FesztiválMagyar rövidfilm: ELTENagyravágyás helyettKovács Kata
A hazai rövidfilm legújabb műhelye az ELTE Filmtudományi Tanszékén működik.
Az ELTE filmszakon
tavaly készült tíz rövidfilm hiteles szituációkon és karaktereken keresztül egyszerű,
hétköznapi történeteket mesél el. A filmek készítői kerülik a hivalkodást és a
nagy gesztusokat, amit filmjeikkel vállalni mernek, azt viszont pontosan teljesítik.
*
A Magyar Nemzeti Filmalap 2012-es meghívásos pályázata révén a Színház és
Filmművészeti Egyetem és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem mellett az ELTE
Filmtudomány Tanszék gyakorlati specializációjának hallgatói is lehetőséget
kaptak, hogy kis költségvetésű vizsgafilmeket készítsenek. Az intézmény a
pályázaton 10 millió forintot nyert, a Ferenczi Gábor, Hartai László és Pálos
György kreatív producerek vezényletével irányított projektben 2013-ban összesen
10 diploma- és vizsgafilm készült el, mindegyiket a Laokoon Film gyártotta.
A tíz kisfilm között van adaptáció és saját ötleten alapuló munka, dokumentumfilm
és doku-játékfilm, többségük azonban fikciós rövidfilm. Készítőik, mintha csak megállapodtak
volna abban, hogy első- vagy vizsgafilmnek, stílus- és rendezési gyakorlatnak
nincsen kiválóbb terepe a kevés szereplős történeteknél vagy a
kamaraszituációnál. A történetmesélés mindegyiküknél elsődleges: felismerték az
egyszerű helyzetekben rejlő kihívást, formanyelvi kísérletezés helyett pedig
jórészt az igényes technikai megvalósításra és az atmoszférateremtésre
koncentrálnak. Mindezekkel együtt sikerült
elérniük, hogy munkáikból nem süt a vizsgafilmekre gyakran jellemző bizonyítási
kényszer.
Egytől egyig merészen bánnak a vágással, nagy hangsúlyt fektetnek a
vizualitásra, mely olykor a háttérbe is szorítja a szavakat. Ez történik
például Zsély Csilla Flip című
filmjében, mely egy hajléktalan és egy deszkás fiú találkozását mondja el, de
igen kevés a dialógus Szabó Virág Álmatlanságában
is. A párbeszédek hiánya ezekben a történet- vagy karakterközpontú filmekben
törvényszerűen egy másik kihívás elé állítja az alkotót, ez pedig a
színészvezetésé, ami hatványozottan nehéz feladat „némafilm” esetében. A
csekély verbális tartalomnak köszönhetően helyenként a kelleténél szembetűnőek
az eltúlzott vagy éppen közhelyes figurák, a suta színészi játék – utóbbi nemcsak
az amatőröknél, de a „profi” szereplők esetében is előfordul, akik egyébként meglepően
nagy számban bukkannak fel a filmekben. (Mások mellett Börcsök Enikő, Für Anikó
és Gálffi László a Tünetben, Bán
János a Körökben, a Szárításban Takács Kati és Makranczi
Zalán, a Vénusz átvonulásban Péterfy
Bori és Radnay Csilla, a Tizenhárom és
fél percben Trokán Nóra.) Nagyrészt azonban kiváló castingot, színészi
munkát látunk, s egyszersmind arra a máig el nem oszlatott tévhitre is
rácáfolnak ezek a munkák, hogy magyar filmben nem szerepelhet jó, vagy jól
elmondott dialógus. A Vénusz átvonulásban
(Mojzes Milojev Zsanett munkája) Péterfy Bori például minden mozdulatával és
megszólalásával tökéletesen hozza az adaptált Bán Zsófia-novella cinikus,
fáradt elbeszélőjét, a gyűrött arcú taxisofőrt.
Egy félig-meddig kényszerű találkozás az Álmatlanságnak és Hevesi István Szárításának
kiindulópontja, a Tizenhárom és fél perc
(rendezte: Hegedűs Georgina) és a Flip egy
közúti balesettel indít, a Vénusz
átvonulás pedig egy éjszakai taxizás közben történt találkozást beszél el. A
zárt szituációk mellett az ütközések, véletlen megismerkedések, találkozások a
rendezők állandó motívumai. A legtöbben rábukkannak a történetükben rejlő
dramaturgiai lehetőségre: a Tizenhárom és
fél perc például egy romantikus találkozás határidő-dramaturgiával, a Ricsi (rendezte: Hörcher Gábor) az Álmatlanság, a Szárítás és a Vénusz
átvonulás erejét a végig fenntartott érzelmi feszültség, a lappangó rejtély
vagy ki nem mondott titok adja. Mindez köszönhető a természetes színészi
játéknak, valamint annak, hogy a figurák egyszerre jól megrajzoltak és kellően titokzatosak
is ahhoz, hogy fenntartsák a kíváncsiságot. A hétköznapi szituációkat az apró,
de jelentőségteljes gesztusok teszik érdekessé: egy hajigazítás vagy egy
izgatottan bekapott rágó, és az adott helyzetet teljesen új fényben látjuk. Kovács
Gábor Attila Tünet című munkájának
legerősebb pontja szintén a hétköznapi pillanatok ábrázolása. A tükörképét elvesztő Kati életének
mozzanatai, a fáradt ébredés és a félrecsúszott rúzs, sőt, a pszichológusnál
tett abszurd látogatás is sokkal érdekesebb, mint a filmet látványosan záró jelenet.
Az Álmatlanság, akárcsak a Vasárnapi ebéd (Zurbó Dorottya rendezése)
is épp attól érdekes, hogy nem történik benne semmi jelentőségteli: a film nagy
részében valaki álmatlanul forgolódik, vagy éppen eltölt egy eseménytelen
vasárnapot. Csicskár Dávid egy rémálommá fajuló lánybúcsúról készítette az Én ma anyámnál alszomat, melynek egyes
epizódjai sokszor ugyan banalitásba torkollnak, de a filmbeli szürreális
ámokfutás képeinek megformálása érzékeny hangulatteremtő képességről tesz
tanúbizonyságot. Nagyrészt Rév Marcell operatőr képeinek köszönhetően
tár elénk egységes, karakteres hangulatvilágot az Álmatlanság,
de kiemelkedik a Tünet tompán szürke atmoszférája
és a Ricsi részletgazdag
környezetábrázolása is. A hangkulissza kiváló atmoszférateremtő eszközként
funkcionál a Vénusz átvonulásban – a
taxi URH recsegésének használatában nincs semmi eredeti, de ettől még működik –
vagy az esőtől a madárcsicsergésig eljutva, a Szárításban. Molnár Lívia Körök
című alkotásának („variációk egy szerelmi kapcsolatra”) látványvilága,
elbeszélésmódja a rendezőt a csapat kísérletező hajlamú alkotói közé sorolja,
ám az elvont szituációk és a vegytiszta teátrális forma dacára még ő is
ragaszkodik a történetekhez: az elvont-eltúlzott színészi játék, a greenboxos,
tejfehér látványvilág, a lecsupaszított, mesterséges díszlet és az erős
világítás egy párkapcsolat dramatizált epizódjait mutatja meg. Nem köti össze
egységes szemléletmód, közös viszonyítási pont a tíz alkotót, de a filmek
láttán némi Éjszaka a földön-hangulat
mégis megcsapja a nézőt: ablakon kibámuló átutazók, zilált, gondterhelt, szürke
arcú figurák, akik erdőkben, éjszakai nagyvárosban, bulikban bolyongva
menekülnek a magány, a kilátástalanság elől, mi pedig kiváltképp hálásak
vagyunk, ha csurran-cseppen némi happy end.
Zurbó Dorottya Vasárnapi ebéd című
filmje – más munkáihoz hasonlóan (Miért
csak a nagyok kaphatják meg a kulcsot?,
Melyiket a kilenc közül, Egy nap a
szememben) – a szociológiai témák, a félrecsúszott életek iránti
érdeklődésről árulkodik. A kiskamasz Norbi édesanyjával, Icával tölti a
hétvégét a rákospalotai hajléktalanszállón. A fiú gyermekotthonban nevelkedik, közben
szobafestőként dolgozva gondoskodik arról, hogy anyja fizetni tudja a szállót. A
Budapesti Iskola alkotásait idéző film első számú erénye a két főszereplő a
lehető legtermészetesebben mozog a kamera előtt, miközben minden mondatuk
aranyat ér. A filmesek egyszerű, videós technikával rögzítik a szituációkat: az
adminisztrációt a szállón, egy új mobil kipróbálását, Norbi csibészes mosolyát,
a vasárnapi csirkecomb felvágását, vagy ahogyan Ica leissza a savanyúság levét.
A mindennapi helyzetek kilátástalanságának érzékeltetésén túl a film nem fukarkodik
a humoros pillanatokkal sem (Norbi főzni tanul), miközben áthatja a szereplők
sorsa iránt érzett felelősségérzet is: a Vasárnapi
ebéd betekintést nyújt anya és fia szeretetteli kapcsolatába és abba a súlyos
emberi drámába, mely a két szereplőt jelenlegi helyzetébe sodorta.
A Hörcher Gábor rendező és Nagy V. Gergő tollából származó Ricsi egy fiatal cigányfiú börtönbe
vonulás előtti szökési kísérletét beszéli el. A Vasárnapi ebédtől eltérően itt nem az állapotrajz, hanem a mesei
elemekkel (például a malaclopás) átszőtt történet és a kalandfilmes dramaturgia
dominál, ugyanakkor a film a karakter- és közegábrázolás végett, nem utolsó
sorban pedig a film végi csattanó miatt is emlékezetes. A szociográfiai érdeklődésen
és a dokumentumfilmes jellegen túl a Ricsit
és a Vasárnapi ebédet összeköti a
hétköznapi mozzanatok és az emberi kapcsolatok bensőségességének ábrázolása.
*
A tíz filmben felfedezhetünk közös motívumokat, hangulati egyezéseket,
hasonló alkotói attitűdöket. Ugyanakkor aligha bukkanunk nyomára generációs
életérzésnek vagy épp közös világszemléletnek, de a humor, az (ön)irónia is csak
egy-egy epizód, geg erejéig bukkan fel (Flip, Vasárnapi ebéd). Mégis nyilvánvaló,
hogy készítőik komolyan vették már a témaválasztás kérdését is, könnyedségük
pedig leginkább abban mutatkozik meg, hogy hajlandóak voltak „kis” történeteket,
egyszerű szituációkat választani, s a kivitelezésre helyezni a hangsúlyt, a
képi és hangi világ megformálásától a karakterábrázolásig. Távolról sem mondhatjuk ezeket a munkákat hibátlannak,
tökéletlenségüket jórészt mégis feledteti az a közös vonásuk, hogy nagyravágyás
helyett a történetmesélés és a filmnyelv elsajátításának vágya fűti alkotóikat,
akik szemmel látható érdeklődéssel, sőt, őszinteséggel fordulnak témáik felé.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 372 átlag: 5.77 |
|
|