Latin lidércnyomásMexikói drogháborúCsatatérenÁrva Márton
A véres drogháborút
megidéző mexikói filmek csak az utóbbi néhány évben találtak rá a harcok igazi
veszteseire, a civil lakosságra.
A 2006-os választások utáni súlyos belpolitikai
krízishelyzetben a sokak szerint csalással (lásd például Luis Mandoki
dokumentumfilmjét) elnöki székbe kerülő Felipe Calderón beiktatása után azonnal
kihirdette Mexikóban a drogkereskedelem és a szervezett bűnözés elleni háborút,
hogy ezáltal maga mellé állítsa a közvéleményt, és eredményeivel elhallgattassa
a hatalma legitimitását kétségbe vonó hangokat. A rendőrség köreiben
elharapódzó korrupcióra és a megrendült közbiztonságra hivatkozva Calderón
kormánya a katonaság bevetésével kezdte meg ellentmondást nem tűrő akcióit. Két
évvel később az Egyesült Államokkal kötött megállapodás értelmében Mexikónak
juttatott segély megsokszorozta a kartelek elleni hadműveletek költségvetését,
tovább fokozva a mozgósított katonai erőt és a vele járó erőszakot. Sonja Wolf La guerra de México contra el narcotráfico y
la Iniciativa Mérida: piedras angulares en la búsqueda de legitimidad (Mexikó háborúja a drogkereskedelemmel és a
Mérida Kezdeményezés: a legitimáció keresésének sarokkövei) című, alapos és
gondosan hivatkozott tanulmánya a nem csökkenő kábítószer-kereslettől a
figyelmen kívül hagyott amerikai fegyverkereskedelmen át a dezertőr katonák
kartelekbe áramlásáig számos okot felsorol, amelyek magyarázzák „a drogháború”
sikertelenségét. A szerző ezen kívül arra világít rá, hogy a harcok évei alatt a
bűnszervezetek tevékenysége átformálódott (a kartelek immár emberrablással, bérgyilkossággal
és kalózkodással is foglalkoznak), a civil zónákba vezényelt katonák jogsértései
pedig a hatóságot is a lakosság ellenségévé tették. Az egyenruhások által
elkövetett önkényes letartóztatások, kivégzések, nemi erőszak vagy a minél több
jogerős ítélet érdekében kínzással kicsikart vallomástétel rengeteg ártatlan
áldozatot követelt. A mexikói és nemzetközi média megtelt a látványosan
bevetésre induló harci járművek és a határ menti tömegsírok képeivel, miközben
2010 óta a helyi lakosság egyértelműen úgy véli, a háborút a gyorsan
regenerálódó bűnbandák nyerik. Az értelmetlen erőszakért és a porba tiport közbiztonságért
a hatóság ugyanúgy hibáztatható, mint a kartelek.
Ellenállás
Az újságokból és
híradásokból évek óta ömlő vér már-már tabuvá tette a drogháború eseményeinek
filmes feldolgozását. A csendet természetesen a kartelek holdudvarából eredeztethető
filléres fércművek törték meg. A mozihálózaton kívüli teret a nyolcvanas évek
óta masszív dózisban elárasztó narco
películas/narcocinema (lásd Sepsi László esszéjét a Filmvilág 2011/6-os
számában) újabb fellángolása ugyanakkor inkább tekinthető a gyors reakcióidejű instant
publicisztika, illetve a hivatalos kormánypropaganda ellenoldali
megfelelőjének, amennyiben az ilyen mozgóképekből nyilvánvalóan hiányzó objektívebb
értelmezési szándékot a direkt üzenet és a durva érvelő retorika írja felül. A
hagyományosan a kartelközi rivalizálásra és a bosszúnarratívára felépülő
akciófilmek olykor valós élettörténeteket vagy összecsapásokat tesznek
témájukká, nem titkolt céljuk pedig a néző meggyőzése egy adott bűnbanda kiválóságáról
(legyen szó fenyegető erőfitogtatásról vagy az erkölcsi feljebbvalóságot
kinyilvánító példázatról). A narco-filmnek a drogháborúra adott csattanós
válasza a rivális bandák helyett a rendőrökkel való szembenállás motívumának előtérbe
kerülése (El Zacatecas, 2007), majd
egyenesen egy utópisztikus kartel-szövetség víziója, ami az aljas
rendfenntartók és hazug politikusok támadásai ellen védi meg a dolgos Nagycsaládot
(Egyesült kartelek/Cárteles unidos, 2012). Ezek a kendőzetlen
programfilmek gerinctelen árulásként tételezik a hatóságok bűnüldöző lépéseit,
melyekkel felrúgták az őket korábban hatalomra segítő drogbárókkal kötött
egyezségeket, és a médianyomásnak meghunyászkodva támadták meg az addig
harmonikus együttműködést. A soha nem látott mértékű öldöklésre olykor még a
tűzben edzett gengszterek filmjei is háborúellenes végkicsengéssel reagálnak: az
Egyesült kartelek fináléjában a
(természetesen kokainozó) mániákus rendőrtiszt kiszabadítja a korrupt politikus
túszul ejtett testvérét, a drogbáró mégis futni hagyja ellenfelét, és inkább a „Maradjunk
egységben!” üzenetét visszhangozza.
Segélykiáltás
Az indulattól fűtött
ellenfilmek mellett az ostromlott utcáktól hátrébb lépő tudósítások adtak
alternatívát a híradók és ismeretterjesztő műsorok (Veszélyes Mexikó/México
inseguro, 2011) által formált diskurzusnak. A napi publicisztikától az
összegzőbb igényű feldolgozás felé lépett néhány nemzetközi támogatással létrejött
dokumentumfilm, melyek a nagyvilág felé is újrafogalmazták a drogháború
üzenetét. Mind a Velencében díjazott Bérgyilkos,
164-es szoba (El sicario Room 164,
2010), mind pedig a cannes-i fesztiválon, majd amerikai tévéadásban vetített Az éjjeliőr (El velador, 2011) tartózkodik az erőszak explicit megmutatásától.
Előbbi egy „csoda” folytán a kartel kötelékéből szabadult bérgyilkos
vallomásainak csokra (lásd a traumatizált figura vallásos élményéről tett
beszámolóját az interjúfilm végén), utóbbi egy rohamléptekben terebélyesedő
temető karbantartó munkálatainak lírai-meditatív látlelete. Mindkét munka
számol a néző előzetes ismereteivel, és a mészárlásokról szóló szalagcímek
valamint az ingerküszöböt irreálisan magasra emelő vizuális információk mögé
próbál bepillantani. Visszafogott képi világuk (lásd az üres utcák visszatérő
snittjeit mint két erőszakhullám közti baljós nyugvópontot) és az emberi
gesztusokat kiemelő stratégiájuk révén ezek művek a drogháborút immár nem véres
pillanatokban kulmináló tragikus látványosságként, hanem az életre
kérlelhetetlenül rátelepedő állapotként tételezik. Arctalan szereplőik nem
kizárólag saját személyüket, hanem átvitt értelemben a megoldhatatlannak tűnő
konfliktusban érintett, csapdába kerülő embert testesítik meg, előremutatva a
későbbi művészfilmek építkezése felé. A dokumentumfilmes feldolgozások első
figyelemre méltó hulláma a stilizáció eszközeivel távolodott el a vérgőzös
hétköznapoktól, mintegy átadva a gazdagabb képi kidolgozás lehetőségét a kérdéskört
eleinte félénken pedzegető, később annál keményebben állást foglaló
játékfilmeknek.
Reményvesztés
A napjainkban is zajló,
egyes források szerint összesen százezernél is több ember erőszakos halálát
okozó mexikói drogháború fikciós filmes feldolgozásának értelemszerűen két alapvető
csapásiránya különböztethető meg: a főként hazai nézőknek szánt keserédes
szatírák és a nemzetközi színtéren is feltűnő szerzői drámák csoportja. Az első
irány félszeg kommerszei – mint a Spielberg-film drogbárókat főszerepbe helyező
Amerika-ellenes paródiája, a Pérez
közlegény megmentése (Salvando al
soldado Pérez, 2011) vagy az emberrablást érdektelen abszurdba fordító García (2010) – közül szinte
enciklopédikus összegzési igényével emelkedik ki a beszédes című Pokol (El infierno, 2010). A regionális korrupciót (Heródes törvénye, 1999) és a globális nagyvállalatok működését (Egy csodás világ/Un mundo maravilloso, 2006) is kiábrándult gúnyba mártó Luis
Estrada a mexikói függetlenség kikiáltásának bicentenáriuma, a forradalom centenáriuma
alkalmából festette meg hazája újabb lesújtó portréját (a „hivatalos évfordulós
műként” aposztrofálható Forradalom/Revolución című szkeccs egyetlen
részlete sem tesz direkt említést a szervezett bűnözésről). Estrada filmje kíméletlen
fekete humorral zongorázza végig az állapotokra ártatlanul rácsodálkozó (húsz
év után az Egyesült Államokból hazatért) főhőse rise and fall-történetét a géppuskaropogástól hangos San Miguel
(N)Arcángel allegorikus városkájában, ahol egy életmű legnemesebb elismerése a
díszes sírbolt, a nemzeti ünnepen pedig az agg drogbáró-polgármester katonai és
egyházi vezetők gyűrűjében lengeti a címeres lobogót. A Pokol Bennyje szükségszerűen végigmegy (az Ördög becenévre
hallgató) halott öccse lábnyomain, és ahogy rendre számot vet a törvényes
megoldások hiányával, maga is belesüpped a hibás döntések ismétlődésének ördögi
körébe. A nevetést a nézőbe fojtó keserű mese lekerekített bukástörténetéhez
hozzácsapott epilógus egy mindent megtisztító vérfürdőtől várná az új korszak
beköszöntét. A szövegből jelzésértékűen kilógó, valószerűtlen ábrándként
megjelenő deus ex machina-zárlatban viszont az irónia mögött rejlő
kétségbeesettség, a valódi válaszok hiányának szorongása a legszembeötlőbb. A Pokol bemutatásának évében a második
legnépszerűbb hazai film lett, jelezve, hogy a műfajhoz képest szokatlanul
hosszú (két és fél órás) játékidő indokolt a tabutéma alapos feldolgozására, ahogy
bebizonyította azt is, hogy a mexikói közönséget többé nem ijesztik el a gegek
közé illesztett brutális testcsonkítások, elrettentő hullahalmok és direkt
hatalomkritikus kiszólások sem. Az országhatárokon kívül is igen elismert, komor
művészfilmek ezzel szemben egy-egy korlátozott nézőpontú főhős nyomasztó történetére
cserélik a Pokolban látható
leltárszerű számvetést.
Elidegenedés
A tartományi
szépségversenyre indul, de a szerencsétlen fordulatok következtében Miss
Balaként (2011, jelentése kb. Tölténykirálynő) végzi Gerardo Naranjo filmjének Laurája,
és rajta kívül álló okok miatt, felfoghatatlan gyorsasággal kerül a drogháború
spiráljába az Heli (2013)
címszereplője is. A civil közegből érkező, a drogkereskedelemmel semmilyen
kapcsolatban nem álló figurák központba helyezése (Laura családja ruhákkal
kereskedik, Heli egy autógyár munkása) révén ezek a történetek általános
érvényű elrettentő példázatokká lényegülnek át, melyeknek éles kritikái immár
direktebben támadják a háborús helyzetet létrehozó rendszert és szolgáit, mint
a szervezett bűnözést. A Miss Bala szövevényes
hazugsághálója nem csupán a hősnő számára jár tragikus következményekkel (fokozatosan
derül ki, mi is volt a maffia által kiszabott első feladat): az alaposan
kidolgozott ellenpontozó motívumrendszer (a szépségverseny kettősségétől a film
végi letartóztatásig) zavarba ejtő meggyőzőerővel tárja a néző elé az emberéletekkel
zsonglőrködő totális színjátékot, ami a tűzpárbajok mögött zajlik. A dialógusok
kiszólásaitól („Itt semmi sem igazságos!” – kapja meg Laura a verseny
szervezőjétől) a különböző térrészleteket egymásra tükröző képkompozíciókig a
film számos megnyilvánulása rájátszik a többértelműségre, az orientáció
elbizonytalanodására. A dróton rángatott figurák és a szemrebbenés nélkül
véghezvitt tömegmanipulációk között bukkan fel az abszolút bűnöző figurája is,
aki kígyóként vedli le éppen aktuális bőrét, és a feltűnést kerülve biztosít átjárást
a rendőrség és a kartel között. A Miss
Bala összeesküvés-thrillerén átüt a szerzői kiábrándultság. Hiszen Naranjo
filmje nem csak azt állítja, hogy a gyomorforgató események elkerülhetetlenül
beszippantják azt, aki megunja, hogy a szobába zárkózva várja a pusztítás végét,
azt is hozzáteszi, hogy az betagozódás teljes identitásvesztéssel jár, az
egyéni sors merő fikció lesz (lásd a Laura testéig hatoló, őt kihasználó
bűnbandát, majd az ezt megismétlő médiát – érdemes megjegyezni, hogy a film egy
szépségkirálynő letartóztatásának valós médiabotrányán alapul). Míg Naranjo műve
a remény siratóéneke, melynek zárlatában a civilből lett harcos (lásd a hősnő vezetéknevének
jelentését) mindkét oldal által tönkretéve, bilincsbe verve támolyog, az Heli minden illúzióval leszámoló
tanulmánya szinte el is hagyja a drogkereskedelem kontextusát, és már csak a
reflexként rögzült embertelen viselkedésmódokkal szembesít. Amat Escalante
filmje nem csupán kiábrándultságában a legradikálisabb (hiszen itt a magukra
hagyott figurák már nem is találkoznak drogkereskedőkkel, kizárólag a hatóság
veszélyezteti őket), de fogalmazásmódját tekintve is. A naturalista képalkotást
stilizált jelenetépítéssel ötvöző munka egyszerre sokkol az erőszak élményével
és hangsúlyozza annak értelmetlenségét. Ikonikus képekbe sűríti mondanivalóját
(lásd a harckocsis beállítást vagy Beto erődemonstrációját), és performansz-szerű,
szinte abszurdba hajló epizódokat ötvöz elbeszélésébe (mint a kokain kiöntése
vagy a látványos égetési akció), melyekkel karikírozza a problémákra adott
hamis válaszokat. A Miss Balában a
felfedő kameramozgásokkal elért, feszültségteremtésre használt irány(té)vesztés
Escalante kezei alatt erősebb politikai értelmet nyer. A támpont nélküli haladás
(lásd a végtelen sík tájban autózás metaforáját), a szereplők követhetetlen
önkényességgel alakuló sorsa, az életük fölött döntő figurák visszássága (lásd
a helyzetről mit sem tudó, rutinból kínzó fiúkat, akik „átveszik” az
áldozatokat a rendőrségtől) mind olyan figyelemfelkeltően kritikus motívumok, melyek
attrakciókként roncsolják az elbeszélő szöveget a néző közvetlenebb megszólítása
érdekében. Az Heli a játékfilmként
értelmezhetőség határáig merészkedően provokatív vádirat a drogháború
Mexikójában végbement, az emberi méltóság nyomait is kiirtó folyamatokról. Elkeseredett
dühkitörés, aminek horizontján már kívül kerül a háborús konfliktus epicentruma,
és ami megfosztja nézőjét az enyhülés perspektívájától is.
Ahogy a Miss Bala felvetéseit tovább élező Heli példája mutatja, napjainkra ijesztő
határozottsággal rajzolódott ki egy olyan megállíthatatlannak tűnő háború képe
Mexikóban, amiből képtelenség kimaradni, ami pillanatok alatt csatatérré változtatja
a civil lakosság élettereit, és amit már csak azért sem lehet megnyerni, mert már
az is kétséges, hogy ki az ellenség.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 445 átlag: 5.45 |
|
|