Hollywoodi reneszánszHal AshbyReneszánsz emberVarró Attila
Hal Ashby 70-es években
készült remekműveivel szerény zsenije szertelen korának.
Tartozzon a televízió
aranykorából származó első nemzedékhez vagy a tévén felnőtt és európai
művészfilmeken táplált másodgenerációhoz, az Új-Hollywoodi Auteur alakja mindig
is egyfajta bálványát jelentette a szerzőiségnek, látványos tanúbizonyságát
adva, hogy a stúdiórendszerre épülő álomgyári filmkészítésből is kinőhetnek bergmanok
és godardok – elég hozzá, ha emberfeletti alakjukkal szétfeszítik a műfaji
kereteket, klasszikus vizuális és/vagy narratív szabályokat, stúdió-törvényeket.
Az amerikai auteur személyisége többnyire eltörpül a személyessége, pontosabban
a személyessége demonstrálása mellett: fontosabb, hogy mi ellen szólnak filmjei, mint hogy miről. Talán ezért lehet, hogy mindazok a Hollywood bel- és
peremvidékén dolgozó rendezők, akik a Rendszerben egyfajta otthont láttak és
nem börtönt, egyéniségük és érzékenységük ellenére sem igen számíthattak babérokra
az utókortól – életművük háttérbe szorult, akár náluk középszerűbb, egyhangúbb
és szegényesebb szerzők mögé, akiknek elég volt jó időben bevetniük innen-onnan
ellesett renegát fogásokat és hangzatos anti-establishment
szólamokat, hogy bebetonozzák magukat az „elsőkre” és „formabontókra” építő
kánonokba. Különösen fájdalmas ez a szelekció, ha olyan rendezőket foszt meg az
utóéletüktől, akiknek munkásságuk egyébként megbecsült, elévülhetetlen vagy
akár rajongott alkotásokkal dicsekedhet – és egyenesen érthetetlen, ha kerek
egy évtizeden át kizárólag ilyenekből állt.
Ebbe a szűk – talán csak
egyfős – csoportba tartozik Hal Ashby (1929-1988), Új-Hollywood legfőbb
névtelen auteurje, akinek 70-es években készült hat filmje mai napig az évtized
elismert művészi alkotásai közé tartozik, sőt legalább egy (Harold és Maude) igazi kultuszdarab lett.
Az útszéli hobóból elismert vágóvá (60-as évek), fővágóból szerzői rendezővé
(70-es évek), majd szerzőből küszködő iparossá (80-as évek) vált Ashby negyven(!)
évesen forgatott elsőfilmje (The Landlord)
és utolsó négy munkája (Second Hand
Hearts, Lookin’ to Get Out, The Slugger’s Wife, Nyolcmillió halál)
kivételével szakmailag elismert – sőt többnyire piacilag is sikeres – játékfilmekkel
gazdagította az amerikai stúdiófilmet (Harold
és Maude, Az utolsó szolgálat, Sampon, Dicsőségre ítélve, Hazatérés, Isten
hozta, Mr!). Hogy rangos életműve ellenére az „Ashby-film” mégsem vált
holmi új-hollywoodi védjeggyé, nem csupán annak tudható be, hogy következetesen
elzárkózott a szerzői imázs-építéstől (szinte alig adott interjúkat), önálló
témaválasztás helyett minden filmjét megrendelésre vállalta el (jócskán
leszűkítve ezzel művészi mozgásterét) és kortársainál jóval lelkesebben
szolgálta rangos alkotótársai tehetségét: habár rendezőjüknél öntörvényűbb és
önpusztítóbb jellem nem nagyon akadt az Álomgyárban, olyan sem sok volt, aki
nála jobban vágyott volna a biztonságra, befogadásra és normalitásra. Ennek
köszönhető a 70-es évek Ashby-műveire leginkább jellemző sajátos vonás, amelyet
valóban csupán a szívével lát az ember: a hagyományos keretrendszer határain
belül tartott lázadás melankóliája, a törvények szerint elmesélt öntörvényűség.
Apa nélkül felnőni, majd felnőttkorban egyre csak erős, befolyásos apafigurákat
kergetni (WilliamWylertől Norman Jewisonig); évekig állásról állásra, államról
államra, asszonyról asszonyra vándorolni a felelősség és kontroll elől, majd
foggal-körömmel helyet keresni Hollywood-Felső kőkemény hierarchiájában; szexszel,
droggal, itallal teli hippi-életbe menekülni a valóság elől, közben napi húsz
órákat tölteni a valóság megragadásával munkamániás filmkészítőként – ezek az
életrajzi szélsőségek pontosan jelzik az Ashby-filmek sajátos oximoronját, a konszolidált szubverziót.
Végigtekintve a 70-es
évek Ashby-filmjein a széles műfaji skála (politikai szatíra, veterán-dráma,
romantikus komédia, életrajzi film, road movie) és a szinte enciklopédikus
igényű korabeli társadalomkritika (az Isten
hozta Mr!-ben a washingtoni elit kerül célkörbe, a Samponban a gazdag nagypolgárság, a Hazatérésben a vietnami háború, a Dicsőségre ítélve esetében a szórakoztatóipar, Az utolsó szolgálatban a hadsereg, a Harold és Maude-ban pedig nagyjából valamennyi) ellenére
felismerhető egyfajta egység, mind műfaji, mind tematikai tekintetben. Ahogyan
Sam Peckinpah összes filmje western a felszín alatt, úgy Ashby zöld legelője a
románc – pontosabban a meghiúsult románc,
amely egy kivételével (Az utolsó
szolgálat) valamennyi férfihősét összeköti egymással a Landlord gazdag, fehér bérháztulajdonosától (aki megváltó fekete
szerelméről kénytelen lemondani a férj javára) az Isten hozta Mr. fogyatékos kertészéig (aki érzelmileg képtelen
reagálni vendéglátónője szerelmi közeledéseire). Az akadály, amely a tipikus
Ashby-hőst elválasztja a nő(k)től roppant sokféle lehet: a Dicsőségre ítélve életrajzi filmjében a zenész Woody Guthrie
házasságát saját politikai küldetéstudata dönti romba, az ifjú Harold lelkes esküvői
terveit a 80 éves Maude öngyilkossága hiúsítja meg, a Hazatérés szívszorító szerelmi háromszögében a rokkant veterán amolyan
Casablanca-fináléban szakad el a
háborús traumától sújtott katonaférjet választó szerelmétől, a Sampon szasszon-kaszanováját saját
promiszkuitása fosztja meg a (talán) őszintén szeretett nőtől. Tovább erősíti a
közösséget, hogy a központi nőalakok így vagy úgy anyafigurák (miközben a valódi
anya zsarnoki alakja a Landlordtól és
a Harold és Maude után eltűnik az
életműből): többnyire egy erősebb, hatalmasabb férfi asszonyai (Landlord, Sampon, Hazatérés, Isten hozta Mr!),
akik gondoskodnak a testileg vagy lelkileg sérült hősről (ráadásul Ashby
előszeretettel erősít rá hősei gyermeki vonásaira Harold óriásbébijétől a rokkant
Luke-on át az infantilis Mr. Kertészig) – vagy akár konkrétan anyák (Guthrie
felesége épp anyaként dönt úgy, hogy fontosabb a kisgyermekeivel, mint a
férjével való törődés), sőt nagyanyák („ám ön anyja helyett egyenesen a
nagyanyjával kíván szeretkezni” – hangzik Harold pszichoanalízise). Míg a
klasszikus Hollywood auteurjeinél a szeretett nő gyakorta a Művészet
metaforája, akit meg kell szerezni, ki kell szakítani a Hatalom fellegváraiból,
ezekben a filmekben inkább a vágyott otthont jelentik a hősnek, egyfajta
menedéket, ahol szeretik és megbecsülik őt, akár épp azokért a vonásaiért,
amelyek elidegenítik a társadalomtól: lásd az idős Maude bizarr művészi
alkotásokkal telezsúfolt vagonját, amelyben Harold egyszerre talál megértésre
és inspirációra. Ha Ashby számára a hollywoodi filmkészítés Szerelem és Család
határzónájában mozog (miként Peckinpahnál a Vadon és Civilizáció peremén), ez a
visszatérő fiú-anya-apa háromszög (amely konkrét love story nélkül még Az
utolsó szolgálat katonahármasában is felismerhető) egy rendszerben helyét
kutató szerző vallomásairól mesél ezerféle kudarcaival: a művészi szabadság eszménye
intézményes formában sosem tud megvalósulni, a Házasság nem jelent járható
utat, bármennyire vágyik rá a férfihős (Harold, a Sampon Roundy-ja, a veterán Luke, Woody Guthrie vagy akár a The Slugger’s Wife baseballjátékosa), a
biztonságot nyújtó keretein kívül reked.
Ashby tartózkodása a
markáns formai szabályszegésektől, filmnyelvi újításoktól részben ebből az integrációs
igényből, nem a kreativitás és kísérletező vágy hiányából fakad: debütfilmje a Landlord még bővelkedett olyasféle
újhullámos truvájokban, amelyektől akkoriban túlcsordult Új-Hollywood, élen a
kifulladásig használt rendhagyó vágástechnikával; a Dicsőségre ítélve háromperces kameramozgása az idénymunkások között
a Steadicam egyik első példája; az Isten
hozta Mr! záróképének transzgresszív trükkje a vízen járó főhősről vagy a
kamerába kacsintó Harold gegje a rendező hirtelen ötletéből fakadt. Másrészt
annak volt köszönhető, hogy Ashby kiváltképp adaptív alkotónak számított, nem
csupán abban a tekintetben, hogy a korszak kiemelkedő írói (mint Robert Towne),
operatőrei (Haskell Wexler, László Kovács, John Alonzo) és színészei Jack
Nicholsontól Warren Beatty-ig szabadon kiélhették mellette elképzeléseiket.
Alkotói módszere alapját jelentette, hogy a rábízott sztori, főként a
karakterek és a köztük lévő kapcsolatok határozták meg az adott film stílusát („A
legrosszabb, ami történhet velem, hogy elszakadok az emberektől”, jelenti ki
Guthrie a Dicsőségre ítélve végén) –
nem pedig egy egységes látásmód, amely más szerzőknél minden történetre rátelepszik:
zsúfolt veteránkórházban vagy nyüzsgő vegasi kaszinóban Altmanként ragadta meg
a közeg eredendő káoszát, a Harold és
Maude vagy az Isten hozta Mr! nagypolgári
otthonaiban Antonioni-féle üres terek és szigorú geometriák uralkodtak, Az utolsó szolgálat urbánus
dokumentarizmusa és improvizatív jellege Cassavetes árnyait idézi. Következetesen
tartotta a három lépés távolságot hőseitől (filmjeiben elvétve akad közelkép),
beállítás-hosszai jóval a korszakátlag felett mozognak és szinte minden művében
található legalább egy párhuzamos montázs-szekvencia, ahol két ellentétes
világot ütköztet egymással (a Landlord
fekete gettójának életét a hófehér nagypolgári villával, a járásképtelen
veteránok csapatát a reggeli futását végző katonaférjjel, Harold és Maude
otthonát) – ám ezek a visszatérő formai jegyek sem feltűnők, sem kényszeresek:
pusztán arról szólnak, hogy Ashby számára minden világ egyformán komplex és öntörvényű,
amelyeket csupán kellő távolságból és kitartó figyelemmel lehet megérteni. Ezt
az ars poeticát fogalmazza meg a Hazatérésben a Vietnamból visszatért
férj, a „milyen volt a háború” kérdésére: „Hogy milyen volt, azt megnézheted a tévében, én azt tudom, mi volt!” – márpedig Ashby ezt az örökös
„mi”-t kutatta, ahelyett, hogy önmagát, a „ki”-t helyezte volna középpontba. Rendezőként
örökösen a háttérbe húzódott (néha túlzottan is, mint ezt a Beatty által
kisajátított Sampon példája mutatja),
lázadása a tartalom könyörtelenül feltárt, végigjárt szubverzitásában jelent
meg: legfőképp hőseiben, akik idegenként mozognak saját világukban, ám látványos
kitörések helyett belső szabadságukat keresik benne.
Talán semmi sem
bizonyítja ezt a hozzáállást jobban annál, hogy a 70-es évek legrebellisebb álomgyári
szex-jelenetei pont ehhez a szerény és szeretetéhes szerzőhöz kötődnek: a Landlord tabusértő fekete-fehér
szeretkezése; Harold és Maude elliptikus násza a maga hatvan évnyi
korkülönbségével (amelyet a hatalom minden képviselője egyöntetű undorral fogad
anyától katona-nagybácsin át a papig), a Hazatérés
forradalmi cunnilungusa a tolószékes
főhős és a katonafeleség között (amelynek leforgatása Ashbynál szokatlan
szerzői párharcnak bizonyult az orális gyönyör pártján álló Fonda és a hüvelyi
orgazmus mellett kardoskodó rendező között), valamint az Isten hozta Mr.! elképesztő epizódja a tévénéző Mr. Kertész mellett
visítozva-fetrengve önkielégítő Shirley MacLaine-nel. Ha Ashby életművében a
szerelem a szerzői önkifejezés, a házasság ennek az önkifejezésnek intézményes
keretek közötti (vágyott, de rendre meghiúsuló) megvalósulása, akkor a szex a
művészi szabadság eksztatikus csúcspontja: bensőből fakadó formabontás, amely
az előírások és konvenciók tagadását nem öncélú aktusnak mutatja (Harold nem
holmi perverzió vagy rebellió miatt fekszik le Maude-dal), hanem férfi és nő,
művész és alkotás közötti tökéletes összhangnak, függetlenül attól, mennyire normasértő. Ez a revelatív összhang bukkan
fel Landlordtól a Hazatérésig Ashby filmjeiben, ez
hiányzik látványosan a Sampon Beatty-filmjéből
(ahol a fodrászhős és ex-szerelme közötti szex rendre megszakad vagy csupán
lázadó gesztusként jelenik meg: „itt és most szeretném leszopni Mr. Roundy
farkát!”) – majd ez fordul keserű inverzébe az utolsó fontos szerzői művet
jelentő Isten hozta Mr.!
önkielégítés-jelenetében, ahol a férfi már a milyenséget árasztó televízió katatón bábja, miközben a nő egyedül
vergődik a padlón. A rendező románcai az őszinte, megváltó erejű szerelmi kapcsolatok
különféle meghiúsulásaitól egy lépésben eljutottak a szerelemre teljesen
képtelen, totálisan passzív kisgyermek-pozícióba zárt főhősig: Mr. Kertész a
történet végére öntudatlan eszközzé válik a politikacsinálók kezében, akik
ostobán szajkózott kert-metaforáiban a népszerűség kulcsát látják.
Ashby 70-es évekbeli
filmjeiben a szerzői önarcképek azonban nem csak a románc műfaji tükre által
homályosan láthatók. Hősei markáns alkotói alteregók, szinte kivétel nélkül osztoznak
a kívülállásban és erőteljes önkifejezési vágyban (lásd Az utolsó szolgálat renitens Buddusky őrmesterét, a Nyolcmillió halál lecsúszott magánnyomozójának
alkoholista gyűléseken tett vallomásait vagy a Hazatérés háborúellen aktivistává váló hadirokkantját), sőt ez a
vonásuk nem egyszer konkrét szakmai/művészi kontextusba ágyazódva jelenik meg.
A Dicsőségre ítélve Woody
Guthrie-portréja a neves folkzenész korai pályaszakaszát meséli el arról az
időről, amikor a megélhetést biztosító rádióadások/haknik ideológiai börtönéből
kilép, hogy akár az éhezés és veszélyek árán is saját dalait énekelhesse; a Sampon sodródó, léha fodrászhősének
egyetlen következetesen hajszolt célja a saját fodrászstúdió megnyitása, ahol
végre kiélheti személyes frizura-elképzeléseit; a Landlord ifjú főbérlője számára a megvásárolt harlemi bérház
felújítása jelenti az önállóság első lépését, míg Haroldnál a különféle kreatív
öngyilkossági performanszok meddő gesztusaitól vezet az út Maude szerelmén és
halálán át a szabad vándorzenész élet felé (ez a motívum még a 80-as évek
elején készült Lookin’ to Get Out
történetében is központi helyet kap, amelynek megszállott szerencsejátékosa egy
vegasi nagy dobás segítségével próbál megszabadulni a maffia-adósság
kalodájából) – alkotójuk nem véletlenül köt hőseihez hol hangszereket, hol
különféle vágóeszközöket (Harold kései, Roundy fodrászollója vagy Mr. Kertész
metszőollója). Ashby szimbolikus mikrokörnyezetei veteránkórháztól frizuraszalonon
át kaszinóig nem elsősorban társadalmi/politikai nézeteket tükröző
mini-Amerikák, mint Altman esetében (bármilyen következetesen bukkannak fel a
hátterekben Nixon-képek akár keretben, akár képernyőkön), inkább
stúdió-jelképek, a filmkészítés reflexiói (amelyekbe előszeretettel illeszti
saját mellékalakját egy-egy hitchcocki cameo
erejéig). Számára Hollywood nem legyőzendő, kifigurázható, megreformálásra
szoruló rendszer, hanem egy összetett világ a maga jó és rossz oldalával, amelynek
elsődleges funkciója a fontos történetek hiteles, érzékeny átadása a közönség
felé Chaplin és Griffith hőskora óta. Elsősorban ez a hozzáállás, nem
műfaji/tematikai sokszínűsége, szerteágazó műveltsége és kortársai között
szinte példátlan humanizmusa teszi Hal Ashby-t igazi reneszánsz emberré – a
törekvés, hogy egyéni, önkifejező filmjeiben ugyanakkor újjászülessenek a
klasszikus Hollywood értékei, és a modernizmus szerzői hittételei, művészi
dogmái közepette újra a mese számítson, ne a mesélő.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 8.5 |
|
|