Magyar MűhelyBeszélgetés Köbli NorberttelSzoros időkeretbenMorsányi Bernadett
„A dráma maga az élet, csak sűrítve, esszenciájában, két órában látod egy emberi sorsnak az elejét, közepét, végét.„
Köbli
Norbert eseménydús hónapokat tudhat maga mögött. 2015-től a Magyar Média Mecenatúra
történelmi dokumentumfilmes bírálóbizottságának tagja, márciusban Balázs
Béla-díjjal tüntették ki, A berni követ pedig nemrég kapta meg a Médiatanács filmes
díjátadóján, a Mecenatúrán a legjobb tévéfilmnek járó díjat. Szász Attilával
készített új közös filmje, a Félvilág
mostanában készül el.
Milyen
fázisban van a Félvilág?
Elkészült a kép, zajlik a hangkeverés. Egy-két
héten belül kész lesz a film. Játékfilm terjedelmű lett, 90 perces, játékfilmes
igényű is, a színészi alakítások mozisak benne. Ha valamelyik forgalmazónak megtetszik,
moziba fogjuk küldeni, valószínűleg ősszel, s a fesztiváloztatást is elkezdjük.
Korábban
azt lehetett olvasni, hogy a Félvilág egy Mágnás Elzáról szóló „szexi lélektani
thriller„ lesz.
Mivel egy bűntényről szól, ezért biztos,
hogy krimi, de manapság már nem nagyon használjuk ezt a kifejezést, inkább
thrillert mondunk. És lélektani, mert a lélektani mozgatórugókat boncolgatja,
hogy mi vezet el egy gyilkossághoz, tehát egy Dosztojevszkij-történet.
Kamaradráma, mozis kivitellel és igénnyel, például vannak benne szépen
megcsinált külsők 1914-ről.
Kik
alakítják a főbb szerepeket?
A három női főszerepet Döbrösi Laura,
Gryllus Dorka és Kovács Patrícia alakítja. A férfiaknak itt mellékszerep jut. Szerettem
volna kipróbálni, hogy annyi tesztoszteron után tudok-e nőkről is írni, és hogy
milyen nőkről írni, és nőkkel forgatni.
És milyen
volt?
Nagyon jó.
Az
utóbbi három filmedben, az úgynevezett ötvenes évek-trilógiában (A vizsga, Szabadság –Különjárat, A berni követ) dokumentumokat, megtörtént eseteket keversz fikcióval. A Félvilág
esetében mit tartottál meg az eredeti
történetből?
Az eredetiből nem ragaszkodtam semmihez, az
alapfelállás érdekelt. Megihletett egy újsághír, amit 1914-ből olvastam. Nem árulom
el, hogy a filmben ki a gyilkos, de nem az, aki az újsághírekben szerepelt.
A
vizsgához hasonlóan a Félvilág is saját ötlet, miért döntöttél úgy, hogy az
ötvenes évekből a Monarchia végnapjaiba „ugrasz vissza„?
A Tolnai
Világlapja nevű, száz évvel ezelőtti újságnak van egy reprint kiadása. Ezt
egy barátom kölcsönadta, és abban találtam rá egy cikkre, amely Mágnás Elzáról
szólt.
De te
kérted kölcsön…
Valami más munka kapcsán kértem kölcsön. És
ahogy ott megláttam egy újságcikket a korabeli fotókkal, hogy Mágnás Elza
meghalt, itt a hullája, itt az utazókosár, amiben megtalálták a Duna-parton,
sőt találtam korabeli csendőrbeszámolót is, az egész rettentő izgalmasnak tűnt.
Mágnás Elza portréja mintha egyenesen hozzám beszélt volna, hogy „írj meg, írj
meg!„.
Kovács
Patrícia hasonlít rá?
Nem kerestük a hasonlóságot. Olyasvalaki
kellett, aki el tudja játszani azt a méltóságot, amivel ez a nő tartotta magát.
Mágnás Elza alacsony származása ellenére elért egy pozíciót a társadalomban,
egy nagyon magas pozíciót, amit csak azzal lehet magyarázni, hogy önérzete és
méltósága volt.
Kulka
János kit fog alakítani?
Max Schmidtet, egy gazdag bútorgyárost, Mágnás
Elza eltartóját.
Kulka
János a főszereplője A vizsgának és A berni követnek is, te ragaszkodsz hozzá?
Nagyon kedvelem Jánost, kimagasló
tehetségnek tartom, de nem azért dolgozunk együtt, mert mi ezt közösen
elhatároztuk, hanem mert filmről filmre, castingról castingra bebizonyosodik,
hogy ő a legjobb.
Szász
Attilával már a második közös filmeteket készítitek, elképzelhető, hogy olyan
alkotópáros lesztek, mint például Szabó István és Dobai Péter?
Lehet, igen. A harmadik filmünknek most
írom a forgatókönyvét. Apró mesék a
címe, játékfilm, a Filmalapnál fejlesztjük, s ezt is Attilával szeretném
csinálni. Régóta üldöztem a szerelmemmel, korábban azt mondta, ő akarja írni a
saját filmjeinek a forgatókönyvét, de mostanra eljuttattam arra a pontra, hogy
ő már – ha nem muszáj – nem akar többet forgatókönyvet írni.
Csak
veled íratni?
Örök szerelmet nem esküszünk, ez a
filmszakmában nem divat.
Jancsó
Miklós és Hernádi Gyula rácáfolt erre.
Igen, ők jól érezték magukat együtt. Fontos,
hogy tudd a másik embert tisztelni, és úgy érezd, hogy ő dolgozik a
legkeményebben. Engem bárki átírhat, csak jobb legyen. Bárki, bármit csinálhat
az alapanyaggal, amit odaadok neki, csak jobbat csináljon belőle. Attilában
azért bízom meg, mert ha hozzányúl ahhoz, amit írtam, nem mást csinál belőle,
hanem jobbat.
Az
utóbbi három filmben, amit készítettél, a stáblistán hangsúlyos helyen olvasható
a neved, pedig ez forgatókönyvírók esetében ritka.
Próbálok erős szereplő lenni, mert az
elején megtanultam, hogy muszáj annak lenni, védeni kell az alapanyagot. És a
legjobb az, ha egy olyan embert találsz, egy olyan rendezőt, aki szereti az
alapanyagot. A legfontosabb döntés a forgatókönyvíró életében, hogy ki rendezi
a filmet, ennél fontosabb nincs. Ez egy házasság, sőt a házassággal együtt
rögtön gyereknevelés is. Ha nincs benne bizalom, akkor pokoli lesz. Majdnem
minden filmben, amin dolgozok, írok, valamilyen szinten kreatív produceri
feladatot is ellátok, ez engem véd.
A Mancs című film mégis nélküled
készült el, pedig már 2005-ben megírtad a forgatókönyvet.
A Mancs
tipikus sztori abban az értelemben, hogy amelyik forgatókönyvvel belépsz a
piacra, főszabály szerint jó lesz írásmintának, onnan ismernek meg az emberek,
de valószínűleg nem fog megvalósulni. A Mancs
kilenc évig nem készült el, azt gondoltam, hogy nem is fog. Nagyon sok változat
született az évek során, rendezőcsere is volt. Bergendy Péter rendezte volna, ő
is kiszállt, én is kiszálltam. Mikor a Filmalaphoz került a projekt,
visszahívtak, és akkor még egy kicsit dolgoztam benne, de a leforgatott anyag már
nem az én kezem munkája.
Láttad
a filmet?
Megnéztem, igen. Megkértek még a nyersvágás
fázisában. Egy az egyben a rendezői elképzelést tükrözi.
Valahol
azt nyilatkoztad, hogy azért Mancsról, a mentőkutyáról írtad az első
forgatókönyvedet, mert akkoriban ő volt az egyetlen közéleti személy, akit
mindenki szeretetett.
Ez az ötlet egy forgalmazói szemléletből
jött. Amikor filmforgalmazóként dolgoztam, rájöttem, hogy a mi cégünk sosem tud
majd megvenni nagy kasszasikereket. Egyet tudunk csinálni, hogy magyar filmet
forgalmazunk, s abból csinálunk kasszasikert. Elgondolkoztam, hogy kiről
lehetne sikeres magyar filmet forgatni. Olyan filmet szerettem volna, ami inspiring true story, felemelő, amiből
nagy hiány van Magyarországon. Csak egy közéleti személyt, Mancsot találtam, akit
nem lehet kifogásolni se jobbról se balról. Őt mindenki szereti, mindenki
szívét megmelengeti. Egyébként a Filmalap ugyanoda lyukadt ki, ahová én, amikor
a Kincsem-film mellett döntött. Egy
ló nem árt senkinek, egy lovat mindenki tud szeretni, az szép és tud futni. Ha
már történelmi személyiség, állat legyen.
Olvastam
egy filmtervedről, a Sole Mióról. A történet egy bordélyházban játszódik, amit a hatvanas években működtettek. Véletlen egybeesés, hogy a mostani filmed
egy luxusprostituáltról szól?
Véletlen. A Sole Mióban nem az örömlányok érdekeltek, hanem a bedrótozott
bordély. Ungváry Krisztián és Tabajdi
Gábor könyvében, az Elhallgatott múltban
olvastam a Sole Mióról. Ez egy bekamerázott
bordély volt a hatvanas években, 67–68-ban. Itt élő vatikáni és olasz diplomatákat
akartak oda felcsábítani lányokkal, illetve azzal, hogy ez volt az első
pizzéria Magyarországon. Hofi Géza is fellépett, nem tudom, milyen nyelven.
Voltak lehallgatók az asztalon és a szobákban. Nem sikerült az akció, mert totális
erkölcsi zülléshez vezetett az alkalmazottak és a titkosügynökök részéről, és
egy razzia során lelepleződött a hely, dekonspirálódott, bezárták. Lovas
Balázzsal írtunk egy változatot a Filmalapnak 2013-ban. A Filmalap nem nagyon
lelkesedett azért a változatért. Én kiszálltam, Balázs írta tovább. Utána azt
hiszem, hogy Bodzsár Márk is megpróbálkozott vele, de egyelőre nem találja a
kulcsot hozzá. Parkolópályán van ez a projekt, nagyon jó az alapötlet, de senki
sem tudja, mi lenne a jó kidolgozás. Lehet, hogy azért törik bele mindenkinek a
bicskája, mert nem film, hanem tévésorozat. Szép történet, föl kell törni még
valamikor.
A Félvilág esetében milyen
olvasmányok inspiráltak?
Van egy nagyon jó könyv, az Éjjeli lepkevadászat, pár éve jelent meg
az Osirisnél. A korabeli bordélyvilágot dolgozza fel, képi emlékekkel,
visszaemlékezésekkel, versekkel. Mágnás Elza világa az irodalomban Krúdynál
jelenik meg, főleg a Vörös postakocsiban
Egy adott
kor megismeréséhez inkább szépirodalmat vagy direkt forrásokat, szakkönyveket
olvasol?
A Félvilág
esetében a fő olvasmány a Tolnai
Világlapja, a korabeli újságcikkek, amik elérhetők, és az Éjjeli lepkevadászat. Nem olvasok annyi
szépirodalmat, amennyit szeretnék, és csak akkor tudom megmagyarázni, miért
olvasok szépirodalmat, ha anyaggyűjtésben vagyok, s azt mondom rá, hogy ez research. Pár éve olvastam, hogy az
amerikai férfiak nem olvasnak fictiont, mert nem szeretik az idejüket
vesztegetni, nonfictont olvasnak, mert az hasznos. Én is egyre inkább ebbe a
szomorú szemléletbe estem, hogy mindig hasznosat akarok csinálni.
Van
olyan történész, akivel munka közben konzultálsz?
Igen, mindig mással, az adott projekttől
függ. Krahulcsán Zsolt, a Betekintő
főszerkesztője volt egy-két projektemben a szakértő – A berni követben is – , és Rainer M. Jánossal is dolgoztam egy
projekten. Nem vonom be őket, amíg nincs pénz, csak akkor, amikor elkészült egy
változatom a forgatókönyvből. Akkor már van mire reagálni, és akkor még mindig
lehet egy második változatban figyelembe venni, amit ők mondanak.
Volt már
olyan, hogy egy történész szólt, hogy ez vagy az a rész nem hiteles a
forgatókönyvben?
Persze, azért is kérem ki a véleményüket. Olyan
is volt, hogy egy történész megkeresett, hogy ő most dolgozik valamin, s jó
lenne belőle filmet írni. Van még egy fázis, ahol ellenőrizve vagyok. A
gyártásban egy másik történész is van, egy on-set,
tehát ottlévő. A berni követnél
ez Ritter László volt, aki egyszerre történész és egyenruha-szakértő.
2015
fontos év a karriered szempontjából, sok minden történt. Mi az, aminek a
legjobban örülsz?
A Balázs Béla-díjnak nagyon örültem. Balázs
Béla nagy példaképem, és ezt a díjat megkapták mindazok, akik a példaképeim. Nagyjából
ebben a korban, a harmincas éveik végén, negyvenes éveik elején. Jancsó a Szegénylegények után, Bacsó is valamikor
a hatvanas évek végén.
Van
egy honlapod, A négydimenziós ember, ahol idézel abból a forgatókönyvek és a
forgatókönyvírók szerepéről szóló vitából, ami a Filmvilágban zajlott 1982-ben.
Ugyanazt a vitát ma is egy az egyben le
lehetne folytatni.
A
vita hetekig tartott, de te csak három embertől idézel, az egyik Bacsó Péter. Az
ötvenes években játszódó filmjeid kapcsán eszembe jutott A tanú is, az, hogy úgy
akarod bemutatni a történelmet, hogy egyúttal szórakoztass, vagyis a közönség
felé eladható formában. Hatott rád Bacsó poétikája?
Bacsó Péter valóban közel áll hozzám. De nem
úgy indultam neki ezeknek a filmeknek, hogy Bacsó-filmeket csináljak. Majdnem
minden tetszik, amit Bacsó forgatókönyvíróként csinált, a filmjeiből azonban nem
mindet szeretem. Bár A tanú szerintem
tökéletesen van rendezve, fényképezve is. Biztos van bennem egy tanár bácsi, aki
a filmeken át ismeretet akar terjeszteni, aki lényeget akar láttatni. A
történelemről is, de legfőképpen az emberi lélekről. Végül is a drámának ez a
legnagyobb rejtélye: föltárni, hogy mi van az emberi lélekben, ez pedig
pszichológusi, vagy önjelölt pszichológusi feladat. Arra jutottam, hogy ez a
forgatókönyvírók művészetének lényege. Akárhogy halad a tudomány, mégis szükség
van a művészetre, a drámára, arra, hogy megmutassuk, mi van az emberi lélekben.
Azért jó a dráma, mert csak kívülről, audiovizuálisan látod az embert, a mozgásából,
dinamikájából kell rájönnöd, hogy ki ő. Nem vagy benne a fejében, nem hallod a
gondolatait, kivéve persze, ha narrációt használsz. S ez valami hihetetlen, ezt
semmilyen más művészi forma, vagy tudomány nem tudja megcsinálni. A dráma maga
az élet, csak sűrítve, esszenciájában, két órában látod egy emberi sorsnak az
elejét, közepét, végét, mert egyébként nem alkalmas a mi szemléletünk arra,
hogy átlássunk egy száz éves életutat. A dráma segít abban, hogy egyben láss
egy életet. Segít feltárni az összefüggéseket, amik sokszor rejtve maradnak az
életben. Akinek van drámai szemlélete, az életben is észreveszi az
összefüggést. A dráma nem más, mint ok-okozat. Döntések, oksági láncok, valós
és alternatív kauzális láncok, illetve ezek végtelen elágazásai. Egy
drámaírónak, egy forgatókönyvírónak az egész élet így jelentkezik, ilyen oksági
láncokban.
Érdekes,
amit mondasz a lélekábrázolásról, de A
vizsga esetében számomra rejtve maradt, hogy
Jung András, a Nagy Zsolt alakította karakter, miért árulja el Markó Pált, aki
apaszerű figura az életében.
Az eredeti elképzelés szerint a végén volt
egy flashback, ahol kiderült, hogyan történt, ti. hogy Kulka, hogyan volt
megvezetve. A vizsgát irányító Scherer Péter megmondja Nagy Zsoltnak, hogy ez
valójában a Kulka vizsgája lenne, neked el kell játszanod ezt a szerepet. Nagy
Zsolt pedig azt mondja, de hát én nem akarom, ő az apai barátom. Erre Scherer
azt mondja, ha olyan hülye, hogy lépre megy, akkor ez az jelenti, hogy eljárt
fölötte az idő. Ezek benne voltak az első draftban. Pados Gyula elolvasta, ő
lett volna az operatőr, s azt mondta, hogy ez szerinte nem kell. És utólag azt
gondolom, hogy igaza volt, elvett volna a dráma erejéből. Volt egy misztikum,
egy rejtély, hogy Nagy Zsolt miért csinálta. A vizsga egyik nagy inspirátora az Angi Vera volt, amiben Pap Verát felhozzák a népiskolából, beleszeret
a tanárába, és amikor van egy önkritika, akkor elárulja, hogy szeretők, és
felviszik Pestre. Ez történik A vizsgában
is. A másik, ami inspirált, a Mephisto.
Én is azzal szembesültem a filmszakmában, hogy mindenhol kompromisszumokat kell
kötni, sokszor erkölcsi kompromisszumokat. Vagy árulásokat kell csinálni, és
kérdés, hogy kinek hol a határ. Erről szól a Mephisto is, sőt minden Szabó István-film. Szabó sokkal jobban hatott
rám, mint Bacsó, abban az értelemben, hogy minden filmje arról szól, hogy egy férfi
számára hol a határ az erkölcsi kompromisszumokban. A vizsgában is ezt jártam körbe. Ez egy munkahelyi történet, a hajdani
munkahelyemről szól egyébként, arról, hogy én a főnökömet vajon elárultam-e
vagy nem. Nem kell nagy árulásra gondolni, csak arra, hogy elmentem máshová
dolgozni. Bántott, hogy otthagytam a főnökömet, aki a mentorom volt.
Foglalkoztatott a kérdés, hogy szabad-e ilyet csinálni, túllépni a mentorodon.
Erről szól igazából A vizsga, tiszta
bűntudatból született.
Meg
tudnád fogalmazni az írói módszeredet?
Nem írok backstorykat, most épp nem hiszek
bennük. Szeretném elérni, hogy éppen csak annyi támpontot, konkrétumot nyújtsak
egy-egy karakterhez, amit már fantáziával ki lehet tölteni. Viszont abban
nagyon precíznek kell lenni, hogy mi az a kevés dolog, amit elmondasz a
karakteredről, vagy megmutatsz belőle. Az olyan művészeket tisztelem, mint
amilyen Haneke is, aki mindig tudja, hol tart a néző. Haneke az egyik kedvenc
rendezőm. Csak az a baj, hogy ha írsz egy Haneke-forgatókönyvet, azt nem Haneke
fogja megrendezni. A film, az tett, mozgás, cselekvés. Mindaz, ami ki van
mondva epikában, a karakter gondolata, és hogy mi az észjárása, az az, amit egy
filmben kimondani tilos. Onnantól kezdve, hogy a karakter elkezd beszélni
őszintén az érzéseiről, vagy arról, hogyan gondolkozik, egy unalmas karakter
lesz. Sokszor túlbiztosítom magam, sok mindent kitalálok a projekthez
cselekményben. Mostanában azzal próbálkozom, hogy visszanyesek a cselekményből.
Egyik nagy példaképem, Billy Wilder mondta: egyszerű történet, bonyolult
karakter. Ez az eszményem.
Ugyanakkor
az ötvenes évek-trilógiát nézve pont az akció, a cselekményszál tűnik
kidolgozottabbnak.
A Szabadság
– Különjáratban mindenkiről egy
dolog derül ki, in medias res ugrunk
a történetbe. Nem tudod, hogy a karakter ki a film előtt, az a fontos, hogy ki
a film elején, a filmben mi történik vele, s hogyan változik, vagy nem változik
a történet végére. Minden a jelen időben van, a jelen idejűek a döntések, a
dilemmák, a helyzetek, s csak az az állapotváltozás érdekes, ami a film eleje
és a vége között bekövetkezik.
Ezekben
a filmekben valós eseményeket vegyítesz fikcióval, A berni követ esetében
milyen mértékben használtad a fantáziádat?
Sok minden igaz a történetben, például a
backstoryk. A nagykövet billegő széke valóság, le akarták váltani, mert ’56-ban
a forradalom oldalára állt. Az is igaz, hogy kapóra jött neki ez a támadás,
mert hősies magatartást tanúsított, és a karrierje onnantól meredeken ívelt
fölfelé. De nem igaz maga a túszejtés, a forradalmárok nem jutottak el a
túszejtésig. Két külön helyiségben voltak végig, a nagykövet egy szomszéd
szobából lődözött rájuk. Egy ügynöklistát kerestek, hogy megtudják, az emigránsok
között kik a beépített ügynökök. De nem akartam ebbe az irányba elmenni, mert A vizsgában is ügynöklistát keresnek.
Bár ez lett volna a legkézenfekvőbb, csak akkor a kinti tüntetők között
elkezdted volna keresni, hogy kik a besúgók, elvitte volna a figyelmet valami
más felé. Lehetett volna arról is filmet írni, csak akkor nem ez érdekelt.
Az,
hogy mainstream érzékenységű vagy, nem jelenti azt, hogy a piaci szempontokat túlzottan
mérlegeled?
Minden, amit csinálok, a személyiségemből
fakadóan mainstream. Ugyanakkor igyekszem progresszív lenni, tehát nem azt
keresni, hogy mi kellett tavaly, vagy idén, hanem azt, hogy elsősorban én mit
szeretnék elmesélni, és azt aztán úgy elmesélni, hogy valami olyan legyen, amit
még én sem láttam. Próbálok arról beszámolni, hogy milyennek látom az
embereket. Én abban tudok különbséget tenni művész és művész között, hogy
milyennek látja az embereket. Én ilyennek látom az embereket, Tarr Béla meg
olyannak. Azt hiszem, hogy amit csinálok, sok embert tud szórakoztatni, sok
embert érdekel, könnyen hozzáférhető. Abban a fajta filmkészítésben hiszek, ami
az első felében pontosan azt adja, amit ígér, aztán, ha a néző megkapta, amit
szeretett volna, akkor a második felében olyan utakra viszed el, amilyenekre
akarod.
Miért
vonzódsz a thriller műfajhoz?
Minden történet kijelöli a saját műfaját. Ha
mondjuk szoros az időkeret, mint A vizsgában,
ahol gyorsan meg kell csinálni a dolgokat, vagy A berni követben, az óhatatlanul is feszült lesz, s ha van benne
halál és feszültség, akkor az thriller, krimi.
A Félvilág is thriller.
A Félvilág
a legkevésbé strukturált filmem, csak a karakterek vannak és élnek benne,
közöttük vannak helyzetek, de nagyon kevés belenyúlás van, olyan belenyúlás,
amire azt mondanád, hogy dolgozott az író. Az én filmjeimben beszélnek az
emberek, mert azt tapasztalom, hogy az életben is beszélnek. Amire magyar
filmben azt mondjuk: művészfilm, abban hallgatnak a szereplők, enerváltak az
emberek. Az én karaktereim még nem jutottak el egy olyan pontig, ahol már csak a
csendes megadás van. Még akarnak, még vannak céljaik, még küzdenek, még
szembemennek, még vannak konfliktusaik, tudnak energikusak, gyorsak lenni. Olyan
emberekről írok, akikben még van tetterő.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 72 átlag: 5.46 |
|
|