Film / RegénySofia Coppola: CsábításGyilkos szüzekVarró Attila
Sofia Coppola új
korszakot nyit életművében kifordított hárem-filmjével.
Tizennyolc év telt el
Sofia Coppola szívszorító debütje, az Öngyilkos
szüzek óta és idei, hatodik nagyjátékfilmjével a rendezőnő végérvényesen
nagykorú lett: jelentse ez a filmnyelvi eszköztár hivalkodó pózoktól (Made in Hollywood) és kamaszos szertelenségtől
(Marie Antoinette) mentes, érett
alkalmazását, a filmadaptáció és szerzőiség tökéletes összhangját vagy épp a
hollywoodi stúdióvilágba történő integrációt, amely során alapanyag, sztár és
népszerű műfaj egyaránt megkapja az illendő bánásmódot – egy multiplexben és
artmoziban egyformán életképes, fordulatos és szépséges alkotásban. A Csábítás Coppola második
regényfeldolgozása az elsőfilm után, ráadásul a Thomas Cullinan vaskos művéből
készült polgárháborús thriller-románc ugyancsak egy összezárt leányközösségben
játszódik, amelyet anyai szigorral irányít a virginiai(!) Fansworth Leányiskola
nyársat nyelt igazgatónője, mígnem a férfijelenlét – egy sebesült északi baka
alakjában – betolakodik a fruska-kommuna elfojtásokkal teli, önpusztító
közegébe és a frivol szexuális érdeklődés lassacskán véres tragédiába fordul. Mintha
a rendezőnő egy ismerős történetszövetben próbálná újraszőni szerzői képét, módosításaival
jelezve megváltozott viszonyát a filmkészítéshez és önkifejezéshez: ami
1999-ben még érzékeny, fuldokló vallomás volt a kertvárosi leányszobából a korlátok
áthághatatlanságáról (akár a szülői hatalom, akár a férfitekintetek szabják),
az 2017-ben fülledt, érzéki manifesztum az erejére találó nőiességről, amely ugyanolyan
hatékonyan képes tárgyiasítani férfialanyát (felhasználva teljes hatalmi
eszköztárát véres erőszaktól szexuális kezdeményezésen át a mozgástér
leszűkítéséig), ahogy ezt a klasszikus Hollywood, köztük a Cullinan-regény első
feldolgozását jelentő Don Siegel-film (A
tizedes háreme) teszi nőalakjaival.
A Csábítás persze nem egy forradalom himnusza, az aranykalitka ezúttal
is a hősnőkre zárul, de immár a nők kezében a kulcsa. Míg az öngyilkos szüzek
halálukkal menekülni próbáltak a totális passzivitás elől, a gyilkos szüzek
(beleértve az anyafigurát is) aktív tettestársakként végzik a rács mögött –
legyen bár motivációjuk csalódottság, bosszú vagy önvédelem, ebből a világból a
cselekvés, az erőszak árán sem jutnak ki. A vonzó tizedes a szabadulás, az új
élet lehetőségét kínálja: mindenki megpróbálja saját vágyaihoz, igényeihez szabni
(a Siegel-adaptáció kétszínű, manipulatív jenkijéhez képest sokkal jóravalóbb
és tehetetlenebb figura), legyen az a kép hősszerelmes, szerető apa vagy ádáz
szerető – ám a vetélkedés során megmentőből eunuch lesz kezük között és az
adott műfaji heppiendek helyébe a Coppola-drámák csendes, kollektív
melankóliája lép. Míg a rendezőnő leghatározottabb szerzői munkái (Elveszett jelentés, Made in Hollywood) a
műfaji elvárások tagadásáról szóltak, a Csábítás
csupán a záróképre, egyfajta tanulságként jut el ugyanerre a pontra: addig
rendezőnője könnyed eleganciával váltogat a Southern
gothic és női melodráma, románc és thriller között, korábbi művei eseménytelenségét
és repetitivitását feltartóztatatlan erővel sodródó cselekményre cserélve. Ha a
debütfilm még arról szólt, milyen érzés egy Coppola-lánynak saját helyét
keresni az álomgyári háremben, az idei adaptáció/remake (nehéz megállapítani,
melyik forráshoz áll közelebb) szüzei már a műfaji fegyvertárat felhasználva
küzdenek céljukért, majd közösen csalódnak a férfi-csábításban (az eredeti cím
árulkodóbb módon „ámítást” jelent), lemondva arról az illúzióról, hogy a
szeretett férfival kéz a kézben távozzanak az álomgyári naplementébe – egy
utolsó vacsora keretében újra egymásra találnak, visszalépve izolált nőviláguk
rácsai mögé.
Míg az 1971-es A tizedes háreme a Siegel-Eastwood
szerzőpáros kezében keserű tagadása volt a hollywoodi értékeknek, akár a
kalandorientált western, akár a kosztümös melodráma felől közelítjük meg, Coppola
kortárs női olvasatában Cullinan története nem a műfaji dekonstrukció, inkább a
szerzői rekonstrukció eszközévé válik: egy újrakezdés mérföldkövének tűnik,
ahol az önkifejezés saját zsáner-lehetőségeit keresi (lásd a Nagyítás vagy a Gloria példáját) nyitottan és érzékenyen az idegen terep
szabályaira – Siegelnél mindenki egyformán negatív, Coppolánál senki sem az.
Mintha csak a rendezőnő azt üzenné új filmjével: kitanulta a mesterségét,
otthonosan mozog a zsánerdíszletek között, egyenrangú filmkészítő bármilyen
téren bármelyik férfikollégával, de egyelőre
köszöni, nem kér a fősodorból – inkább visszahúzódik saját szűk mesevilágába,
az apró gesztusok, selymes csendek és szelíd rítusok közé, jelentsenek börtönt
vagy menedéket.
Csábítás (The Beguiled) –
amerikai, 2017. Rendezte: Sofia Coppola. Írta: Thomas Cullinan regényéből Sofia
Coppola. Kép: Philippe Le Sourd. Zene: Phoenix. Szereplők: Nicole Kidman
(Martha), Kirsten Dunst (Edwina), Elle Fanning (Alicia), Colin Farrell
(McBurney). Gyártó: American Zoetrope. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 94 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 3 átlag: 6.33 |
|
|