AnimációKecskemét – KAFFA víztükör túloldalánVarga Zoltán
A kecskeméti animációs filmfesztivál premierjeit nézve a magyar rajzfilm újabb száz éve is izgalmasnak ígérkezik. Szerencsés egybeesés, hogy a Kecskeméti
Animációs Filmfesztivál és a magyar animációs film egyaránt jubilál: az előbbi
30 évre tekinthet vissza, az utóbbi a 100. évét töltötte be. Ennek tiszteletére
a KAFF-on is megtekinthetővé vált a Vigadóban már megrendezett kiállítás a
hazai animációról (lásd Filmvilág 2015/5.),
ami kiegészült a fesztivál évtizedeit bemutató tárlattal, melyben tárgyi
emlékek és fotók sokasága gondoskodott az előző 11 alkalom felidézéséről. A
magyar animáció eredményeinek méltatására egy konferencián is sor került: részt
vett rajta a fesztivál díszvendége, a nagyvilág animációs filmtörténetét megíró
Giannalberto Bendazzi, az ugyancsak animációtörténész Olivier Cotte Kovásznai
György A napló című filmjét elemezte,
az emigráns magyar alkotók életművét kutató Orosz Márton bemutatott egy
elveszettnek hitt, de nemrég előkerült korai George Pal-tárgyanimációt, e sorok
írója pedig a magyar animációs film tendenciáinak körvonalazását kísérelte meg.
A 12. KAFF és a vele együtt megtartott 9.
Európai Animációs Játékfilm Fesztivál több száz rövidebb-hosszabb film
megtekintését kínálta a látogatóknak – igazi kuriózumnak bizonyultak a
Latin-Amerika animációs művészetét bemutató blokkok. A magyar alkotások pedig
ezúttal a világ bármely tájáról érkezhettek, nem szükségszerűen kellett itthon
készülniük. S bár a hazai animációs filmművészet meghatározó alkotói is új
filmmel jelentkeztek (Keresztes Dóra: Eszterlánc; Orosz István: A rajzoló; Cakó Ferenc: Dózsa
1514), az elismeréseket javarészt a fiatalok munkái kapták: legkivált a MOME
animációs tanszékéről érkező alkotók, illetve a BKF animációs képzésének
rendezői kerültek reflektorfénybe.
A sorozatok és a rövidfilmek áttekintése előtt
azonban figyelmet érdemel a ma már sajnos igazi ritkaságnak számító egészestés
magyar animációt képviselő Manieggs – Egy
kemény tojás bosszúja című film is, ami a nemzetközi mustrában mérette meg
magát. Miklósy Zoltán CGI-animációja az alkotói koncepció szerint a bűnügyi és
akciófilmek legelcsépeltebb kliséit – az ártatlanul bebörtönzött keményfiútól
kezdve a jó zsaru/rossz zsaru párosán át a balsikerű bankrablásig – parodizálja.
Ez alapján az ugyancsak a műfajparódia alapjaira épített Macskafogó tekinthető patinás előképnek, a Manieggs azonban közelebb áll a Nyócker!
amerikai rajzfilmszatírákon edződött provokatív humorához – annak valóban
felforgató erejét viszont nélkülözi. Miklósy filmjén eluralkodnak a hamar
üressé váló káromkodások, a gyakorta öncélú ízléstelenségekbe torkolló, főleg
erőszakos és szexuális tartalmú poénok, s a sztori felesleges elnyújtottsága is
ront az összképen. De a Manieggs mindezzel
együtt is markáns példa az animáció szuverén világalkotó lehetőségeire: a sima
felületekkel teli, monokróm színsémákat alkalmazó CGI-látvány, a lufiszerű
tojásfigurák és nem utolsó sorban a helyenként lehengerlő zenekíséret olyan
stilizáltságot eredményeznek, ami nem csupán a műfajkliséknek, de a jelenkor
visszásságainak is görbe tükröt tarthatna. Kár, hogy ez a Manieggsben sokszor csak háttérelem – akár szó szerint, utalva a
háttérben feltűnő plakátokra és intézménynevekre –, nem pedig főtéma. Mindazonáltal
a film így is új színfolt a szintén állami támogatás nélkül készült egészestés
magyar CGI-animációk (Egon & Dönci,
Cycle) palettáján.
A magyar animációs versenyprogramban
örvendetesen sokféle műfajjal képviseltette magát az alkalmazott animáció: a
reklámfilmektől kezdve a divatos könyvtrailereken át a klipig és „imázsfilmig”
terjedt a skála. A klipek közül említést érdemel a KAFF-fődíjas filmet is
jegyző Ducki Tomek absztraktba hajló, festményanimációs műve (Zhu – Paradise Awaits), a Nyuszi és Őzzel elhíresült Vácz Péter
bábanimációs sámánutazása (James – All I’m
Saying), imázsfilmként pedig Ruska László és Ringeisen Dávid Papírvilág című CGI-animációja, a WWF-es
mottó („Mindannyian össze vagyunk kötve”) érzékletes megjelenítése aratott
sikert. Hasonlóképpen változatosnak bizonyultak a sorozat-animációk. Gyulai
Líviusz bájos rajzfilmsorozata, az Egy
komisz kölyök naplója újabb megmosolyogtató epizóddal (Betty néninél) bővült; Horváth Mária pedig nemcsak A Négyszögletű Kerek Erdő újabb részével
képviselte a Kecskemétfilmet, de a Doja,
a cigánytündér című Cigánymesék-epizóddal
is, melynek míves 3D-s látványvilága Orsós Teréz festészetét veszi alapul.
Gauder Áron indián bölcsességeket tolmácsoló élvezetes meséje, a Kojot és a szikla, illetve Glaser Kati groteszk
humorú szériaepizódja, a Városi legendák
mellett meglepetésként hatott a Gyurmók,
Kapitány Frigyes sorozata (a Van köztünk
egy színes című epizód szerepelt a versenyblokkban): a hazai sorozat-animációs
palettáról jóideje hiányzó, egykoron szebb napokat-éveket megélt gyurma-animációs
formát használja. A stop-motion animáció más közegben is feltűnt: a diákfilmes
kategóriában díjazott Peron – Ottlik
Anna és Hertelendi Amanda munkája – csattanós, minimalista pantomim-paródia.
A rövidfilmes blokkban vetített animációk
közül két fontos tétel sorozat-kezdeményezésként is számon tartható. A Candide nem csupán a kortárs világ
kaotikusságának láttatására vállalkozik egy regényklasszikus átértelmezésével,
hanem vizuális és zenei fogalmazásmódjában programszerűen fordul Kovásznai
György művészetéhez: a magyar animáció nagy renitense maga is tervezte a
Voltaire-mű rajzfilmes feldolgozását (lásd Filmvilág
1993/6.), s ezt az ambíciót a Bera Nándor és mások rendezésében megvalósuló
sorozat váltja valóra, egyszerre lenyűgöző és hátborzongató módon. Candide,
Pangloss doktor és Kunigunda viszontagságos kalandjait a legváltozatosabb képi
stílusok jelenítik meg (a pop-arttól az expresszionisztikus torzításokig), beleértve
a stop-motion és a kollázs eszközeit is – ekként pedig, pláne ha az
apokaliptikus hangvételt is hozzávesszük, a Candide
nem idegen a Reisenbüchler Sándor életművét meghatározó kozmikus szorongástól
sem. A Gellár Csaba által készített Blackwood
– Hogyan írjunk Blackwood cikket? egy rémmese-sorozat kezdeményezéseként
olyan típusú szériát honosítana meg, amelynek nincs párja a magyar sorozat-animáció
történetében. Nemcsak a hasonló szériák kelendősége, de a nyitóepizód
színvonala alapján is mondhatjuk, hogy várjuk a folytatást. A fesztiválon
látott Blackwood-epizód Edgar Allan
Poe-novellát dolgoz föl – Poe-t egyébként is szívesen használják rendhagyó
animációs adaptációkhoz, legyen szó a UPA-ről (Az áruló szív), a Zágrábi Iskoláról (A vörös halál álarca) vagy Jan ©vankmajerről (Az Usher-ház vége), Gellár filmje tehát ebbe a hagyományba illik,
jóllehet leginkább Tim Burton stílusához áll közel. A Blackwood morbid és vérbő humorban dús digitális gótikájában
papírkivágásos figurákra hajazó állatszereplők rohannak a vesztükbe – vagy
várják ki, míg a halál kaszája lesújt rájuk: jelen esetben az óratorony
mutatója fejezi le hősnőnket, akinek szándékoltan maníros szövegét Ónodi Eszter
előadásában hallhatjuk.
A diákfilmek kategóriájában bemutatott
alkotások közül olyan meglehetősen eltérő hangulatú és vizuális kidolgozású
munkák kerültek díjazásra, mint A vörösbegy,
a Frusztráció és a Kíváncsiság kora – a szubjektív
tartalmak iránti intenzív érdeklődés azonban valamennyiükben közös. A MOME-n
tanuló Carlos Rufas festményanimációval készített filmje, A vörösbegy a megfigyelést, a képzelgést és a vágyakozást kapcsolja
össze, s képi világát festékvonalak és -foltok lüktetése kíséri, éterivé
varázsolva a teret és szinte absztrakttá a figurákat. Kopasz Milán a Frusztrációval a kép és a beszédhang
olyan egységét valósítja meg, ami kevésszer volt tapasztalható a fesztiválon
látott, szöveget is tartalmazó animációkban: egy fiatalember monológja hallható
mindazokról az apró-cseprő, ám annál kényelmetlenebb helyzetekről és
élményekről, amelyek a címadó érzést kiválthatják. Mindeközben a képek a ritkán
használt pixillációból (az emberek animálásának technikája) és kollázsanimációból
állnak össze: groteszk kíséretként társulnak a mondatokhoz. Tóth Luca Kiváncsiság kora című művében a három
tizenéves karakter belső utazása álomszerű tájakra invitál; zavarba ejtő
szimbolista filmként elmossa a határokat a külső és a belső valóság, az emberszereplők
és állati alakmásaik között. Szorongáskeltő szürrealizmusával olyan animációk fantáziája
állítható rokonságba, mint a Limbo Limbo
Travel és a Symphony No. 42.
Zétényi Borbála és Kreif Zsuzsanna már-már dadaista hevületű filmje, a Limbo Limbo Travel egyszerre erotikus
utópia és szatirikus látomás: a párjuk által elhanyagolt hölgyek egy szigeten
keresnek vigaszt, ahol – ez a kissé túlfűtött kifejezés kívánkozik ide –
rágerjednek az ártalmatlan őslakosokra, a kistermetű bajszos férfiakra, s őket
hajkurásszák a több mint negyedórás játékidő nagyrészében. Mintha az alkotókat
bevallottan inspiráló Priit Pärn, az észt animáció sajátos stílusú mestere
készítette volna Louis Malle nagy művészi kudarca, a Fekete hold rajzfilmes parafrázisát. Öncélú provokációval viszont
egyáltalán nem vádolható Bucsi Réka Symphony
No. 42 című filmjének Magritte-hoz és Buñuelhez köthető szürrealizmusa,
melynek erényeit nem lehet elégszer méltatni (lásd Filmvilág 2015/1.): az állat, az ember és az univerzum kapcsolatait
– vagy inkább e kapcsolatok bomlását – fürkésző, abszurd humorú film a kortárs
magyar animáció alapműve.
A fesztivál egyik legnagyobb kedvence
kétségkívül Bertóti Attila rajzfilmje, a Mese
volt, megkapta a legjobb rövidfilm díját. Az egyedi filmek között nem egyedül példázta
az animáció és a mese szoros összefonódását. Ennek a trendnek az egyik végpontján
a Fából faragott királyfi, Ulrich
Gábor Balázs Béla-feldolgozása helyezhető el. A lenyűgöző látványvilágába – az
ábrák és a formák áradásába és metamorfózisába, a színhasználatba és a
pszichedelikus atmoszférába – ugyan teljesen bele lehet feledkezni, ám mindezt
végigkíséri a mesélő szövege (nem mellesleg: a Balázs-írást Háy János dolgozta
át és Máté Gábor adja elő). A Fából
faragott királyfi egymásra csak ritkán rímelő képei és hangjai mondhatni
külön-külön versengenek a néző megszólításáért. Ezzel a stílussal szöges
ellentétben áll Traub Viktória tizenkét perces műve, a Vastojás. Az erdőmélyi fenevaddal sikeresen megküzdő „legkisebb fiú”
hagyományos népmesei képzeletvilágához olyan vizuális stílus társul, ami sokban
emlékeztet Tomm Moore kelta művészetből építkező egészestés rajzfilmjeire (Kells titka, A tenger dala), ráadásul kitűnő szinkronhangok egyénítik a
figurákat (különösen az óriásharcsát megszólaltató Ujlaki Dénes).
Bertóti Attila Meséje nem avantgárd hangolású darab, de nem is hagyományos irányelvek
formálják: Danyiil Harmsz írása alapján fergeteges humorral vonja kérdőre magát
a mese műfaját, illetve összefonódását a gyerekfantáziával. Bertóti nem először
játszik el ilyesféle módon alaptörténetekkel és alapmítoszokkal: 2009-es
KAFF-os debütálása, az Ariadné fonala
több változatban is bemutatja Thészeusz és a Minótaurusz találkozását, sőt a
nyitott végkifejlet merészen szakít az ismert történettel. Most is hasonlónak
lehetünk tanúi a Mesében: egy
testvérpár, egy kisfiú és egy kislány kezdenek mesét írni – pontosabban csak
írnának: a fiúcska nem jut tovább a mesekezdő fordulatoknál és a főszereplők
kitalálásánál, s a lányka minduntalan figyelmezteti, hogy „ilyen mese már van”
– legyen szó a menekülő rablóról, a király és a királyné elmérgesedő harcáról
vagy a kovács kalapácsának röptéről –, s pattogva sorolja az eseményeket. A
kislányt megszólaltató Stefanovics Angéla nekiiramodó szövegének tempójában
rajzanak a képek, egyik geg és abszurdba hajló fordulat a másik után. Három
különálló mese elevenedik meg látszólag, de az utolsóban a korábbiak szereplői
is feltűnnek, sőt a záróbeállításból kiderül, hogy a testvérpár közegét sem
hagyták érintetlenül a történetek: a repülő kalapácsfej kitörte az ablakot s
átszakította a szobafalat. Bertóti Attila Meséje
ekként éppannyira sziporkázó láncmese, mint amennyire önironikus játék a fikció
és a történetmesélés különböző rétegeivel és szintjeivel – ez pedig
kifejezetten a posztmodern kulcsfontosságú művészi programjaihoz köti a filmet.
A 2015-ös KAFF másik legnagyobb sikere,
fődíjas alkotása merőben más módon használja az animációban rejlő művészi
kifejezőerőt. Nyolc évvel ezelőtt az Életvonallal
„robbant be” a magyar–lengyel Ducki Tomek, akinek új filmje, a Fürdő az animáció elvontabb változatának
remekbe szabott tétele; itt persze olyan absztraktságról van szó, ami minden
elvontságával együtt is teljesen átélhető, s mindenkit képes megszólítani. A
számítógépes, illetve rajz- és festményanimációt ötvöző Fürdő szorosan köthető a fogaskerék-figurák koreográfiáján
keresztül az emberi sorsról elmélkedő Életvonalhoz,
de ezúttal – látszólag – valóságközelibb miliőben járunk, ahol emberfigurák
tűnnek föl. De itt is a térbeli mozgás az életút (vagy annak vége) metaforájává
válik, s a kezdetben valósnak hitt – jóllehet a túlexponáltsággal és a lágy
színekkel eleve stilizált – tér több dimenzió felé is megnyílik. Két
öregasszony indul úszni, ám útjukat egy vízmélyi átjáró felfedezése változtatja
enigmatikus kalanddá: a túloldalon fiatal alakmásaik versenyeznek egymással. A
víz és a szubjektivitás, az emlék- és álomképek összekapcsolása a fesztivál más
animációban is visszatérő motívumnak bizonyult: Bányai Zsuzsanna Híd című szép filmjében az esővíz is
szerepet játszik a híd alatt veszteglő fiatalok emlékképeinek előhívásában, míg
Ottlik Anna Kiútjában a hősnő a saját
elméjébe lép be a fején nyíló ajtón keresztül, s ő is, akárcsak a Fürdő hősnői, fekete vízbe merül alá.
Ducki Tomek filmjében a múlt és a jelen, a valós és a képzelt ellentmondásos
kapcsolata markáns vizuális ellentétet vezet végig a képépítkezésben, a
víztükör túloldalának világa ugyanis fejjel lefelé jelenik meg. Az úszás
legfeszültebb pillanatait bravúros grafikai-festői vibrálás érzékelteti – eszünkbe
juttatva Jankovics Marcell Mélyvíz című
remekművét –, s a színdramaturgia (kivált a kék és a piros használata) is a csúcspontjához
érkezik: mindezek lélegzetelállító képsorokat eredményeznek. A Fürdő vízióját nyitott befejezés teszi
teljessé, amely a nézőt – egyebek mellett – a lét és a nemlét, az itt és a máshol,
a most és a máskor kérdéseiről késztetheti elmélkedésre.
A 2015-ös KAFF sokszínű és izgalmas rövidfilmes
termése alapján ha a tehetségeken és a művészi kreativitáson múlik, akkor a
magyar animációs film bizakodva kezdheti meg a második száz évét.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 88 átlag: 4.5 |
|
|