Magyar MűhelyBeszélgetés András Ferenccel – 1. részÉletem filmjeiMorsányi Bernadett
András
Ferenc első nagyjátékfilmjét (Veri az
ördög a feleségét) 40 éve, 1977 nyarán mutatták be. A Kossuth- és Balázs Béla-díjas
filmrendező idén 75. éves.
Sümegen a Múzeumok éjszakája keretében megrendezett Kossuth-díjasok
éjszakáján a meghívott vendégeknek „ajándékot”
kellett hozniuk; Te a Veri az ördög a feleségét című filmeddel érkeztél.
Múlt szombaton, június
24.-én vetítették a filmet Sümegen, de olyan érzésem volt, mintha tegnap
készítettük volna. A Veri az ördög a
feleségét számomra szerelemgyerek, s ebben a filmemben van a kedvenc
megrendezett jelenetem, amikor Kajtárék délután kiviszik a televíziót a
verandára. Ebből a jelenetből megérted, hogy mi volt a szocializmus. Három
Kossuth-díjas sümegi születésű művészt hívtak meg a Múzeumok éjszakájára, Miller Lajos operaénekest, Tót Endre
képzőművészt és engem. Hatvanvalahány év után visszakerültünk az alma materbe.
Nem is tudom szavakba önteni, milyen felemelő érzés, hogy egy faluból, egy
kisvárosból is el lehet indulni, s lehet vinni valamire.
Gyerekkorod óta a mozgókép rabja vagy. Milyen filmeket vetítettek
akkoriban Sümegen?
A Petőfi Filmszínház
volt a legfontosabb kulturális, gazdasági, szellemi, filozófiai központ
Sümegen. Naponta kétszer vetítettek, este hatkor és nyolckor. A hatosra még úgy
ahogy be lehetett lógni a gyerekeknek, a nyolcasra már nem engedtek be
általános iskolásokat. Sümeg jóformán falu volt, annyira el voltunk zárva, hogy
még a következő, három kilométerre lévő faluba sem jutottunk el, mert nem
voltak járművek. Csak oda tudtunk elmenni, ahová járt vonat. Édesanyám
megengedte, hogy moziba járjak, és számomra a világ, ebben a sümegi moziban
tágult ki, állandóan moziba jártam, moziőrült voltam. Ekkor volt csúcson az
olasz neorealizmus – elég sok neorealista filmet láttam –, s nagyon
sok magyar filmet is, a Mágnás Miskától
(1949) a 2x2 néha 5-ig (1954), de
vetítettek Makk Károly-filmeket is, például a Liliomfit (1954), a Mese a 12
találatról-t (1956), és a Fűre lépni szabad (1960) című filmet.
Hogyan kerültél Budapestre?
Apám „bélistázott”
katonatiszt volt. Harminchat éves korában kettétört a karrierje, onnantól
kezdve vesszőfutás volt az életünk, mert három-négy napra felvették egy
munkahelyre, de rögtön kirúgták azzal, hogy „Horthy-fasiszta”. Sümegen és
környékén minden munkalehetőséget kipróbált, 1953-ban feljött Budapestre, a
legrosszabb munkahelyeken dolgozott, a kénsavgyártól a csepeli csőgyárig. Rettenetes
sorsa volt szegénynek, ameddig lehetett a nagyszüleimnél maradtam Sümegen, de ‘56-ban
a szüleim után jöttem, szörnyű körülmények között éltünk, de legalább együtt
voltunk. Zuglóban laktunk albérletben, nem messze a Filmgyártól. Tudtam, hogy
ott készítik a filmeket, ezért elkezdtem a környékén sündörögni, majd egyszer
csak megszólítottak, s behívtak egy statiszta-válogatásra, ahol több száz
fiatal várakozott. Ranódy László A tettes
ismeretlen (1957) című filmjéhez kerestek gyerekszereplőket, a kislány
főszerepet Moór Marianna kapta meg. Ebben a filmben nem szerepeltem, de bekerültem
a statiszták névsorába, s innentől kezdve kaptam „diszpókat”. Herskó János filmjébe,
a Két emelet boldogságba (1960) már
beválogattak. A filmgyárnak volt egy klubja a Gyarmat utcában, a stábok oda
jártak musztert nézni, ott szórakoztak a biliárdasztaloknál, kezükben egy-egy
korsó sörrel. Ebben a helyiségben folyt a szereplőválogatás. Semmit sem tudtam,
azt sem, ki a rendező, de megérkezett egy alpakka öltönyös, amerikaias
frizurájú, kefehajú fiatalember forgatókönyvvel a hóna alatt. Azt mondta, Rényi
Tamásnak hívják, ő a másodasszisztens, nem igazán érdekli a rendező elvtárs
filmje, mert már saját filmet akar készíteni. Ránk nézett, s kijelentette, hogy
mi leszünk a Guszti bandája. Rényi Tamás volt az első filmrendező, akivel
találkoztam. Később kiderült, hogy Gusztit Mécs Karcsi alakítja. A házibulis
részben szerepeltem, de valószínűleg kivágták a filmből, s egy másik jelenetben
is részt vettem, egy kelenföldi gyárkapun mentem keresztül. Innentől kezdve
csak az érdekelt, hogy bekerüljek a Filmgyárba. Nagyon nagy élmény volt látni a
kamerát, a darut, hogy fenn van valaki, aki magyaráz, aki mutogat – először azt
hittem, hogy a rendező, de kiderült, hogy az operatőr –, a rendezőt alig
lehetett látni, az első és a második asszisztens dirigált. Aztán eltelt pár év,
leérettségiztem, segédmunkás is voltam, betanított revolver-esztergályos és
anyagmozgató, később irodában dolgoztam. A főiskolán csak négy-öt évente indult
rendező-osztály. Azt tudtam, ha valamennyire a praxisban vagyok ebben a
szakmában, könnyebben felvesznek a főiskolára (akkoriban százszoros
túljelentkezés volt). A barátaim szülei révén bekerültem a televízióba
ügyelőnek. Hasznos időszak volt, mert a televízió akkor még egyben volt, nem
volt szétszedve, s mindenki mindent csinált. Azok, akik érdekesek és fontosak
voltak az országban, megfordultak a televízióban, Illyés Gyulától Hofi Gézáig.
Emlékszem Hofi első próbafelvételére. Egy napig ült Luis Armstrongnak kifestve
és beöltöztetve, aztán este hatkor azt mondták, köszönjük szépen, majd holnap
lesz a felvétel. Megismerkedtem Ferencsik János karmesterrel, Székely Mihály
operaénekessel. Másfél év múlva már rám bíztak tízperces interjúkat. Rengeteg
beszélgetést készítettem írókkal, például Veres Péterrel, Sánta Ferenccel, Goda
Gáborral. Később mindent csináltam, a sorozattól a drámáig, a játékfilmtől a
költészetig, a Karácsony-esti műsortól az Anyák-napjáig. Mindenevő voltam,
zenei közvetítést is tudtam rendezni. Nagyon jó iskola volt a televízió, az itt
szerzett kapcsolatok révén kerültem a filmgyárba, s óriási előnyt jelentett,
hogy ennyi embert ismerek.
Egy interjúdban azt nyilatkoztad, azért örülsz annak, hogy
annyi idős vagy, amennyi, mert szemtanúja lehettél az ‘56-os forradalomnak.
1956 az egyik legnagyobb
élményem, hálás vagyok a sorsnak, hogy átélhettem, s ezt nem veheti el tőlem
senki sem. Apám mindenhová magával vitt, kapott is a fejére anyámtól, hogy
miért kell elrángatnia, amikor érzékeny, idegileg gyenge gyerek vagyok, de apám
azt mondta, legalább látom az eseményeket. Azokon a helyszíneken jártunk, amik
tulajdonképpen gyújtópontjai voltak ‘56-nak. Megrázó élmény volt, de egyúttal
egy csoda: október 23.-a egy szerelmi robbanás volt, olyan szerelmi aktus,
amihez nincs fogható. Tizennégy éves voltam, de tágra nyitott szemekkel bámultam.
A szörnyű megtorlások kétségbeesett fájdalmat okoztak, az embertelenség olyan
megnyilvánulásaival találkoztam, amibe majdnem beleőrültem. Egy évre vissza is
mentem Sümegre, nem bírtam Pesten az utcákon végigmenni, mert rettenetes
dolgokat láttam. A Keleti pályaudvarnál, a Capitol mozi mellett, átmentünk az
úton apámmal, s egyszer csak egy bányász, vájártanuló fiatalt –
tizenhat éves lehetett –, fejbelőttek, elzuhant mellettünk,
s kiloccsant az agyveleje. A Dózsa György út sarkán egy benzinkútnál kiégett orosz
tankok álltak, s a tankokból csonkokra összeégett orosz katonák lógtak ki
mésszel lekenve. A mész és a gázolaj fura bűze facsarta az orromat, s ez a szag
évekig fojtogatott. A jó élményeket viszont elraktároztam. Teljesen felnőttként
szemléltem az eseményeket, politikailag pontosan tisztában voltam azzal, ami
történik. Gyűjtöttem az újságokat, amiket a rekamiém aljában dugdostam
évtizedeken keresztül. 1957 nyarán a Vöröskeresztnél dolgoztam. Hihetetlenül
jól fizettek, hét forintot óránként, ami akkor nagyon nagy pénznek számított,
pláne kamaszkorban. Két-három évvel idősebb srácokkal dolgoztam, akik a Radio
Luxembourgot hallgatták, s egész nap Bill Haley-slágereket énekeltek.
Megismerkedtem a rock and roll-lal, és ezáltal kinyílt egy másik világ. Amerikai
szubkultúra volt tulajdonképpen, ez korlátlan szabadságot jelentett nekünk, egy
új nyelvet, ami megváltoztatta és összehozta a világ ifjúságát. Voltak
attribútumai, megfelelő jelzői, az énekek, az énekesek, a zenekarok. Egyszerűen
tudtunk egy olyan nyelvet, amit a világ fiataljai beszéltek, ez volt a
legnagyobb forradalom a reneszánsz óta. Ez egy másik olyan élmény, amit nem
cserélnék el senkivel sem. A harmadik meghatározó élményem a magyar film
aranykora, aminek a csodálatos világába én is belekerültem. Atyai, testvéri
barátokra találtam, olyan szimbiózisban éltem le az életemet, amire büszke
vagyok, holott rengeteg kudarccal, problémával kellett megküzdenem. Illés
Györggyel majdnem, hogy családi kapcsolatban voltunk, együtt töltöttük a
Húsvétot, a Karácsonyt és a Szilvesztert. A Filmgyárnak volt egy alkotóháza
Leányfalun, oda járt a Fábri család, az Illés család, Makk Károlyék, Kovács
Andrásék, Szécsényi Ferencék, Bajusz Jóskáék. Föld Ottóval is hihetetlenül jó
emberi kapcsolatom volt. Nagyon tiszteltem az idősebbeket. Szerencsére még
vannak olyan barátaim, kollégáim, akikkel együtt tudok emlékezni. Sára Sándor
több mint negyven éve nagyon közeli barátom. Kósa Ferivel is sokat
beszélgetünk, Dobai Péterrel, Makk Károllyal, Szomjas Gyurival, Mészáros Mártával
vagyok még jó barátságban.
1968-ban vettek fel a Színház- és Filmművészeti Főiskola Televízió
filmrendező- és operatőr szakára Szinetár Miklós osztályába. Milyen
emlékeket őrzöl a főiskoláról?
A főiskola nagyon nagy
élmény volt. Szöllősy Évától, Hegedűs Gézától, Petrovics Emiltől sokat
tanultam. A művészettörténetbe a főiskolán szerettem bele, az italo-mániám
akkor alakult ki, de a rendezést, a szakmát nem ott sajátítottam el. Fábri
Zoltán volt a mesterem, aki mellett öt évig voltam asszisztens, és egyfajta
magatartást, munkamorált, erkölcsöt, gondolkodást, filozófiát tanultam tőle.
Híresen jó főiskolai osztályom volt, a gyakorlati órákon ketté voltunk osztva,
de egyébként az egész napot együtt töltöttük. A tévéseknek Makk Károly,
Szinetár Miklós és Horváth Ádám tartotta a szakmai órákat, az osztály másik
felének Herskó János, miután ő disszidált, Fábri Zoltán és Simó Sándor. Fehér
Györggyel és Edelényi Jánossal voltam jóban az osztályból. Gyuri olyan közeli
barátom volt, mint akkoriban Magyar Dezső, akivel a televízióban ismerkedtem
meg. Az idősebbek közül testvéri kapcsolatom volt Huszárik Zoltánnal. Zolival
sorsközösséget éreztünk, ő is vidékről, a legmélyebb bugyorból került fel
Budapestre. Zoli lírai alkat volt – ha meglátott két öregasszonyt, akkor órákig
el tudta nézni őket, csokit, virágot vett nekik –, elomló, lágy, szeretetre
méltó, még azok a nők is szerették, akik elhagyták. Édes pali volt, és imádta a
nőket. Fiatalabb voltam nála tíz évvel, ezért atyai tanácsokkal látott el. Azt
javasolta, hogy mindig legyen egy olyan barátnőm, aki vagy pincérnő, vagy
fodrász. Megkérdeztem, hogy miért, erre Zoli azt válaszolta, mert kapnak
borravalót, s estére már összegyűlik egy százas, s azt el lehet tőlük kérni és
el lehet inni. 1977-ben, a Veri az ördög
a feleségét bemutatója után Zolival és Jankura Péterrel Gdańskba utaztam
egy filmfesztiválra. Gdańskban tudtunkon kívül bekerültünk a történelembe. Egy
lengyel rendező, Marek Piwowski meghívott minket a Bocsánat, itt vernek? (1976) című filmjének a bemutatója. Utána
ankétot tartottak a Lenin hajógyárban. Itt indult meg az egész sztrájkmozgalom.
Kiültünk háromezer ember elé a dobogóra. Felállt egy bajuszos fickó, Lech Wałęsa, s azt mondta, köszönjük magyarok, hogy itt vagytok, mert a ti
filmjeitek utat mutatnak, s elkezdte sorolni a magyar filmeket. Anna
Pawlikowska is felszólalt. Itthon csináltuk a filmeket, néha lejátszották a
Toldi moziban, vagy filmklubban a szakmának, de igazából nem volt foganatja, Gdańskban
viszont hatott. Kósa Ferenc Balczó Andrásról készített portréfilmjét, a Küldetést (1976), mint a Bibliát,
kézről-kézre másolták. A balázsbélás filmeket is ismerték, mert akkor nagyon
élénk és baráti kapcsolatban voltunk a varsói magyar intézettel Papp Pali,
Krasztel Pisti, Andrzej Rutkowski jóvoltából. A következő
évben is kint voltunk Zolival Lengyelországban, akkor a Csontváryhoz (1979) kerestünk színészt. Zoli szólt, hogy elakadt a
forgatókönyvvel, mert nem találja Császár Istvánnal a közös hangot. Dobait én
ajánlottam neki, s Zoli nagyon hálás volt, mert úgy érezte, hogy Péter az ő
embere.
Dobai Pétert és Magyar Dezsőt a Balázs Béla Stúdióban ismerted
meg?
Bódy Gábor és Magyar
Dezső nagyon jó barátom volt, s általuk ismertem meg Dobai Pétert. Dezsővel és
Bódyval már a BBS előtt ismertük egymást, mert mire a stúdióba kerültem már
dolgoztam öt évet a Filmgyárban. Dezső hívott az Agitátorokba (1969), de pont akkor vettek fel a főiskolára, s kevés
volt a szabadidőm. A BBS azért volt fontos állomás az életemben, mert
multikulturális találkozóhely volt, ahol ellenzéki gondolkozású művészek jöttek
össze. A dokumentarista irányzat nem igazán hatott rám, mert a napi politikánál
izgalmasabbnak találtam azt, amit Dezsőék csináltak.
Pedig a BBS-ben forgatott filmed, a Dózsa népe (1973) egy
negyvenperces dokumentumfilm. A filmben a Dózsa-évforduló tiszteletére a „parasztvezérről”
elnevezett iskolák emléktúrát szerveznek, de látható, hogy a diákok unják a
kirándulást (zötykölődnek a buszon, kiszállnak koszorúzni és rántott húst
enni).
A Dózsa népe után feljelentettek, tárgyalásokra kellett járnom. Az
iskolaigazgató úgy érezte, hogy becsaptuk őket, mert arra számított, hogy egy
habcsókos történetet lát majd viszont. A Filmfőigazgatóságról Stenczer Noémi
jött a tárgyalásra, ott volt egy kiküldött pártbizottsági tag, és Padisákné, az
oktatási osztály vezetője. Megkérdezte az igazgatót, hogy van-e olyan a
filmben, ami nem felel meg a valóságnak? Az igazgató azt válaszolta, hogy
nincs, erre Padisákné azt mondta, maguk felnőtt emberek, felnőttként kellett
viselkedniük egy dokumentumfilmben. S ezzel lezárta az ügyet.
Első nagyjátékfilmedet 33 évesen készítetted, miért kellett ennyi
ideig várnod?
Amikor a BBS-be kerültem
már nem huszonéves voltam, hanem harminc, iparkodtam, hogy saját filmet
csinálhassak. Dobaival megírtuk a Csontmolnárok
forgatókönyvét, Péter Tartozó élet
című kötete nyomán a Szál és csomót –
amiből húsz év múlva A felderítőt
írtuk –, de ezekből semmi sem lett. Nemeskürty István bíztatott minket, de
mikor elkészültünk a forgatókönyvvel, azt mondta, inkább ne csináljuk meg.
Péterrel később több forgatókönyvet is írtam, a Magyar keresztből (2000) nem készült film, de a Csáth Géza életéről
szóló, A fürdőorvosból (1996) sikerült öt millió forintból egy
negyven perces tévéfilmet készíteni Morfium
(2004) címmel. Tehát éjjel-nappal a Filmgyárban dolgoztam, Kovács Andrásnak és
Keleti Mártonnak voltam az első asszisztense. Sosem álltam le, családom volt,
kisgyerekem, idős szüleim. Nem voltam álmodozó típus, de akkor már az érdekelt,
hogy nagyjátékfilmet készíthessek. A veri
az ördög a feleségét témáját a magánéletemből merítettem. Sümeg is
inspirálta a történetet – a Kajtár, a Jolán, a Mák Dodó sümegi nevek –,
nagyapám, apám, anyám karaktere is megjelenik. A családom révén ismertem egy
minisztert, aki egészen kiváló ember volt, Aczél és Kádár benne bízott meg,
mint orvosban. Huszonkét évvel idősebb volt nálam, de nagyon jóban voltunk,
róla mintáztam Vetró elvtárs karakterét. Kajtárné „ne igyál”, „mit iszol”
fontoskodása pedig édesanyámtól jön, de Jolán karakterét is ő inspirálta. Anyám
minden szüretre egy teljesen idegen társasággal érkezett meg, leginkább a
főnökeit szerette meginvitálni. A nagyapám tőlem kérdezgette, hogy kik ezek? A
szüret nem túl látványos, elég koszos munka, hajolni kell, vágni, de a végén
van gulyás, bukta, dióskalács sütés, ajándékmust…
A Veri az ördög a
feleségét elfogadása körül voltak
bonyodalmak. Kinek jutott eszébe, hogy leküldje a filmet a balatonöszödi
pártüdülőbe?
Ez csak legenda, amit
harmadkézből hallottam. Az elfogadó vetítésen annyian voltak, hogy még a
csilláron is lógtak az emberek, amikor vége lett a filmnek, kitört a vastaps, s
ahogy kijöttem a vetítőből, nem tudtam végigmenni a folyosón, mert mindenki (többek
között Tóth János, Sándor Pali, Zolnay Pál, Kardos Fercsi) ölelt, gratulált.
Viszont Köllő Miklós, a Hunnia Stúdió vezetője közölte, hogy ma, csütörtökön
nem kap a film értékelést, csak jövő hétfőn. Álltunk Bereményi Gézával és
Koltai Sutyival leforrázva. Elmentünk a János pincébe, tépelődtünk azon, hogy
vajon, mi lesz, kirúgnak, vagy szentté avatnak. Elérkezett a hétfő, cidrizve
bementünk a stúdióba. Felállt Szabó B. István filmfőigazgató és egy olyan
beszédet vágott le, amibe – jó értelemben – beleborzongtam. Azt mondta, hogy
ennek az egész szocialista korszaknak két alapvető embertípusa van, az egyik a Rozsdatemetőben jelenik meg, a Hábetler
családon keresztül a hábetlerizmus, a lumpen proletárság, a másik típus, A Veri az ördög a feleségét-ben, a
Kajtár-féle harácsolás, a kajtárizmus. Kiderült, hogy már tudományos ideológiát
is gyártottak arra, miért jó ez a film. A MOKÉP igazgatója azt mondta, hogy a
film zseniális, de Révész Miklós, a Filmgyár igazgatója behívatott magához.
Nézze, mondta, annyi minden elhangzott, ez egy jó első film, de nem kell ezt
annyira komolyan venni. Abban a pillanatban, hogy fölemeltek, már le is
tapostak, és végig ezt játszották. A szektásoknak nem, a modern elvtársaknak
nagyon tetszett a film. Eltelt egy kis idő, és valaki részegen kifecsegte, hogy
a MOKÉP igazgatójának jutott eszébe, hogy le kell küldeni a filmet
Balatonöszödre a pártüdülőbe. Tíz perc dermedt csend után egy nő felkacagott, s
onnantól kezdve bugyborékolt a nevetés. Kádár azt mondta: elvtársak, ilyen jó
kis magyar filmet már régen láttam, de honnan ismeri a rendező elvtárs a
miniszter elvtársat? Innentől kezdve zsenik lettünk, de a film el is tűnhetett
volna a süllyesztőben.
A Veri az ördög a feleségét külföldön is nagy sikert aratott, a New York-i Museum of Modern Art
gyűjteményébe is bekerült.
1978-ra a film már
szerepelt Karlovy Varyban, Mannheimben, Cannesban. A barátaim egy része
külföldön látta a filmet, Szabó Laci Cannes-ban, Ventilla István pedig New
Yorkban. A film politikumát külföldön is értették, Lengyelországban például
sokkal inkább, mint itthon. ‘78-ban Magyarországra jött Adrienne Mancia a
Museum of Modern Art filmosztályának a vezetője. Felhívott Surányi Vera a
Hungarofilmtől, hogy szombat délután, három órakor találkoznom kell vele, mert
megvette a múzeumnak a Veri az ördög a
feleségét. Adrienne egy nagyon decens ötven és hatvan közötti úriasszony
volt, mondta, hogy nagyon tetszik neki a film. Fél óra beszélgetés után
megkérdezte, mennyit kaptam a filmért. Akkoriban húsz forint volt egy dollár.
Mondtam, hogy a forgatókönyvért húszezer forint jogdíjat kaptam, az ezer
dollár, a rendezésért harminc ezret, az ezerötszáz dollár. Erre rám nézett és
azt mondta, magának nagyon jó humora van. Azt hitte, csak viccelek.
François Truffaut Les films de ma vie (Életem filmjei) című könyvében
a Veri az ördög a feleségét Truffaut
száz legjobban kedvelt filmje között szerepel.
Truffaut üzente, ha
Párizsban járok, keressem fel, mert nagyon tetszett neki a Veri az ördög a feleségét és a Dögkeselyű
(1982) is. A Hyères-i filmfesztivál olyan volt, mint nálunk a Pécsi Filmszemle,
A Veri az ördög a feleségét elsöprő
sikert aratott, Humor-díjjal jutalmazták. Truffaut a Dögkeselyűről
valószínűleg Jeanne Moreau-tól hallott, aki a film vetítése után fogadott, s
egy fél délutánon át beszélgettünk. Truffaut-nál a mindenese, Suzanne
Shiffmann fogadott, leültetett az irodában. A falon egyetlen kép lógott, a Jules és Jim (1962) japán plakátja.
Mondtam Truffaut-nak,
milyen nagyra becsülöm, s elkezdtem sorolni a műveit, erre félbeszakított, s
azt mondta, Párizsban már mindenki elfelejtette, hogy miket csinált. Annyira
belelkesedett, hogy összeölelt. Viszont mikor Godard-ra terelődött a szó,
elkomorodott, s azt kérdezte, ő még él? Mindenféle jelzőkkel illette. Nem
sokkal később, 1985-ben, találkoztam Godard-dal Velencében. Egyedül ült, nagy
szivar lógott ki a szájából. Lelkesen odamentem hozzá, s mondtam, hogy
Párizsban találkoztam Truffaut-val. Erre Godard azt felelte, hogy nem ismer
ilyen nevű embert. Sorolni kezdtem a közös pontokat, Cahiers du Cinéma, Cinémathèque, de rázta a fejét, hogy
nem tudja, kiről beszélek. A magyar filmművészetről pedig azt mondta, hogy nem
is létezik. Még egyszer találkoztam Godard-dal, amikor az Üdvözlégy, Máriá!-t (1985) rendezte Párizsban és Szabó Laci kivitt
a forgatásra.
Godard ötvenedik születésnapjáról készítettél egy dokumentumfilmet,
de nem sikerült megszereznem.
Bezúzta a Magyar
Televízió, mert Godard akkor tűrt alkotó volt nálunk. Háromnapos magyarországi
látogatásra jött, s bele esett ebbe a három napba az ötvenedik születésnapja.
Árvai Jolán elhatározta, hogy csinálunk egy filmet Jean-Luc Godard-ról. Kaptunk
kamerát, tolmácsot, összeállt egy stáb. Elég hosszú anyagot készítettünk, még a
születésnapi party is benne volt. Farkas Évával vágtuk a filmet, amikor a
televízió kultúrrovat vezetője benyitott az ajtón, s megkérdezte, hol tartunk
az anyaggal. Mondtam, hogy már keverjük, erre kérte, hogy inkább ne fejezzük
be. Sokkolt, mert nem egy fafejű elvtárstól érkezett a tiltás, ráadásul a
feleségével, évekig dolgoztam együtt a Cimborában.
Egy időben fontolgattad, hogy folytatod a Veri az ördög a feleségét történetét.
Munkácsi Miklóssal meg is írtad a forgatókönyvet Még mindig veri az ördög a
feleségét címmel.
A színészek kedvéért
írtam meg a forgatókönyvet, de azzal utasították el, hogy senki sem emlékszik
már a filmre. Én úgy voltam vele, hogy nem erőltetem, nincs kétszer ötös a
lottón. A Dögkeselyű folytatásáért
is nyúztak, de milyen folytatása lehetne egy öngyilkos történetének? Ha valami
meg van csinálva jól, nincs szükség második részre, a Hamletet sem kell még egyszer megírni.
(Folytatjuk)
Cikk értékelése: |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | szavazat: 1 átlag: 9 |
 |
|