KritikaŰrpiknikKimaradt összetevőkFekete Tamás
Badits Ákos sci-fije a szűkös büdzsét kreativitással pótolja.
Bár
túlzás lenne azt állítani, hogy az utóbbi évtizedekben a magyar sci-fik
elárasztották a mozikat, mégis rendszeresen felbukkan egy-egy darab a sokáig
mostohán kezelt műfajból (szemben például az alig létező magyar horrorral). A
költségvetési korlátok miatt persze a látvány közel sem lehetett olyan
grandiózus, mint a műfaj hollywoodi alkotásainál, ám többek között ennek a
kényszernek is köszönhető a hazai munkák ötletessége és kreativitása (erre az Űrpiknik
is példa), ahogy az is, hogy a fantasztikum már-már csupán jelzésértékűen
szerepel, és jóval fontosabb a drámaiság és a filozófiai vagy épp társadalmi
aspektusok. Ennek jele Pater Sparrow, majd Pálfi György Lem-feldolgozása, ahogy
az utópiák kitüntetett szerepe is, a Meteótól Vranik Roland Adásáig.
Badits Ákos első játékfilmjében viszont elődeitől eltérően nem drámával, hanem vígjátékkal
vegyíti a sci-fit, alaptémája pedig a műfaj egyik legrégebbi és legtöbbször
feldolgozott ötlete: a találkozás a Földre látogató idegen civilizáció egyik
tagjával.
A
frusztrációkkal és komplexusokkal küzdő, ám nagyon határozott és karakán lány, Panna
(Walters Lili) már egészen kicsi korától megpróbált kapcsolatba lépni az
univerzum távoli lakóival. Az égbolt felé küldött jeleire sok évvel később érkezik
válasz: a Fiú (Takács Zalán) szándéka azonban csupán annyi, hogy magával vigye
Zalatnay Saroltát, mielőtt a Föld megsemmisülne. Ráadásul mindössze egyetlen éjszaka
maradt csak a teljes pusztulásig, és miközben együtt próbálják megkeresni az
énekesnőt, végig ott lohol kettejük nyomában az idegen bolygó egyik küldöttje
(Árpa Attila) is.
Badits
– forgatókönyvíró-társával, a bloggerként és a netes bejegyzéseit nyomtatott
formában is összegyűjtő Rumbarumbamm című kötet szerzőjeként is ismert Benedek
Ágotával együtt – egyszerre idézi meg a kapcsolatfelvételt, illetve az inváziót
tematizáló sci-fiket, olyan klasszikusok nyomdokaiba lépve, mint az Amikor megállt
a Föld, az E.T., a Marslakó a mostohám, vagy éppen a Támad
a Mars!. A különc, és ezért önkéntes számkivetettségre jutott lány,
valamint a többszörösen is, nem csak otthoni környezetében, hanem a mi
világunkban is kívülállónak számító fiú szinte törvényszerűen kerül egymás
mellé, majd egymás kölcsönös elfogadása más, régebbi traumák gyógyítása előtt
is megnyitja a lehetőséget.
Badits
korábbi rövidfilmjében, a 2015-ös Boglárkában a népmesék egyik legkedveltebb
témáját forgatta ki: az ártatlan lányt elrabló gonosz sárkány, és az ő
megmentésére induló hős történetében semmi sem úgy történt, ahogy azt
elvárhattuk volna. Átíródtak a hagyományos szerepek, részben ennek köszönhetően
kapott új medret a cselekmény, mindez pedig egy különös, félig mítikus, félig
pedig valóságos, sőt, modern környezetben játszódott, a fantasztikum és a
realizmus különös módon találkozott a képi világban, is, a trükkök és az
animációk beemelésével. Badits debütáló játékfilmjében is ezt a kettősséget
alkalmazza: a film legeredetibb ötletei és pillanatai éppen azok, amikor a
fantasztikum általánosságokból álló világa szembesülni kénytelen a
mindennapokkal, a jelen (és persze a közelmúlt) Magyarországával, ahol az
borítja fel a terveket, ha a buszra egy örökkévalóságot kellene várni. Az Űrpiknik
ettől az ide-oda csapódástól nyer sajátosan magyar és abszurd színezetet, ahogy
a szándékoltan minimalistára és mesterségesre készített trükkök is tovább
erősítik a film groteszkségét.
Éppen
ezért nagy csalódás, hogy a hangulatteremtésen túl mennyire másodlagos marad a
történet, igazán érdekes és eredeti figurákat sem sikerül alkotni, és kihasználatlan
marad a nyelvben és a dialógusokban rejlő humor is. Ahogy a két fő karakternek
a film szerint társ nélkül, magának kell boldogulnia egy közömbös környezetben,
úgy a szájukba adott mondatok is magányosan esnek a földre, mert senki nincs,
aki el akarná kapni őket – sőt, meglepő módon még Panna és a Fiú párosa sem tud
igazán együttműködni. A legélesebben mindez talán abban mutatkozik meg, ahogy a
legeredetibbnek tűnő ötlet, Zalatnay jelenléte, mennyire reflektálatlan és igazából
kihasználatlan marad. Az Űrpiknikről kissé éhesen távozunk majd – pedig étvágyunk
volt hozzá.
ŰRPIKNIK – magyar, 2021.
Rendezte: Badits Ákos. Írta: Benedek B. Ágota és Badits Ákos. Kép: Balázs
István Balázs. Zene: Seress Bálint. Vágó: Bacskai Brigitta. Szereplők: Walters
Lili (Panna), Takács Zalán (Fiú), Varga Veronika (Andrea), Lengyel Benjamin
(Dani), Árpa Attila (Ervin), Rainer-Micsinyei Nóra (Timi). Gyártó: Proton
Cinema. Forgalmazó: Mozinet Kft. 80 perc
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 0 átlag: - |
|
|