Hollywoodi reneszánszRobert Altman: NashvilleA katasztrófamusical diszkrét bájaPápai Zsolt
A Nashville sokszálú
tablófilmjével Altman szembement a hagyománnyal: a sztoriellenesség, a nézői
azonosulás korlátozása, a riportjelleg egyaránt antihollywoodiánus megoldás.
Az amerikai filmtörténetben új korszakot nyitó 1967-es év – a Bonnie és Clyde, a Diploma előtt, a Hidegvérrel,
a Bilincs és mosoly bemutatójának éve
–, és az utána következő szűk nyolc esztendő a művészi energiák kiáradását
hozta. Az Új-Hollywoodra keresztelt korszak Hollywoodi Reneszánsznak nevezett,
1975-ig tartó szakaszában a helyi műfaji hagyományok randevúztak az európai
művészfilmes inspirációkkal, különleges mozgóképi alakzatokat teremtve. Az
évtized közepére azonban kifulladt a lendület és elapadt az invenció, ráadásul
az újabb filmek gyakran a pénztáraknál is sikertelenek voltak. A Hollywoodi
Reneszánsz az évtized második felére elhalt. Robert Altman korszaktemető Nashville-jének a bemutatója azonban
egyúttal örömünnep volt, ez a film ugyanis összegezte mindazt a törekvést,
amely a Hollywoodi Reneszánszot különlegessé tette az amerikai mozi
históriájában.
Jelentéses formák
Altman a hetvenes évek legelején került a hollywoodi rendezők
vezérkarába, és egyike volt ama direktoroknak, akik a kor politikatörténeti –
és nem utolsósorban filmtörténeti – válságkorszakából művészileg sokat
profitáltak. Fő témája a többrétegű és többirányú politikai és társadalmi
krízis analízise – jóllehet direkten politizáló, illetve a szinkronidejű
politikai eseményeket nagyító alá vételező filmje alig volt.
Nem is igazán munkái témáival, sokkal inkább azok formájával
gyakorolt kritikát. A klasszikus hollywoodi műfajokat újrastrukturálta,
cselekményüket fellazította, továbbá a klasszikus hősöket megfosztotta
hagyományos talentumaiktól, amikor meggyengítette, és célorientált figurákból
kóborló árnyalakokká alakította őket. Altman legfőbb törekvése a hetvenes évek
elejétől az volt, hogy filmjeinek a formáját kritikai jelentésűvé tegye, és
ennek a törekvésnek (is) a csúcsműve a Nashville.
A Paramount stúdióban készült, közel háromórás film az Egyesült Államok egyik szent helyén,
a countryzene fellegvárában játszódik, végig eredeti helyszíneken, számos
egybeszövődő és széttartó cselekményszállal. Mintegy kéttucat szereplőt
vonultat fel, akik többsége önmagát alakítja, és akik közül jó néhány még közvetett
kapcsolatba sem kerül a többiekkel: a találkozások esetlegesek, a vonzások és
választások alkalmiak.
A Nashville-t megelőzően
Altman filmjei jobbára besorolhatók voltak egy-egy klasszikus hollywoodi
műfajba, a Nashville-lel azonban
olyan mozgókép-típus, a tablófilm körvonalazódott az életműben, amelynek a
hollywoodi hagyományban kevés előképe volt. Ezt a filmfajtát sokan a rendező
saját találmányaként értékelik, jóllehet az olyan, számos beszélő szereplőt
mozgató és sok cselekményszálat futtató mozik, mint a klasszikus hollywoodi Grand Hotel (1932), vagy a francia lírai
realizmus zárótételét jelentő Szerelmek
városa (1945), hasonlítanak rá.
Mindazonáltal ezekre még a sokszálúságuk ellenére is kevéssé
jellemző a formai radikalizmus, szemben az altmani tablófilmekkel. A Nashville-ben – majd később a formai
leleményeit szintén alkalmazó Esküvőben,
Rövidre vágvában, Divatdiktátorokban – gyakran nagyon sok
szereplő van, annyira sok, hogy főszereplőt nemigen lehet kijelölni, és ez
számos következménnyel jár. Nem kis kihívást jelent a mégoly soványka és
ráérősen előtagolódó cselekmény követése, illetve – mivel kevés időt kapnak az
egyes figurák – nehéz azonosulni bárkivel. A sztoriellenesség és az azonosulás
lefojtása egyaránt antihollywoodiánus megoldás, a filmek riportjellege
szintúgy.
Utóbbi éppen a Nashville-ben
a legdominánsabb valamennyi Altman-film közül. A riportjelleg fő forrása a
realista közelítésmód, míg a film realizmusát mindenekelőtt az improvizatív
jelenetek erősítik.
Improvizált stúdiófilm
Altman az improvizációval a véletlent kívánta a filmbe kódolni. Az
amerikai filmben korábban csak a partvonalon mutatkozott szándék a véletlen
filmbe építésére – Andy Warhol vagy Shirley Clark művei példázzák ezt, illetve
olyan, kezdetben a fősodron kívül álló alkotók munkái, mint Scorsese (Ki kopog az ajtómon?) vagy DePalma (Üdvözletek, Dionysus) –, ezek a kísérletek azonban nagyon periférikusak voltak.
Ellenben egy hollywoodi stúdiófilmben kísérletezni a véletlenszerűséggel
önmagában szubverzív gesztusnak számított.
A speciális szüzséépítési megoldásokon és az improvizatív
forgatási módszereken kívül a véletlenszerűség, illetve a véletlenszerűség látszatának, továbbá az esetlegesség
benyomásának a megteremtése érdekében Altman két kézjegyértékű trükkjét is
bevetette a filmben: a dinamikus kameramunka volt az egyik, a valós térérzetet
generáló zörejdramaturgia a másik.
Ha van formanyelvi eszköz, amely Altman munkáinak zömét jellemzi –
azaz nem csupán a Hollywoodi Reneszánszban, hanem az ezt követően készült
filmjeiben is megtalálható –, akkor az a mérsékelten dinamizált kameravezetés,
illetve az ezzel kombinált finom varióhasználat. A „svenk plusz varió”-technika
kiváltképpen alkalmas a néző elbizonytalanítására, ugyanis míg a varió a fontos
információk képkereten belüli kiemelésével kecsegtet (a korszakbéli amerikai
alkotók jobbára erre is használták), addig a folytonos gépmozgások ennek éppen
ellenkezőjét, a stabil orientálódási pontok hiányát, az információk
bizonytalanságát, megfoghatatlanságát nyomatékosítják (a hetvenes években a Nashville mellett kivált a Képekben, a Hosszú búcsúban és a Három nőben).
A Nashville-ben a
dinamikus plánépítkezés azzal kelti fel a véletlenszerűség és esetlegesség
illúzióját, hogy folytonosan a képmezőn kívüli – láthatatlan és, elvben,
ellenőrizhetetlen – tér megmutatásának szándékát sugallja. A kompozíció nem
szükségszerűen középponti, azaz a kép síkján
eltűnnek a hangsúlyok a különböző információk között (minden fontos és semmi
sem az), ráadásul Altman tovább megy, és a képek mélységi tagolásában is hasonló stratégiát érvényesít. A film
riportjellegét – illetve a plánok (imitált) véletlenszerűségét – erősíti, hogy
az előtérben és a háttérben lejátszódó események között kiegyenlített a
viszony. Altman az előtér és a háttér közötti alá-fölérendeltség
megszüntetésével azt a folyamatot viszi végpontig az amerikai (hollywoodi)
filmben, amely még a negyvenes évek elején kezdődött, és elindítása – részben
Jean Renoir inspirációjára – elsősorban Orson Welleshez (Aranypolgár), illetve William Wylerhez (Életünk legszebb évei) köthető. Deleuze írja A mozgás-képben: „A széles vászon és képmélység […] lehetővé tette
a független adatok megsokszorozódását, odáig menően, hogy a mellékjelenet
játszódhat az előtérben, míg a főjelenet a háttérben zajlik (Wyler), vagy úgy,
hogy már egyáltalán nem lehet különbséget tenni főjelenet és mellékjelenet
között (Altman).”
Az aboriginális Altman-filmekben nemcsak a képelemek, de a
hangelemek közötti hierarchia is törlődik. A direktor már a hatvanas–hetvenes
évek fordulójától azon dolgozott, hogy újraépítse a hollywoodi filmek
hangkulisszáját és kitágítsa a médium kifejezési lehetőségeinek a határait. Az
összetettebb és életszerűbb hatás elérése végett több sávra vette a hangot,
hogy keveréskor a háttérbeszélgetéseket is érthetővé tehesse, illetve megtartsa
az eredeti polifóniát (‘multitrack
recording’). A Nashville-ben
nyolc mikrofont használt a szimpla beszélgetések felvételekor, tizenhatot a
koncertjelenetekben. „Az ember a minden oldalról rá zúduló hangzavar közepén
áll – írta Wim Wenders. – A Nashville
egyben a zaj filmje is, azé a sajátosan amerikai zajé, ami zenéből, beszédből,
közlekedésből, rádióból és televízióból tevődik össze.”
A Nashville-ben a
jelenetek zöme az improvizatív színészi jelenlét és improvizatív kameratechnika
mellett is megrendezett, mindazonáltal akadnak a filmben olyan snittek is,
amelyekben a véletlenszerűség és esetlegesség szerepe kitüntetetten nagy. A Nashville utolsó felvételei a televíziós
helyszíni tudósítások eszközhasználatát idézik. Az improvizatívnak, sőt
dokumentaristának tetsző – pontosabban a dokumentarista ellesettséget imitáló – technikák mélyítik el a már a Nashville előtti filmekben is markáns
Amerika-kritikát. Részben éppen azáltal, hogy Altman ha óvatosan is, de kilép a
fikciós filmek játékteréből. A Nashville
zárójelenetében ugyanis olyan hétköznapi embereket vesz véletlenszerűen, akik vagy nincsenek tudatában a kamera
jelenlétének vagy tudatában vannak ugyan, de nem törődnek vele. Ezek a film
legvégén álló plánok nyomatékosítják igazán a klasszikus hollywoodi szerkezet
megsemmisülését, és egy új filmalakzat, a véletlent is integráló – jóllehet
előre megtervezett – forma születését. Egy formáét, amely őrült világot mutat
ugyan be, de van benne rendszer.
A szórakoztatás ellenmítosza
A Nashville
realizmusának megteremtésében döntő szerepet játszik a teljességgel
manipulálatlannak tetsző, kizárólag hasznos hangot tartalmazó hangsáv. A dalok
egytől-egyig valószerű módon hangzanak fel, a maguk természetes, normális (azaz
elvárt) közegében: hangstúdióban, klubokban, szabadtéri koncerteken. Az a tény,
hogy Altman valamennyi közül éppen az egyik leginkább realizmusellenes
klasszikus műfajt – a musicalt – töltötte fel nagy adag realizmussal, jól
mutatja ellentmondásos viszonyát a műfaji hagyományokhoz.
A hagyományos művészmusical (azaz a művészeket szerepeltető zenés
film), amely műfajhoz távolról a Nashville
is tartozik, egyszerre de- és remitizál, ám Altman filmje e szempontból
igencsak rendhagyó. Jane Feuer írja alapvető tanulmányában (Az önreflexív musical és a szórakoztatás
mítosza), hogy a tradicionális művészmusicalek azáltal szórakoztatnak, hogy
„leleplezik, mi történik a színfalak mögött a színházban vagy Hollywoodban,
vagyis demisztifikálják a szórakoztató termék előállítását”, ugyanakkor viszont
a filmek remitizálják is azt, aminek a leleplezésére vállalkoztak, hiszen – A jazzénekestől a Zenevonatig – jobbára sikeres produkciók megszületését mesélik el. „A
musical célja végső soron a szórakoztatás felértékelése; az aura tönkretétele,
az illúzió csökkentése a szórakoztatás mítoszának elpusztításával is járna.”
Feuer plasztikusan írja le a művészmusicalek kettős természetét, és
megállapításainak tükrében még feltűnőbb Altman művének ellentmondásos
műfajisága. A Nashville egyrészt „musicalesebb”
minden korábbi hollywoodi zenés filmnél – ez volt ugyanis az első hollywoodi
film, amelyben az elhangzott zeneszámokat a forgatás közben a szereplők
előadásában rögzítették –, másrészt meg is tagadja a művészmusicalek
hagyományát. Leértékeli ugyanis a szórakoztatást, illetve nem remitizál: a
rendezője tönkreteszi az aurát, csökkenti az illúziót, részben azzal, hogy
kudarcokról vagy félsikerekről tudósít, továbbá azzal, hogy extrém módon
realisztikus szemlélet érvényesít.
A Nashville a musicalen túl
egy másik műfajhoz is kapcsolódik. Jim Hoberman amellett érvel tanulmányában (Nashville Contra Jaws, Or „The Imagination
of Disaster” Revisited), hogy a film a hetvenes évek meghatározó műfajával,
a katasztrófafilmekkel tart rokonságot. Bármily meghökkentő a premissza, az
érvelésmód szellemes. Hoberman szerint Altman ugyanúgy a Pax Americana végét
diagnosztizálja, mint a hetvenes évek katasztrófafilmjei, és ez az állítás
akkor is elgondolkoztató, ha tudjuk, hogy a korszak más reprezentáns műfajaival
kapcsolatban is érvényes. Hoberman másfelől a Nashville újdonságaként kezelt sokszálú narratíva eredetére
hivatkozik: nézete szerint ezt a hetvenes évek elejének katasztrófafilmjei
dolgozták ki, az Airport, A Poseidon-katasztrófa, a Pokoli torony, a Földrengés. Hoberman érvelését hatásosan látszik alátámasztani a Nashville egyik talányos jelenetsora: a
film elején a reptérről a városba menet több szereplő karambolozik az
autópályán, azaz tömeges baleset – katasztrófa – részei lesznek.
Azonban bármily izgalmas a hobermani felvetés, a Nashville-ből hiányzik a hetvenes évek
amerikai katasztrófafilmjeinek kötelező eleme, az erős narratív szál, illetve a
klasszikus hollywoodi dramaturgia által megkövetelt csúcspontokat sem találunk
a cselekményben. Egészen pontosan csupán egyetlen ilyet találunk benne, a
zárlat nyílt színi merényletét, amelynek a pozíciójával – néhány perccel a
végefőcím előtt látható – éppenhogy szintén a klasszikus hollywoodi logikát
fricskázza meg a rendező.
Mindez már nem csupán azt kérdőjelezi meg, hogy a Nashville katasztrófafilm-e, hanem
felveti a kérdést: műfaji filmnek tekinthető-e egyáltalán? Nem véletlen, hogy a
Nashville megközelíthető musicalként
és katasztrófafilmként is, azaz két olyan műfajhoz áll közel, amelyek éppenhogy
meglehetőst távol állnak egymástól. Altman filmje mindkét korpuszba
beszuszakolható ugyan, de mindkettőből kilóg. A Nashville-ben ugyanis a műfaji jelleg olyan sok ponton és olyan
jelentékenyen sérül, hogy ez már a műfaji öntőformákat (is) alkalmazó európai
modernistákat idézi. A Nashville
ezért különbözik a rendező más műfajjátékaitól, a háborús filmek struktúráját
újraíró M.A.S.H.-től, a
westernzsánert átfogalmazó McCabe és Mrs.
Millertől, a Hosszú búcsú
rendhagyó noirjától, a Kaliforniai
pókerparti szabálytalan buddy movie-jától:
már nem egyszerűen revizionista
műfajfilm – azaz a műfaji sémakészletet megőrizve-megtagadva felépülő,
rendhagyó zsánerfilm –, hanem modern művészfilm.
A szabadság csömöre
Az F. Scott Fitzgerald epitheton
ornansát elnyerő, gyakran „cinikus idealistaként” emlegetett Altman
politikatudatossága már a hetvenes évek legelejétől megmutatkozott, de korai
műfajjátékai jórészt közvetetten beszéltek a kortársi Amerikáról. Vagy úgy,
hogy a vietnami háború őrületére reflektálva a koreai háborúban játszódó szatírát
forgatott, amely az amerikai heroizmust a fonákjáról mutatta be (M.A.S.H.); vagy azzal, ahogyan az
országalapítókat és az Amerikai-mítosz kreátorait lefokozta múlt idejű
munkáiban (McCabe és Mrs. Miller, Buffalo Bill és az indiánok).
A Nashville-t megelőző
időszakának egyetlen közvetlenül politizáló filmje a posztmodern műfajmixeket
idéző és bizarr referenciákkal (Bullitt,
Óz, a csodák csodája) teli Brewster McCloud (1971). Az excentrikus címszereplő Ikarusz
(poszt)modern kori utóda, aki szárnyakat szerel magára, hogy elmenekülhessen
környezetéből. A film az ő veszkődésének bemutatása mellett aktuálpolitikai
regiszteren is megszólal, a Brewster
McCloud ugyanis szálkás szatíra, nem is annyira kódolt rendszerkritikával
töltve: a titokzatos bűnesetekkel szemben tehetetlen rendőrség bemutatása
magáért beszél, az egyik kulcsszereplő – Haskell Weeks (William Windom) – a Nashville-beli Hal Philip Walker
kampánymenedzserének előképe. A Brewster
McCloudról írta Andrew Sarris: „Ez az első amerikai film, amely megfelelő
tónusban és stílusban beszél korunk abszurditásáról.” A Brewster azonban csak prológus volt Altman legdirektebben politikus
mozijához: a Nashville nem csupán a
korszak formaépítő tendenciáit összegezte és radikalizálta, de a teljes
Hollywoodi Reneszánsz politikakritikai törekvéseit is betetőzte.
Újszerű elem Altmannál, hogy végig nyíltan rendszerkritikus
kijelentések hangzanak el, az ügyvédek által megszállt kongresszus éppúgy
terítékre kerül, mint Watergate vagy Vietnam. A cselekmény helyszíne a nemzeti
önazonosság fontos elemeként ismert – tipikusan amerikai – countryzene
fővárosa, melynek a politikai súlya is nagy: az Államok egyik szimbolikus
centruma. „Egy időben az amerikai Athénként emlegették Nashville-t” – jegyzi
meg az egyik szereplő a záró nagyjelenet elején, a Parthenon lépcsőin haladva.
A Nashville – elvben – a
Függetlenségi Nyilatkozat 200. évfordulójára készült, Altman azonban nem egy
hőseposzt forgatott. Jellemzően a countryt sem a nemzeti imázs erősítésre
használja, ezt a nyitány és a zárlat összehasonlítása érzékelteti. A stúdióban
felhangzó nyitódal ugyan töretlen optimizmust sugall („Biztosan jól csináljuk,
ha kétszáz évig kihúztuk!”), de már itt finom iróniával ellenpontozza a
szöveget a feketék – azaz közvetve a faji problematika – megidézése a
szomszédban daloló gospel-kórust mutató párhuzamos montázzsal. A nyitányt
azonban a zárlat kontrázza meg igazán: „Azt mondod, hogy nem vagyok szabad, de
én ezzel nem törődöm!” – szól a neves country-éneskesnő elleni merényletet
követően a Parthenon színpadáról. Az egész Altman-életműben nincs szívszorítóbb
és torokszárítóbb képsor, mint a Nashville
fináléja, pedig csupa csupamosoly embert látni: a boldog reflektálatlanságról
szóló dal közben kizárólag boldogan reflektálatlan – önfeledten tapsoló –
fiatalokat vesz a kamera. Hurrápesszimista képsorok egy leszázalékolt
nagyhatalom polgárairól.
A Nashville a politikai
modernizmus (off-)hollywoodi oldalágának csúcsprodukciója. Amellett, hogy
politikakritikus film, egyben a kritikai attitűd bírálatát is nyújtja. A
zárlatban erősödik fel igazán a film önreflexív jellege: az itt feltűnő emberek
végtelen részvétlenséggel közelítenek egy olyan – normális esetben traumatizáló
erejű – eseményhez, mint a nyílt színi fegyveres merénylet, és közönyük,
illetve a közös dalolásban megnyilvánuló felszínességük egy optimizmusában
homogén tömegnek mutatja őket. Olyan tömegnek, amelynek ellenállásán megtörik
minden bíráló hang: a szereplők reflektálatlanságának a foka így végső soron a
velük szembeni kritikai álláspont hiábavalóságára, terméketlenségére mutat rá.
A Nashville ekképpen a politikai
modernizmus céljainak kiürülését jelzi. Soha nem volt boldogtalanabb,
deprimáltabb a happy end egy Altman-filmben.
Keserédes mozi
Többek között éppen a politikai modernista törekvések betetőzése,
egyúttal kritikája teszi ezt a filmet nem csupán a rendezői életműben, hanem az
egész Hollywoodi Reneszánszban egyedülállóvá. A Nashville a hollywoodi hagyományok helyett inkább azon európai
filmek trendjéhez kapcsolódik, amely a 68-as várakozások és remények vesztével,
az életmódforradalmak elültével, és az újhullámok levonulásával született. Az
úgynevezett csömörfilmek (Dilllinger
halott, W.R. – Az organizmus
misztériuma, A nagy zabálás, Sweet Movie, A megalkuvó, Az utolsó tangó
Párizsban, A mama és a kurva, Salò, avagy Sodoma 120 napja, A szabadság fantomja, Magánbűnök, közerkölcsök stb.)
felfoghatóak úgy is, mint a 1968 utáni helyzetről szóló parabolák, de a
konzumkultúra bírálata mellett gyakran általánosabb kritikát fogalmaznak meg,
és az egész csődbe jutott európai kultúráról, illetve civilizációról beszélnek.
A hetvenes évek európai csömörfilmjei közül Altman munkája kettőt is megidéz:
szerkezete A szabadság fantomjára
(Luis Buñuel, 1974), politikatudatossága pedig a Sweet Movie-ra (Dušan Makavejev, 1974) emlékeztet.
A Nashville-ben nem
csupán a képkompozíciókból és a hangsávról, hanem a dramaturgiából is eltűnnek
a hangsúlyok, és ez is a riportjelleget erősíti. A hétköznapiság a sokszálú
narratíva eredője: mivel kitüntetett figurák és szituációk nincsenek, úgy
tetszik, mintha a film találomra kiválasztott embereket mutatna be, merő
véletlenségből talált élethelyzetekben. A
szabadság fantomja sok szempontból hasonló építkezésű. A szüzsé Buñuelnél
is nagyon lazán központozott, és a jelenetek egymáshoz kapcsolódása esetleges:
a film különböző szereplőket felvonultató epizódok sorából áll, amelyek között
az egyetlen kapcsolat, hogy időben egymás után következnek. A szerkezet tehát
ahhoz hasonló, mint amit Kovács András Bálint – egy szintén hetvenes évekbeli,
de magyar filmről, Jeles A kis Valentinójáról
értekezve – eseménylánc-dramaturgiának nevez, és amelynek a lényege, hogy
értéknélküliséget közvetít, hiszen nincsenek benne kitéve a hangsúlyok. „Ez a
dramaturgia nem logikátlan – írja Kovács –, […] megvan a maga logikája, csak
nem egy meghatározott értékrendből lehet levezetni, hanem éppen egy ilyen
értékrend hiányából.” A szabadság
fantomjában az értékhiány dramaturgiai hiánnyá válik, csakúgy, mint a Nashville-ben, továbbá mindkét filmben a
klasszikus dramaturgia által hagyományosan jelentéktelennek tekintett események
fel-, míg a jelentékenyek leértékelődnek.
Politikatudatossága okán gyümölcsöző lehet a Nashville párhuzamba állítása egy másik csömörfilmmel, Makavejev Sweet Movie-jával. Több szempontból
hasonlít a két, csaknem egy időben készült film: szerkezetükben, improvizatív
jelenetépítésükben, dokumentarizmusukban, továbbá a politikai modernizmust
ironikusan kritizáló attitűdjükben.
Mindkettő szakít a hagyományos narrációval, és erősen epizodikus:
a Nashville-ben párhuzamosan futnak a
cselekményszálak, amelyek ritkán érnek össze, a Sweet Movie-ban pedig a két cselekményszál csak egy vágókép erejéig
találkozik a film végén. Mindkét film részben improvizáció eredménye, sőt
bizonyos jeleneteik dokumentumértékűek (a Sweet
Movie-ban a ténylegesen létező kommuna orgiáiról tudósító felvételek, a Nashville-ben a zárlat képei ilyenek).
A filmek rokonságát kivált a politikai modernizmushoz fűződő
viszonyuk jelzi. Csakúgy, mint Altman, Makavejev sem kötelezte el magát
egyetlen mainstream és tételes ideológia mellett sem, és kevés hozzá hasonló
filmrendező akadt a hetvenes évek első felének Európájában. („Hogy egy eszméért
meghaljak? Előbb megy át a teve a tű fokán!” – szól a filmben főszerepet játszó
Survival hajó dala, és ez akár Makavejev filozófiai alapvetéseként is
értékelhető.) Míg Nyugat-Európában a protest filmesek majd mindegyike a
fogyasztói társadalom kritikáját baloldali alapállásból hajtotta végre, addig a
kelet és nyugat, szocializmus és kapitalizmus közötti határhelyzetben lévő
Jugoszláviából származó Makavejev a baloldaliságot is kritizálta. Godard-ral, Pasolinivel, Markerrel ellentétben nem
baloldali, hanem kétirányú kritikát gyakorolt azzal az elnyomó hatalommal
szemben, amely – függetlenül a színétől, az ideológiájától – az ember
kihasználására, kizsigerelésére, végeredményben megsemmisítésére tör.
Makavejev, úgymond, dialektikusan közelített hát a hetvenes években sokakat
foglalkoztató társadalmi–politikai–ideológiai problémákhoz, amikor azt
állította, hogy kommunizmus és konzumizmus között csak technikai a különbség:
az eszközök mások, az eredmény ugyanaz, vagy legalábbis nagyon hasonló. Ezt
fejezte ki a Sweet Movie zárlatában a
csokoládéreklám forgatásán önkielégítő és a csokoládétengerben fuldokló lány
képe utáni attrakciós montázs a katyńi tömegsír feltárásáról készült
dokumentum-felvételekkel.
Ez a jelenet mindazonáltal a politikakritika ironikus kommentárja,
amennyiben a film médiumát és a képrögzítés technikáját is bírálja, nem csupán
az általuk bemutatott világot. Makavejev a maga filmjét is a közönséget
megvezető médiaüzlet kontextusába helyezi azáltal, hogy – már a nyitánytól
kezdve – folyamatosan reflektál magára a médiaüzletre, a zárlatban pedig a film
médiumát tematizálja. A fokozott önreflexivitás a Nashville-nek is sajátja: Altman Makavejevhez hasonlóképpen jár el,
hiszen műve önmaga – vagyis a Nashville
című film – hirdetéseként indul. Ezzel a megoldással Altman már a főcímben azon
világ termékeként tételezi a maga munkáját, amely világ kritikáját aztán
megfogalmazza.
A fősodorbeli ideológiák melletti nyílt elköteleződés hiánya, az
erős politikatudatosság, továbbá a politikakritikus attitűd ironikus
kommentálásának gesztusa Makavejevet és Altmant egymás szellemi rokonává
avatja. Nem arról van szó, hogy a Sweet
Movie feltétlenül és közvetlenül hatott a Nashville-re (jóllehet ez sem kizárt), inkább arról, hogy Makavejev
és Altman – ha más-más politikai, társadalmi, kulturális közegben is –, de sok
szempontból hasonlóan reagált a hetvenes évek válságjelenségeire. A Sweet Movie és a Nashville viszonya azt illusztrálja, hogy a filológiai hatáskutatás
szellemében értelmezendő – gyakran csupán történeti érdekességként szolgáló –
kapcsolatok mellett milyen erős párhuzamok találhatóak a nemzetközi
filmművészeti kommunikációban.
‘75 hideg nyara
A Nashville a Hollywoodi
Reneszánsz csúcspontja, mégis a legkevésbé „előremutató” film Altman korabeli
munkái közül, legalábbis a hetvenes évek művészfilmes trendjeit, a
filmművészeti változások főáramát tekintve. Az 1975-ös Nashville (továbbá az 1977-es Három
nő és az 1978-as Esküvő) inkább
lezárt egy korszakot, míg Altman korábbi filmjei (a 1970-es M.A.S.H.-től az 1974-es Kaliforniai pókerpartiig) egy újat
előlegeztek meg. Altmannak – és a Hollywoodi Reneszánsz más rendezőinek – a
revizionista műfajfilmjei a hetvenes évek második felétől a nemzetközi porondon
megerősödő, a történetmondás és a műfajiság problematizálását vállaló középfajú
művészfilm vagy szerzői közönségfilm (midcult) legfontosabb előzményei közé
tartoznak.
A Nashville azonban nem
revizionista műfajfilm, mert a műfaja nehezen megjelölhető, illetve mert a
korlátozott információközvetítés és más művészfilmes technikák erodálják a
(beazonosított) műfaj(ok) alapjait. A Nashville
az európai modernista paradigmához sokkal közelebb áll, mint a revizionista
műfajfilmekhez, ezért lehet a formaépítő törekvések betetőzője a Reneszánszban,
egyúttal ezért zsákutcás film. És nem csupán az amerikai, hanem a nemzetközi
viszonylatokat tekintve is zsákutcás. A történetmesélés
(újra)legitimizálódásának és a műfajiság problematizálásának a hetvenes évek
derekán felerősödő tendenciái nem kedveztek a Nashville által reprezentált formaépítésnek. Talán nem véletlen,
hogy Altman filmje, illetve az új korszak origójának tekinthető
Spielberg-opusz, a Cápa premierje
csaknem egy időben, 1975 júniusában volt.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 5 átlag: 5.2 |
|
|