DVDSötét Torino/Mr. MilliárdHegedüs Márk Sebestyén
Torino nera – amerikai, 1972. Rendezte: Carlo Lizzani. Szereplők: Bud Spencer, Marcel Bozzuffi. Forgalmazó: FIBIT Media Kft. 105 perc. Mr. Billion – amerikai, 1977. Rendezte: Jonathan Kaplan. Szereplők: Terence Hill, Valerie Perrine. Forgalmazó: FIBIT Media Kft. 89 perc.
Ahogy a páros lassan összes filmje
elérhetővé válik DVD-n, a Bud Spencer-Terence Hill Gyűjtemény keretében egyre
ismeretlenebb darabok kerülnek elő a két színész filmográfiájából. Most két
merőben eltérő hangvételű darabbal bővül a kollekció.
Az első film, a Sötét Torino a neorealista múltú Carlo Lizzani filmje, akit már a
hatvanas évek kezdete óta foglalkoztattak az aktuális társadalmi- és politikai
kérdéseket bűnügyi tematikán keresztül feldolgozó filmek. Az 1968-as Milánói alvilág például a gyakran
műfajként tételezett, valójában sokkal szerteágazóbb korpusszal rendelkező poliziesco egyik alapműve, amely
szabadtéri felvételeivel, társadalomtudatos attitűdjével és az olasz moziban
újdonságszámba menő autós üldözéseivel komoly hatást gyakorolt a szárnyait
próbálgató olasz bűnügyi filmre.
Többek között Lizzaninak is köszönhető
tehát, hogy a szorongással terhelt ólomévek alatt Olaszországban olyan
divatossá váltak a baloldali érzelmű krimik. Ezen filmek táborát gyarapítja az
1972-es Sötét Torino is, amelyben a
kizsákmányolt munkásosztályt képviselő Rosariót (Bud Spencer alakítja, aki
börtönbe zárt mellékszereplőként csupán a film utolsó húsz percében
aktivizálódik) gyilkossággal vádolják, de valójában egy maffiakapcsolatokkal
rendelkező ingatlanfejlesztő áll az eset mögött, az igazság felderítése pedig
Rosario két kisfiára vár.
A Sötét
Torino a kor elvárásainak megfelelően műfaji keretben dolgozza fel
szociális eredetű konfliktusait, végül azonban összeroppan ambiciózus
törekvései alatt. A film gyerekmelodrámai felhangokkal tarkított krimiként
nyit, és a gyereksztárok szerepeltetésének köszönhetően az érzelgős
pillanatokkal sem spórol. A cselekmény előrehaladtával azonban Lizzani egyre
nagyobb teret enged a poliziesco
nyomasztó légkörének, a befejezés pedig váratlanul tragikus. A Sötét Torinót hangulatváltásai tehetnék
izgalmassá, mégis sikertelen film, hiszen egyfelől a történet kiszámíthatósága
miatt az izgalmakkal is szűkmarkúan bánik, másfelől pedig az érintett
társadalmi kérdések tekintetében és a szervezett bűnözés ábrázolásában is
unalmasan felületes.
Sokkal inkább a Spencer-Hill filmek
hagyományait követi a Terence Hill főszereplésével készült, caprai ihletettségű
Mr. Milliárd, még ha nem is olasz,
hanem amerikai produkcióról is van szó, ami ennek megfelelően elsősorban amerikai
előképekkel rendelkezik. A film a Váratlan
örökség alapötletét keresztezi egy könnyed thrillerrel, egyes fordulataival
(leglátványosabban a Grand Canyon szurdokaiban játszódó végső leszámolással)
Alfred Hitchcockot idézi, a film második fele pedig bugyuta poénjaival és
eszetlen autósüldözéseivel mintha a Smokey
és a bandita-filmeket előlegezné. Mégis, a milliárdot öröklő, naiv Guido
Falcone alakja elsősorban Terence Hill olasz filmhőseinek rokona – és még
egy-két pofont is kioszt kalandjai során.
Extrák: Nincsenek. A két lemez két külön kiadvány.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 121 átlag: 5.74 |
|
|