KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/július
LUIS BUÑUEL
• Bikácsy Gergely: Öldöklő angyalok? Buñuel nőalakjai
• Carrière Jean-Claude: Kelj fel, Buñuel!
• Palotai János: Buñuel újraforgatva Föld kenyér nélkül / Buñuel a teknősök labirintusában
MAGYAR MŰHELY
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése – 2. rész
• Pentelényi László: Utak Mozaikok a Szürkület történetéből
• Sipos Júlia: Videórégészet, avagy az utolsó pillanat Beszélgetés Czabán Györggyel
• Varga Zoltán: Bajnokok ébredése Beszélgetés B. Nagy Ervinnel
A HARAG NAPJA
• Szíjártó Imre: „Düh, országos vakremény” Andrej Koncsalovszkij: Kedves elvtársak!
• Huber Zoltán: A forradalmak túlnőnek rajtunk Michel Franco: Új világrend
• Árva Márton: „Egyszerűen elegük van” Beszélgetés Michel Francóval
• Benke Attila: Rasszizmus az ígéret földjén Barry Jenkins: A föld alatti vasút
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Alföldi Nóra: A válság metszetei Lynd Ward: Vertigo
ÚJ RAJ
• Baski Sándor: Francia extrémistából hollywoodi éltanuló Alexandre Aja
A ZSÁNER MESTEREI
• Orosdy Dániel: A zseniális mindenes Monte Hellman (1929-2021)
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Magyar queer álmok Friss Hús
TELEVÍZÓ
• Kovács Patrik: Anyai szív Easttowni rejtélyek
FILM / REGÉNY
• Kovács Kata: Egy amerikai nő Párizsban Patrick DeWitt / Azazel Jacobs: Francia kiút
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Zappa-figura Alex Winter: Zappa
KRITIKA
• Vajda Judit: Vér, veríték, könnyek Magnus von Horn: Sweat
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Kovács Kata: Ne legyetek színvakok Becsúszó szerelem
• Fekete Tamás: Kimaradt összetevők Űrpiknik
MOZI
• Vajda Judit: Ketten
• Pethő Réka: Előzmények törlése
• Kovács Kata: Nagy visszatérők
• Roboz Gábor: Egy igazán dühös ember
• Kovács Gellért: Senki
• Benke Attila: Spirál: Fűrész hagyatéka
• Varró Attila: Démonok között 3: Az ördög kényszerített
• Tüske Zsuzsanna: Szörnyella
STREAMLINE MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Minden lány nevében
• Margitházi Beja: Miatyánk
• Pazár Sarolta: Nő az ablakban
• Nevelős Zoltán: Gyújtsátok meg kanócot itt jön Sartana
• Teszár Dávid: Relikvia
• Andorka György: Szállodai nyomozó
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Zenészek a rajzlapon

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Ketten

Vajda Judit

Deux – francia, 2020. Rendezte: Filippo Meneghetti. Írta: Malysone Bovorasmy és Filippo Meneghetti. Kép: Aurélien Marra. Zene: Michele Menini. Szereplők: Barbara Sukowa (Nina), Martine Chevallier (Madeleine), Léa Drucker (Anne), Jérome Vranfrain (Fréderic). Gyártó: Paprika Films / Artemis Productions. Forgalmazó: Vertigo Film. Feliratos. 99 perc.

 

Filippo Meneghetti debütáló nagyjátékfilmje elsősorban a színészi játékra épülő, realista alkotás – egyetlen álomjelenetet és a nyugtalanító prológust kivéve. Két kislány bújócskázik egy olyan helyszínen, ami a későbbiek folyamán ismét előkerül a cselekményben, ám hirtelen egyiküknek nyoma vész, a másikuknak pedig, amikor szólítani próbálja, csak varjúkárogás jön ki a torkán. Mindez egyszerre csodálatos és nyomasztó metaforája mindannak, amit látni fogunk: egy idős leszbikus pár tagjai épp azt tervezik, hogy Franciaországból megismerkedésük színhelyére, Rómába költöznek, amikor egy váratlan tragédia miatt Madeleine elérhetetlenné válik Nina számára, aki még kommunikálni sem tud vele. Innentől kezdve az asszony a kétségbeesés és a remény minden lépcsőfokát végigjárja, és ez rengeteg regiszteren átélt és sokoldalú játékot jelent az őt megformáló Barbara Sukowa számára.

Fassbinder egyik egykori kedvenc színésznőjének alakítása mellett, ami figyelemre méltó még a filmben, az az olyan apró, mégis jelentőségteljes mozzanatok értő és érzékeny megjelenítése, ami az LMBTQ közösség tagjai számára a mindennapi tapasztalatot jelenti. Addig ugyanis mindenki nagyon elfogadó, amíg nem a saját szerettét érinti a dolog. Az ingatlanközvetítőnek természetesen semmi kifogása nincs a ’dyke’-ok („öreg leszbik”) ellen, Madeleine családja azonban sokkal kevésbé megértő, amikor kiderül, hogy a több évtizedes barátság valójában több évtizedes szerelmi viszony. Ehhez hasonlóan az, hogy Nina német bevándorló, sokáig fel sem merül (aki nem tud jól franciául, észre sem veszi), de amint a rokonok ellentétes oldalra kerülnek vele, azonnal szóba kerül – egyáltalán nem negatív felhanggal, mégis hangsúlyosan. Hogy hogyan jut el ebből a pozícióból végül Nina oda, hogy ismét „ketten” legyen Madeleine-nel, annak gyönyörű, szívbemarkoló krónikája a film.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 56-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14992