KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/július
MAGYAR MŰHELY
• Benke Attila: A magyar múlt bűnügyei Kortárs történelmi zsánerfilmek
• Kovács Patrik: A kém álarca A játszma
• Béresi Csilla: Titkos történetek Mészáros Márta hősnői
• Soós Tamás Dénes: Elemelt realizmus Beszélgetés Réder Györggyel
• Vajda Judit: Ez az igazi hungarikum, nem a pálinka Friss Hús 2022
ZSÁNERFILM ÉS POLITIKA
• Paár Ádám: Egyéni hős a közösségért Az amerikai akciófilm eszmei háttere
• Győri-Drahos Martin: Obskúrus ideológia Zsánerfilm és politika
• Géczi Zoltán: Veteránparádé Top Gun: Maverick
• Greff András: Rabszolgahad indult velük James Vance – Dan Burr: Kings In Disguise
ÚJ RAJ
• Szabó G. Ádám: Szellemek városa Isabel Sandoval
A KRIMI KLASSZIKUSAI
• Orosdy Dániel: A harmadik utas Ross Macdonald (1915–1983)
• Nagy V. Gergő: Két hajnal Lichter Péter: A titokzatos stylesi eset
• Varró Attila: Vágy a mélybe Goodis és Fuller
FILMARCHÍVUM ÉS FILMEMLÉKEZET
• Barkóczi Janka: Mi a FIAF? A filmarchiválás szervezetei
• Schubert Gusztáv: A mozgókép őskora Fűzi Izabella: A vurstlitól a moziig
• Gerencsér Péter: Párhuzamosok találkozása Bródy István: A munkászubbony
FESZTIVÁL
• Buglya Zsófia: Ki a buborékból Graz // Linz
• Vincze Teréz: Piros betűs ünnep Udine
KRITIKA
• Kovács Patrik: Szögre akasztott idő Baranyi Gábor Benő: Zanox – Kockázatok és mellékhatások
• Huber Zoltán: Ketrecbe zárva Odegnál Róbert – Horváth Illés: Lélekpark
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Sötét dalnok fehér köpenyben Nick Cave – This Much I Know To Be True
MOZI
• Vajda Judit: Hold 66
• Kovács Kata: Az árva
• Bartal Dóra: A jó főnök
• Rudas Dóra: Főzőtanfolyam (újra)kezdőknek
• Varró Attila: Kung Fu Zohra
• Herczeg Zsófia: Bezárva
• Bárány Bence: Badman – A nagyon sötét lovag
• Kovács Patrik: Jurassic World: Világuralom
STREAMLINE MOZI
• Gyenge Zsolt: Hasan útja
• Baski Sándor: Studio 666
• Pozsonyi Janka: Állítsátok meg a Földet
• Benke Attila: Kísérteties gyilkosságok
• Varró Attila: Mindent egy lapra
• Bonyhecz Vera: Legenda
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Frankofón folytatások

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Papírmozi

Frankofón folytatások

Papírmozi

Kránicz Bence

„Amikor nem tetszik, amit manapság látok, és ez elég gyakran előfordul, a múlttal vigasztalom magam” – mondja John Blacksad magánnyomozó a nevét viselő képregénysorozat legújabb részében. A Filmvilágban négy éve írtunk utoljára a Blacksadről (2018/08), amikor hiánytalanná vált a spanyol alkotók jegyezte, de eredetileg a francia piacon megjelenő széria hazai kiadása. Juan Díaz Canales író és Juanjo Guarnido rajzoló viszont az eltelt években elkészültek az új epizóddal, ezúttal pedig már a nemzetközi premierrel egy ütemben érkezett a magyar változat.

A függöny lehull alcímű rész az első, amely nem önálló történetet mesél el, hanem szorosan vett folytatás készül hozzá, vagyis Guarnidóék egyelőre biztosan nem fejezik be a keménymancsú macska-magánnyomozó kalandjait. Örülhetnek ennek a sorozat rajongóin kívül azok is, akik az imént idézett főhőshöz hasonlóan a tegnapi kultúra mára klasszikussá nemesedett formáihoz menekülnének kikapcsolódásért. A Blacksad ugyanis időtlenségével és állandóságával tüntet, vagyis a maga nemében velejéig konzervatív képregény, még ha ez első pillantásra meglepőnek is tűnhet egy olyan krimisorozattól, amelyben antropomorf állatok népesítik be az ötvenes évekbeli Egyesült Államok nagyvárosait. Ám a Blacksad mindenekelőtt a formák – a hard-boiled detektívregény és a belőle kinőtt film noir – alapos ismeretére és tiszteletteljes megidézésére épít.

Nem állatszereplős adaptációról van szó, bár A függöny lehull gazfickója meglehetősen hasonlít a Kínai negyed vérnősző ingatlanmágnására. A szerzők sokkal inkább hommage-ban gondolkodnak, igazán szórakoztatóvá azonban nem az ismert sémák találékony újrarendezése, hanem a pompás ritmusú történetszövés, a jelenetek imponálóan magabiztos felépítése teszi a sorozatot. Egy ízben mintha Hopper agyonidézett festményéről, az Éjjeli baglyokról ismert bár adná egy beszélgetés helyszínét, ám mikor elcsüggednénk az ötlettelenség miatt, a bárt mutató rajz a Hopper-festmény konkrét idézeteként – sőt, reprodukciójaként! – lepleződik le. Díaz Canales és Guarnido mindig egy lépéssel az olvasó előtt járnak, ami nemcsak a krimitörténetek, hanem a posztmodern főhajtások iparában is kifizetődik.

*

Ugyancsak a világpremierrel szinte egy időben vehettük kézbe egy másik friss francia sorozat folytatását. Pontosabb a Sapiens – Rajzolt történelmet is inkább frankofónnak neveznünk, mert írója belga, míg a kiadvány mögött álló szerző – aki, ha hinni lehet a nyilatkozatoknak, a képregény készítéséből is aktívan kivette a részét – az izraeli Yuval Noah Harari. Noha nem tudjuk, a világ jelenleg talán legismertebb történészének volt-e ideje dramaturgiai kérdésekkel foglalkozni, annyi világosan látszik, hogy fontos neki a nemzetközi hírnevét megalapozó könyvének képregény-adaptációja. A civilizáció pillérei alcímű kötet a 12000 éve kezdődött mezőgazdasági forradalomtól veszi fel az emberiség történetének fonalát, hangsúlyozva, hogy a növények, majd állatok háziasítása gyökeresen átalakította a Homo sapiens életmódját: a termőföldek körül falvak, majd városok épültek, az emberek pedig megismerkedtek a magántulajdon és a naphosszat tartó munka fogalmaival. Hogy az így létrejött közösségeket egyben tartsák, őseinknek mítoszokra volt szükségük, többek között az emberek jogairól. Az pedig a történelem során dinamikusan változott, az egyes kultúrákban kik részesülhettek az „eleve elrendelt”, valójában fiktív – mert a biológiai törvényszerűségektől teljesen idegen – jogokból.

Ahogy az előzményben, Vandermeulen és Casanave ezúttal is rengeteg vizuális ötlettel, humorral közvetíti Harari nagy narratíváját. Bravúros, hogy a mezőgazdasági témáktól egészen a biológiai nem és a gender különbségéig eljutó történet egyszer sem válik szárazzá, tananyagszerűvé. Megőrzi a könnyedségét, mégsem érezzük, hogy az alkotók túlságosan leegyszerűsítenék a tudományos kérdéseket. Ezzel a sorozatot nyugodtan tekinthetjük etalonnak az ismeretterjesztő műfaj mai képviselői között.

 

Juan Díaz Canales – Juanjo Guarnido: Blacksad – A függöny lehull, 1. rész. Színes, keményfedeles, 60 oldal. Kiadó: Pesti Könyv.

Yuval Noah Harari – David Vandermeulen – Daniel Casanave: Sapiens – Rajzolt történelem II. A civilizáció pillérei. Színes, keményfedeles, 254 oldal. Kiadó: Animus.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/07 64-64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15404