Magyar MűhelyA magyar politikai film korszakai – 2. részElvesztett illúziókPólik József
A
világmegváltó szándéktól vezérelt rezsimek mindig is fő propagandaeszközüknek
tekintették a filmet, a tükör azonban kétélű fegyver, nem csak azt mutatja meg,
„ki a legszebb a világon”.
A magyar politikai film második
nagy korszaka – amelyet az 1966-os pécsi filmszemle óta a magyar filmművészet „aranykorának”
neveznek – 1963-ban kezdődik és 1969-ig, legkésőbb 1974-ig tart, ugyanis itt
sem beszélhetünk hirtelen cezúráról, esztétikai vagy ideológiai váltásról,
hanem inkább átmenetről, fokozatos áttűnésről. A korszak meghatározó filmtípusa
a „kérdező film”.
A reménykedő együttműködés korszaka
A „kérdező
film” formai és tartalmi jellemzőiről nem lehet az adott történelmi korszak
ismerete nélkül képet alkotni: esztétikája a vele szemben támasztott politikai
és ideológiai elvárások vetülete. Ezek az elvárások a hatvanas években már nem
voltak olyan szigorúak, mint a Rákosi-korszakban. A nómenklatúra tagjai
felismerték: „ahhoz, hogy a film által valamilyen politikai hatást érjünk el,
alapvetően fontos, hogy a filmalkotók számára biztosítva legyen a szabad tematikai választás,
szabadon válasszák meg a művészi módszereket, a forgatókönyveket. A film csak
akkor hat a nézőre, ha őszinte, ha meggyőző erővel és művészi szenvedéllyel
alkották. A fentiek elfogadásából gyakorlati következtetések adódnak: filmet
megrendelésre, előre megszabott formák és
receptek szerint nem lehet készíteni. A film politikai mondanivalóját nem
szabad dogmatikus módon értelmezni, nem szabad publicisztikai előadásnak, vagy
kötelező előírások gyűjteményének tekinteni… olyan feltételekre van szükség,
amelyek között a művészi tevékenység szabadon és korlátlanul fejlődik.” (Jerzy
Toeplitz: A film mint a politikai nevelés
eszköze. Filmkultúra, 1960/8.) A kérdező film ennek az új – kevésbé
centralizált – filmpolitikának köszönheti létezését.
A
kérdező film előkép nélküli, a korszak specifikus problémáira specifikus módon
és eszközökkel reagáló filmtípus. Esztétikája sajátos tematikai és stilisztikai
elvekre épül. Ezek közé tartozik a hétköznapi, de morális vagy történelmi
vetületű témaválasztás, az intellektuálisan nyitott befejezés vagy a szabad
formai kísérletezés szabálya. A legfontosabb azonban kétségtelenül az analízis
elve. Az analízis a valóság megismerésének ideális esetben előítélet-mentes,
ideológia-kerülő módszere, amely különböző műfajokban alkalmazható. A kérdező
film, éppen ezért, nem homogén műfaji képződmény: inkább különböző műfaji
törekvések gyűjtőhelyének, sajátos esztétikai öntőformának tekinthető. A különböző műfajelemek kiegészíthetik
egymást, de adott esetben egyik vagy másik a film arculatát és jellegét
alapvetően meghatározhatja.
A
korszak teoretikusai a kérdező film fogalma mellett a „cselekvő film” fogalmát
is használják. Nem véletlenül. Ebben a filmtípusban a cselekvés autentikus
formája, egyetlen lehetséges módja a kérdezés. A jó rendező nem kimondja, hanem
kidolgozza, a történet kibontásának folyamata közben fokozatosan világra hozza
a kérdést. A film világába emelt kérdésre általában nincs egyértelmű válasz. A
film csak egy probléma, például valamilyen erkölcsi vagy történelmi dilemma
megvilágításáig jut el. De azt is mondhatjuk, hogy a kérdésre adott – adható –
válasz a néző magánügye, akit a rendező minél mélyebben be akar vonni az
analízis intellektuális és érzelmi folyamatába, épp a válasz szubjektív,
plurális megalkotásának reményében.
Ahány
film, annyi kérdés; egy dolog azonban közös: az kérdez jól, aki a múltat a
jelen, a jelent pedig a múlt tükrében szemléli, aki nem széttagolt eseményeket
lát, hanem folyamatokat és összefüggéseket.
A kérdező film hőse mindig történelmi lény; akkor is, ha nem beszél a
történelemről, ha látszólag minden kapcsolatát elvesztette vele. A múlthoz való
viszonya nem nosztalgikus vagy lírai, hanem mindig drámai és kétértelmű: nem
tudja, hogyan emlékezzen arra, ami történt, arra, ami súlyos teherként
nyomasztja, fenyegető árnyékként követi. Nem azért tekint a múltba, mert
mazochista, hanem azért, mert csak így tudhatja meg, mit tartogat neki a jelen
vagy mit hozhat számára a jövő. Azért töpreng a múlton, mert élni akar.
Mivel
a kérdező film a politikai film egyik típusa: belülről fenyegeti a legnagyobb
veszély. Ez nem más, mint az ideológia. Az ideológia: belső ellenség,
alattomos, mert csak nehezen tetten érhető károkozó. Befészkelheti magát a
történetbe, csorbítva annak erkölcsi komolyságát, logikai következetességét.
Mivel általában nem a történet szüli a kérdést, hanem a kérdés szüli a
történetet – mivel ideális esetben ez a kettő folyton és egyre magasabb szinten
újraszüli egymást – mindig fennáll a veszélye annak, hogy a mozgás megreked.
Mindig fennáll a veszélye annak, hogy nem sikerül elég plasztikusan ábrázolni s így a fogalmi megragadás számára
előkészíteni az elemzett problémát, amelyet a történet csak kifejt: táguló
körökben s egyre határozottabb kontúrokkal. A kérdező filmnél a fogalmi
megragadás mélysége a problémaábrázolás érzéki tisztaságától függ. A rendezőt az a veszély fenyegeti, hogy
a válaszok hamarabb megszületnek, mint az igazi
kérdések; hogy a kérdések nem nyúlnak elég mélyre; hogy az elemzés lendületét
és szigorúságát megtöri az egyértelmű, megnyugtató válaszokkal házaló
ideológia.
A
kérdező film kialakulása három tényező összjátékára vezethető vissza: a
transzmutációt indukáló viharos történelmi események, mindenekelőtt az 1956-os
forradalom hatása; a nyugati ellenkultúra liberális mintáit adaptáló
szocialista ellenkultúra megjelenése és térnyerése; a nómenklatúra új, toleráns
elvek szerint működő kultúrpolitikája. Bár a pártállam a hatvanas években is
felügyelet alatt tartja a művészetet, már nem tudja és nem is akarja – egy
második, a rendszer stabilitását fenyegető társadalmi földcsuszamlástól tartva
– átpolitizálni, saját képére formálni. Szoros kapcsolat van ugyan állam és
művészet között, az erőviszonyok azonban időközben megváltoztak. A társadalom
megmutatta az erejét a forradalomban, s most a rezsimnek is alkalmazkodnia
kell: garantálnia kell az életszínvonal lassú, de egyenletes emelkedését,
illetve nagyobb játékteret kell biztosítania olyan értékek, vélemények,
nézőpontok számára, amelyek nem vágnak teljesen egybe az ideológiailag
megkívánttal, azzal, amit a nómenklatúra elismer és támogat. Művészet és
politika kapcsolatán belül törések képződnek: megjelennek az elválás,
elszakadás, elhidegülés jelei. Nő a művészek autonómiája s ehhez a korszak
kultúrpolitikája biztosítja, kényszerűen, a feltételeket.
A
filmművészet már nem ünnepel, hanem elemez. A jó elemzés pontos, plasztikus,
képes elvont, fogalmi szintre emeli a problémát: az egyestől mindig az
általános, az érzékitől mindig a szellemi felé tart. Nem deduktív, hanem induktív jellegű. A termelési film a
maga korában erőbizonyíték volt, a Rákosi-rendszer ideológiai potencialitásának
jele. A kérdező film látszólag a sikeres transzmutáció bizonyítéka. Ha így
lenne, ha pusztán ennyit lehetne elmondani róla, nem sokban különbözne a
termelési filmtől: az új, transzmutálódott rendszer értékeinek és elveinek
szócsöve lenne, s részben valóban ez a helyzet. Másrészt azonban látható: a
kérdező film kritikusan szemléli a politikai rendszert, s alkalomadtán
elutasítja azokat az értékeket, amelyeket propagálnia kellene művészet és állam
zavartalan kapcsolata, a politikai rendszer nyilvánvaló életképessége esetén.
Ez az életképesség azonban korántsem egyértelmű a korszak filmjeiben. Éppen
ellenkezőleg: több olyan film is készül, amely bizonytalanságot tükröz: képes
lesz-e valóra váltani az új rendszer azokat a politikai és gazdasági
ígéreteket, amelyeken legitimációja múlik? Éppen a kérdező filmekben válik
gondolati és érzületi kiindulóponttá a nyugtalanító – pesszimizmusra és újabb
reménykedésre egyaránt okot adó – felismerés: nem értük el a kommunizmust. Nem
teljesültek a Rákosi-rendszer nagyszabású ígéretei, s már talán nem is fognak.
Hiszen az új rendszer mást ígér: kommunizmus helyett szocializmust, építés
helyett alapozást. A földi
paradicsom, a kommunizmus mint „igazi világ” most már – belátható időn belül –
elérhetetlen. Még létezik ugyan, de csak mint homályos ígéret. Ezt az ígéretet egyre kevesebb ember, már a párt tagjai
sem veszik komolyan.
Az
ideológia kezdődő kiüresedésnek korszaka ez: a politika már nem tud megbízható
választ adni arra a kérdésre, hogy mikor és hogyan jut el a társadalom az
ígéret földjére. Nem látszik az út, csak az úton tornyosuló akadályok. A
filmművészet az akadályok felmérésével, a lehetséges útvonal tervezgetésével
foglalkozik. Nem lehet megkérdőjelezni a szocializmus progresszív, előremutató
jellegét, de gyökeret ereszt az érzés, hogy nem valaminek a végén, hanem
valaminek a kezdetén vagyunk. Az
analízis célja még nem a tagadás, nem az elutasítás, hanem a megerősítés, de az
olyan megerősítés, amely a kritika lehetőségére épül. Ez a kritika néha heves,
de a legritkább esetben ironikus: bár nem riad vissza attól, hogy bizonyos
problémákra reflektálva szkeptikusnak
mutatkozzon, odáig nem megy el, hogy csalódottságának adjon hangot. A korszak
filmművészete még igent mond a szocializmusra, de minden „igen” mellett ott
áll, „kandikál” egy „de” – vagyis ez az ötvenes évekkel ellentétben már nem az
abszolút, hanem a korlátozott egyetértés korszaka. A művészet
támogatja a rendszer törekvéseit, de csak bizonyos korlátok között: ha
teljesülnek a gazdasági, társadalmi, például az emelkedő életszínvonalat érintő
ígéretek.
A
korszak hőse már nem a cselekvő, hanem az
eszmélő ember. Ebben a korszakban „hőssé, a megoldást leginkább
megközelítő, kiemelkedő figurává nem válhat az, aki… voluntarista módon,
személyes divatokat követve egy csapásra szeretné megváltoztatni a világot –
hanem csak az, aki képes a legtöbbet magába szívni a kor problémáiból; nemcsak
nyílt szemmel figyeli a világot, hanem tudatosan vizsgálja, valósággal
faggatja, hogy a lehető legszélesebb, legátfogóbb ismeretek birtokában
határozhasson. Így is mondhatnám: a kérdező film központi alakjának kérdező
hősnek kell lennie, vagy még pontosabban, kérdező, majd cselekvő hősnek.” (Rényi
Péter: Kérdező kor – kérdező film?
Filmkultúra, 1969/4.) Az ötvenes évek hősei nem kérdeznek, hanem hisznek és
cselekszenek. A hatvanas évek hősei kérdeznek – mert már nem hisznek. A
hatvanas évek hősei szkeptikusak, de még nem csalódottak és kiábrándultak.
Kritikusak, de a kritikából még hiányzik az irónia és a cinizmus: a „minden
rohad”, a „nem jön el soha” vagy a „megállt az idő” érzése.
Már
jeleztem: a korszak filmművészetének viszonylagosan üdítő liberalizmusa,
fiatalos, lázadó jellege – a filmek hősei sokszor maguk is fiatalok – részben a
nyugati ellenkultúra hatásaként értelmezhető. Ez a hatás nem totális, de
meghatározó, s két szempontból is lényeges. A nyugati, elsősorban amerikai
ellenkultúra alapja egy „nagy hatású excentrikus liberális tömegideológia”
volt, amely részben a baloldali, részben a jobboldali hagyománytól kölcsönözte
később átalakított és végletekig kiélezett eszméit. Ezek az eszmék, különösen a
szabad önmegvalósítás és az Új Kezdet elve a magyar ellenkultúrára,
például a hatvanas évek beatmozgalmára is hatással volt. A kérdező film is
része ennek az ellenkultúrának. Ha megnézzük a korszak identitásfilmjeit (Gaál
István: Sodrásban, 1963, Jancsó
Miklós: Oldás és kötés, 1963; Így jöttem, 1964; Szabó István: Apa, 1966; Sándor Pál: Bohóc a falon, 1967), közérzetfilmjeit
(Bacsó Péter: Fejlövés, 1968; Zolnay
Pál: Próféta voltál, szívem, 1968;
Simó Sándor: Szemüvegesek, 1969; Elek
Judit: Sziget a szárazföldön, 1969;
Gyarmathy Lívia: Ismeri a szandi mandit?,
1969), analitikus történelmi filmjeit (Herskó János: Párbeszéd, 1963; Fábri Zoltán: Húsz
óra, 1965; Kósa Ferenc: Tízezer nap,
1964; Kovács András: Hideg napok,
1966; Sára Sándor: Feldobott kő,
1968), esszéfilmjeit (Kovács András: Falak,
1968, Magyar Dezső: Agitátorok, 1969)
vagy paraboláit (Jancsó Miklós: Szegénylegények,
1965; Csillagosok, katonák, 1967; Fényes szelek, 1968; Gazdag Gyula: Sípoló macskakő, 1971) – mindazokat a
filmeket, amelyeket röviden kérdező filmeknek is nevezhetünk –, azt látjuk,
hogy áthatja őket a meggyőződés: a múlt hibái kijavíthatók, a politikai vagy
kulturális hagyomány vadhajtásai elvethetők: „belekezdhetünk egy teljesen új
alapokon álló [politikai, esztétikai] kultúra építésébe.” (Ryszard Legutko: A demokrácia csúfsága, 2005.) E filmek
hősei – általában fiatal – „eretnekek”: kérdező, eszmélő, hezitáló emberek,
akik idegenkednek attól, hogy olyan sémák és elvárások szerint éljenek,
gondolkodjanak, amelyeket valamilyen intézmény vagy rendszer kínál fel nekik:
nyugati társaikhoz hasonlóan ők is elutasítják a modern civilizáció
haszonlevűségét, funkcionalizmusát, az emberek eszközzé degradálását, gazdasági
vagy politikai kizsákmányolását, s mindezt ráadásul tragikus történelmi
tapasztalatok birtokában teszik.
A
kérdező filmek hőseit a korlátlan
önmegértés és önkifejezés vágya mozgatja. Bíznak abban, hogy „a hamisítatlan és
manipulációtól nem torzított önkifejezés” növeli az egyén önismeretét, az
önismeret pedig növeli az egyén szabadságát. Mivel a külső, politikai szabadság
elérhetetlen, a kérdező filmek hősei a belső
szabadság lehetőségét keresik. A rendszer változatlan paternalizmusával és
univerzalizmusával az erkölcsi–lelkiismereti tisztánlátás lehetőségét és a
belső élet sokszínűségét állítják szembe. Ebből merítenek erőt, amikor a „külső”
mozgástér növelésére, a „falak” elmozdítására tesznek kísérletet.
Megállapítható:
a nyugati ellenkultúra eszményei a represszív Rákosi-rendszer bukása és az új
történelmi kezdet lehetőségét ígérő ’56-os forradalom véres leverése után
könnyen találtak táptalajra a hatvanas évek türelmesebb kultúrpolitikai
közegében. A kérdező filmben mindkét elv meghatározó: jelen van benne a
represszió elleni belső harc és az új kezdet akarásának szándéka is. Előbbi az
ötvenes évek sokrétű, önkritikus elemzésében, utóbbi az ideológiai és gazdasági
reformtörekvések támogatásában érhető tetten.
A kiábrándult együttélés korszaka
A
magyar politikai film harmadik korszaka 1970-ben, legkésőbb 1974-ben kezdődik,
s egészen a rendszer 1989-es bukásig tart. Bár a hetvenes és nyolcvanas évek
filmművészete között a filmtörténészek általában határozott különbséget
tesznek, az időszak történelem- és emberképét tekintve ez a különbség,
álláspontom szerint, minimális. Egységes időszakról beszélhetünk, amelyet a
szocializmus felsőbbrendűségében és történelmi küldetésében való csalódás és a nyomában fellépő rezignáció karakterizál. A hetvenes és
nyolcvanas évek politikai filmjei egy életképtelen politikai és társadalmi
modell – a Kádár-rendszer – válságáról, sőt agóniájáról tudósítanak. A lassú
összeomlás folyamatáról, amelynek aggasztó jelei mindenütt megfigyelhetők a
mindennapi életben. Ezekről a jelekről különböző irányzatokhoz tartozó,
változatos műfajú filmek számolnak be a hetvenes és a nyolcvanas években. A
hetvenes években – többek között – a dokumentumfilmek (Ember Judit – Gazdag
Gyula: A határozat, 1972), a
dokumentum-játékfilmek (Dárday István: Jutalomutazás,
1974, Tarr Béla: Családi tűzfészek,
Schiffer Pál: Cséplő Gyuri, 1978,
Ember Judit: Fagyöngyök, 1978), a
politikai parabolák (Gaál István: Magasiskola,
1970, Sára Sándor: Holnap lesz fácán,
1974), a szatírák (Bacsó Péter: Ereszd el
a szakállamat, 1975, Zongora a
levegőben, 1976, András Ferenc: Veri
az ördög a feleségét, 1977) a neurotikus közérzetfilmek (Kézdi-Kovács
Zsolt: Ha megjön József, 1975, Maár
Gyula: Teketória, 1976, Szörény
Rezső: Buék!, 1978) a nyolcvanas
években a lumpen filmek (Szomjas György: Könnyű
testi sértés, 1983, Falfúró,
1985, Grunwalsky Ferenc: Kicsi, de nagyon
erős, 1989) az elbeszélés új formáit kereső experimentalista filmek (Bódy
Gábor: Kutya éji dala, 1982, Jeles
András: A kis Valentino, 1979, Álombrigád, 1983), a fekete széria
darabjai (Tarr Béla: Kárhozat, 1987,
Sopsits Árpád: Céllövölde, 1989,
Fehér György: Szürkület, 1989) . De megemlíthetünk egyes műfajfilmeket is.
Például András Ferenc Dögkeselyű
(1982) című krimijét, ahol már semmi sem utal arra – 1982-ben –, hogy a film
cselekménye egy szocialista ország fővárosában játszódik. Éppen ellenkezőleg:
Budapesten, a repedező ideológiai homlokzat mögött, már a formálódó
vadkapitalizmus jelei mutatkoznak.
Mivel
a stilisztikai és tematikai különbségek ellenére ezek a filmek ugyanarról a
folyamatról tudósítanak, röviden válságfilmeknek
nevezhetjük őket. Ez a filmtípus a szocialista modell összeomlásának erkölcsi,
érzelmi, anyagi és szociális vetületét ábrázolja, illetve történelmi hátterét
kutatja. Ez magyarázza az ötvenes évek iránt megújuló érdeklődést a nyolcvanas
években. A válságfilm egyik altípusát jelentő ötvenes évek-filmek a politikai
rendszer mélyülő válságának kontextusán belül tekintenek vissza a múltba (Gábor
Pál: Angi Vera, 1978, Kovács András: Ménesgazda, 1978, Kósa Ferenc: A mérkőzés, 1981, Mészáros Márta Napló-trilógiája). Ez vonatkozik azokra
a filmekre is, amelyek, tágítva a történelmi vizsgálat horizontját, a
forradalom utáni évekről, a konszolidációt megelőző terror időszakáról szólnak
(Gothár Péter. Megáll az idő, 1981,
Makk Károly: Egymásra nézve, 1982).
A
hetvenes és nyolcvanas évek a politikai rendszer legitimációját biztosító
értékek és eszmények devalválódásának, lassú, de szívós átértékelésnek
korszaka. A látszólag nyugalmas felszín alatt erjedési folyamatok zajlanak:
megnő a politikai ellenzék ereje és társadalmi támogatottsága és a párttagságon
belül is megerősödik a változást követelők hangja a nyolcvanas években. A
hatalom által deviánsnak minősített különféle szubkultúrák – underground zene,
irodalom, képzőművészet – a dekadens hivatalos kultúra hiteles és egyre
népszerűbb alternatívájaként lépnek fel (külön tematikai csoportot alkotnak
azok a válságfilmek, amelyek a kulturális erjedés jelenségét ábrázolják:
Szomjas György: Kopaszkutya, 1981;
Xantus János: Eszkimó asszony fázik,
1984; Rock-térítő, 1988; Sós Mária: Városbújócska, 1985). Megváltozik az
állam és a filmművészet kapcsolata is. A filmművészet már nem elkötelezett vagy
együttműködő. Együtt él a politikai rendszerrel, de ez egy olyan házasságra
hasonlít, ahol az egyik fél csalódott a másikban és titokban vagy tudat alatt
válásra gondol. Az alaphang ezért a tagadás és az elutasítás. Ez nem nyílt,
hanem rejtett, nem totális, de mély és megingathatatlan.
A
válságfilmek hősei eltérnek a termelési filmek és a kérdező filmek hőseitől:
előbbiek cselekvő, utóbbiak eszmélő figurák voltak. A válságfilmek hősei
viszont gyakran gyökértelen, reaktív
karakterek: passzívak, közönyösek, introvertáltak. Nincs szilárd identitásuk:
hajlamosak a devianciára, normaszegésre, egyszerre tudnak szánalmasak és
ijesztőek lenni. Értékrendszerük sérülékeny, ideáljaik változékonyak, gyakran
egyik napról a másikra élnek. Tulajdonképpen nem élnek, hanem vegetálnak: „cselekvési, helyesebben
tevékenységi körük a lakásra, a családra, néhány ember interperszonális
kapcsolatára épül.” (Szilágyi Ákos: Hősök,
filmhősök. Egy hőselmélet körvonalai. Filmkultúra, 1979/4.) Egy cinikus,
apatikus, széthulló társadalom keretei között próbálnak meg boldogulni: megélni
valamennyi örömöt és elégedettséget. De bármit tesznek vagy akarnak, minden
törekvésüket megmérgezi a nyomasztó, apokaliptikus érzés, hogy egy süllyedő
hajón élnek, amelyről nem lehet elmenekülni. Tarr Béla Kárhozat című filmjében a Titanic bár lepusztult, kisemmizett
vendégei mozdulatlanul nézik a kitartóan zuhogó esőt – bibliai eső ez, a végső
összeomlás és eltűnés egyetemessé táguló előérzetének szimbóluma, amely ellen
nem lehet védekezni, nem lehet semmit sem tenni. A kor fuldokló, kétségbeesett
hősei egy olyan állam polgárai, vagy inkább torzszülöttjei, amelynek nincs
jövője, csak zavaros, katasztrófákkal tarkított múltja. Ezzel a múlttal
azonban, jövő hiányában, nem érdemes törődni. És valóban: a karakterek
helyzetét, állapotát, anyagi és szellemi hogylétét a pillanat határozza meg, az, ami itt és most éppen megtörténik, vagy
nem történik meg velük.
A
válságfilmek valamilyen módon és mértékben mindig a hiányról szólnak: lakáshiány, szeretethiány, bizalomhiány, a
hiányzó cél vagy erkölcs. Amíg az ötvenes évek filmjei a pozitívumokról, a
hatvanas évek filmjei pedig a pozitívumok keresésről, addig a hetvenes és
nyolcvanas évek filmjei már a negatívumokról
tudósítanak: a pozitív (boldog) élet hiányzó feltételeiről. És a hiányzó
feltételek szívbemarkoló következményéről: a neurotikus beletörődésről (Lugossy László: Köszönöm,
megvagyunk, 1980), a hiábavaló lázadásról (Gothát Péter: Megáll az idő, 1981; András Ferenc: Dögkeselyű, 1982), a frusztrált elégedetlenségről
(Almási Tamás: Ballagás, 1980) vagy
éppen a rezignált öngyilkosságról (Rényi Tamás: Makra, 1972). A válságfilmekben kezd először megfogalmazódni a
gondolat: a szocializmus történetének egymást váltó, messianisztikus
ígéretekkel elhalmozott nemzedékei nem egy megváltás-, hanem egy bukástörténet szereplői voltak.
Összefoglalva
megállapítható: a politikai filmművészet több mint négy évtizedes története
arra a kérdésre ad választ, hogyan vált egy történelmi-társadalmi utópia
hazugsággá, a magyar társadalom pedig egy hazugságra épült politikai rendszer áldozatává. És egyben a nómenklatúra
lelkes vagy cinikus tettestársává. Ne feledjük ugyanis: a magyar társadalom,
dezertőrjeit kivéve, maga is részt vett, aktívan vagy passzívan, a külső
nyomásra életben tartott politikai rendszer építésében, majd lerombolásában.
Ezzel akkor is szembe kell néznünk, ha elismerjük azok érdemeit, akik már a
történet kezdetén, úgymond, farkast kiáltottak.
A
válságfilmek ennek a hosszú bukás- vagy hazugságtörténetnek a végpontját
rögzítik. E végpont, vagyis az elkerülhetetlen rendszerváltás felé mutatnak.
Visszatekintve jól látszik a történet íve: a kommunizmussal, illetve
szocializmussal azonosított tökéletes emberi társadalom gondolata először
tönkrement hitként, megtapasztalt belső valóságként (ötvenes évek), utána pedig
tönkrement távoli, de reményteljes ígéretként (hatvanas évek). A történet az
ígéret eltűnésével, az „igazi világ” képének köddé válásával zárul. Ez a végső
hiány vagy negatívum, amelyről a válságfilmek beszámolnak. Az utolsó korszak
hősei, a rendszer csendes összeomlásának tanúi és elszenvedői, már nem hisznek
semmiben: úgy bolyonganak a szocializmus kopott díszletei között, a szürke
hétköznapok lázálomszerűen abszurd világában, mint egy üres, végtelen, délibáb
nélkül maradt sivatagban.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 321 átlag: 5.36 |
|
|