Nagyképernyős HollywoodTörtetők a tévében és a vásznonTestvéri iszonyHuber Zoltán
A tévésorozatok azt sugallják, a hatalmas vászon szemkápráztató ragyogásával szemben a képernyő emberléptékű dolgokról mesél.
A mozi és a tévé viszonya sosem
volt mentes az ellentmondásoktól. A filmvászon felől nézve sokkal kisebb
képernyő mindig is másodlagos, lenézett médiumnak számított, a hollywoodi
producerek mégis irigykedve és félve figyelték az otthonokba költöző új versenytárs
növekvő sikereit. A televíziós produkciók közben szépen kitaposták a saját
útjaikat, ám a mai napig epekedve vágynak arra a presztízsre, ami egy
mozifilmet törvényszerűen megillet. A sorozatok ezredvégi reneszánsza e különös
kapcsolat újabb fordulópontját jelentette. Az újfajta minőséget képviselő
televíziós szériák megjelenése és töretlen fejlődése felborítani látszik az
egyensúlyt, és ahogyan az ötvenes-hatvanas években, most is jelentős hatást
gyakorolhat az érintett felekre.
Sorozat és film között közben
szép lassan eltűnik a határ. Az internet és vele feltörő új tartalomszolgáltatók
korában a tévé és mozi hagyományos fogalmait egyre rugalmasabban kell kezelnünk.
Egy vezető televíziós széria produkciós értéke ma már többszöröse lehet egy
kisebb költségvetésű filmének. Ma már nem ciki a kis képernyőre dolgozni, sőt,
egy elismert produkcióban részt venni a tehetség és a művészi ambíció biztos
jele. Nemcsak az íróknak és rendezőknek, de az A-kategóriás álomgyári
sztároknak is. A trendek a két médium összetettebb és kreatívabb együttműködés
felé mutatnak még akkor is, ha az átalakuló kapcsolat eddig inkább a mennyiségre
volt hatással. Az egyre szorosabb kötelékek ellenére még mindig meglepően
merevek és egysíkúak az adaptációs módszerek és egyelőre az egészséges
önreflexió is hiánycikk.
Hollywood imád a tükörbe nézni
és a filmkészítéssel, a filmesekkel foglalkozó moziknak is nagy hagyományuk
van, a sorozatok viszont meglepően tartózkodóan viszonyulnak önmagukhoz és a
nagyobb testvérükhöz. Bár nyilvánvaló okokból igen sok széria játszódik Los
Angelesben és környékén, az Álomgyár meghatározó figurái ezekben ritkán
bukkannak fel, főszerepet pedig tényleg elvétve kapnak. Ahogyan a Hollywood
felirat, úgy a szórakoztató ipar is csak háttérben dereng fel néha. A „hétköznapi”
szereplők életében néha felbukkan egy-egy sztár vagy a filmezésben érdekelt
karakter, de a jelenlétük alapvetően nem írja át az események menetét. Mintha a
tévésorozatok akarva-akaratlan azt hangsúlyoznák, a hatalmas vászon
szemkápráztató ragyogásával szemben a kisebb képernyő emberléptékű dolgokról
mesél. A film az arisztokrácia, a tévé a nép.
A filmipar témájával foglalkozó
szériák szinte kivétel nélkül megtartják ezt az alsó, felfelé tekintő
nézőpontot és magukat valóságosabbnak, közvetlenebbnek mutatják. Statiszták,
asszisztensek, feltörekvő művészek, míg a moziban gyakran a rendezővel vagy
akár a stúdió hatalmasságaival is azonosulhatunk, a sorozatokban mindig a kis
halakkal vagyunk. Mintha csak a mozi és tévé között meglévő kölcsönös féltékenység
és függőség újabb megnyilvánulása lenne, kívülállókét induló hőseink megvetik a
filmipar légkörét, mégis iszonyúan vágyódnak utána. A vonzalom-iszony
kettőssége és az érintett, mégis külső szemszög a szatirikus megközelítéssel
érvényesül a legjobban. Korántsem véletlen, hogy a mozgóképek készítésével
foglalkozó sorozatok szinte kivétel nélkül komédiák, főszereplőik pedig
egyszerre szeretetre méltó és végtelenül ellenszenves ripacsok.
E produkciók ambivalens helyzetét
remekül példázza a kötelező cameók alapvető önellentmondása. A fikciós történetekben
pillanatokra felbukkanó hírességek megpróbálnak átlagos földi halandóként
viselkedni és ironikusan közelíteni a sztár-imázsukhoz, miközben az alkotók épp
ezt zsákmányolják ki. Hasonló a helyzet az átlagos hőseinkkel és tulajdonképp
velünk, a nézőkkel is. A hatalmasságokat és a befutott celebritásokat
jellemhibás vagy beképzelt őrülteknek tartjuk, de közben iszonyúan vágyunk a
társaságukra és a figyelmükre. Vékony a határvonal a vitriolos paródia és a hervasztó
öncélúság között.
A fentiek ismeretében nem
meglepő a sikeres produkciók csekély száma és a komolyan vehető önvizsgálat
szinte teljes hiánya. A brit Ricky Gervais és Stephen Merchant vonatkozó
sorozatai az üdítő kivételek közé tartoznak. A Futottak még... és a Life’s
Too Short percnyi hírnévre éhes főszereplőit a show business hazugságai
korrumpálják és teszik szánalmassá. A humorosan kínos jelenetek mögött súlyos
karakterdrámák bontakoznak ki, azonosulni igazán senkivel sem szeretnénk, a
kritika célba talál. Gervais és Merchant a választott perspektíva és mockumentary
eszköztárával eloszlatta a forgatásokat övező misztikumot és közelebb hozta a
nézőhöz a hírességek világát.
A túlzott valószerűség azonban
könnyen a visszájára fordulhat, az HBO Unscripted
címen futott sorozata például éppen azért nem működött, mert megpróbált végig a
fikció és a valóság határán egyensúlyozni. A Hollywoodban próbálkozó színészek
önmagukat alakították és improvizálták a jeleneteket, folyamatos küzdelmeik és sikertelenségeik
azonban elidegenítették a nézőket. Hiába bukkantak fel sztárok, a többek között
George Clooney és Steven Soderbergh nevével fémjelzett kísérleti produkció tíz
rész után véget ért és mára szinte teljesen a feledés homályába merült.
Hasonlóan jártak azok független finanszírozású próbálkozások is, melyek
őszintéséget és hitelességet ígértek. A Breaking
and Entering vagy a Development Hell
interneten is hozzáférhető miniepizódjai nem törték át a közönség
ingerküszöbét. Paradox módon sztárok és csillogás nélkül nem lehet lerántani a
leplet az Álomgyár hazug illúzióiról.
Hollywood vélt-valós felszínessége
és korlátoltsága sajátos módon épp egy olyan sorozatban domborodik ki, mely a
filmipar egzotikus közegét és tulajdonképp színes háttérként használja. A nyolc
évadot megért és most a vásznon folytatódó Törtetők
a Szex és New York férfi kiadása,
négy baráttal és a hollywoodi álommal. A helyszín Los Angeles, mozisztár hősünk
és gyerekkori cimborái a hirtelen jött hírnév áldásait élvezik. Ők az élet
császárai, számukra minden a nők és a luxus körül forog, de ha kell, túljárnak
a korlátolt stúdiók eszén. A pénz nem gond, mindenki gyönyörű és a megfelelő
barátokkal a háta mögött az ember mindent könnyedén elérhet.
A széria állandó főcímét a Jane’s
Addiction Superhero című dala festi
alá, tökéletesen összefoglalva a koncepció lényegét. Hőseink lazán felskiccelt
egydimenziós figurák, akikkel valójában nem nagyon történik semmi. Az évadok
általában egy-egy készülő mozi körül forognak és adódnak ugyan akadályok, de itt
nincsenek csalódások és bukások. A karakterek sportkocsikkal száguldoznak, vásárolgatnak
és partikra járnak, majd ha idejük engedi, összehozzák maguknak a következő sikerfilmet.
A hangsúly nem is a Vincent Chase névre keresztelt mozicsillagon, hanem a haveri
kíséreten van. A legjobb barát, a pizzásból lett manager figurája az egyetlen, akivel
beléphetünk ebbe a társaságba, a többiek maximum karikatúraként működnek.
A Törtetők rafinált sorozat, hisz a habkönnyű, erősen egydimenziós
felszínnel akaratlanul is görbe tükröt tart az ábrázolt életforma és ízlésvilág
elé. Brománc ez a javából, a fiatal fehér nagyvárosi férfi fantáziája, és mint
ilyen, tökéletesen lefedi a hollywoodi döntéshozók fő célcsoportját. Hiába
változott az elmúlt évtizedekben a helyzet, a stúdiókat alapvetően még ma is
fehér férfiak irányítják, akik bizony ezt a nyelvet beszélik. Aki nem hiszi,
böngéssze át a Sony Pictures nemrég kiszivárgott levelezését.
Értelmetlen luxusban fulladozó,
agresszív, szexista, homofób társaság? A látlelet nyilván túlzó, de a sorozat sem
véletlenül lett a bennfentesek kedvence, melyet a felbukkanó hírességek elképesztően
magas száma is jelez (James Camerontól Dennis Hopperig). A széria számos
valóságos elemet épít be ebbe a felhőtlen mennyországba. A sorozat alapötlete
Mark Walhberg saját élményeiből született, ám az alkotók rögtön az elején úgy
döntöttek, a drámai részeket (drogproblémák, rendőrségi ügyek) tapintatosan
kihagyják. A fontosabb szereplőket az iparág jellegzetes figuráiról mintázták,
sztár főhősünk kevésbé ismert testvérét alakító Kevin Dillon például tényleg egy
sztár kevésbé ismert testvére.
Az alkotók nem jelzik
feltűnően, de azért megvan a véleményük a stúdiók világáról. A Törtetők legkidolgozottabb karaktere
hősünk agresszív, dörzsölt ügynöke, aki gyarkorlatilag el is lopja a showt. Ari
Gold Hollywood igazi királya, aki ha kell ordít, csal és gátlástalanul
manipulál, de a cápa álarca mögül néha hű barátként és szerető családapaként tűnik
elő. A gondosan fenntartott látszat és valódi személyiségjegyek végleg
összekuszálódnak és kibogozhatalan, mi is hajtja ezt az embert. Jeremy Piven
ihletett alakításában Gold a kíméletlen hollywoodi tápláléklánc egyik
legizgalmasabb ikonja.
Egy Hollywoodról szóló
tévésorozat hollywoodi megfilmesítése igen ígéretesen hangzik és a friss
önreflexió lehetőségét ígéri, ám a végeredmény abszolút kiszámítható. A Törtetők nem igazi film, hanem egy
másfél órásra nyújtott monstre epizód. Nincsenek valódi jellemek, kibogozandó
szálak, valódi konfliktusok, csak formás nők, szép autók és elképesztő
mennyiségű celeb, illetve az elmaradhatatlan szexista, homofób riposztok. A biztonsági
játékban a valószerűtlenül boldog befejezés is menetrendszerűen érkezik, a
sorozat hűséges rajongói elégedetten távoznak, a közönség többi része pedig nem
érdekes. Hollywood most sem hazudtolja meg önmagát, a tévé és a mozi merészebb
együttműködésére még várnunk kell.
Törtetők (Entourage) –
amerikai, 2015. Rendezte és írta: Doug
Ellin. Kép: Steven Fierberg.Szereplők:
Kevin Connolly (Eric), Adrian Grenier (Vince), Jerry Ferrara (Teknős), Kevin Dillon (Drama), Jeremy Piven (Ari), Haley Joel Osment (Travis). Gyártó: Closest to the Hole Productions / Warner Bros. Forgalmazó: InterCom. Szinkronizált. 120
perc.
Cikk értékelése: | ![](buttons/szomoru.gif) | ![](buttons/number1.gif) | ![](buttons/number2.gif) | ![](buttons/number3.gif) | ![](buttons/number4.gif) | ![](buttons/number5.gif) | ![](buttons/number6.gif) | ![](buttons/number7.gif) | ![](buttons/number8.gif) | ![](buttons/number9.gif) | ![](buttons/number10.gif) | ![](buttons/vidam.gif) | szavazat: 73 átlag: 6.74 |
![](buttons/bontas.gif) |
|