KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/július
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: A magyar múlt bűnügyei Kortárs történelmi zsánerfilmek
• Kovács Patrik: A kém álarca A játszma
• Béresi Csilla: Titkos történetek Mészáros Márta hősnői
• Soós Tamás Dénes: Elemelt realizmus Beszélgetés Réder Györggyel
• Vajda Judit: Ez az igazi hungarikum, nem a pálinka Friss Hús 2022
ZSÁNERFILM ÉS POLITIKA
• Paár Ádám: Egyéni hős a közösségért Az amerikai akciófilm eszmei háttere
• Győri-Drahos Martin: Obskúrus ideológia Zsánerfilm és politika
• Géczi Zoltán: Veteránparádé Top Gun: Maverick
• Greff András: Rabszolgahad indult velük James Vance – Dan Burr: Kings In Disguise
ÚJ RAJ
• Szabó G. Ádám: Szellemek városa Isabel Sandoval
A KRIMI KLASSZIKUSAI
• Orosdy Dániel: A harmadik utas Ross Macdonald (1915–1983)
• Nagy V. Gergő: Két hajnal Lichter Péter: A titokzatos stylesi eset
• Varró Attila: Vágy a mélybe Goodis és Fuller
FILMARCHÍVUM ÉS FILMEMLÉKEZET
• Barkóczi Janka: Mi a FIAF? A filmarchiválás szervezetei
• Schubert Gusztáv: A mozgókép őskora Fűzi Izabella: A vurstlitól a moziig
• Gerencsér Péter: Párhuzamosok találkozása Bródy István: A munkászubbony
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Ki a buborékból Graz // Linz
• Vincze Teréz: Piros betűs ünnep Udine
KRITIKA
• Kovács Patrik: Szögre akasztott idő Baranyi Gábor Benő: Zanox – Kockázatok és mellékhatások
• Huber Zoltán: Ketrecbe zárva Odegnál Róbert – Horváth Illés: Lélekpark
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Sötét dalnok fehér köpenyben Nick Cave – This Much I Know To Be True
MOZI
• Vajda Judit: Hold 66
• Kovács Kata: Az árva
• Bartal Dóra: A jó főnök
• Rudas Dóra: Főzőtanfolyam (újra)kezdőknek
• Varró Attila: Kung Fu Zohra
• Herczeg Zsófia: Bezárva
• Bárány Bence: Badman – A nagyon sötét lovag
• Kovács Patrik: Jurassic World: Világuralom
STREAMLINE MOZI
• Gyenge Zsolt: Hasan útja
• Baski Sándor: Studio 666
• Pozsonyi Janka: Állítsátok meg a Földet
• Benke Attila: Kísérteties gyilkosságok
• Varró Attila: Mindent egy lapra
• Bonyhecz Vera: Legenda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Frankofón folytatások

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Jurassic World: Világuralom

Kovács Patrik


Jurassic World: Dominion – amerikai, 2022. Rendezte: Colin Trevorrow. Írta: Colin Trevorrow és Emily Carmichael. Kép: John Schwartzman. Zene: Michael Giacchino. Szereplők: Chris Pratt (Owen), Bryce Dallas Howard (Claire), Laura Dern (Ellie), Sam Neill (Alan), Campbell Scott (Dodgson). Gyártó: Universal Pictures / Amblin Entertainment. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 146 perc.

 

Tudvalevő, hogy eredetileg Colin Trevorrow dirigálta volna a Star Wars eddigi utolsó epizódját, a Skywalker korát, ám a Lucasfilm kreatív nézetkülönbségekre hivatkozva útilaput kötött a talpára. Mégis úgy tűnhet, rendezőnkkel végül bőkezűen bánt a sors, hiszen a Jurassic Word: Világuralom örvén egy másik – hasonlóan nagyszabású – franchise-t kerekíthetett trilógiává. Csakhogy Trevorrow módfelett hálátlan feladatot vállalt magára. A hektikus körülmények között – a koronavírus-járvány sűrűjében – forgott Világuralom már megszületése pillanatában muzeális darabbá vált. A történet önmagában borítékolja, hogy a légkondicionált mutliplex-moziban méla unalom jut osztályrészül a nézőnek: évekkel a Nublar-sziget pusztulását követően a dinoszauruszok kirajzanak a négy égtáj irányába, az emberiséget pedig ökológiai katasztrófa fenyegeti, ám egy biogenetikai cég galád vezetője megpróbál hasznot húzni a krízishelyzetből. Az események hatására ráadásul még a Jurassic Park-mozik korosodó főhősei is visszatérnek, bájosan elvegyülve az új nemzedékek által kiállított – kevéssé emlékezetes – protagonistákkal, hogy együttes erővel szálljanak harcba a hőn áhított világbékéért.

A Világuralom akár problémaérzékeny film is lehetne, hiszen centrumában ember és természet viszonyának különösen időszerű témája áll, ám Trevorrow jobbára a felszínt karcolgatja. A történetben ugyanakkor oroszlánszerepe van a génmanipulációnak és a klónozásnak is, s a Jurassic World e téren – valószínűleg akaratlanul, de – önreflektívnek bizonyul, hiszen az alkotók pontosan úgy rabolják meg – immáron sokadszorra – Steven Spielberg eredeti, s a maga nemében úttörő blockbusterét, ahogy a filmben feltűnő önhitt tudósok játszadoznak az emberi és állati DNS-ekkel. Ennyiben ki is merülnek a Világuralom erényei – aligha kétséges, hogy hamarosan a feledés mocsarába merül e bántóan banális, semmitmondó, még látványvilágát tekintve is silány fércmű.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/07 60-60. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15420