DVDPsychéGelencsér Gábor
Magyar, 1980. Rendezte:
Bódy Gábor. Szereplők: Patricia Adriani, Udo Kier, Cserhalmi György.
Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum. 261 perc.
A Psyché korát megelőző – és nem utolsó sorban saját korát
meghazudtoló mű. Bódy még az analóg technika idején kitalálta mindazt, amit
majd a video- és digitális technika fog tökéletesíteni (s amelynek jelentőségét
elsőként ismerte fel, ahogy ezt a halála évében készült, az extrák között
helyet kapó beszélgetés is bizonyítja). Előfutára a néhány évvel később kibontakozó
új érzékenységnek: az irányzat fő művét, a Kutya
éji dalát szintén ő forgatja le, az új narrativitás koncepciójával pedig
annak legfőbb teoretikusa lesz. De tágabb, európai kontextusban a rendező a posztmodern
film megalapozójának is tekinthető, olyan nemzetközi hírű alkotók kortársaként,
mint Peter Greenaway vagy Derek Jarman. Hozzá kell ehhez tenni, hogy az
irodalmi alapmű, Weöres Sándor 1972-ben megjelent verses regénye, valós és
fiktív idézetkollázsával, a (ki)talált dokumentumokat többszörös keretbe
helyező önreflexiójával, játékos mimikrijével legalább ennyire korát megelőző,
a posztmodern prózafordulat felé mutató alkotás. S a Psyché ugyanakkor 1980-ban, az éppen kibontakozó új akadémizmus
idején (a Mephistóval párhuzamosan)
születő, a DVD-n található teljes változatában majd’ négy és fél órás nagyköltségvetésű
szuperprodukció, amelyet egy, addig a Balázs Béla Stúdióban dolgozó kísérleti
filmes jegyez (s aki egyébként az experimentalizmushoz mindvégig ragaszkodik,
mint ezt a másik extra tartalom, a Psyché
évében keletkező Mozgástanulmányok
tanúsítja). Ráadásul operatőre az a Hildebrand István, aki korábban a népszerű
történelmi filmek, elsősorban a Várkonyi-féle Jókai-adaptációk mestereként vált
ismertté, s aki most végre szabadon élheti ki képalkotói kreativitását. A
mellékszerepekben pedig felvonul a korabeli félnyilvános kulturális szcéna
színe-java, Pilinszkytől Erdély Miklósig.
Hogyan jöhetett létre ez
a Kádár-korszak szürke ege alatt? Miképpen keletkezhetett akkortájt egy ennyire,
a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt színes, nonkonformista,
szabálytalan, provokatív film? Nos, a zavarba ejtő újabb információk nyomán adódhatnak
nem kevésbé ellentmondásos válaszok, az viszont továbbra sem kétséges, hogy a Psyché töretlenül őrzi szabad és
felforgató szellemét.
Mivel? – vetődik fel az
újabb kérdés. Az analóg technikai trükkök ma már talán olyannak hatnak, mintha
filmmúzeumban járnánk, s egy régi képrögzítési korszak gazdag illusztrációs
anyagára csodálkoznánk rá. A film 88 éves operatőrének közreműködésével készült
digitális felújításnak köszönhetően valóban csodás dolgokat láthatunk. A
múzeumi látványossággal szemben viszont a Psyché
történelemfilozófiája és emberképe ma is érvényes, izgalmas és elgondolkodtató.
Bódy, ahogy korábbi és későbbi munkáiban, a kettő „egymásra fényképezésében”
képes a magyar történelem és társadalom alakulását egyetemes értelmezői
dimenzióba helyezni, márpedig ez igen kevés rendezőnknek sikerült. Történelemfilozófiája
a magyar polgári progresszió másfélszázados küzdelmét fogja át a felvilágosodás
korától a fasizmus megjelenéséig (s ezzel kongeniálisan kitágítja az eredeti
weöresi mű idődimenzióját). E nagyszabású víziót hasonló léptékű, mitizált
szereplők történeteként meséli el, akiket nemcsak az avat különlegessé, hogy
százötven év alatt sem öregszenek meg, hanem az is, hogy karakterük az örök
emberi létezés alapeszméit testesíti meg: Psyché a szerelem és a szabadság,
Nárcisz a szellem és a zártság, Zedlitz báró az anyagi világ és a rend
eszméjét. Az ő archetipikus – s ily módon műfaji mintázatot öltő – szerelmi
háromszögtörténetükre íródik, jobban mondva vetítődik rá a magyar történelem
legnagyobb formátumú, ígéretes, fényes korszaka. Avagy megfordítva: személyes
történetük – amint ezt Psyché és Zedlitz szerelmi jelenete képileg
megfogalmazza – a világmindenség színpadán bonyolódik.
A Psyché ezt a korszakot és ezt a fajta szellemi és kulturális dimenziót
állította saját korával szembe. S ez az ellenpont és nagyságrend mintha még ma
is aktuális lenne…
Extrák: Bódy Gábor: Mozgástanulmányok (1880–1980) (1980, 18
perc); Bonta Zoltán: Kinematográfus a
videográfiáról (Bódy Gábor és Walter Gramming beszélgetése) (1985, 38 perc)
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 5.67 |
|
orbus | #1 dátum: 2019-01-08 22:46 | Válasz | "S ez az ellenpont és nagyságrend mintha még ma is aktuális lenne…"
Mintha? Az ilyen mintházva mórikáló üzengetősdire már Kádár alatt sem volt szükség. Ez utoljára Ceausescu alatt dívott. |
|