FérfiszerepekFérfiszerepek a harmadik világbanHatalom nélküli pózokSzabó Ádám
A kortárs ázsiai, latin-amerikai bűnfilmekben alapkérdés a férfi szerepkör elbizonytalanodása és fenyegetettsége.
A férfiasság, a maszkulinitás imágója a bűnfilmekben
mindig is középponti kérdés volt, a kortárs moziban is az, csak épp a nem is
olyan rég még kikezdhetetlennek és egyértelműnek látszó férfi-szerepkör
megrendülésének lehetünk tanúi. A dilemmát csak tágasabb spektrumban értelmezhetjük,
hiszen a férfiasságeszményt a társadalmi, politikai dimenzió ma is erősen
befolyásolja. Az olyan filmek, mint a mexikói Heli (2013), a kínai Black
Coal, Thin Ice (2014), az ízig-vérig filippínó Kinatay (2009), a chilei Tony
Manero (2008) vagy a Jia Zhangke által jegyzett A bűn érintése (2013) legalább annyira szociodrámák, mint egyéni
krízisekről tudósító pszichodrámák. Rendezőik hol jobban, hol kevésbé
fókuszálnak a pártpolitikára, ugyanannyira izgatja őket a szexuálpolitika és a
privát tragédia.
Szíven
szúrt országok
A magabiztos férfiasság válsága mögött
gyakran felleljük a nemzeti identitás porig rombolását. Mint Vek Lewis írja a When ‘Macho’ Bodies Fail című
tanulmányában, pár kortárs mexikói szerzői mű (egyebek között az Alfonso
Cuarón-féle Anyádat is!) így vagy úgy
a honi hérosz, a charro
felszívódásáról számol be. A mexikói kultúrkörben a férfiasságot,
cselekvőképességet, az aktív potenciált jelképező „rural cowboy” (vidéki
cowboy) archetípusa zárójelbe kerül. A hatalmat birtokló, erőskezű és célorientált
hőskarakterek elveszítik uralkodó heteroszexuális attribútumaikat, erőtlen,
passzív áldozatokká degradálódnak. Laura Mulvey elméleteinek inverze e
felfogás. Maszkulin pozíció helyett nyomatékosan alárendelt, feminin
beállítottságú alakokat látunk a mexikói bűnfilmekben. Az ország filmtörténetét
górcső alá vevő Sergio de la Mora összefüggést lát a férfiasság krízise a
nemzeti imázs megrendülése között. A mexicanidad-mítosz
végéről beszél, és bár teóriái között nem szerepel, az olyan mozik, mint a Vagyunk, akik vagyunk kannibáldrámája
egyszerre társadalombírálat és karakterdráma: nemcsak egy emberevő família
kálváriájáról szól, ostorozza a hatalmaskodó, korrupt rendőrséget is. Hasonló
indíttatású Amat Escalante Cannes-ban méltatott Helije. A maszkulinitás ideája visszafojtott traumák, bosszúvágyba torkolló
düh, illetve a törvényszolgák kritikája révén jut érvényre. Csömörfilm (melyben
Kornis Mihály szakíró szerint a teljes civilizáció kerül vakvágányra) vegyül
benne az analitikus problémamozival. Míg Escalante korábbi két botrányműve, a Sangre (Vér) és a Los bastardos (A rohadékok) rideg, távolságtartó,
hanekei nyerseségű humánkatasztrófák, addig a direktor legutóbbi műve már a
bűnfilmmel, illetőleg a politikailag tudatos presztízsdrámákkal tart kapcsolatot.
Vegetatív funkciók, páriasorba csúszott szerencsétlenek sorsa utal a magabiztos
férfiideológia végére. Erősen melodrámai fabulájában a címszereplő Heli, neje,
Sabrina, kishúga, Estela, illetve Beto, a lánytestvér 17 éves rendőrkadét
szerelme, roskadozó betonviskóban nyűglődnek, impotensek (erre reflektál Beto
zsarukiképző-jelenete, ilyenkor egy elviekben hősies védelmező-figura válik tehetetlen,
megalázott senkivé). A mai mexikói bűnfilmek hősei – emlékezetünkbe idézve Buńuel
Elhagyatottakját – gyerekként
ütköznek identitásromboló problémákkal, ahogy az Árva Márton az új mexikói
filmeket vizsgáló cikkében olvasható (Túlélés
és újjászületés – Filmvilág, 2011/6.). Escalanténál gyerekek ragadnak
brutális kínzóeszközöket (lásd a férfialakokat kínzó kisfiúk snittjét, akik
videójátékozás után ütlegelik félholtra áldozataikat), szintén zsenge korú
figurákat lógatnak magas hidakról, majd ugyanezek a kis bántalmazottak
reagálnak öldökléssel az őket ért sérelmekre. Az Heliben erőszakos, érzelemmentes szexet látni, a polgárokat
védelmező szervezetek nem oltalmazottjaik javát szolgálják. Ezen felül a
kábítószermaffiózók sem tétlenek, és álruhás kommandósokként törik be az
ártatlanok ajtaját. Ugyanígy a politikusok nyilvános drogégetése sem szent
misszió. Privát élet és társadalom egyaránt összeomlanak. Escalante így vall az
egyik interjújában: „Azt kívántam bemutatni,
hogy minden összemosódik. Bűnözőket vettem elő, akik azelőtt rendőrökként
teljesítettek szolgálatot, illetve rendőröket is, akiket megvesztegettek a
bűnözők.” Ahol az állami erőszakszervezet az állampolgár ellen fordul,
ott jogrend sincs többé. A mexikói mindennapokban a káosz uralkodik. Ösztönlénnyé
vedlő melósok, véres beavatási rítusokon áteső kisemberek dokumentarista
passiójátéka bomlik ki a filmben. A hajdani férfias felemelkedés-sztorik helyét
a tehetetlen düh tébolya veszi át. Önmagában óriási tragédia, hogy gyerekek
mocskolják be a kezüket, szintén kegyetlen egybeesés, hogy az erőszak erőszakot
szül, és ennek a rendőri szervek érdektelensége vagy a drogkartell barbarizmusa
miatt fiatalkorú ártatlanok isszák meg a levét. Heli, az apa nem férfias pater familias, hanem megkínzott, haszontalan
revansot vevő elkeseredett (akinek ráadásul ötvenes édesapját otthon teríti le
a bűnözők golyója), feleségével bestiális nemi aktusba bonyolódik, kistestvére,
leendő sógora nemi erőszak, illetve tényleges kasztráció elszenvedői. A nemi
válság szélsőséges szimbóluma: Beto lángra gyújtott pénisze. A bosszú nem
felszabadító aktus, legalább annyira jó és rossz határait semmissé tevő
önpusztítás, mint az Oldboy vagy az I Saw the Devil tragédiái, de az Heli fiatalság-központúsága a
Latin-Amerika/ Észak-Amerika-tengelyen bonyolódó Cary Fukunaga-éréstörténet, a Sin Nombre (2009) rokonaként is megállja
a helyét. Ahogy Kristof Boghe dél-koreai revansthrillerekről szóló esszéje is
rávilágít, egy ilyen konfliktus kártékony, önsorsrontó folyamat, a hasonló
játszmáknak csak vesztesei vannak.
A
gyilkosság fiai
Jia Zhangke ugyancsak a haragra építi fel A bűn érintését. Itt is a cél nélkül
csapongó, kaotikus erővel lesújtó őrület enyészi el karaktereit. Noha 2013-as
szerzői darabja analitikus társadalomelemző dráma, Jiát nem dokumentarista,
száraz tények hozzák lázba, hanem a történet mélyén bujkáló emberi tragédiák
sora. Epizódfilmet kapunk, négy szkeccs napjaink Kínájáról, a direktor kamerája
gazdaságilag csúcson lévő üzleti negyedekbe ugyanúgy elvezet, mint a szegény,
lélekölő ipari tartományokba. A szociográfiánál azonban sokkal fontosabb a
maszkulinitás újragondolása a szerelem, halál, gyilkosság, öngyilkosság,
diktatúra függvényében. Az első epizód szélnek eresztett, elbocsátására
vérengzéssel reagáló munkása, a következő szcéna céltalanul lődörgő, találomra
lövöldöző ámokfutója, a házastársi hűtlenségből öldöklésbe torkolló gőzfürdős jelenet,
netán a halálugrással záruló hotel-fejezet – mind a négy szkeccs a frusztráció
különféle stációit rajzolja meg. Nem pusztán a hatalmasok (például
nagyvállalati főnökök) és potenciáljuktól fosztott reménytelenek (az
elbocsátott, „fogyóeszköz” alkalmazottak) csatározását látni, itt örökké az
egyes karakterekben lüktet a düh, Jiánál a belső feszültség kap főszerepet.
Kivételesen zseniális, ahogy a bűn fázisait szemlélteti ijesztően precíz
körkörösséggel: az első három epizód így-úgy gyilkosságokra hegyezi ki a mesét,
míg a legutolsó szál öngyilkossággal sokkolja a publikumot. Ismét a sérült
maszkulinitás problémájával állunk szemben. A film hangsúlyosan „bűn és
bűnhődés” dramaturgiával halad előre, a bűnelkövetőre végül lecsap a fátum, a
tettesre lesújt az ítélet. Lehetetlen irányítani a figurákban pulzáló negatív
energiákat, mi több, a mozi keretes szerkezetű színpad-epilógusa azt állítja,
bárki átlépheti közülünk a téboly keskeny vörös csíkját. Mintha csak az Orson
Welles rendezte A gonosz érintése
zárszavai harsognának. Bűnös és áldozat, a trónbitorló diktátor és a földön
csúszó szolga felosztás nem érvényesek. Ilyen értelemben hiába is szólnánk
protest filmes (Ha…, Dillinger halott) ismérvekről. Többé
nincs kire pisztolyt szegezni, a választóvonalak eltűntek, egyformán
irracionális hajtóerők mozgatják a szereplőket a totális cselekvésképtelenség
irányába, a célorientált férfiakból, nőkből elállatiasodott gyilkosok válnak –
miképp erre az első fejezet szimbolikus bika-mészáros tükörképe utal.
Számkivetettek lépdelnek A bűn érintésében,
ahogy szintén egy kívülálló-nemzedék gyártotta a filmet: az akadémikus,
színpompás történelmi darabok szerzőit (Chen Kaige, Zhang Yimou) tömörítő
ötödik generáció után az illegalitásba zavart hatodik generációs mesterek
jutnak szóhoz, akik roncsolt képű digitális kamerákkal, csaknem neorealista
stílben róják az utcákat. Hangsúlyokat mellőző, objektív-távolságtartó
ábrázolásmódjuk példásan reflektál A bűn
érintését is mélyen átitató problémavilágra. Látszólag nyugodt polgárokat
követünk, ám igazi arcuk mindig civilizált maszkjuk lehámlása után tárul fel. Identitásuk
szétesésére túlkompenzáló brutalitással, maszkviseléssel reagálnak – ahogy
Brian Baker vagy Michael S. Kimmel definiálják, pajzsot tartanak saját
gyarlóságuk elé.
Pablo Larraín Tony Manerójának Travolta-imitátora szintén mindent embertelenül
túlreagáló alak. Önmegvalósítás helyett csupán szerencsétlenkedik, lődörög.
Celebnek hiszi magát, minden rezdülése hazugság. A Tony Manero antihőse nem az éjszaka császára, hanem szánalmas „gangster
loser”. Képzelt szupersztárságának csődje nem a tehetségkutatón való
felsülésekor lesz nyilvánvaló, az csupán pontot tesz egy régóta tartó lejtmenet
végére: a Pinochet-rezsim jellegzetes kreatúrája gyilkosként és üres lelkű
nullaként végzi.
Hentesmunka
Más kínai alkotók, például a szintén
hatodik generációs Diao Yinan metaforikus-allegorikus nyelvezettel mesélik el a
férfiválságot. A Black Coal, Thin Ice
beszédes (angol) című neo noir, eredeti jelentése „Nappali tűzijáték”. A
nyugati keresztségben olvasható „feketeszén” és „vékony jég” a nyers valóságot
takarják, míg a kínai variáns egy fantáziabirodalom indexe, kilépés a nyomasztó
életkötelességekből. Diao örömöt vegyít letargiával, érzéki vágyat mos össze
gyilkos szenvedéllyel. Főhőse, a múltban súlyos hibát vétő rendőr hóban
fetrengő alkoholista antihímként tér vissza, majd így habarodik bele a
ruhatisztítóban dolgozó pókasszonyba. Sárgában, vörösben, kékben pompázó
helyszínek sorjáznak egymás után, egy nightclub neve ugyanolyan vészjósló
lehet, mint a szénfeldolgozó üzemben hagyott levágott testrészek. (Nem túlzás a
kínai demokratizálódás léleknyomorító metaforáinak tekinteni az egymás sarkát
taposó, egymást zsigerelő polgárokat.) Richard Dyer vagy Frank Krutnik
általánosságban maszkulin válságműfajként írják le a film noirt, mely nézetük
szerint egyértelműen a patriarchális férfi-imágótól vesz búcsút. Diao
közelítésmódja roppant hasonló. A szimbolizmust erősíti a zsarufilm-klisék,
illetve a melodrámai elemek összeházasítása: a fődetektív próbál becsületes
maradni, ám enged az önemésztő csábításnak. Diao olvasatában a tűzijáték-metafora
ugyanazon érem két oldala. Egyszerre szemet kápráztató látványosság és felemésztő
tűz, a metafora ismétli a címbeli pusztulás-öröm, valóság-fantázia dualitást.
Nem Joe Eszterhas erotikus thrillerjeivel (Kicsorbult
tőr, Elemi ösztön) ápol
rokonságot a történet. Noha a gyilkos egy jégkorcsolya pengéjével teszi el láb
alól áldozatait, a rendezőt jobban érdekli antihőse lerongyoltsága, a nőalak
ingatagságát sem hagyja figyelmen kívül, e játszma után is csupán áldozatok
szaporodnak. A Black Coal, Thin Ice-ban
nincs rocksztárt, bokszolót, nyomozót elejtő femme fatale, itt a zsaru és a
fiatal tisztítólány szexe ösztönvezérelt, ruhatépős, zokogásba fulladó
agresszió. Tűz fonódik össze a virággal. Mintha Kitano Tűzvirágokja éledne újjá, halál és élet fogadnak egymásnak örök
hűséget. Jót, rosszat képtelenség szétválasztani: a filmbeli mosodában elvileg
piszkos göncöket tisztogatnak, gyilkosságokat tussolnának el, mégis vér tapad a
dolgozók kezéhez, ahogy a szénfeldolgozó üzemben is használati tárggyá,
csonkított hullává degradálódik az ember.
A legkiábrándultabb képet azonban Brillante
Mendoza drámája festi. A Kinatay-ban
(szó szerint: Kibelezve) nem pusztán
felülíródnak a hatalmi viszonyok, de az olyan adottnak vett jelenségek, mint a
rendőrség szerepe, a fülöp-szigeteki istenhit, a társadalmi-kulturális kódok nyomtalanul
eltörlődnek, és bestiális cselekedetek eszközekeivé válnak. Manila egyik
rendfenntartó kisközössége ugyanis privát halálosztagként működik, egy sejtjéig
romlott bűnbandát látni. Peping, a mozi 20 éves rendőrtanuló főalakja pontosan
az ő galerijükbe csöppen. Próbálna férfiasan, helyesebben kenyérkereső, érett
családapaként helytállni, ám valójában sarokba szorított, elveszett zöldfülű. Ő
ugyanis, akárcsak az említett bűndrámák karakterei, egy korrupt csoport
alárendeltje. Rendőrnek szegődik, ám bűnözők tettestársaként roppan össze.
Bűnrészes, korántsem egy gyilkosságot aktívan megakadályozó zsaru, még ha
egyébként csak nézője is a szörnyűségeknek, nem elkövetője. Mendoza szerint
viszont pont ez a perifériára lököttség szörnyűbb bárminél. Mozdulatlanságra
kényszerítik, hovatovább, betörik, mint egy állatot. Nem ő az, aki határozott férfi-archetípusként
parancsokat oszt. Férfiatlan pária, szemben zsarnoki, élvezkedő főnökségével.
Emiatt lesz nyilvánvaló a Kinatay
angolszász a címe, vagyis a The Execution
of P. Pepinget ugyanis nem testileg, hanem lelkileg végzik ki, passzív
helyzetének riasztóan tökéletes analógiája a megerőszakolt, feldarabolt,
idősödő prosti, Madonna rémképe. Szimbolikus testábrázolás ez: főfiguránk egyre
zaklatottabb, az elé táruló bestialitás őrli fel. Hiába látja, mi zajlik, nem
léphet közbe, tehát férfiszerepében egyértelműen gátolt. Az olyan teoretikusok,
mint Ethel Spector Person vagy Barbara Ehrenreich után mindennél nyilvánvalóbb
a patriarchális értékrend válsága: Peping rendőrként nem önmaga, a gonoszág
uralja őt, ifjú családfenntartóként csak öldökléssel juthat pénzhez. 20 éves
fiúként indul, és megalázott gyermekként lép ki a cselekményből. Ez az Antoine
Fuqua által rendezett Kiképzés
éjsötét, undorkeltő manilai átirata. Míg az ottani Ethan Hawke-újonc, Jake Hoyt
végleg elveszíti naivitását, éjfélkor kiábrándultként csenget be az otthon
ajtaján, de túléli a próbáltatásokat, addig Peping nem amerikai antihős, hanem
ázsiai áldozati bárány, gyakorlatilag élőhalottként sétál haza. Becsületes
tisztként ugyanis nem él meg, csak hulladarabolóként számítanak rá. Rendőrként
gyilkos, apaként bűnöző, így gyakorlatilag skizofrén, két világ között rekedt
figura. A Kinatay negatív
fejlődésregény, a főalak belső utazása kísértetiesen hasonlít az Heliben mutatott, bűnbe eső
gyerekszereplőkéhez.
*
Ritkább számban, de akadnak pozitívabb
kicsengésű bűnfilmek a régióban. A Metro
Manila című Sean Ellis-thriller főszereplője áldozathozatalával nő túl
önmagán, úgy juttatja ki feleségét, gyermekeit a bűnbandák, korrupt
pénzszállítók uralta manilai pokolból, míg A
rajtaütés 1-2. kommandósa/ beépített rendőre durva testi sérülések,
zsigerien kegyetlen harcművész-ütközetek után verekszi ki magát a
törvényszolgák, maffiózók durva hatalmi érdekszövetségéből. Ezek a figurák –
még ha szó szerint a vérük oltárán is – helyt tudnak állni. Maszkulin
példaképekké lényegülnek, haláluk vagy fizikai bántalmazásuk nem a vereség jele,
sokkal inkább megváltást hozó kataklizma. Átmeneti darabként szerepelhet a José
Padilha-féle Elit halálosztók első,
második része. Noha a központi figura, Nascimento először gyilkosságra bírja
legjobb újoncát, bűn által töri be őt (először ő istápol egy
alárendelt-figurát), végül érdemben ő sem tud tenni a riói korrupció ellen
(vagyis a főhős veszíti el vezető szerepét). Egyszerre tömegmozis
hős-archetípus, legalább ennyire zaklatott szerzői bűnfilmes áldozat. Mintha a
David Bordwell, Kristin Thompson által papírra vetett „átpolitizált tömegmozik”
(például Costa-Gavras klasszikusai, A
polip-sorozat) 2000-es évekbeli zászlóvivőjeként születne újjá. Padilha
nyomatékosan ideológiasemleges direktorként sem a jobboldalt, sem a baloldalt
nem tünteti fel jobb színben, nemes-gonosz leosztásról szó sincs nála.
Midcultban gondolkodik, egyszerre kedvez az art mozis igényeknek és a
tömegelvárásoknak. Férfihőse ugyanannyira cselekvőképes, mint amennyire
tanácstalan. Vele szemben az említett „negatív fejlődésregények” férfiképei a
tekintély hiányát villantják fel. Rendszerint apák, gyermekek, rendfenntartók,
vagyis a hatalom állítólagos birtokosai szenvedik el a trónfosztást.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 97 átlag: 5.92 |
|
|