Magyar MűhelyFülöp József – Kollarik Tamás (szerk.): Animációs körképA praktikum panorámájaVarga Zoltán
A Magyar Művészeti
Akadémia animációs tanulmánykötete praktikus összefüggések hálózatában
tárgyalja az animációt.
Tíz évvel ezelőtt joggal
jegyezte meg Pápai Zsolt, hogy „a magyar animációtörténetről alig készült
használható szakmunka” (Filmvilág
2007/8), az eltelt idő során azonban szerencsére sokat javult a helyzet. Napvilágot
látott azóta egy-egy meghatározó alkotót bemutató monográfia (Kovásznai
Györgyről és Macskássy Gyuláról); digitális tananyagként férhető hozzá a
Budapesti Metropolitan Egyetemhez kötődő Kiss Melinda és M Tóth Éva
animációtörténeti munkája (Animációs
mozgóképtörténet I-II); a Metropolis-folyóirat
is szentelt egy összeállítást a magyar animációnak (2015/3); a Herczeg Zsófia
által két éve indított Dot & Line blog
széleskörű animációs érdeklődésében kiemelt szerepet kap a hazai vonatkozású fejlemények
követése – és e sorok írója is megkísérelte rendszerbe foglalni a hazai
animációs film történetét (A magyar
animációs film: intézmény- és formatörténeti közelítések).
Ebbe a vonulatba illik a
Magyar Művészeti Akadémia gondozásában megjelent Animációs körkép főcímet viselő kötet. A kereskedelmi forgalomba
egyelőre nem került (az intézménytől azonban megrendelhető) kiadványt a
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem rektora, Fülöp József és a Médiatanács Mecenatúra
programjának koordinátora, Kollarik Tamás szerkesztette. A könyv irányvonalait
kevéssé a címoldal geometriai tankönyvekre illő ábrája előlegezi meg, sokkal inkább
a kissé zsúfolt alcím tájékoztat a tényleges tartalomról: A magyar animáció oktatási, intézményi, forgalmazási és pályázati
lehetőségei – rövid történeti kitekintéssel.
Az idei KAFF-on debütált
kötet valóban meglehetősen sokszínű körkép
felvázolására, sőt részletes áttekintésére törekszik; Jankovics Marcell
személyes hangütésű bevezetőjét követően tizennégy szerző tizenegy tanulmánya
kalauzolja az olvasót az animáció legáltalánosabb kérdéseitől kezdve a kortárs
alkotások finanszírozási lehetőségeinek lajstromozásáig. Nemcsak a témakörök
változatosak, az összeállításban résztvevő írók is sokfelől érkeztek: a
szövegeket is jegyző szerkesztőkön kívül akadnak közöttük az animációs
szakmában évtizedek óta dolgozó prominensek (Mikulás Ferenctől kezdve Temple
Rékán át Varsányi Ferencig), a forgalmazás és a televíziós műsorszerkesztés felől
érkező közreműködők (Takács Ildikó Katalin, illetve Horváth Márta és Horváth
Ádám Márton), film- és médiaügyekben jártas jogászok (Vincze Zsuzsanna, Taba
Miklós), vagy éppen fiatal film- és médiakutatók (Orosz Anna Ida, Kárpáti
György, Ringeisen Dávid). A közelítésmódok sokféleségében ezúttal „alulmarad”
az esztétikum fürkészése: mindössze három tanulmány foglalkozik – akár a
nemzetközi, akár a magyar – animáció jellegzetességeivel, sajátos jegyeivel; a
kötet zöme így elsősorban gyakorlati összefüggésekbe, különösen a támogatási és
oktatási szisztémák, valamint a megjelenési felületek (fesztiválok, televízió,
internet) ágas-bogas kérdésköreibe ágyazza a hazai animáció áttekintését.
Alighanem ez a praktikus irányultság az Animációs
körkép leginkább hiánypótló aspektusa; az animációt a filmszakma számokban konkretizálható,
mérhető adatok tömkelegével körülírható részeként ragadja meg a kötet (s éppen
ezért nem mindig kerüli el, hogy túlságosan is szárazzá váljanak bizonyos
szövegek vagy passzusok). Az egyes tanulmányokat adatokat fölsorakoztató
és/vagy folyamatokat modellező ábrák kísérik, s ezt a minuciózusságot koronázza
meg a közel ötven oldalas Függelék nagy ívű táblázat- és információhalmaza.
Az írások többsége magas
szakmai színvonalon megírt munka, nincs különösebb hiányérzetünk, kivéve az
egyetemes animáció összefoglalását megkísérlő Kárpáti György-szöveget. Bármennyire
hálátlan feladat is alig húsz oldalba belesűríteni százhúsz évet, mégis vannak
mérföldkövek, amelyek nélkül értelmezhetetlen az animációtörténet. Elképzelhetetlen
például, hogy Grimault, Trnka, Norstejn és a rajzfilmet forradalmasító UPA
stúdió éppen csak említésre kerüljön (az utóbbi is csak lábjegyzetben), s döbbenetes
aránytalanság, hogy míg A Simpson családot övező kultuszról fél
oldalon (!) keresztül olvashatunk, addig szűk két oldalra szorítkozik a számítógépes
animáció fejlődéstörténetének átfutása.
Az Animációs körkép hozzáértő szövegei sem mentesek a hibáktól:
hiányos és téves adatok szerepelnek például a sorozatok táblázatában a Leo és Frednél; a Süsü, a sárkány nem animációs bábsorozat; s az egészestés animációk
nézettségét mutató táblázat furcsa módon nem tud az Egon & Dönciről, első egészestés CGI-animációnkról. Ámde ezek a
szépséghibák sem vonják kétségbe, hogy az Animációs
körkép haszonnal forgatható kiadványként maga is hozzájárulhat a kortárs
magyar animáció sikereihez.
MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet, 2016.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 8.5 |
|
|