemléletét – bennem megfogalmazódott:
vajh nem ők lehettek volna azok, aki a lengyel film nagy romantikus, történelmi
vonulata mellett megteremtik a lengyel
film groteszk, önironikus, pátosz és szkepszismentes vonulatát? Zanussinak tehetségének
fő ereje és motorja – gondolták már akkor és gondolják még ma is sokan – a
racionalitás (amely sohasem volt puszta okoskodás!), s amely lehetett volna
akár egy új irányzat kiindulópontja is. De másként történtek a dolgok.
Egyetérthetünk
a monográfia szerzőjével abban, hogy Zanussi „egyszerre két gondolkodási
konvenciónak fordított hátat: a nemzetközpontúnak és a szociologizálónak” (75.
o.) De merre vette az irányt? Általános vélemény, hogy Zanussi a kortárs
filmművészet egyik legnagyobb moralistája. Nem véletlenül, sokan tartják úgy,
hogy filmjei valójában meditációk az erkölcsről. S hogy életműve nem más, mint
erkölcsi példatár. Pörös meg imígyen fogalmaz: „Minden film egy-egy variáció
Isten és a Sátán örökös párbajára”. (225. o.) Ennek bizonyítására nem sajnálja
az utánajárást: bőven merít e „párbajra” vonatkozó írásokból, és elemzéseinek
is többnyire ez válik a vezérfonalává. S nem jogtalanul, hisz a Zanussi filmek
szereplőire igen jellemző a megismerés és a belső béke küzdelme vagy éppen a hit
problematikája. Magam részéről szívesebben beszélnék a racionalitás és a
spiritualitás együttes jelenlétéről
Zanussi alkotásaiban. Akárhogy is – a Pörös Géza részlet-gazdag monográfiájában
fölmutatott filmrendezői életút rá a bizonyíték – az elmúlt fél évszázadban
kevés ex-szocialista országbeli filmrendező faggatta oly lankadatlanul az
emberi cselekvés lehetőségeit, színét és fonákját, a jócselekedetek és a
vétségek egymásba gabalyodott kiismerhetetlenségét, mint Krzysztof Zanussi. Kérdéseket
tesz föl, mert az idén hetvenöt éves rendező mindvégig csak egy dologban biztos:
életünk értelmét nem a konzumáció piacán kell keresnünk.
Kossuth
Kiadó, 2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 16 átlag: 5.13 |
|
|