Polónia expresszKrakkóRendezőnők heteZalán Márk
Az 55. krakkói nemzetközi filmfesztivált a társadalom kirekesztettjei iránti empátia és a tragikus múlttal történő szembenézés jellemezte.
Az idei krakkói mustra támogatásban egészen
biztosan nem szenvedett hiányt (főszponzor a Telewyzja Polska): négy
versenykategória (nemzetközi dokumentum- és rövidfilm, zenés dokumentumfilm,
nemzeti film szekció), huszonegy, pénzjutalommal is díjazott alkotás, tizenhét
helyszín, workshopok, gyermekprogramok, szabadtéri vetítések, litván
filmművészeti blokk, retrospektív műsorok és tucatnyi koncert. Hasonlóképpen
sokszínűnek bizonyult a versenyprogram amúgy rendkívül erős dokumentum- és
rövidfilm mezőnye is, melyben az alkotások egyik meghatározó, visszatérő
központi témája a szegénység és a társadalmi kivetettség volt. Kirsten Tan Nagyi
(Dahdi) című drámája egy magányos, idős szingapúri asszony egy napját
meséli el, akihez hirtelen egy burmai menekült lány tér be. A nagyanya házában
rejti el a kislányt, míg érte nem jönnek a rendőrök. Tan egyszerű, visszafogott
hangvétellel, kevés dialógussal, ám annál elementárisabb hatással ábrázolja a
rendőri retorziótól tartó, a váratlan vendéggel kezdetben ellenséges, majd
megenyhülő, tette súlyosságára (a lányt végül átadja a hatóságoknak) csak későn
eszmélő néni történetét. Hasonló minimalizmussal és letisztultsággal operál
Alexandra Maciuszek Casa Blanca című filmje is, mely egy szegény kubai
halászfaluban élő beteg, rokkant édesanya és Down-kóros fia életének fél évét
követi figyelemmel. A helység többi lakója szeretettel, de mégis teherként
tekint rájuk, és az anyát idősotthonba küldenék, a fiút pedig a földeken
akarják dolgoztatni. Ám az anya sziklaszilárd makacssága és a fiú ragaszkodása
eddigi megszokott életéhez megnehezíti az erre irányuló lépéseket. Maciuszek
ráérősen, akkurátusan beállított hosszú jelenetekkel és figyelemre méltó
részletességgel mutatja be az anya és fiú kapcsolatának minden apró változását,
ugyanakkor a szekció többi, általában személyesebb hangvételű
dokumentumfilmjéhez képest szokatlanul hideg, távolságtartó stílusa a fesztivál
egyik különleges darabjává emelte.
Érdekes módon a legjobb rövidfilmnek járó
Arany Sárkányt valójában egy rövid dokumentumfilm, a Hotel 22 kapta.
Elisabeth Lo rendezőnő a kaliforniai Szilícium-völgy 22-es nonstop buszjáratára
összpontosít, melyen nappal a dolgozó emberek, éjjel pedig a környék
hajléktalanjai utaznak, hogy legalább pár óráig melegben, fedél alatt
lehessenek. Lo filmjének sajnos alapvető hiányossága, hogy a puszta ábrázoláson
túl nem bontja ki jobban karakterei történetét, csupán a többi utas rasszista
kötözködésével érzékelteti a nincstelenek nehéz helyzetét. Az otthontalanok és
tehetősebbek közötti szembenállás a világ bármelyik buszjáratán előfordulhat.
Ezért is érthetetlen, hogy a zsűri még csak meg sem említette a Barcelona,
itt vagyunk (Barcelona here we stand) című, szintén rövid
dokumentumfilmet, mely az előző alkotással ellentétben sokkal árnyaltabb képet
fest a szegénységről. Linnea de la Chapelle rendezőnő egy, a katalán fővárosról
elnevezett dél-afrikai nyomornegyed lakosainak életébe enged bepillantást, akik
a leírhatatlan zsúfoltság, betegségek és mindennapos erőszak ellenére meglepő
derűlátással nyilatkoznak életükről és jövőjükről. Hasonló optimizmus jellemző A
csend királynője (Królowá ciszy) című dokumentumfilm főhősére, Denisára. A városszéli telepen
élő süketnéma roma kislány kiapadhatatlan szenvedéllyel nézi és utánozza a
bollywoodi filmek tánckoreográfiáját, picit sem törődve azzal, hogy a vele
egykorúak kiközösítik, a közösség, szüleit kivéve, pedig egyszerűen butának
tartja. Rendületlen lelkesedéssel reprodukálja az indiai sztárok mozdulatait,
még az sem szegi kedvét, mikor nem jut tovább egy táncverseny következő
fordulójába. Agnieszka Zwiefka rendezőnő művének különlegessége, hogy nem
kizárólag a lányuk hallását gyógyítani kívánó szülők kínlódását, hanem
főszereplője gyermeki fantáziáját is megmutatja az indiai művek stílusában.
Ezek élesen megtörik filmje realista arculatát, ám annál megrendítőbb
ellentétet alkotnak vele: az egyik jelenetben Denisa indiai kosztümben,
sokadmagával táncol vidáman Wrocław főterén, a következő snittben egy lépcső
alján kéreget. A helyi önkormányzat kilakoltatja a telepen élőket, szülei
Denisát visszaküldik otthonába, Romániába, ahol még kevesebb esélye lesz álmai
megvalósítására. Másoknak idővel talán sikerülhet a társadalom és rokonaik
empátiáját kiharcolniuk. A Tavasz (Printemps – Jérôme Clément Wilz) férfi szereplői
családjuk előtt kívánják feltárni hónapok óta eltitkolt viszonyukat, a Látható
csend (Visible silence –
Ruth Gumnit) a Thaiföldön élő, nemi hovatartozásukat rejtegetni
kényszerülő leszbikus párok megfeszített küzdelmét mutatja be az elfogadásért
és beilleszkedésért, miképpen a Mielőtt az utolsó függöny lehull (Gardenia – Bevor der letzte Vorhang fällt –
Thomas Wallner) homoszexuális és transzvesztita színészei is igyekeznek kivívni
mások megértését. A téma leginkább kiemelkedő alkotása, mely a fesztivál
fődíját is elnyerte, a Szólíts Mariannak (Mów mi Marianna) című
lengyel dokumentumfilm. Karolina Bielawska három éven keresztül követte
transzszexuális alanyát, aki, miután lemondott régi életéről, minden egyes nap
arra törekedett, hogy a társadalom másokkal egyenlő félként tekintsen rá.
Hormonkezelésekre járt, nemváltoztató operációnak vetette alá magát, hétköznapi
nőként akart élni. Bielawska filmje azonban nem kizárólag az elfogadás, hanem
az újrakezdés áldozatos küzdelmeiről is személyes, megindító történetet mesél
el. Marianna azelőtt családos ember volt, felesége és gyermekei eltávolodtak
tőle, az élet pedig újabb kegyetlen csapást mért rá, mikor a kezelések során
stroke-ot kapott, mindent (beszéd, gyaloglás) elölről kellett kezdenie.
Mariannát azonban kőkemény fából faragták, gyógyulása után színdarabot ír
életéről, hogy története ne csak a hozzá hasonlóaknak, hanem mindenkinek példát
nyújtson.
*
A versenyprogram számos alkotója tett
kísérletet arra, hogy történeteikkel akár évtizedek óta szőnyeg alá söpört
sérelmek és feloldhatatlannak tűnő családi ellentétek végére tegyenek pontot. A
kolumbiai A hegy (El Embudo – John Chaparro) hőse évek után tér
haza szülőfalujába, hogy apját tisztességesen eltemesse és rendezze megromlott
kapcsolatát édesanyjával, az izraeli Szirének (Sirenot – Shiri Amit) főszereplője szintén
otthonába tér vissza, ahol talán képes lesz feldolgozni férje öt évvel korábbi
halálát és tisztázni nézeteltéréseit sógornőjével. Ezek a filmek mind az egyéni
múlt lezárására törekedtek, de akadt olyan is, mely mesterien olvasztotta egybe
a személyes és kollektív emlékezet traumáit. Ilyen volt, a zsűri által
megmagyarázhatatlan okokból szintén mellőzött, beszédes című Amnézia (Amnezja).
Az alig egy órás dokumentumfilm főszereplője Mexikóból utazik haza Kielcébe és
kezd nyomozásba saját nagyapja után, aki állítólag részt vett egy 1946-os
pogrom szervezésében. A kutatásai során megszólaltatott helyiek és szülők közül
többen elutasítják az emlékezést és csak kevesen hajlandók a zavargások
tragédiáit részletesen felidézni. Jerzy ¦ladkowski műve erőteljes, provokatív
darab, mely alapos és átfogó képet fest egy rendkívül szövevényes és fájdalmas
esemény utóhatásairól, melyben egyaránt szóba kerülnek az 1939 előtti lengyel
antiszemitizmus, valamint a háború után a lengyel államvédelmi hatóságba
belépő, elégtételt követelő zsidók sorsa is. ¦ladkowski filmje arra világít rá,
hogy Kielce lakosai még hetven év elteltével sem tudnak kilépni a történtek
árnyékából. A felmenők közül senkinek sem tiszta a keze, mindenki bűnös vagy
bűntárs volt. Az Amnézia példaértékű film és újabb ékes igazolása annak,
hogy egy társadalom vagy egy kisebb közösség a múlt megértése és feldolgozása
nélkül képtelen továbblépni. Nemcsak a múlt, hanem az aktuális történelmi
események, így az ukrajnai helyzet is számos filmhez szolgáltattak
kiindulópontot. A Zongora (Piano) című lengyel dokumentumfilm
hősei olyan fiatal muzsikusok, akik fegyverek helyett a zene erejével harcolnak
szabadságukért és lépnek fel a hatóságokkal szemben. A hely, melyet
otthonunknak hívunk (This place we call our home – Sybilla Marie
Tuxen, Thora Lorentzen) készítői pedig egy ukrán paneldzsungel lakóit
szólaltatják meg, akiknek mindennapjait áthatja a nyugtalanság és a
bizonytalanság. A fiatalok a zenélés révén keresnek megnyugvást, a szülők pedig
nem küldhetik iskolába fiaikat, mert vagy nincs rá pénzük, vagy a háborúba kell
menniük. A fiatal dán rendezőnők rövid dokumentumfilmjének kezdeti egységes
szerkezete a végére rendezetlenné válik, és amolyan ad hoc módon követik
egymást a jelenetek, ennek ellenére a karakterek roppant őszinte kitárulkozásai
érdekes és jelentőségteljes képet adnak a volt szovjet állam aktuális
közérzetéről. Mindkét, Ukrajnával foglalkozó mű díjjal távozhatott a
fesztiválról, és mivel a Zongorát értékelő zsűri kizárólag hazai
szakemberekből állt, a lengyelek félreérthetetlenül jelezték a konfliktushoz fűződő
állásfoglalásukat.
Krakkó idén egy teljes hétig nemcsak a film
ünnepének, hanem, miképpen a Lengyel Filmintézet elnöknője hangsúlyozta, a női
alkotók sikereinek helyszíne is: a díjazottak több mint fele a szebbik nem
képviselői közül került ki. Emellett a Szólíts Mariannának
figyelemreméltó diadala, a filmre zúduló elismerések – köztük a közönség díja –
jelzés értékűek is lehetnek egy alapvetően konzervatív társadalomban.
Végezetül, de nem utolsó sorban a fesztivál magyar sikerére is ki kell térni.
Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála alkotópáros Limbo Limbo Travel című
remek szatírája a legjobb animációs film rendezőjének járó Ezüst Sárkány-díjat
vihette haza, és így, a nagyjátékfilmek mellett (Liza, a rókatündér; Saul
fia) már a „kisműfajokban” is folytatódik a honi filmgyártás idei
nemzetközi sikersorozata.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 119 átlag: 5.37 |
|
|