Aki KaurismakiA remény másik oldalaSzemben az árralBaski Sándor
Aki Kaurismäki társadalom
peremére szorult hősei emberek maradnak az embertelenségben is.
Kikötőben játszódott Aki
Kaurismäki utolsó filmje (Kikötői
történet), és kikötőben indul a legfrissebb. Teherszállító hajó érkezik
Helsinkibe, gyomrában több ezer tonna szénnel. A rakomány teteje megmozdul, a
sötétségből egy férfialak emelkedik ki. A fekete hajú, kormos képű figura
beveti magát a városba, idegenként, mégis feltűnés nélkül, céltudatosan halad
előre. Megjelenése ebben a (film)világban valami újnak, valami másnak a kezdete.
Harminchat pályán
töltött év és húsz film után az a rendező is nehezen tudja meglepni a
közönségét, aki nem ugyanazt az egy filmet forgatja egy életen át, a vállaltan
monomániás Aki Kaurismäkitól pedig már nem is várja el senki, hogy új utakat
keressen. A szokatlanul szimbolikus, egyszerre burleszkszerű és baljós
hangulatú nyitányt követően A remény
másik oldala is visszakanyarodni látszik a több évtizede kitaposott
nyomvonalra.
A Külvárosi fények vagy A múlt
nélküli ember időn kívül rekedt, sosemvolt Helsinkijében játszódik ez a
történet is, társfőszereplője bármelyik korábbi Kaurismäki-filmből kiléphetett
volna. Wikström (Sakari Kuosmanen) is a vesztes pozíciójából indul, igaz, saját
maga dönt úgy, hogy befejezi utazó ügynöki munkáját és elhagyja alkoholista
feleségét – Kaurismäki mindezt természetesen dialógok nélkül meséli el. Hősünk,
minden mindegy alapon, felteszi az összes spórolt pénzét egy pókerjátszmára,
nyer, és a bevételből – ismét csak a vakvéletlen közreműködésével – megvesz egy
csőd szélén tántorgó, leharcolt külvárosi éttermet a hozzátartozó háromtagú, a
lúzerség fogalmát szintúgy kimerítő személyzettel együtt. Fapofával előadott
fanyar egysorosok, menetrendszerűen érkező zenei betétek, stilizált világítás,
mozdulatlan kamera, visszafogott szekond plánok – a Kaurismäki-féle auteur-katalógus
minden tétele kipipálható, de nemcsak a stílus, komplett történetszálak is
visszaköszönnek az életműből; az étterem mint az újrakezdés helyszíne és
lehetősége például a Gomolygó felhőkből.
Ha nem mászna elő a
szénrakományból Khaled, a szíriai menekült, akkor A remény másik oldala csupán mérsékelten izgalmas önremake lenne,
így viszont egyenes folytatása a 2011-es Kikötői
történetben feldobott témáknak. Utóbbiban egy idős cipőpucoló a hatósági
retorziókat kockáztatva saját házában bújtat egy kitoloncolásra ítélt afrikai
kisfút, az új filmben pedig Khalednek kell Wikström irgalmára hagyatkoznia. A
nagy találkozásra azonban csak a film harmadánál kerül sor, a szír férfit előbb
még beszippantja a finn menekültrendszer purgatóriuma. Önként jelentkezik a
rendőrségen, menekülttáborba kerül, ott összebarátkozik egy sors- és honfitársával,
majd hetekkel később megkapja a verdiket: mivel Aleppóban a hivatal szerint nincs
háború, kiutasítják. Kaurismäki egy még tőle is szokatlanul morbid geggel
kommentálja a döntést: amíg Khaled a táskáját pakolja, a háttérben egy aleppói
kórház felrobbantásáról tudósít az egyik tévéhíradó.
A finn rendező már a Kikötői történetben sem rettent vissza
attól, hogy beemeljen egy új, ellentmondásos témát a Kaurismäki-univerzumba,
2011-ben ugyanakkor a menekültkérdés csak annyira volt aktuális, mint 5 vagy 10
évvel korábban. Az időtlenség illúziójáról A
remény másik oldalában sem mond le teljesen, a tárgyi környezet és a miliő
alapján a 60-as és a 80-as évek közt bármikor játszódhatna a történet – a
barátságtalan bürokrata a bevándorlási hivatalban még mindig írógépet püföl –,
mégsem hagy kétséget afelől, hogy 2015-16 környékén járunk. Khaled részletesen
elmeséli, hogyan jutott el Szíriából Helsinkibe Szerbia és Magyarország
érintésével, és milyen megpróbáltatások érték közben – Kaurismäki ennyire
konkrét és direkt korábban soha nem volt.
Radikális
szemléletváltásról még sincs szó, sőt a finn rendezőnek sikerült úgy
megnyilvánulnia Európa egyik legforróbb közügyében, hogy mondandója, modora
tökéletesen konzekvens azzal a világ- és emberképpel, amit egész életműve
képvisel. A szokásos, sors által sújtott Kaurismäki-hős – legyen magányos
éjjeliőr, szerelmes kukás ember vagy névtelen amnéziás –, pontosan az, aminek
kinéz: egy társadalom peremén vegetáló szerencsétlen, akinek egyetlen célja a
puszta túlélés. Hátsó szándékai, titkai nincsenek, teljesen pőrén áll a kamera
előtt, neheztelni rá így esetleges bűnei és gyarlóságai ellenére sem lehet.
Khaled is hasonló
figura, néhány apró, de fontos különbséggel. Ő nem született lúzer, a politika
és a háború kényszerítette bele az áldozatszerepbe, és nála szó szerint a lét a
tét – vesztére nem (csak) a hagyományos Kaurismäki-antagonisták törnek
(hatósági személyek, behajtók, alvilági elemek), de a helyi szkinhedek és nácik
is. A rezignált Kaurismäki-hősökkel ellentétben neki ráadásul van miért és
kiért küzdenie: a régi életét és a menekülés során elveszített húgát akarja
visszakapni, ami még jobban megkönnyíti a nézői azonosulást.
Talán ennek, a nagyobb
személyes tétnek és a drámaibb alaphelyzetnek köszönhető, hogy a rendező – bár
nem mond le sajátos, az érzelmi reakciók minimalizálását célzó színészvezetési
stílusáról – a menekültet alakító (valóban szír származású) Sherwan Hajinak szélesebb
mozgásteret biztosít. Khaled egyrészt tökéletesen otthon érzi magát a lepukkant
étterem balekcsapatában, és nem is tűnik ott tájidegennek, de ő képviseli a Kaurismäki-univerzum
(ön)ironikus külső szemszögét is. „Mosolyogj, mert a mélabúsakat küldik vissza
először – tanácsolja neki a menekültszállón megismert honfitársa – csak ne az
utcán, mert akkor azt hiszik, hogy őrült vagy.”
Nála tehát a Kaurismäki-féle
deprimáció nem létállapot, csak – jó esetben – átmeneti állomás. „Beleszerettem
Finnországba, de nagyon örülnék, ha el tudnál innen vinni” – mondja a
barátjának, amikor besokall, és úgy érzi, mégsem ez az ő világa. Hogy ő, mint
egy idegen kultúra képviselője, még hisz a kitörés lehetőségében, nem annyira
meglepő, annál szokatlanabb az első blikkre ortodox Kaurismäki-hősnek tűnő Wikström
kitartó próbálkozása. Önként ugyan, de az idősödő férfi is elhagyja otthonát és
új életet kezd. Az étterem megnyitása a rendező korábbi filmjeiben talán már
fel is ért volna egy részleges happy enddel, de itt és most, a nemzetközi
helyzet fokozódása közepette, ennyi nem elég az üdvösséghez.
Wikströmnek az
emberségét kell bizonyítania. Első találkozásukkor majdnem elgázolja Khaledet,
a második az étterem kukáinál, a szír férfi átmeneti lakhelyén, ütésváltással
végződik. Semmi oka nem lenne rá, hogy befogadja az idegent, mégis megteszi.
Nem azért, hogy jobb embernek érezhesse magát a gesztustól, hanem mert ez tűnik
magától értetődőnek. Bújtatja a hatóságok elől, hamis személyit gyártat neki,
és segít megtalálni a húgát. Szolidaritásból és altruizmusból – az étterem
három dolgozójával együtt – jelesre vizsgázik, el is nyeri méltó jutalmát. Céltalan
sodródása véget ér, visszatalál saját magához és feleségéhez.
Megszámlálhatatlanul sok
film készült a menekültválság apropóján az utóbbi években, de arra aligha
tippelt bárki is, hogy épp Kaurismäki verziója lesz a legreménykeltőbb. A
kultúrák találkozása az ő olvasatában nem az apokalipszis kezdete – a berlini világpremiert
követő sajtótájékoztatón a „vérfrissítést” egyenesen jótékonynak és
szükségesnek nevezte –, amit saját alkotói evolúciója is bizonyít. A megszokásba
belefásult, életválságba jutott Wikströmhöz hasonlóan ő is kimerészkedett a komfortzónájából,
kiszélesítette az eszköztárát, új nézőpontokat invitált be, és hagyta, hogy a
letargiából kirángassák a friss impulzusok. A
remény másik oldala pályafutása leginkább közönségbarát filmje lett, és
ehhez a szerzői identitását egy pillanatra sem kellett feladnia. Maradt az, ami
eddig is volt: megrögzött humanista.
A remény másik oldala (Toivon tuola puollen) – finn, 2017. Rendezte és írta: Aki Kaurismäki. Kép: Timo
Salminen. Szereplők: Sherwan Haji (Khaled), Sakari Kuosmanen (Wikström), Tommi
Korpela (Melartin), Niroz Haji (Miriam), Ilkka Koivula (Calamnius), Wille
Wirtanen, Janne Hyytiäinen, Kati Outine. Gyártó: Oy Bufo Ab / Sputnik / ZDF.
Forgalmazó: Cirko Film. Feliratos.
100 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|