|
Év
1980/február
|
Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
N. N.: A magyar film – ma
Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága
Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
Molnár Gál Péter: Fedora
Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
Loránd Gábor: Vállalom, főnök
Veress József: Karrier
Koltai Ágnes: A fekete halál
Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
Zalán Vince: Skalpvadászok
Galgóczy Judit: A halott vissztér
Bikácsy Gergely: Megközelítések
Bende Monika: Oké, spanyolok
Csala Károly: Irány: Belgrád!
Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
Faragó Vilmos: Kijön a tévé
Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
N. N.: Posta
|
|
|
|
|
|
|
Láttuk mégA madarak is, a méhek is...Sólyom András
Hogyan szeretkeznek az élőlények – pontosabban: hogyan nemzik utódaikat? A mozgóképes lexikonnak látszó film kuriozitásokat hajszoló felvételei (hiába, ez az amerikai stílus!) olyan játékokat, incselkedéseket kutatnak, amelyek az emberi szeretkezések megfelelőit, az élők ösztöneinek látványos, indulatos pillanatait rögzíti filmszalagra. Nincs itt tudományos rendszeresség, de a vásznon életelevenség, kíméletlen, kegyetlen harc, küzdelem uralkodik. Hogyan eszik meg a férgek egy egér tetemét? 10 mp-re gyorsítja fel ezt a folyamatot a film! Hatása döbbenetes. A sáskák párzása úgyszintén: egyes nőstények az aktus közben felzabálják a kötelességüket teljesítő hímeket. A rovarok után a halak, a varangyok következnek. A csigák kettős, egészen fantasztikus közösülését már szerelmi előjáték vezeti be, ami legalább annyira filmszerű, mint a hüllők játéka. A madarak tánca – hogy közös ritmust találjanak – természetesen filmzenei aláfestést kap. Jól adagoltak a zörejek, a zajok, a zenei anyagok simulékonyak, a narrátor információi izgalmasak. A bölények élete sajátos törvényre figyelmeztet: ha egy borjú nem tud lábra állni azonnal a születése után, a vándorló csorda magára hagyja. A szapora egerekkel foglalkozó néhány perc a film egyik kísérleti szituációja. Jól érzékelteti, hogy túlnépesedés esetén a közösségi élet elfajul. A szuggesztív, igen erős hatások következtében, egyre inkább sejthetjük a film sugalmazását: nekünk, embereknek mindezt tudni, ismerni kell. Mert az ember az a lény, aki céljai elérése érdekében átalakítja a természet rendjét: kitalálta a mesterséges megtermékenyítést. És amikor már embriókat is képes bura alatt, mesterségesen létrehozni, éltetni, akkor már igazán félelmetes lénnyé válik. A film borzongató perspektívája ez, a mindent megismerni, célszerűen felhasználni akaró ember sorsa iránti félelem.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 1378 átlag: 5.49 |
|
|
|
|