Magyar MűhelyBeszélgetés Radványi GézávalCsak ne a MarseillaiseSzekfü András
Hetven éve készült a magyar filmtörténet klasszikusa, a Valahol Európában. Részlet a rendező
1972-es interjújából.
Ott maradtunk Magyarországon, vártuk a [háború] végét, jött az
ostrom, ott tanultam sokat. Ami nehéz volt, hogy én teljesen makkegészséges
voltam egész életemben, és soha nem voltam katona. Semmi körülmények között nem
leszek katona, bármi történik, én katona nem leszek. A végén már nagyon nehéz
volt, a Szálasi-időkben. Akkor már mindenkit behúztak, akkor már nagyon nehéz
volt lógni. Az utolsó két hetet már befalazva töltöttem a pincében. Bejöttek a
pincébe az oroszok, malenkij robot, elmentünk a szomszédba, aztán jött a nagy
séta két hónapig. Vittek, vittek, vittek bennünket. Nagyon érdekes dolgokat
éltem meg az oroszokkal. Az egész két hónap alatt azt se kérdezték, hogy ki
vagyok, hogy hívnak. Nekik kellett a létszám, akiket visznek. Ez volt a nagy
körséta. Egész a román határig jutottunk, aztán megint vissza. Aztán megint
Ceglédre, aztán megint vissza. Nem volt táboruk, hogy hova rakjanak bennünket.
Aztán volt ez a víz-őrület, féltek, hogy a németek megmérgezték a kutakat, nem
volt mit inni, a szomjúság volt borzasztó. Én nem vagyok sportember, de nagyon
jól bírtam ezt a napi 30-40-50 kilométeres gyaloglást, cipő nélkül (a cipőt azt
elvették), és hideg volt és tél volt, és még egy náthát sem kaptam. […]
Már a pincében azon gondolkodtam, hogy én egyszer hallottam,
amikor a Marseillaise‑t énekelték,
több százezer ember a Place de la République-en Párizsban, évekkel azelőtt.
Rettenetesen megkapott az a kép és az a hang, és elhatároztam, hogy ha csinálok
egy filmet, abban benne lesz a Marseillaise.
Ezt nem is szabadna elmondani, mert olyan, mintha nem lenne igaz. Amikor
visszafele jöttem az oroszoktól, egyedül a fogságból, és mentem az országúton, akkor
találkoztam először ilyen srácokkal, ilyen lógós srácokkal. Roppant kedvesek
voltak, három napig voltam velük, loptak nekem egy kabátot, adtak enni. Hosszú
szakállam volt, és úgy néztem ki, mint egy rettenetes öregúr. Nagyon kedvesek
voltak a srácok. És amikor visszajöttem Pestre, akkor elhatároztam, hogy na, ha
még egyszer csinálok filmet, akkor ezekről a srácokról. De nem tudtam, hogy
mit. […]
Akkor jött az ötlet, hogy a Valahol
Európábant kell megcsinálni, és ezzel több szerencsém volt. Nem maradt semmink,
az utolsó plédemet eladtam, hogy elmehessek Bécsbe, valami külföldi tőkét
keresni, külföldi eladást, ahhoz, hogy lehessen nyersanyagot kapni a filmhez.
5000 dollárét eladtam volna az egész filmet! De nem volt 5000 dollárja
senkinek, aki megvette volna. Így csináltuk aztán otthon. Tudod, a film az én
saját produkcióm volt.
Beszéljünk még egy
kicsit a Valahol Európában születéséről. Azt már elmondtad, hogy az
országúton találkoztál ezekkel a lógós gyerekekkel… A magyar filmtörténeti
szakirodalomban erről további két adalék van, hogy ekkoriban voltál
Olaszországban és ott a neorealista filmek jelenthettek valamiféle hatást, a
másik pedig Balázs Béla személye és hatása.
Mikor a filmet csináltam, 1946–47-ben, nemhogy nem voltam
Olaszországban és nem láttam egyetlen neorealista filmet sem, még írni sem
lehetett egymásnak. Utána mentem Olaszországba.
Nem voltál ott előtte?
Hát hogy az istennyilába lettem volna? Egy fenét voltam kint. A Sciuscia-t láttam, amikor már kint
voltam Locarnóban a filmmel.
Mindenféle legendák terjednek,
és én azért vagyok itt, hogy megkérdezzem…
A Béla Balázzsal [sic] a
helyzet a következő volt: Béla a gyerekem volt, annak ellenére, hogy sokkal
idősebb volt, mint én. Volt egy megállapodásunk, hogy én nem olvasom el a
könyvét, ő nem nézi meg a filmjeimet, és maradjunk jó barátok. És akkor beteg
lett a felesége. És nem volt a Bélának egy vasa sem. Kinn volt a DEFA-nál akkor
Berlinben, és nem volt pénze. És akkor azt mondtam a Bélának, idehallgass: mint
művészeti tanácsadót bejelentelek a filmbe, s akkor ki tudunk az Annának vágni egy
ötezrest ezen a címen. „Jaj, nagyon jó, nagyon jó!” Bélának annyi köze van a
filmhez, hogy mikor utána a film készen volt, össze volt vágva teljesen, ő akkor
látta a filmet, és el volt ragadtatva. Ez Bélának minden szerepe a filmben.
Mielőtt kiment volna [Berlinbe] és én már beszéltem neki róla, akkor őneki volt
egy ötlete, hogy a Somlai figurája ne zenész legyen, hanem államtitkár. Ez volt
a Béla ötlete, egy államtitkár a Népjóléti Minisztériumból, és ő hozza a
megoldást. Akkor még ez a hülye dolog ment, hogy mindent a kormány old meg.
Béluskám, mondtam, nálam államtitkár nem jön, én nem csinálok egy államtitkári
filmet. Aztán jött a Hont [Ferenc], azzal, folyton, hogy ne a Marseillaise legyen benne filmben,
inkább a Giovinezza. Azt mondta: csak
ne a Marseillaise, mert az rossz,
mert az volt akkor a szociáldemokratáknak a himnusza. Aztán jöttek a Beethoven Kilencedikkel… De nekem volt ez az
emlékem, és ezért megmondtam, hogy a Marseillaise
nélkül nem csinálom meg a filmet.
Később ez még egyszer előkerült. Jött hozzám egy rendőr azzal,
hogy a miniszter, Rajk László hívat. Akkor bementem Rajkhoz, és Szebenyi [Endre,
államtitkár] fogadott, leültetett. Azt mondja, kéretett a miniszter, várd már
meg.
Rajk angyali volt, aranyos volt. Leültetett, és azt mondta: Kérem,
Radványi úr… Mesélt nekem a filmről, részleteket, mondatokat idézett, és láttam
rajta, hogy nagyon tetszik neki. Azt mondtam, nagyon megtisztelő, hogy tetszett
Önnek a filmem, de biztos nem ezért hivatott. Valami baj van, ki kell vágni
valamit? Nem, semmit, így marad minden, ahogy van.
Hát csak ezért hivatott, hogy ezt megmondja? Nem, szeretnék
magától valamit kérdezni.
Mondja, kérem, amikor maga ezt a filmet csinálta, jött-e magához
valaki, hogy csinálja ezt így vagy úgy? Próbálták magát befolyásolni?
Hát persze, egész nap ott ült a Hont, és a Feri küldte a legjobb
nőket, hogy főzzenek meg engem, hogy ne a Marseillaise-t.
De én nem tudtam, hogy [Rajk] most mit akar. Mondtam, nem.
„Gondoljon egy kicsit vissza” – azt mondta. „Nem jött magához valaki
a Párttól, a Kommunista Párttól? És nem mondta magának, hogy csinálja így vagy
úgy a filmet?” Ezt kérdi tőlem az ÁVO főnöke, a belügyminiszter? Azt mondtam:
nem, nem jött senki. (Minden éjjel ott voltak.)
Na jó. Hát idefigyeljen… És föl volt írva egy cetlire egy
telefonszám. Ez a telefon, ez egy direkt telefon. Ide hallgasson, maga egy
önálló művész, érti? Maga úgy csinál filmeket, ahogy akarja. Érti? Ez a cetli
arra szól. Ha maga egy filmet csinál itt, és jön valaki a Párttól, vagy bárki,
és azt mondja, hogy csinálja így vagy úgy, akkor maga odaadja ezt a
telefonszámot, érti, és a többi az én dolgom. Rendben van? (Mondja nekem az
ÁVO.) Persze ezt aztán elfelejtettem.
*
Amikor már lent voltam Rómában, már akkor megvolt a siker és
minden, jött ki Hont Feri Rómába, meg egy újságíró – már nem tudom, hogy hívták
–, akivel a Pudovkint küldték.
Molnár Miklós.
Molnár Miklós jött ki. De előzőleg volt a Pudovkin. Rém aranyos
volt, nagyon jól beszélt franciául, egész éjszaka beszélgettünk, angyali volt. Azt
magyarázta nekem, hogy egy művész nem élhet az országán kívül… Mire mondtam, én
soha nem éltem otthon, ez az igazság, Magyarországon voltam életemben két évig,
vagy három évig – nem, négy évig. De különben mindig kinn voltam, egész
életemben, mindig valahol Európában
voltam. Azt hiszem, innen a cím.
Szóval kijött Rómába a [Hont] Feri, Molnár Miklóssal, meglátogattak,
nagyon kedvesen ment a beszélgetés reggel háromig, és akkor reggel háromkor egyszer
csak azt mondta a Feri, hogy áruló vagy, és ez és az és amaz…, és ha nem jössz
haza… Rákosi becsületszavát hozom neked, hogy akkor mégy el, amikor akarsz.
Akkor még nem volt Rákosi-korszak. Mondom, honnan tudom, hogy Rákosi meddig
marad?! Mit ér nekem a becsületszava, ha hazajövök és kirúgjátok, akkor mi
van?!
Aztán egy nap telefonál a Hont, hogy megint megállt az egész
filmgyártás, nem tudják, hogyan menjenek tovább, jöjjek haza három napra.
Hazamentem, akkor ott volt valami film, valamilyen parasztfilm, erre azt
mondtam nekik, ebből lehet valamit csinálni, csináljátok ezt meg, megadtam a
címet: Talpalatnyi föld, ez volt a
novellának a címe, tegyétek rá és csináljátok meg. Szóval ilyen hülye tanácsadás
volt ez.
Tehát hazamentem három napra, ez volt kikötve, hogy három napra
jövök haza. De amikor hazajöttem, a határon elvették az útlevelemet, akkor volt
még az a háromszögletű vörös pecsét, amivel ki lehetett utazni. De akkoriban
mindenkinek elvették az útlevelét a határon, szóval nem csodálkoztam rajta.
Amikor megérkeztem Pestre, másnap rögtön fölmentem az Eötvös utcába, hogy adják
vissza az útlevelemet, mert három nap múlva utazom vissza. Megnézték az
iratokat, igen, itt az útlevele – jöjjön két hónap múlva! Priorálni kell, vagy
valami ilyen. De hát itt van a Filmhivatal levele, hogy három nap után
kiutazhatok… Akkor menjen a Filmhivatalba. Azt nem mondták, hogy menjen a
sóhivatalba…
Amikor kiléptem – persze a cetli már nem volt meg – eszembe
jutott, hogy mit mondott Rajk másfél évvel azelőtt. Átmentem az Eötvös utcán szemben
egy kocsmába és telefonáltam a Belügyminisztériumba. Szebenyivel beszéltem, azt
mondja, gyere föl. Fölmegyek, mondom, hogy a miniszterrel szeretnék beszélni. Azt
mondja, a miniszter nem fogad téged. Tudtam, hogy most benn vagyok a kelepcében,
most aztán „aus”. De hazajöttem. Az megvolt.
Azt mondtam [a Filmhivatalban] a [Hont] Ferinek, hogy mi ez, mi
van e mögött? Akkor ő kihúzta a fiókot és kivette az én útlevelemet. Emiatt
jöttél? Emiatt. Rám nézett: „ Ide hallgass Géza. Ha mi most benyomjuk ezt a pöcsétet
és ha most elutazol, akkor soha többet nem látunk?” És én tudtam, hogy „most
lopja életét Kanizsa, Rozgonyi”, most játszom az életemmel, most mit válaszolok
rá?! És ösztönszerűen azt mondtam, hogy soha többé. És akkor azt mondta, hogy
menj. Mi az hogy „menj”, add ide az útlevelet! Azt mondtam, hogy menj! De már
akkor dühösen. Hát mentem.
Szaladtam Kodályhoz, Zathureczkyhez, Művészeti Tanácshoz. Kodály
nem volt otthon, Zathureczky nem volt otthon. Most kihez folyamodjak, hogy
valami csoda történjen, hogy adják ki az útlevelemet?! Hazamentem a Királyi Pál
utcába, édesanyám volt a lakáson, sápadtan fogad, hogy az államrendőrség van
itt. Bejövök, és ott áll egy harcsabajuszú pali egy másikkal, azt kérdi, maga
Radványi? Mondom igen. Azt mondja, a minisztériumból küldik ezt magának. Boríték,
kinyitom, benne volt az útlevél. „A miniszter elvtárs üzeni, hogy a délutáni
gyorssal utazik Bécsbe.” Már csak két óra volt a gyorsig. Nem volt mit
bepakolni, egy-két könyv, egyebek… Még Hegyeshalomig nem értettem, hogy mi van.
Egyedül voltam a vagonban, ki utazott akkor már ki, senki nem utazott már akkor
külföldre. Bejöttek a határőrök, megnézték az útlevelemet, szalutáltak és
elmentek. Amikor Bécsbe megérkeztem, nem akartam elhinni, hogy ez van. A Rajk-pernél tudtam meg, hogy ő sok
embernek segített így, hogy kimehetett, mikor nem tudta, hogy hogyan megy ki.
Persze, hogy benne volt Rajkban, hogy egy nap majd ő veszi át a Rákositól a
dolgokat. Ha ír a Radványinak, vagy telefonál, vagy telegrafál, bárhol vagyok,
hogy „emlékszik, amikor az Eötvös utcában nem tudott kimenni? Jön haza egy
filmet csinálni?” Azonnal mentem volna. Jól spekulált. Így ülök itt. Csak a
Rajknak köszönhetem. (…)
*
Térjünk vissza még
Balázs Béla szerepére…
Nézd, a Balázs Bélával nekem nagyon kínos a dolog, mert a Balázs
Béla nekem nagyon jó barátom volt és meghalt. Miért ne legyen benne Balázs Béla
a Valahol Európában-ban? Semmi
kifogásom! Tudod, hogy hány emberről hallottam, hogy ő csinálta a Valahol Európábant?
De az stimmel, hogy
Máriássy Judit beledolgozott a filmbe?
Gépelt! Gépelte azt, amit én diktáltam. Az első tizenöt oldalt.
Ezt már hallottam, ezt a Máriássy Juditot. Máriássy Judit titkárnő volt és
gépelt. A Máriássy [Félix], a [későbbi] férje, ő viszont velem vágta a filmet.
És nagyon jól vágta. De Juditnak a világon semmi köze nem volt hozzá. Akkor még
Fejér Tamásnak volt a felesége, és csak segíteni akartam, miért ne keressen egy
százast… Itt annyi ember él már ebből [a filmből].
Később Béla Balázstól [sic!]
kaptam egy levelet Salzburgból. Bemutatták a Valahol Európábant valamilyen alkalomból Salzburgban. És a Béla írt
nekem egy expressz levelet, hogy „Gézukám, bemutatták a filmet, olyan őrült
siker volt, ne haragudj, azt mondtam, én csináltam…”
Meg is van ez a levél?
Valahol megvan… Balázs Bélának nagyon sok érdekes levele van
nálam… […] Béla nekem nagyon sokat írt, levelet, mindig hívott, hogy jöjjek
haza. Az utolsó levelének a PS-e ennyi volt: „És ne felejtsd el soha, hogy jó
szocialista az ember csak egy kapitalista országban lehet.” Szóval, őt
agyonnyomták. […]
Tudnál még Balázs Béla
akkori helyzetéről mondani valamit? A Filmakadémián is együtt dolgoztatok..
Béla később jött az Akadémiához, ő akkor a DEFÁ-nál volt, nem volt
itthon, mert Magyarországon nem engedték őt szóhoz jutni. Nem tudom miért, azt
hiszem, a Honttal sem volt jóban. Ő mindenkinek, mindig megmondta – nem volt
egy diplomata a Béla. Aztán mindig voltak nőügyei, ilyen borzasztó nőügyei,
néha a rendőrségtől kellett kihúzni… Béla angyal volt, én nagyon szerettem.
Azért hagyjuk is ezt. Írta Balázs Béla? Írta Balázs Béla. Legyen. De [Máriássy]
Judit nem írta…
Balázs Béla annyiból írta, hogy én a Balázs Bélával rengeteget
vitatkoztam, éjjeleken át, filmről. Így ko-autor a Béla, hogy az ember sokat
beszélt [vele] filmről. De én a könyvét nem olvastam soha.
És az Út az életbe [Nyikolaj Ekk,
1931] hatását nem Balázs Béla
közvetítette?
Bocsánatot kérek, a Chemin
de la vie-t azt én láttam, de sok-sok évvel azelőtt már, persze hogy
láttam! De hol van az megírva, hogy gyerekekről csak az oroszok csinálhatnak
filmet?! Gyerekek a háború után – erről mindenki csinálhat, száz filmet! Ezt én
éltem meg a gyerekekkel. És ahogy a gyerekek nekem mesélték, az összes srácok,
voltaképpen minden srác – autor! Mikor megadták a Kossuth-díjat, azt mondtam,
adják oda a Kossuth-díjat [a pénzt] a gyerekeknek, akik ezt a filmet azáltal,
hogy élték, megírták… Ezt válaszoltam táviratban. Nem tudom, odaadták-e…
München, 1972. május 8.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 8.5 |
|
|