KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1980/február
• Bereményi Géza: A rácson innen és túl Vasárnapi szülők
• Kardos István: Hatszor szökött, mindig egyedül Jegyzetek a Vasárnapi szülők forgatókönyvéhez
• N. N.: A magyar film – ma
• Lukácsy Sándor: Kaland, terror, történelem? Élve vagy halva
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: „Itt fölfelé haladunk, bukásról bukásra” Nyugatnémet filmhét Budapesten
• N. N.: A Nyugatnémet Filmhét filmjei
• Papp Zsolt: Frau Bundesrepublik Maria Braun házassága

• Petrovics Emil: Köszönet Bergmannak Varázsfuvola
• Dániel Ferenc: Öt kis tézis a kalandfilmről
• Pošová Kateřina: „Mindenkinek joga, hogy felnőttnek tekintsék” Prágai beszélgetés Vera Chytilovával
• Takács Ferenc: Antizarándok és sci-fi hős AZ ötös számú vágóhíd
• Hegedűs Tibor: Igazi férfit és szerelmet Asszony, férj nélkül
• Presser Gábor: Mert a filmzenét többen írják
• Báron György: A svéd lelkifurdalás Stockholmi beszámoló
LÁTTUK MÉG
• Loránd Gábor: Pantaleón és a hölgyvendégek
• Molnár Gál Péter: Fedora
• Sólyom András: A madarak is, a méhek is...
• Loránd Gábor: Vállalom, főnök
• Veress József: Karrier
• Koltai Ágnes: A fekete halál
• Bikácsy Gergely: Egy egészen kicsi kispolgár
• Zalán Vince: Skalpvadászok
• Galgóczy Judit: A halott vissztér
• Bikácsy Gergely: Megközelítések
• Bende Monika: Oké, spanyolok
• Csala Károly: Irány: Belgrád!

• Ciment Michel: Ihlet és áporodotság
TELEVÍZÓ
• Faragó Vilmos: Kijön a tévé
• Ökrös László: Ezer év Újra a képernyőn
• Juhász István: Jutalomjáték Nicolaj: Holtodiglan
• Kristóf Attila: Vérrel, verítékkel Humor a tévében 2.
• Molnár Gál Péter: Nekrológszerű előszó egy Jean Gabin-sorozathoz
• N. N.: Mutatóujj
KÖNYV
• Pörös Géza: A válogatás zavarai Az Ötlettől a filmig újabb köteteiből
• Csala Károly: Szovjet kismonográfia Kovács Andrásról
POSTA
• N. N.: Posta

     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mert a filmzenét többen írják

Presser Gábor

 

A filmzene jóval előbb megszületett, mint a hangosfilm, és türelmesen várta, hogy a technika felsegítse a celluloid szalagra. Ebben az időben a mozitulajdonosnak zongorája is volt, és a zseniálisan bukdácsoló hősök vászna alatt ott pianinózott az első filmzenész, és miközben a jól irányzott fenékbe rúgásokat hatalmas balkezes ökölcsapásokkal kísérte, már a pikáns szerelmi jelenetek botladozó trilláitól félt, és szivarjáról az ölébe hullt a hamu. Hogy mit játszott, azt tudjuk, és mert tudjuk, nem tudunk szabadulni attól a sémától, ami miatt már nem esik jól az Angyal győzelme, a „LARIMILAREDO” izgató fanfárjai nélkül. A sémák alól kivétel az ittas és rövidlátó zongorista volt, aki a fenti hibák miatt egy szerelmetes csókcsata alá a chicagói önkéntes tűzoltók indulóját interpretálta, s többször mellé is ütött. Így, bár feltalálta a filmzenei burleszket, örökre el kellett búcsúznia a világot jelentő vászontól.

A filmzeneművész és a filmiparos pedig csak szorgosan válogatja a filmzeneművész és a filmiparos műveit, néha tévedhetetlen kézzel nyúlva az ellenkező kosárba, hogy akár egy szál hegedű amúgy tiszta hangjával örökre hamissá varázsolja az addig jónak tűnő jelenetet.

Mert a filmzenét többen írják. Írja a rendező, a zeneszerző, a hangmérnök, a vágó, egyedül az operatőr nem írja – máig sem értem miért. De a legfontosabb a rendező, övé a film, és ő mondja meg, hogy mit akar hallani. De mindegyikük másképp. A Mozart-szakértő kis trallallákat fuvolázva félreérthetetlenül és ellentmondást nem tűrően. Az operatőr, aki mint rendező végre zenélhet, hangról hangra, taktusonként és jókedvűen. A kis mélyvízi varázsló az én nyelvemen, kis veszekedések közepette. Az egyszerre kétfilmes (első és utolsó) pedig sehogy, mert zenefelvétel alatt olajcserére megy. S ha a fent felsoroltak közül mindenki nagyszerűen komponál, akkor jó lesz a zene, helyesebben a film és a zene. Mert valljuk be, hogy a nagyon jó filmeknek többnyire nagyon jó zenéje van. Rengeteg hangszerelési „szabadalom” fűződik filmzeneművészek nevéhez, és ezeket rendkívül jól használja ma már minden filmzeneiparos.

Mert a filmzenét többen írják. Nino Rotának több követője van, mint rokona, de nem ez a baj, hanem az, hogy a „Rotás” zenétől még nem lesz Fellini a rendezőből. Mert végül is ki kell mondani, hogy a film és zenéje összegabalyodva marad ránk és én nehezen tudom elképzelni a Vadnyugatot más zenével, sem Nino Rotáéval, sem Michel Legrandéval. Egyszóval nagyon nehéz műfaj, és bár nagyon sok filmzene kezd önálló életet a film bemutatása után, ez csak akkor elképzelhető, ha az adott film sikere rendkívüli. Ilyenkor a film gyártója és a lemezcég közös reklámkampányba kezd, és a slágerlistán nemsokára megjelenik az „Original Soundtrack”. Ez bukott film esetében elképzelhetetlen.

És miközben itt próbálok kivergődni a téma útvesztőiből, eszembe jutott, hogy a filmzenét többen írják. Például írja a filmkritikus, aki a készen ugyan változtatni nem tud, de a következőn esetleg alakít. Kivéve, ha csak le nem írja a mostanában divatos marhaságot, hogy „XY filmzenéje jó, mert észre sem vettük”. Mert borzasztó érzés lenne számára, ha ezt olvasná: „Q.A. kritikája jó, mert el sem olvastuk.”


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1980/02 29. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=7973