KritikaOrszágúti bosszúBarangolás ÁtokföldjénJankovics Márton
Michôd szikár apokalipszisfilmje a Mad Max tudatos ellenpontja.
A Mad
Max-széria óta közhelyszámba megy, hogy a kopár vidékekben és elhagyott
országutakban bővelkedő Ausztráliának milyen veszettül jól áll a szélesvásznú
világvége. Nem meglepő, hogy az apokalipszis a szigetország filmgyártásának
egyik fontos exportcikkévé vált, mely az emberi közösségeket rohasztó baljós
ígéretként még akkor is ott lebeg a cselekmény fölött, ha formálisan épp
westernről (Az ajánlat) vagy családi
bűndrámáról (Animal Kingdom) van szó.
Az Országúti bosszú azonban nemcsak lappangó kórként hordozza magában,
hanem történelmi tényként kezeli az apokalipszist, nyíltan csatlakozva a Mad Max műfaji hagyományához. A főcím
után távirati stílben kapunk tájékoztatást arról, hogy immár tíz évvel a
közelebbről meg nem nevezett „összeomlás” után járunk. Hogy ez pontosan mit
takar, arról később is csak alig tudunk meg valamit, mivel a film hasonlóan
szófukar, mint titokzatos főhőse, Eric, akihez képest a Volt egyszer egy Vadnyugat Harmonikája már-már olcsó dumagépnek
számít. Pusztán találgathatjuk, hogy mi lehet a helyzet a többi kontinensen,
ahogy arra is csak egy elejtett félmondat utal, hogy a még megmaradt
nagyvárosokban sem fenékig tejfel az élet. A szándékos információhiány tehát fontos
dramaturgiai eszköz, előkészíti a terepet annak a frusztráló nézői
felismerésnek, hogy ez a poszt-apokaliptikus világ bizony zavaróan közel
tolakszik a mi valóságunkhoz. Sehol egy nukleáris gombafelhő, sehol egy kiadós
természeti kataklizma vagy globális zombi-fertőzés, de még a bolygó
végkimerülésének kissé prózaibb kulisszája sem áll őrt a realitás és a fantázia
közti határvonalon.
A világ nem a zsánertől
megszokott robbanással, inkább csak nyüszítéssel ér véget – ha ugyan véget ér
egyáltalán. Merthogy igazából sok minden folyik tovább a régi kerékvágásban: a
pénzforgalom például nem szűnt meg, csak átalakult, a kontinens multikulti
olvasztótégelye tovább fortyog, és még a homályos célokkal és hatáskörrel
rendelkező katonaság is járőrözik a pusztában. Ráadásul mindebből teljesen
hiányzik a világvégi teatralitás: a Mad
Max látványos kalandelemei és barokkos barbarizmusa helyett itt a szikár
minimalizmus az úr, ami a hétköznapiság szürkezónájába utalja a mégoly
rendkívüli állapotokat is. A nagy elődtől való elhatárolódást már rögtön a
felütés egyértelművé teszi: nem elég, hogy itt holmi Holdenek és Nissanok
veszik át a lenyűgöző törzsi járműköltemények helyét, de az expozíció vánszorgó
autósüldözése mintha szándékos antitézise lenne Mel Gibsonék őrült
száguldozásainak, arról már nem is beszélve, hogy a 103 percnyi játékidő
egyetlen valamire való karambolját ironikusan a háttérbe száműzi a rendező.
Ezt a széthullóban lévő
társadalmat szeli át közösen a már említett Eric, és a nála csak egy
hajszálnyival bőbeszédűbb Rey, akik történetesen ugyanazt az illetőt – Rey
fivérét – keresik, csak épp egészen különböző okokból. A motivációk korántsem
egyértelműek, de szép lassan át is adják a helyüket egy másik, fontosabb
kérdésnek. Hisz az utazás tétje igazából nem az, hogy vajon sikerrel zárul-e a
nyomozás, hanem, hogy szárba szökkenhet-e még bármiféle bizalom Átokföldjén,
vagy a nihilizmus aszálya minden emberi kapcsolatot csírájában elfojt, ami
túlmutat a puszta érdekszövetségen.
A kietlen táj és az
indusztriális zene kölcsönhatása kiválóan megteremti a szükséges atmoszférát,
ám az a feladat a két főszereplőre hárul, hogy életet vigyenek a helyenként
szinte már túlzottan kihagyásos és minimalista cselekménybe. Guy Pearce átütő
alakításában persze nincs semmi meglepő: nem először látjuk őt ilyen szerepben,
David Michôd el
is mondta egy interjúban, hogy egyenesen rá írta Eric kiégett, elgyötört
karakterét. Robert Pattinson ezzel szemben már rizikósabb választás volt, de
Cronenberg Cosmopolisa után ezúttal
is helyt áll az Alkonyat egykori
szépfiúja, sikeresen távolodva az érzelgős vámpír-saga gravitációs mezejéből (a
film kevés humoros momentuma közé tartozik az a kikacsintás, mikor Pattinson a
sivatagi éjszakában az autórádióval együtt dúdolja a nézőnek a „Don't hate me
cause I'm beautiful” című popsláger refrénjét).
Az Országúti bosszú nem csupán a fiatal angol sztárral kapcsolatban
nyújt pozitív megerősítést: a filmet író és rendező David Michôd is bizonyítja, hogy debütfilmje, a hatalmas sikert arató Animal Kingdom nem pusztán egyszeri
villanás volt, és John Hillcoat mellett tényleg ő a kortárs ausztrál film
legígéretesebb alkotója.
ORSZÁGÚTI BOSSZÚ (The
Rover) – ausztrál, 2014. Rendezte és írta: David Michôd. Kép: Natasha Braier. Zene: Antony Partos. Szereplők: Guy Pearce
(Eric), Robert Pattinson (Ray), Scoot McNairy (Henry), David Field (Archie).
Gyártó: Porchlight Films / Lava Bear Films. Forgalmazó: Vertigo Média. Szinkronizált. 103 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 286 átlag: 5.63 |
|
|