KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
   2021/július
LUIS BUÑUEL
• Bikácsy Gergely: Öldöklő angyalok? Buñuel nőalakjai
• Carrière Jean-Claude: Kelj fel, Buñuel!
• Palotai János: Buñuel újraforgatva Föld kenyér nélkül / Buñuel a teknősök labirintusában
MAGYAR MŰHELY
• Dárday István: A naplóíró könyörtelen megsemmisülése – 2. rész
• Pentelényi László: Utak Mozaikok a Szürkület történetéből
• Sipos Júlia: Videórégészet, avagy az utolsó pillanat Beszélgetés Czabán Györggyel
• Varga Zoltán: Bajnokok ébredése Beszélgetés B. Nagy Ervinnel
A HARAG NAPJA
• Szíjártó Imre: „Düh, országos vakremény” Andrej Koncsalovszkij: Kedves elvtársak!
• Huber Zoltán: A forradalmak túlnőnek rajtunk Michel Franco: Új világrend
• Árva Márton: „Egyszerűen elegük van” Beszélgetés Michel Francóval
• Benke Attila: Rasszizmus az ígéret földjén Barry Jenkins: A föld alatti vasút
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Alföldi Nóra: A válság metszetei Lynd Ward: Vertigo
ÚJ RAJ
• Baski Sándor: Francia extrémistából hollywoodi éltanuló Alexandre Aja
A ZSÁNER MESTEREI
• Orosdy Dániel: A zseniális mindenes Monte Hellman (1929-2021)
FESZTIVÁL
• Gerevich András: Magyar queer álmok Friss Hús
TELEVÍZÓ
• Kovács Patrik: Anyai szív Easttowni rejtélyek
FILM / REGÉNY
• Kovács Kata: Egy amerikai nő Párizsban Patrick DeWitt / Azazel Jacobs: Francia kiút
FILM + ZENE
• Déri Zsolt: Zappa-figura Alex Winter: Zappa
KRITIKA
• Vajda Judit: Vér, veríték, könnyek Magnus von Horn: Sweat
• Földényi F. László: Berlin 2020 Burhan Qurbani: Berlin, Alexanderplatz
• Kovács Kata: Ne legyetek színvakok Becsúszó szerelem
• Fekete Tamás: Kimaradt összetevők Űrpiknik
MOZI
• Vajda Judit: Ketten
• Pethő Réka: Előzmények törlése
• Kovács Kata: Nagy visszatérők
• Roboz Gábor: Egy igazán dühös ember
• Kovács Gellért: Senki
• Benke Attila: Spirál: Fűrész hagyatéka
• Varró Attila: Démonok között 3: Az ördög kényszerített
• Tüske Zsuzsanna: Szörnyella
STREAMLINE MOZI
• Forgács Nóra Kinga: Minden lány nevében
• Margitházi Beja: Miatyánk
• Pazár Sarolta: Nő az ablakban
• Nevelős Zoltán: Gyújtsátok meg kanócot itt jön Sartana
• Teszár Dávid: Relikvia
• Andorka György: Szállodai nyomozó
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Zenészek a rajzlapon

             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Streamline mozi

Minden lány nevében

Forgács Nóra Kinga


A dél-afrikai Donovan Marsh filmjében rituális gyilkosságsorozat vezet el a gazdasági és politikai elitet az apartheid rezsim óta behálózó embercsempészügyhöz: gyereklányokat rabolnak, hogy többségüket arab országokba adják tovább, néhányukat pedig a helyi fejesek „használják el”. Jodie Snyman, a sorozatgyilkosra állított megszállott nyomozónő társa a puha árnyékként mozgó, élénken figyelő Ntombi Bapai, aki helyszínelőként dolgozik Jodie mellett. Így vagy úgy, de mindkét nő arra törekszik, hogy igazságot szolgáltassanak „minden lány nevében”.

A szüzsé ügyesen elégíti ki a lassú tűzön keményedő detektívtörténet, a sötét thriller és a tiszta sebszéleket hagyó bosszúfilm műfaji kellékeiből kikevert akciódráma igényeit. A végeredményt mégsem az teszi figyelemre méltóvá, hogy többé-kevésbé élvezetesen el tud mesélni egy nagyjából jól megírt sztorit. Az érzékiség adja a film távlatosságát, a teret, amelyben mindent húz, szorít és összefog valamilyen erő, talán a szenvedély, talán a gravitáció. Amelyben az idő egymásra rakódó rétegeinek terhét az ember szubsztanciális képessége, a felelősség vállalása teszi viselhetővé.

A torz-analitikus közelik, a szereplőket árnyékként követő steadicam dinamikus képsorai vagy a legkülönbözőbb karakterű képek közé bevágott attraktív drónfelvételek komplex nézőpontrendszert jelölnek ki. A szegényes párbeszédeket a zörejekből, emberi hangokból, dúdolásból, dalokból, ritmushangszerek kattogásából és kaparászásából, zenei motívumokból összeálló hangkulissza gyógyuló bőrszövetként növi körbe. Johannesburg többszintes autópályáival és pokolból kinőtt épületeivel lassanként harmadik főszereplővé, eleven szörnyeteggé válik. Az események nem kibontakoznak, a karakterek nem felépülnek, a jellemek nem fejlődnek, a konfliktusok nem megoldódnak. Minden kiélesedik, mindenki egyre kifejezettebb önmagává válik. A lányok sorsa az elhajított kavicsoké volt, a nők viszont már kilőtt nyílvesszők.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2021/07 60-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14987