Hollywoodi kolosszusMi lesz veled blockbuster?A siker áraHuber Zoltán
A
nagy stúdiók piaci stratégiája a gigantikus látványosságokra és a bejáratott
brandekre épül. Ez a költséges, de mégiscsak biztonsági játék azonban megbosszulhatja
magát.
Az esztétikai és művészi
vonatkozásokat ideiglenesen zárójelbe téve és szigorúan közgazdaságtani
szempontból vizsgálva Hollywood egy nehezen standardizálható, különleges
terméket próbál egy rendkívül kiszámíthatatlan piacon értékesíteni. Az elemzők
és gazdaságkutatók körében az amerikai filmipar valóságos slágertémának számít,
az elmúlt évtizedben számtalan könyv és tudományos publikáció tanulmányozta
azokat a döntési mechanizmusokat, melyekkel a stúdiók maximalizálni próbálják
az elérhető profitot. A borúlátó jóslatok és kritikus hangok ellenére a számok
őket igazolják, az üzleti eredményeket látva úgy tűnik, a kialakult stratégia
valóban működik. A globális gazdasági krízis, a versenytársak és a gyorsan
változó technológiai környezet ellenére a nagyobb hollywoodi szereplők
összesített bevétele évről évre növekszik. A modellbe a gazdasági racionalitás
mellett azonban számos olyan ésszerűtlen, hazardírozó elem épült be, mely
hosszabb távon biztosan nem tartható fenn. Az pedig már egy másik – nem
ökonómiai – probléma, hogy a stúdiók financiális döntései alapvetően
átalakították a legfontosabb árucikk, a blockbuster
arculatát, hatást gyakorolva a teljes filmkínálatra.
A győztes mindent visz
Az
uralkodó hollywoodi üzleti modell tulajdonképp igen egyszerű: a szélesebb,
alacsonyabb költséggel előállítható kínálat helyett a termékportfólió néhány
iszonyúan drága, hatalmas profittal kecsegtető darabra épül. Ezek az
úgynevezett „tentpole” mozik, melyek az éves bevételek gerincét jelentik és
igen komoly pénzügyi ráfordítással készülnek. A közönség figyelméért,
szabadidejéért és pénztárcájáért folytatott, egyre kiélezettebb küzdelemben
Hollywood ma elsősorban a rendelkezésére álló brutális anyagi erőforrásokkal
küzd. A nagyobb, hosszabb, látványosabb a legfontosabb hívószavak, melyek egy
olyan licitet indítottak be, mely exponenciálisan növeli a blockbusterek
gyártási- és reklámköltségeit.
Míg
régebben a százmillió dolláros büdzsé még álomhatárnak számított, most ott
tartunk, hogy lassan a kétszázmilliós sem számít kivételnek. A stúdiók már nem
hencegnek a számokkal, sőt, a káros hírveréstől, a felelőtlen tékozlás vádjától
tartva mostanában inkább alacsonyabb adatokat hoznak nyilvánosságra. A
bejelentett összegekben a globális reklámhadjáratok és a kapcsolódó kampányok
kiadásai sem szerepelnek, ezek nem ritkán megduplázzák a költségeket. Hatalmas
ráfordításokról beszélünk tehát, melyek nyilvánvalóan óriási rizikót jelentenek
– ám ha egy ilyen film bejön, akkor a stúdió kaszál. Elképesztően sokat.
Alig
néhány éve, ha egy blockbuster az amerikai piacon átlépte a százmilliós
bevételi határt, sikernek számított. Tavaly harminc ilyen bemutató volt, a
sajtó mégis a bukásoktól volt hangos. Igaz, a globális eredmények egyre inkább
árnyalják a képet, az elszabaduló költségek miatt a stúdiók csak akkor örülhetnek,
ha bevételi rekordokat döntögetnek. A Bosszúállók
forgalmazója, a Disney 2012-es üzleti évében a teljes profit durván 40%-át
ennek az egyetlen filmnek köszönhette, majd 2013-ban a Vasember 3 és a Jégvarázs
hozott egymilliárd dollár felett – egyenként. A legnagyobb gyártók között
pókerjátszmához hasonló licit indult be, a nagyobb nyeremény ígérete növekvő
téteket vonz.
Ez a
piaci magatartás korántsem egyedülálló, hasonlóan hektikus gazdasági
környezetben a szereplők gyakran pontosan így viselkednek (lásd a profi
sportklubok óriási összegű igazolásait vagy a tőzsdei nagybefektetők
stratégiáit). Az internet, az e-kereskedelem berobbanásával sokan azt jósolták,
a kevesebb-drágább fenti stratégiája halálra van ítélve és a szélesebb,
változatosabb, olcsóbb lesz a nyerő. Az Amazon, az iTunes és a hasonló
virtuális áruházak a sok kicsi sokra megy modelljére esküdtek és abban bíztak,
ha a nagyobb kínálatból kevesebbért választhat, a vevő sokkal tudatosabban és
többet vásárol majd. Az elmúlt évek eladásai azonban mást mutatnak. Az
értékesített zeneszámok túlnyomó többségéből alig néhány másolat fogyott, a
profit túlnyomó többsége ma is abból a néhány slágerből származik, mely
agresszíven jelen van a médiában.
A
régi bölcsesség ismét beigazolódott, az emberek mindig a győztessel tartanak.
Az eladások nyelvére lefordítva: azt találják vonzónak és érdekesnek, ami
népszerű és kedvelt, amiről sokan beszélnek. Ennyi ember nem tévedhet, ha
milliók választották, nem lehet rossz – a bevált logika működik (és ne feledjük,
a „populáris csak rossz lehet” véleménye ugyanezen az elven alapul). A
mozijegyek tömeges eladása korántsem egyszerű, hisz rá kell venni a nézőt, hogy
egy bizonyos időben egy bizonyos helyre menjen, sőt, ezt lehetőleg havonta
többször ismételje meg. A másik probléma, hogy a pattogatott kukoricával vagy
az üdítővel ellentétben a néző/vásárló nem tudhatja előre, mit is „vesz”
pontosan. A döntés megkönnyítése érdekében Hollywood agresszívabb megoldásokat
vet be és ma már nem filmekben, hanem globális méretű eseményekben gondolkodik.
Tegyél a befutóra
A
növekvő költségekkel párhuzamosan egyre súlyosabb döntés zöld utat adni egy
filmtervnek. Az előrejelzések megbízhatatlanok, a közönség ízlése folyamatosan
formálódik, a versenytársak, a technológiai fejlődés váratlan kihívásokat
tartogatnak. A stúdiók gondosan felmérik és természetesen minden eszközzel
minimalizálni próbálják a kockázatokat. Vizsgálják az uralkodó trendeket és a
versenytársak magatartását, de a jövő sikereit elsősorban a már bevált, működő
receptekből próbálják előállítani. Ha nagyban fogadsz, a megfelelő lóra kell
tenned: a kísérletezés és a próbálkozás helyett a többiek magatartása, az így
kialakuló odds, illetve a régebbi eredmények számítanak.
Hollywood
azt csinálja, amiben úgy gondolja, jelenleg ő legjobb: világszinten
értékesíthető, méregdrága blockbustereket gyárt. Olcsóbb, sikeres műfaji
filmekkel, egzotikus darabokkal más is elő tud rukkolni (elég csak a távol-keleti,
a skandináv vagy a francia példát említeni). A nagyobb, látványosabb
eseményfilmek területén a stúdiók legyőzhetetlenek: csak nekik vannak olyan
anyagi és emberi erőforrásaik (a szakemberektől a sztárokon keresztül egészen a
reklám-gépezetig), hogy képesek legyenek ilyen erőteljesen uralni a vetítőket.
Ennek
a mentalitásnak az előzményeit bizonyára mindenki ismeri. A hatvanas években
művészi és financiális válság sújtotta Hollywood a kisebb produkciók és a
fiatalok felé fordult, nagyobb kreatív szabadságot biztosítva a feltörekvő
rendezőknek. 1975-ben aztán beúszott a Cápa.
A hétmillióból forgatott alkotás közel félmilliárd dolláros eredménnyel zárt.
A
nyári vakációk, a tengerparti nyaralások kezdetére és a nagy amerikai nemzeti
ünnepre időzített, rengeteg vásznon ugyanarra a napra kitűzött bemutató,
illetve a gondosan tervezett reklámkampány hatására új kulturális jelenség
született. 1977-ben aztán jött a Csillagok
háborúja, mely alapjaiban változtatta meg a tömegkultúrát. A mai
blockbusterek arculatát mégse ez a két film, hanem az 1980-as második rész
formálta. A Birodalom visszavág
sikerével ugyanis megszületett a brand és a franchise.
Folytatások
korábban is készültek, de túlnyomó részt azonos narratíva mentén a bevált
formulát ismételték meg. Lucas egészen más módszert választott és egy teljes
univerzum építésébe fogott, rámutatva az elbeszélés és az üzlet közötti
korrelációs lehetőségekre. A sztorinak nem kell a saját logikája mentén véget
érnie, a hosszabb, tetszőlegesen bővíthető történet újabb és újabb
folytatásokat és több pénzt jelent. A
Birodalom visszavág önmagában nem áll meg a lábán, sőt, kiszakítva a
trilógiából egyenesen értelmezhetetlen. A bemutató után az első rész sem
ugyanaz, hirtelen több lett, egy önmagán túlmutató franchise részévé vált. Azonnal
beazonosítható márka született, olyan erős, hogy negyedszázaddal később újabb Star Wars tartja izgalomban a
rajongókat.
A
kereskedelemi televíziók már jóval korábban felismerték, hogy a néző
érdeklődésének a fenntartásához a folyamatosság érzése, illetve az aktív
kontroll, a beleszólás illúziója a kulcs. A műsorok egymásba nyúlnak és
keresztben hirdetik egymást. A híradókban a valódi hírek közé az adott csatorna
arcával történteket csempészik, a bulvár jórészt a többi program promóciójából
áll. Ezek a trendek a valóság- és tehetségkutató-műsorokban csúcsosodnak ki, ahol
a közönség előtt párhuzamos univerzumok épülnek. A néző hétköznapi életével párhuzamosan
a résztvevők egy zárt világban, egyszerű szabályok mentén élnek, melyet a
közönség kívülről nemcsak megfigyelhet, de a szavazataival, a véleményével
alakíthat is.
A mai
blockbusterek körül dübörgő marketing-gépezet hasonló élményeket ígér. A hősök
soha véget nem érő kalandjai alternatív világokban zajlanak és folyamatosan
egymásba érnek. A meta-franchise korát éljük, ahol az egyes folytatások mindig
valami másra, előre és hátra mutatnak. A készülő újabb felvonásokkal
kapcsolatban csepegtetett információkra eközben külön iparág épült. Az
előzetesek, poszter-tervek, bennfentesnek álcázott hírmorzsák tematikus oldalak
ezreit éltetik. A rajongók ma gyakran órákat állnak sorba csak azért, hogy ők
láthassanak először pár másodpercet egy készülő címtervből.
A
várakozás, a kiszivárgó anyagok körüli viták és véleménycserék, az „exkluzív”
források felfedezése fontosabbá vált, mint maga a végeredmény. A felfokozott,
akár évekig tartó spekulációk után a rajongók törvényszerűen csalódnak, hisz a
vásznon más lesz, mint amit ők olyan gondosan elképzeltek. Az éppen készülő Star Wars körül generált, napi szinten
érkező információk már-már önparódiába fordítják a jelenséget. A bemutató utáni
fanyalgás már most borítékolható, miközben a film korábban soha nem látott
bevételi eredményeket fog elérni. Ez a kettősség a kortárs blockbusterek egyik
kínzó paradoxonja.
Támadj globálisan
A
másik fontos ellentmondást a folyamatosan bővülő világpiac kihívása jelenti. A
teljes bevétel egyre nagyobb hányada külföldről folyik be, ez az arány ma már
gyakran 70% körül van. Az egyre szélesebb, sokszínű világpiac fontos védőháló a
stúdiók számára, hisz a profit több helyről származik, így kevésbé van kitéve a
váratlan ingadozásoknak. A célközönség sokszínűsége azonban számos olyan
folyamathoz vezet, mely a blockbuster-recept lebutításához vezet.
A „nemzetközi
néző” a legújabb hívószó. Hollywood ma őt próbálja a moziba csábítani, ezért
csak olyan tervekbe fektet nagy összegeket, melyek világszinten is vonzóak. A
történetek konfliktusai egyszerűsödnek, a dialógok tőmondatokra redukálódnak, a
karakterek egy-két jellemvonásból születnek – így a lehető legkevesebb vész el
a különböző fordítások során. A főhősök minden komplikációtól mentes
karakterek, melyekbe világnézettől függetlenül bárki belebújhat, a
forgatókönyvnek azt a célt kell szolgálnia, hogy a nehéztüzérséggel felvonuló
látványt mindenki az első sorból, zavartalanul élvezhesse.
Hollywood
kizárólag puha diplomáciát folytathat, ezért a filmekből ki kell lúgoznia a
jellegzetes helyi kulturális motívumokat. A siker, a románc, a hősiesség csak
elvontan, a jó és a rossz küzdelmében jelenhet meg. A történetek ideje, a
helyszínek a fantázia birodalmába kerülnek, és kerülik a valós konfliktusokat,
az esetleges sztereotípiákat. A határokat akadálytalanul csak bizonyos műfajok
léphetik át. Míg a verbális humorra épülő vígjátékok vagy melodrámák fordítása
problémás lehet, az akciófilmek és CGI-alapú fantáziák gond nélkül
exportálhatóak.
Ha
úgy érezzük, a kortárs blockbusterek gyerekeknek készülnek, olyan nagyon nem is
járunk messze a valóságtól. A franchise-módszer, a látványba és az
esemény-jellegbe ölt súlyos dollármilliók a vidámparki látványosságok, a zsigeri
attrakció felé tolják ezeket a produkciókat: a nagy stúdiók a McDonald’s
üzletpolitikáját a filmiparra alkalmazták. Az egyre divatosabb a helyi sztárok
és helyszínek szerepeltetése, az országspecifikus újravágások látszólag
elfedik, hogy a változó csomagolásban nagyrészt ugyanazt kapjuk. Hollywood nem
az ötletekből fogyott ki, hanem a profit növelésére tör és az elérhető
leghatékonyabb, legbiztosabb módszert választotta. Talán valóban buta és
kiszámítható lesz, de ugyan ki fogadna ma arra, hogy a Bosszúállók második része csúfos kereskedelmi bukás lesz?!
A 22-es csapdájában
A
stúdiók által egyetlen lehetséges útnak tartott blockbuster-stratégia az összképet
tekintve biztosítja a remélt pénzügyi eredményeket, de kényszerpályára lökte a
szereplőket, akik egy feloldhatatlannak látszó dilemmával kénytelenek
szembenézni. Az attrakció lényege a meghökkentés és az újdonság, a folyamatos
újjászületéshez kreativitásra, kísérletezésre és a művészi látomásokra lenne
szükség. Produceri szempontból ezek a tényezők nem tervezhetőek és nem is
árazhatóak be, csak a befektetés kockázatait növelik. Százmilliós volumennél a
járatlan utak nem megengedhetőek, a nagyobb költségvetés az előre jelezhető,
jól kalkulálható sikerrecepteket részesíti előnyben. A bevált módszerek
folytatásokat, előzmény- és utófilmeket és felmelegítéseket jelentenek, az új
bemutató vonzerejét nem is maga a film, hanem a felhajtás adja.
Az
uralkodó blockbuster-stratégia filmművészetre gyakorolt negatív hatásait szinte
senki nem vitatja, miközben tisztán financiális szempontból a többség az üzleti
modellt sikeresnek tartja. A kisebb filmek között is hasonló arányú a bukás, de
ezekkel nem foglalkozik a sajtó, ha az összképet nézzük, a bevételi görbe
felfelé ível. Nem mindenki osztja ezeket a nézeteket, tavaly tavasszal épp
Steven Spielberg kavart vihart az apokaliptikus jóslataival. A stúdióvezetőként
is aktív rendező-producer szerint a költségek elszabadulása elviselhetetlen
kockázatot jelent, mely egy esetleges bukássorozattal párosulva a teljes
rendszer végét jelentheti. Spielberg érvelése szerint a stúdiók felelőtlen
szerencsejátékos módjára értelmetlen licitálásba hajszolják egymást, ám ha egy
adott évben egymás után több „tent pole” bedől, azt a gyártók képtelenek
lesznek kiheverni.
Az
elmúlt év nyarán egy pillanatig úgy tűnt, Spielberg jövendölése hamarabb bekövetkezik,
mint bárki gondolt volna. Az amerikai piacon egymás után jöttek a fiaskók: A Föld után, Az elnök végveszélyben, A
magányos lovas, a R.I.P.D. és a Turbó sorban buktak, a sokak által
remélt forradalom mégis elmaradt. A gigászi pénzekbe kerülő tent pole mozik
száma évről-évre nő és mellettük leginkább a kisebb költségvetésű mozik kapnak
zöld utat. A kihaló két faj az eredeti ötletekre, merészebb koncepciókra épülő
blockbuster, illetve a közepes büdzséből készülő mozi. Ez pedig érzékenyen
érinti az alkotókat és a filmrajongókat.
A
blockbuster-lufi kidurranását és egy újabb hollywoodi reneszánsz eljövetelét
várók számos tényezőt figyelmen kívül hagynak. Aki a mostani helyzetet a
hatvanas évek elejéhez hasonlítja, az elfelejti, hogy a stúdiók háttere és a
piac is alapvetően megváltozott. A mai szereplők nem önálló cégek, hanem óriási
mamutvállalatok alosztályai, így egy-két bukás nyilván érzékenyen érintheti, de
nem viheti csődbe őket. A másik fontos változás a globális jelenléttel és a
film hosszabb életciklusával függ össze, így a pénzügyi baklövések emlegetése
minden esetben túlzó.
A
tervezett bemutatókat áttanulmányozva azt látjuk, hogy egyre több és egyre
drágább franchise-mozi vár ránk. Jelen állás szerint 2015 az eddigi legsűrűbb
év lesz, a Bosszúállók második része
mellett a Jurassic Park, A Függetlenség Napja, az Indiana Jones és a Karib-tenger kalózai is visszatérnek. A tavalyi melléfogások megerősítették
az uralkodó szemléletet, a bukások közös nevezője, hogy nem bejáratott figurákat
használtak. A stúdiók kétségbeesetten kutatják a potenciális
franchise-alapanyagokat: legyen az könyv, tévéműsor, társasjáték vagy
képregény, ha sikeres márka lett belőle, filmet kell forgatni belőle. Egy új
ötletnek ma bizonyítania kell, és akkor talán mozi lehet belőle. Akinél van egy
bejáratott, működő franchise, az megnyerte a főnyereményt. Vagy talán mégsem?
Viharfellegek
Az
uralkodó blockbuster-modell olyan versenyhelyzetet teremtett, ahol nagyobb
ráfordítás mellett hasonló filmek készülnek. A stúdiók egymásra licitálva
emelik a költségkereteket és közben garanciákat akarnak, azaz egyre
görcsösebben követik az ideálisnak gondolt recepteket. Árgus szemekkel figyelik
a másik lépéseit, amit remekül példáz a jövőbeli bemutatók tervezett dátumai
körüli ádáz küzdelem. Mintha valamiféle titkos csodafegyver lenne, a
legvonzóbbnak gondolt napokra még el nem készült mozik bemutatói vannak beírva.
A Cápa óta mindenki a nyárra esküszik,
akár még a rendelkezésre álló adatok ellenében is. A statisztikák szerint az év
utolsó harmadában sokkal nagyobb az összbevétel, de mivel mindenki nyáron veti
be a nagyágyúit, senki nem mer szembefordulni a fősodorral. A döntéshozók túlbecsülik
a múlt eredményeit és a többi szereplő viselkedését. Elfelejtik, hogy a
legveszedelmesebb konkurenciát nem egy másik blockbuster, hanem a mozival
párhuzamosan létező, egyre vonzóbb és változatosabb alternatívák jelentik.
A
blockbusterek hossza és a látványelemek száma nő, miközben az aprólékosabban
kidolgozott CGI-betétek alig különböznek egymástól. A túlkínálattal
párhuzamosan visszaszorul az egyediség, a jól csengő brand uniformizált paneleket
takar. Hollywood jelenleg azt váltja aprópénzre, amiben a legjobb, a varázslat
kiszámítható hakniba fordul. Ha minden egyes film szuperlátványos
megaprodukció, az egyenértékű azzal, hogy egyikük sem az. Árulkodó fejlemény,
hogy egy divatos tévésorozat újabb epizódja már majdnem akkora esemény, mint a
legújabb megaprodukció bemutatója.
A
hetvenes évek végén berobbanó blockbusterek legnagyobb újítása az volt, hogy a
gyermeki énünket kápráztatták el. Az alkotók szándéka most is hasonló, csak épp
a bennünk élő Rontó Palikát célozzák meg. A rombolás az egyik legősibb ösztön,
ha a kisfiúk kezébe robotokat és dinoszauruszokat adunk, azokkal rögtön
egymásnak esnek és a fakockák is ledőlnek. A kortárs blockbusterek nem tesznek semmi
mást, csak felnagyítják ezeket a fantáziákat. A hősök törnek-zúznak, a járművek
egymásba csapódnak majd az utolsó pillanatban a jók megmentik a világot.
A
trailer-kompatibilis pillanatok köré szőtt rombolás-pornó ma már nemcsak
leválik a történetről és önálló attrakciós-betétként funkcionál, de egyenesen
megszabja az elbeszélés menetét. A sztori logikája nem indokolja, miért kell a
két szuperhősnek egy metropolisz közepén összecsapnia, de ha a konkurencia is leamortizál
egy szép műemléket, akkor rá kell ígérni. A fotórealisztikus, aprólékosan
modellezett pixelorkán minden esetben ugyanúgy néz ki, mert ha egyedi stílusa
lenne, a néző csalásról beszélne. Míg régebben az alkotók a fantáziánkkal
játszottak és az élmény kedvéért szíves-örömest hunytunk szemet a speciális
effektusok valószerűtlensége felett, ma minden kockának tökéletesnek kell
lennie. Ha egy robbanás vagy űrhajó nem hű az utolsó képpontig, úgy érezzük,
becsaptak minket – hisz a látványon kívül alig van már, ami kárpótolhatna.
A blockbusterek
olyan számítógép generálta animációkká válnak, melyeket élőszereplős jelenetek
szakítanak meg. Minden az audiovizuális csúcspontok köré épül, így az egyes
alkotások képi világa, a ritmus és a vágás is hasonló. A különbséget ma azok a
pillanatok adják, ahol a processzorok pihennek és az alkotók dolgoznak – ám épp
ezek azok a poénos, romantikus, ironikus minőségek, melyek ellentmondanak a „nemzetközi
néző” koncepciójának. A térhatásban mutatott hadseregek, gigászi űrcsaták és
összeomló városok kultúráktól függetlenül érthetőek ugyan, csak épp egy gond
van velük – nagyon gyorsan megunjuk őket. A gyermek egyszer-kétszer
szétrombolja a fakockából épült tornyot, majd előbb-utóbb rájön, építeni
valamit sokkal tartósabb izgalmakat okoz.
Új korszak hajnalán?
A
bírálók szerint az uralkodó blockbuster-modell törvényszerű minőségi problémái
előbb-utóbb súlyos pénzügyi veszteségekhez vezetnek. Az értelmetlen fokozás, a
hangosabb-látványosabb elve elkerülhetetlenül oda vezet, hogy a néző
érzéketlenné válik az attrakcióra, ásít a másfél órásra nyúló szuperhős-viadal
alatt. A közönségnek elege lesz a folyamatos ismétlésekből és valami mást
választ Többen úgy vélekednek, hogy a jövőbeli blockbusterek gyártásakor a
stúdióknak a függetlenek produceri módszereit kellene követniük.
Az
áramvonalasított modell sikereiben nincs semmi meglepő. Az alacsonyabb
költségvetés nagyobb alkotói mozgásteret és inspiráló kreatív kényszert jelent,
ezért általában valami friss születik. A meglepetésfilmek mellett a
félfüggetlen mozik egyre magabiztosabban hozzák a nézőszámokat: Wes Anderson,
David O. Russell vagy az Apatow-istálló filmjeire ma többen kíváncsiak, mint a
jóval nagyobb anyagi ráfordítással, kevesebb művészi invencióval készült
darabokra.
Könnyen
lehet, hogy a biztonsági játékra épített globális stratégia csak a
világgazdasági recesszió tünete, és hamarosan izgalmasabbá válik a kínálat. Az
is előfordulhat, hogy maga a gyártási modell avult el és a nagy stúdiók hosszú
haláltusája csak hátráltatja a természetes folyamatokat. A multiplex-központú
szemlélet figyelmen kívül hagyja a film életciklusát és szembemegy a legújabb
trendekkel. Ma a korlátlan hozzáférés a lényeg: mi akarjuk eldönteni, mit,
mikor és min szeretnénk megnézni.
A
digitális forradalomnak hála a Netflix például olyan behatóan ismeri a saját
közönségét, amiről Hollywood csak álmodhat. Míg a stúdiók döntéshozói dollármilliókat
ölnek piackutatásba és a tesztvetítések kérdőíveiben bíznak, az online
tartalomszolgáltatók egy-két kattintással meg tudják mondani, az adott
produkcióra kik voltak kíváncsiak és milyen véleménnyel voltak róla. Innen már
csak egy lépés a személyre szabott kínálat, mely alapvetően átrajzolhatja magát
a filmgyártást is. A különböző célcsoportok kiszolgálására épült az
exploitation is, mely soha nem látott műfaji gazdagságot hozott és végül
átformálta Hollywoodot is.
Ne
legyenek azonban illúzióink, a jelenlegi helyzet nem fog egyik napról a másikra
megváltozni. A baljós előjelek és a negatív vélemények ellenére a bevételek azt
mutatják, a nézők többsége vevő az újabb látványosságokra. Akár szeretjük a
kortárs sikerfilmeket, akár utáljuk őket, a belőlük származó masszív bevételek
éltető vérként keringenek a rendszerben. Az eladott jegy árából a stúdió és a
mozi mellett alvállalkozók egész sora részesedik. A fennmaradó profitból pedig további
alkotások készülnek, köztük elvétve olyanok is, melyek előreviszik a
filmművészetet.
Az
Álomgyár mindig is a meséről, az élményről, a varázslatról szólt, így soha nem
maradunk majd hatalmas látványfilmek nélkül. A kérdés csak az, hogy a moziba
járó többség mit is vár el pontosan ettől a kategóriától. Kárhoztathatjuk a
szigorúan üzleti és profitorientált hollywoodi szemléletet, de közben nem
szabad elfeledkeznünk arról, hogy a labda a mi térfelünkön van. Hollywood nem
ízlésdiktátor és nem butítani próbálja a közönséget, a blockbusterre
különösképpen igaz, hogy a kínálatot végül mégiscsak a kereslet teremti meg. A
néző minden egyes megváltott jeggyel szavaz, hogy a filmet eldobható, instant
szórakoztatóipari terméknek, vagy valami egyszeri és megismételhetetlen
csodának tekinti-e.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 223 átlag: 5.48 |
|
|