KönyvGyörffy Miklós: Mágia és mesterségA Bergman-univerzumMurai András
Györffy
Miklós a teljes életmű ismeretében bővítette és gondolta újra 1976-os
Bergman-monográfiáját.
Bergmanról írni „számomra
régóta személyes ügy”, olvashatjuk Györffy Miklós vallomását könyvének – Mágia és mesterség. Ingmar Bergman művészete
– előszavában, és rögtön az ötszáz oldalas monográfia legelején lelki rokonságot
érzek a szerzővel. Talán ő is arra gondol, hogy Bergman azon alkotók közé
tartozik, akiknek filmjeit nem csak filmtörténeti jelentőségük miatt veszi elő
újra és újra a szerzői filmek kedvelője, hanem azért is, mert az élet
alapkérdéseiről olyan kíméletlen őszinteséggel és általános érvénnyel beszél,
hogy filmjei sokadszorra is a szembesítés eszközeivé válnak. Bergmant nézni
kész önterápia.
Újítás
és ismétlés kettőssége jellemzi Györffy Miklós majd’ negyven év után másodszor megírt
Bergman-pályaképét. Az első, 1976-ban megjelent könyv az 1972-ben készült
Jelentek egy házasságból ismertetésével zárult, az akkor 54 éves Bergman több
mint 35 mozifilmet rendezett, ennél is több forgatókönyvet írt, és néhány
tévéfilmet is készített. Az addig is rendkívül gazdag életmű ezt követően
további 16 mozi- és tévéfilmmel, és közel egy tucat szépirodalmi munkával bővült
kivételesen nagyszabású alkotói pályává. A most már a teljesség igényével
készült Mágia és mesterségben Györffy
rendkívüli alapossággal veszi sorra az összes művet, az 1944-ben íródott első
forgatókönyvtől a 2003-ban bemutatott Sarabande-ig
bezárólag (csak néhány korai tévéfilm, és egy kései könyv, a felesége
betegségét és halálát dokumentáló Három
napló maradt ki). A Bergman pályáját annak belső logikája alapján kitűnően
tagoló könyvben valamennyi filmjéről hosszabb-rövidebb elemzést olvashatunk, és
a jól ismert filmtörténeti klasszikusok mellett olyan érdekességekről is
tájékozódhatunk, mint a nálunk kevésbé ismert időskori művek (Képcsinálók, 2000, Áldottak, 1985), vagy a nehezebben hozzáférhető korai
forgatókönyvek és rendezések (1944 – 1949). Ugyanakkor a Mágia és mesterség gyenge
pontja szerintem épp itt, a filmek gyakran hosszú leíró bemutatásában
található. Ez különösen ott okoz problémát, ahol nem lehet a művet egyértelmű
történetként leírni (Persona, Suttogások, sikolyok).
A
lezárult életmű más perspektívába helyezi a korábban már elemzett alkotásokat,
így az olvasó nem egyszerűen egy bővített kiadást vehet a kezébe: minőségét
tekintve is új könyvről van szó, még ha több helyen oldalak, sőt teljes
fejezetek kerültek is át az elsőből a Mágia
és mesterségbe. Az egyik változás, hogy Györffy eltávolodik, ha nem is
szakad el teljesen a hatvanas és hetvenes években oly gyakori, Bergman-filmek
értelmezésére jellemző filozófiai, leggyakrabban Sartre-ból és Kierkegaard-ból levezetett
magyarázatoktól. „Bergmanban szokás volt filozófust látni, holott ő egyáltalán
nem tartotta magát annak és tényleg nem is volt az” – írja Györffy korábbi önmagát
is felülbírálva. Különösen az önéletrajzi munkák (Laterna magica, Képek),
valamint a fikciós formába öntött családi történetek (Fanny és Alexander, Legjobb
szándékok, Vasárnapi gyerekek, Öt vallomás) ismeretében élet és mű, szerző
és a szerzői film szoros összekapcsolódása lesz az oeuvre megértésének kulcsa. Rendszeresen
kezdődnek például fejezetek Bergman zaklatott magánéletére vonatkozó
leírásokkal, az életrajzi adatokat aztán Györffy összeköti a filmekkel, és
magyarázatokat talál bennük a rendező jellegzetes, monomániásan ismétlődő
témáira vonatkozóan. Feltűnően sokat idéz Györffy Bergmantól, elemzéseiben
gyakran támaszkodik a szerző saját filmjeiről kialakított álláspontjára. A
filozófiai-teológiai megközelítést tompító értelmezések mellett ezért is
nehezen érthető, miért ragaszkodik Györffy továbbra is a Trilógia elnevezéshez a Tükör
által homályosan, az Úrvacsora és
a Csend hármasa kapcsán, mikor
kiemeli, hogy maga Bergman is értelmetlennek tartja a trilógia-magyarázatot.
Izgalmas
a könyvben nyomon követni a Bergman-univerzum kibontakozását. Ugyanis Györffy,
aki rendkívül felkészült ismerője a Bergman-világnak, különösen nagy hangsúlyt
helyez az életművet összetartó motívumok keresésére és felmutatására. Miközben
szigorúan kronologikusan halad, folyamatosan előre- és visszautal a filmeket
összekötő témákra, a Bergmannak köszönhetően világhírnévre szert tevő alkotótársakra,
a színházi munkához közel álló dramaturgiai megoldásokra. Beszédes például
ebből a szempontból, ahogy az egyáltalán nem egységes Bergman-életmű első
filmjeiben, amikor a kezdő svéd rendező az olasz neorealistákat másolja,
Györffy meglátja a később jellegzetesen bergmanivá váló reménytelen szülő – gyermek,
apa – fiú kapcsolat témáját.
A gondosan
szerkesztett könyvben sajnos nincsenek képek, e hiányérzetet viszont enyhíti a
szerző részletező, szemléletes és közérthető stílusa.
Európa
Könyvkiadó, Budapest, 2014.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 273 átlag: 5.59 |
|
|