Polónia expresszLengyel FilmtavaszAmit a filmszalag őrizPályi András
Az 1944-es varsói felkelés kettős tükörben, a nonfiction dráma és a popkultúra nyelvén elbeszélve.
Némi túlzással hetven éve tart a vita
Varsóban arról, volt-e értelme 1944 augusztusában kirobbantani a felkelést,
amikor a szovjet tankok már ott dübörögtek a lengyel főváros alatt. A
földalatti ellenállás vezérkara abban a reményben adta ki a parancsot, hogy
néhány nap alatt sikerül a városnak önerejéből felszabadítania magát, a
megszállókat ugyanis lefoglalja a front előrenyomulása, és akkor a szabad Varsó
fogadja a bevonuló Vörös Hadsereget, ami egyfajta adu kívánt lenni a háború
után. Tudjuk, nem így történt, Sztálin a felkelés hírére leállította a szovjet
hadműveletet, megvárta, amíg Varsó a szó szoros értelmében elpusztul, a
tervezett 2-3 napból 63 nap lett. A város hősiesen, de siralmasan gyenge fegyverzettel
küzdött, a vezérkar a végsőkig húzta a kapitulációt, ébren tartva a felkelőkben
az érkező segítség illúzióját, miközben a szovjetek ölbe tett kézzel nézték
végig a német nehéz haderő bevetését, és még azt is megakadályozták, hogy a
nyugati szövetségesek nyújtsanak mentőövet a lengyeleknek. Ráadásul a háború
után az új rezsim sokáig ugyanúgy tiltotta és büntette a felkelés
évfordulójának a megünneplését, mint a háború kitörésekor a Szovjetunióba
menekült lengyel tisztek katyńi lemészárlásának felemlítését. Igaz, ez utóbbi
tilalomfát csak a rendszerváltás söpörte el, a varsói felkelésről viszont 1956
után már filmek is készültek, Wajda Csatornáját,
Munk Eroicáját magyar moziban is
láthattuk, nekünk elsősorban ezek a filmek adták hírül, ami történt.
Amikor Wajda A csatornát forgatta, a felkelés még a lengyelség vérző sebe volt,
többek közt erről is szólt a Wajda-film. Hetven év után már történelem,
különösen a fiatal nemzedékeknek, épp ez teszi felettébb izgalmassá az idei Lengyel Filmtavasz záró aktusaként
vetített két filmet, a Varsói felkelést
és a Varsó 44-et. Mindkettőt ugyanaz
a rendező jegyzi, ami már önmagában is kuriózum, ráadásul mindkettő ugyanarról
szól, csak másképp. Tegyük hozzá, hogy a harmincas éveiben járó Jan Komasát,
ahogy előző filmje, Az öngyilkosok
szobája tanúsítja, elsősorban épp a nemzedéki másság foglalkoztatja. De az
is lehet, hogy a Spielberg-féle Ryan
közlegény megmentése lebegett a
szeme előtt. Mindenesetre a Varsó 44
mondhatni a popkultúra nyelvén idézi meg a történelmet, mintha mai fiatalok
vennének részt az egykori borzalmakban. A háború, a pusztuló város, a halál, a
szenvedés, az egész embertelenség hideglelős naturalitással jelenik meg a
vásznon, afféle torture porn modorban,
mégis egyfajta virtuális valóságként. A 18 éves Stefan nem akar hős lenni, de
Kama, aki szerelmes belé, elcsábítja, hogy aztán „Katica”, azaz Alicja nyomába
szegődjön, akibe viszont ő szerelmes, és aki már nyakig benne él a buliban. Van
tehát szerelmi háromszög, érzés, ölelés, féltékenység, van felnőtté válás,
miközben süvítenek a golyók és véreső hull az égből a csapdába futó tank felrobbanása
után. Hogy mindez olyan, akár a vidámpark barlangvasútja, ahol egyik iszonyat
követi a másikat, vagy inkább, mint egy élet-halál számítógépes játék? Lehet,
az egész mégis működik. A záró kép melodramatikus truvája is: a lerombolt, égő város
a szemünk láttára tűnik át a mai Varsó esti látképébe. A józan ésszel
felfoghatatlan, képtelen háborúsdi alighanem puszta virtuális imitációnak tűnne
Komasa szenvedélyes igazságérzete és érzelmi elkötelezettsége nélkül, amit a
bemutató előtti interjúja is elárul: „A felkelők az emberi méltóságért és
szabadságért harcoltak. A tettük ma is él. Nem ért véget. Erről szól a Varsó 44. Hogy vannak magasabb rendű értékek
az ember életében.”
És valóban, ennek az alkotói attitűdnek
ékes igazolása a másik film, a Varsói
felkelés, amelyet készítői „non fiction drámának” neveznek. Mit értsünk ezen?
A felkelés során a Honi Hadsereg (AK) vezérkara gondolt rá, hogy kimondottan az
utókornak megörökítsék az eseményeket, amin egész csapat operatőr dolgozott. A Varsói felkelés stáblistája 14 nevet
sorol fel, de hozzáteszi, hogy „és mások”. A fekete-fehér felvételek hang
nélkül készültek, mintegy hat órányi anyag maradt fenn a 63 napból, a jelenlegi
film ebből 90 percet tartalmaz – mind a kilencven eredeti dokumentum –, az
előkészületi munkálatok egy évtizede kezdődtek, amikor létrejött a Varsói
Felkelés Múzeuma, a szakértők tucatjai dolgoztak az anyagon. Ha mozifilmet akartak
kreálni belőle, noha csak töredéke örökít meg harci akciókat, inkább a felkelők
hétköznapjait, a város civil életét őrzi, a megfelelő jelenetek kiválogatásán
túl az egykori filmkockákat ki kellett színesíteni, a szereplők ajkáról
leolvasni, amit mondtak, mesét kerekíteni hozzá, amire felfűzhetők az
életképek. Jan Komasa, aki kezdettől részt vett a munkában – nyilván ennek
köszönhető a Varsó 44 is, amelynek
forgatókönyve már hat-hét éve megvolt, míg most talált hozzá végre egy
évfordulót, és ezzel pénzt és producert –, jó érzékkel olvasta ki az anyagból a
„film a filmről” témát. Teremtett egy testvérpárt, akik filmre veszik, amit
látunk, de csak a plakáton öltenek testet, a moziban csupán a párbeszédüket
halljuk, a báty kamerázni tanítja az öccsét, így lett a dokumentumból fikció.
Azaz a rendező found fotage alapon
kezeli az anyagot, afféle talált tárgyként, amihez leginkább a horror műfajában
szokás folyamodni (Blair Witch,
Clovefield), eljárásában azonban van valami teljesen eredeti. Ez a
filmdráma ugyanis nem a kiötlött sztoriról szól, hanem a „talált tárgy” drámájáról.
Demitizálja a felkelést, a színes képek, a ritmus, a Gershwin-muzsika azt
sugallja, hogy ez „csak mozi”, a város fölött vonuló vastag füstfal a New
York-i ikertornyok elleni merényletet juttatja eszünkbe, vagy Szíriát, Irakot,
mint ami ma történik, és mégsem. A kamera egy szinten mozog az emberekkel,
velük vagyunk, és ők velünk, itt már senki sem hangoztat eszméket, szólamokat,
se a két narrátor, se a hősök. Akik nem is hősök, csak hősi sors jutott nekik
osztályrészül. Hogy a borzalom és a halál kulisszái között boldoguljanak. Ez
az, ami már nem lehet rosszabb, mégis minden perccel iszonyúbb. Az ember végső
kitettsége, árvasága, veszte. Minden kompozíció, esztétika, szín csak arra
kellett, hogy ide eljussunk. A máz lepereg, a képek azt mutatják, amit
megörökítettek: az elviselhetetlent. A mítosz gyökerénél állunk. Erre csak
Wajda Csatornája volt képes.
Nem tagadom, számomra Jan Komasa volt az
idei lengyel filmszemle sztárja, noha az ő két filmje előtt sor került
protokolláris rangban előbbre való filmek vetítésére is. De még mielőtt ezekről
ejtenék szót, említenem kell Władysław Pasikowski új politikai akciófilmjét
vagy inkább kémfilmjét, a Jack Strongot.
Pasikowski, aki láthatóan előszeretettel aknázza ki a szenzációmozi lehetőségeit,
egyszer-kétszer már belenyúlt a lengyel valóság egyik-másik darázsfészkébe. A
kilencvenes évek elején a Kutyák,
amelyben a régi rendszer titkosrendőrei az új világ csapdáiban vergődnek,
mondhatni időzített bombaként robbant, három évvel ezelőtt az Ezután, amely a Jedwabne-ügy kapcsán a
vészkorszak lengyel bűnrészességét feszegetette, ugyancsak felajzotta a
kedélyeket. Ryszard Kukliński ezredes története is ilyen darázsfészek. A vezérkari
ezredes a hetvenes évek derekától informálta az amerikaiakat a legtitkosabb
szovjet katonai tervekről, az 1981-es hadiállapot előtt néhány héttel helyzete
tarthatatlanná vált, a CIA az utolsó pillanatban kilopta őt családostul az
országból, ám a nagy testvér keze Amerikában is utolérte, mindkét kamaszfia
rejtélyes módon életét vesztette. Áruló volt, vagy nemes lelkű hérosz? Közönséges
kém, vagy nemzeti hős? Pasikowski, akinek ezúttal is visszafojtott lélegzettel
figyeljük remek érzékkel bonyolított kémfilmjét, egyáltalán nem látja se
hősnek, se kémnek Kuklińskit, aki mellesleg egy fillér fizetséget sem fogadott
el szolgálataiért. Az ő Kuklińskija – Marcin Dorociński frappáns alakítása – a
kor tipikus lengyel polgára tipikus lengyel problémával. Tudomást szerez
Kulikov marsall Nyugat-Európa lerohanását célzó nagy haditervéről, amely
feltételezi válaszcsapásként az amerikai atomtámadást, a lengyel Hirosimát. Mit
is tehetne? Nem jobb ilyenkor lapítani, és nem szólni bele a nagyok ügyébe? A
dilemma, úgy tűnik, máig hozzátartozik a kelet-európai kisállamok
nyomorúságához, hogy Bibó István kifejezésével éljek. Mindenesetre Kukliński a cselekvés
mellett dönt, amiért nagy árat fizet, ám Pasikowskinak épp ez az izgalmas
benne, tükröt tart mindennapi lapításaink elé. Így mondom, a mi lapításaink elé
is, hisz a Kukliński-szindróma nálunk alighanem aktuálisabb, mint a
lengyeleknél.
Érthető talán, ha e három film
elhomályosította számomra a program két kiemelt bemutatóját, Łukasz Palkowski Istenek és Jerzy Stuhr Polgártárs című alkotását. Az Istenek az év filmje, tavaly Gdyniában
elnyerte az Aranyoroszlánt, az első lengyel szívátültetést végrehajtó, legendás
Zbigniew Religa professzor ifjúságának legnehezebb éveit kelti életre,
elsősorban Tomasz Kot remek alakításának köszönhetően, aki a budapesti
bemutatóra is eljött, élőszóval is közelebb hozva a magyar nézőhöz Religa
alakját, úgy tűnik mégis, hogy a film igazán azokhoz talál el, akiket már
korábban megérintett e „nehéz ember” kardiológus mitikus figurája.
A Polgártárs
korszakos film kívánt lenni – az ismert és népszerű Jerzy Stuhr új alkotása,
ő maga játssza a főszerepet is –, de nem több, mint Munk Kancsal szerencséjének harmadik, alighanem leggyengébb kiadása.
Munk 1960-ban sajátos történelemfilozófiát olvas ki a peches lengyel kispolgár
groteszk komédiájából, ami annyira sikerült, hogy Andrzej Kotkowski három
évtized múltán elkészítette a folytatást Piszczyk
polgártárs címmel, aminek Stuhr játszotta a főszerepét. Eltelt újabb
negyedszázad, és immár Stuhr maga állt elő az újabb verzióval, abban a
reményben, hogy sikerül végre egy „igazi cseh filmet” készíteni a közelmúlt
lengyel évtizedeiről, ahogy maga a rendező a pesti filmtavasz vendégeként
előadta. Nem sikerült. Tabut, érzékenységet, előítéletet sért ugyan a Polgártárs, ám az a poétikus önirónia,
ami Menzel vagy Forman alkotásait élteti, ismeretlen számára. Attól persze még
nézhető mozi, odahaza már kétmillióan megnézték, ami önmagában is a lengyel
film jó kondícióját mutatja.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 106 átlag: 5.43 |
|
|