FérfiszerepekTitanic: Ázsiai szelekSzelíd ÁzsiaCsiger Ádám
Ázsia idén a szebbik arcát mutatta a Titanic Filmfesztiválon. Az ázsiai
filmeket magában foglaló szekciót néhány éve Extrém Ázsiára keresztelték a Titanic
szervezői. Nem csoda, hisz az ázsiaiaktól, közülük is főleg a távol-keletiektől
valóban vadabbnál vadabb darabokat szoktunk meg. Kim Ki-duk, Park Chan-wook és
követőik, Takashi Miike és a J-horror, wuhszia, harcművészeti film, hongkongi
vérontások – csupa extrémitás, mintha az ambiciózusabb távol-keleti alkotók
azzal igyekeznének kompenzálni, hogy a nemzetközi színtéren (pláne Hollywood
fehér bőrű sztárkultusza árnyékában) peremvidékinek számítanak, hogy
egzotizálják magukat. Ezzel szemben a Titanic idei ázsiai szekciója meglepően
visszafogott filmekből áll össze, találó döntés volt tehát „Ázsiai szelekre”
keresztelni.
Furcsamód a
szekció hat filmje közül a legextrémebb nem is a Távol-Keletről érkezett. A
pakisztáni Anima State nyitó
feliratai rögtön megadják a címben szereplő két szó jelentéseit. A rendezői
koncepciót tehát már a titulus meghatározza: a film a pakisztáni állam
tudatalattijának, pszichéjének, néplelkének állapotát hivatott bemutatni. A
főhős ámokfutást rendez Pakisztán utcáin, sorra lövöldözi le az embereket, de
senki rá se bagózik. A film tehát abszurd pszichothrillerként kezdődik, a
gyilkos arcát fedő kötés pedig a slasher
horrorokat idézi, na meg A múmiát és A láthatatlan embert, noha e mozit
inkább mintha a pakisztáni Született
gyilkosoknak szánták volna. A második felére az alkotás átmegy egy
meglehetősen didaktikus szimbolikával dolgozó művészfilmbe, melyben a
főhős-alteregó már nem pisztollyal, hanem kamerával „lövi” honfitársait. A
karakter – mint a direktor szócsöve – egy ponton ki is mondja, hogy ennek a
történetnek szerinte sincs semmi értelme. A második mozijával jelentkező Hammad
Khan mintha pakisztáni Panahi szeretne lenni: Slackistan című debütáló munkáját a hírek szerint be is tiltották,
amit gyaníthatóan e filmje sem fog megúszni. A mű társadalomkritikája szókimondóbb
nem is lehetne, idővel azonban szájbarágós lesz, elég a jelenetre gondolni,
melyben a főhős a televízión keresztül üzen honfitársainak. Ahogy főhőse, Khan
is sokk-terápiával igyekszik felrázni társadalmát, azaz nem épp a legszelídebb
módszerrel teszi mindezt. Filmje nem sokkal kifinomultabb, mint a társadalom,
amit kritizál. Proteszt-mozi, mint Panahi munkái, de ezt látva csak még jobban
fogjuk becsülni az iráni rebellist, mivel az ő művei – különösen a Titanicon is
vetített Taxi – nem csak pamfletként
működnek olajozottan.
A nyugati
publikum szemében a wuhszia is extrém és egzotikus műfaj. A kínai Pengék testvérisége a Ming-dinasztia
végnapjaiban játszódik. Három főhősre épül, akik császári bérgyilkosok, és feladatul
kapják, hogy öljék meg az előző rezsim egyik kegyvesztett, de még mindig
roppant befolyásos elöljáróját, aki azonban megvesztegeti a rosszul fizetett triót.
Kell nekik a pénz, de bűnük karmikus bűnhődést von maga után. A műfajképletben
a wuhszia mellett tehát ezúttal ott a bűnthriller is, a cselekmény pedig bőven
tartogat izgalmakat, fordulatokat, drámát, intrikát és persze főleg
látványelemet, legyenek azok díszletek, kosztümök vagy akciók. Tisztes, bár
feledhető ujjgyakorlat, az arcunkba hulló nyilak, dárdák és egyéb fegyverek
pedig sokkal jobban mutatnának 3D-ben.
A kínai-francia Vak érintés koncepciója több mint
szokatlan: egy vak masszázsszalonban játszódik, vakok érzékelését, létélményét
kívánja átadni. Ígéretes premissza, bár korántsem gyökeresen új, hiszen
ugyanezzel kísérleteztek az olasz Salvo és
a norvég Vakon alkotói is. Még olyat
is láttunk már, hogy egy mozi süketnémák észlelését igyekezett rekonstruálni
formabontó filmnyelvvel: A törzs és a
The voice of the voiceless egyaránt
nélkülözik a párbeszédeket, előbbi nyelve a jelbeszéd, utóbbi már-már némafilm.
A Salvo a vak karakter arcát követi
hosszú beállításokban és szűk fókuszban (amiről ma már a Saul fia képi világa juthat eszünkbe), a Vakon pedig egy látását vesztő írónő fantáziálásainak krónikája. E
két vakokról szóló alkotás egyaránt egyetlen főhősre épül, jelen film viszont
egy zárt közösségre. Csoportdinamika működteti, ebben viszont már A törzsre és a The voice of the voiceless-re hajaz. Első látásra a Vak érintés szokványosabb stílusú film a
fentieknél, hisz pusztán szűk fókusszal homályosítja el a képet, ezzel érzékeltetve
a vakok perspektíváját. A terjengős hangalámondásos narráció, a hosszasan
felolvasott főcím-szekvencia és a rengeteg dialóg alapján viszont már úgy
tűnik, a film igazán radikális újítása az, hogy elsősorban hangokra épít, nem
képekre. Mintha csak vakoknak készült volna, legalábbis a látó nézőnek is
inkább a hallószerveit dolgoztatja meg, már ezzel is rekonstruálva a vak
perspektívát. A vak néző csupán az amatőr, valóban vak szereplők hibátlan
alakításairól maradna le. Nem csak ez tanúskodik szociális érzékenységről és
empátiáról, de az a realizmus is, ahogy Ye Lou rendező a vakok mindennapi életét
ábrázolja, közelebb hozva a „világtalanok” tragikus univerzumát az őket gyakran
semmibe vevő látókhoz. Ezek után máshogy látjuk majd apró-cseprő problémáinkat,
hisz egy-két pillanat erejéig megtudhatjuk, milyen vaknak lenni. Például amikor
este elmegy az áram a szalonban, és felcserélődnek az erőviszonyok vakok és
látók közt. A rendező teljesíti kitűzött céljait, de több ambícióval szélesebb
közönséghez is el tudta volna juttatni üzenetét. Legjobb pillanatai a frappáns
narrációnak köszönhetőek, ami viszont nem a rendező, hanem a film alapjául
szolgáló regény szerzőjét dicséri. E mű leginkább egy tényregényen alapuló
dokumentumfilmre hajaz, nem pedig egy olyan játékfilmre, ami betartja
forgatókönyves aranyszabályokat. Viszont míg egy jó dokumentumfilmnek is van
dramaturgiája és szerkesztése, ennek a filmnek alig. A vak közösségbe egy új
fiúval azonosulva illeszkedünk be, ami bevett írói fogás, az viszont legalább
ennyire gyakori hiba, hogy a főhős szerepe idővel egyre inkább elsikkad. Mintha
egy végtelen szappanoperát látnánk, csak épp kórház helyett egy vak masszázsszalonban,
a tempó ráadásul lassabb alig lehetne, és a játékidő két óra.
A szerzetes szintén európai
koprodukció: mianmari-cseh film, melynek címszereplője egy ifjú buddhista
szerzetes, akinek hitét számos bonyodalom és dilemma teszi próbára. Érdeklődik egy
lány iránt, legjobb barátja lelép a nagyvárosba, és ahogy a kolostor egyre
jobban elszegényedik, az idősebb szerzetesek is elpártolnak. Amikor a felekezet
aggastyán vezetője súlyosan megbetegszik, és ezzel veszélybe kerül a kolostor
is, hősünknek a nagyvárosba kell utaznia gyógyszerért, ahol ellenállhatatlan
kísértés éri. E mű jellemfejlődés és felnőtté válás története, férfivá avatási
rituálé. Bildungsroman, amiben a hős gondtalanul játszadozó gyermekből sok
szenvedés árán spirituális vezetővé válik. Mentora hanyatlása kényszeríti arra,
hogy a helyébe lépjen: mintha fantasy-t látnánk, amiben Gandalf, Obi-van Kenobi
vagy Dumbledore átadja a stafétabotot Frodónak, Luke-nak vagy Harry Potternek. Dokumentarista
film, ami nem egyedi, sokkal inkább reprezentatív történetet mesél el: ilyen a
felnőtté válás a buddhizmusban és Burmában, hisz ebben a mélyen vallásos
országban párját ritkítóan sokan töltenek némi időt az életükből szerzetesként.
A szelíd vietnami film,
de az európai hatás ebből sem hiányzik, hisz Dosztojevszkij Szelíd teremtésének adaptációja. Szinte
ugyanarról szól, mint A szerzetes:
egy szegény vidékit csábít el a nagyváros, de ennek a történetnek a főhőse nem
tud ellenállni a kísértésnek, és ez lesz a veszte. Egy halmozottan hátrányos
helyzetű, de öntudatos és vonzó fiatal nőt feleségül kér egy nagyvárosi
zálogos, hogy kimentse a nyomorból, ám a nő nem sokkal később öngyilkosságot
követ el – ezzel indul a cselekmény. A szegénység és a vidék leszakadása
képében e film a Távol-Keleten meglehetősen aktuális problémákat jár körül, a
nyitó és a záró jelenet – egyaránt a hősnő halála – bravúr, bizonyítva Le-Van
Kiet rendező tehetséges, filmje azonban jócskán elmarad a
Dosztojevszkij-kisregénytől.
Az ázsiai szekció
legérdekesebb darabja idén a Weng Weng nyomában
című dokumentumfilm volt. Ami azért sem dicséret a szekció felé, mert a
rendező, Andrew Leavold ausztrál, filmjének témája pedig immár egy tipikus
ázsiai extrémitás. Készült már dokumentumfilm a Fülöp-szigetek trash és
exploitation filmgyártásáról (a Machete
Maidens Unleashed a témára szakosodott Mark Hartley-től), e mű viszont már
inkább a Rodriguez nyomában
párdarabja, hisz szinte nagyjátékfilmbe illő cselekménye van. Weng Wenget, a
filippínó filmipar legnagyobb, bár csak 83 centi magas egykori sztárját
igyekszik felkutatni egy fanatikus rajongója, ám nincs könnyű dolga, mivel a
nemzetközi kultfigurává avanzsált színészről még hazájában is keveset tudnak.
Míg Hartley munkája főleg interjúkra és filmrészletekre épül, Leavold már a terepen
folytatott kutatással rajzol portrét a termékeny filippínó filmiparról. Az
eredmény nem csak roppant szórakoztató, de még filmszakos kutatóknak is bőven
mondhat újat.
A „Szelíd Ázsia”
felhozatala tehát nem csak jellegét, de minőségét illetően is visszafogottra
sikeredett, de nem a kontinens filmesei adták alább a színvonalat, csak az
elmúlt évek merészebb/markánsabb darabjai (R100,
Snowpiercer) más szekciókban kaptak helyt az idei Titanicon. Hitoshi
Matsumoto egyenesen 100 éven felülieknek ajánlja filmjét, ezt persze nem kell
komolyan venni, hisz fekete komédiáról van szó. Mely csattanós japán válasz
David Fincher Játsz/Ma és a Harcosok klubja című kultfilmjeire.
Előbbire abban hasonlít, hogy itt is egy telhetetlen, materialista antihős szabadít
magára veszélyes játékot, utóbbira pedig abban, hogy a fenyegetést ezúttal is
egy radikális földalatti szekta képviseli. E két filmhez hasonlóan az R100-ban is van egy csavar, mely minden
addigi eseményt más megvilágításba helyez: hamar kiderül, hogy addig pusztán
egy thrillert láttunk, amit egy 100 éves rendező mutat be a sajtónak. Az igazi
reveláció viszont az, hogy ezzel a fordulattal e meta-film arra is rávilágít, hogy
Fincher klasszikusai egyaránt olyan thrillerek, amik a thrillerekről szólnak.
Hisz mindkettő hőse intenzív izgalmakra vágyik, épp, mint a thriller rajongói.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 52 átlag: 5.13 |
|
|