Magyar MűhelyBeszélgetés Sipos JózseffelÉrzelmes BartókVárkonyi Benedek
Bartók
Béla zenéje egyáltalán nem érzelmes, de Sipos József Bartók portréfilmje tele van érzelmekkel, mert a zeneszerző a
kisebbik fia, Bartók Péter beszél apjának személyes életéről.
*
Ez
nagyon személyes film, mert Bartók Péter beszél az apjáról. Bartókról ritkán
készítenek filmet; miért ezt a személyes megközelítést választotta?
Bartók
Béla karakterét nem nagyon ismerik. A zenei munkásságát igen, és rájöttem, hogy
a személyes élete legalább olyan izgalmas, mint a szakmai, mert nagyon furcsa
és bonyolult korban élt. Az érdekelt, hogyan él abban egy olyan ember, akinek
nagyon különleges világa van, és amit eddig a zenéjén keresztül ismertünk.
Egyre jobban kibomlott számomra, hogy milyen Bartók Béla karaktere. Rájöttem,
az ő élete nemcsak arról szól, hogy zenét szerzett és hogy a népzenét gyűjtötte
és kutatta, hanem arról is, hogy milyen volt a világhoz való viszonya. Nagyon
erős volt ez a viszony, nagyon erős élménye volt a világról. Azt gondoltam,
hogy az emberek ismerjék meg ezt a nagyon különleges, nagyon finom lelkületű és
nagyon érdekes karakterű embert, és ebből mindenképpen filmet kellene csinálni,
szereplőkkel. Rudolf Péterrel elkezdtünk gondolkodni – aki szintén imádja ezt a
bartóki világot –, ő nagyon szeretett volna olyan filmet, amelyben Bartókot
játszhat.
Ezért
lett ő Bartók hangja ebben a filmben?
Igen, de
még mindig nem tett le erről a vágyáról, én sem. Egyre beljebb mentem a bartóki
világban, kiderült, hogy azt, amit szerettem volna elmondani róla, alig ismerem,
mert zárt életet élt. Kellett találnom valakit, aki segít megteremteni a
forgatókönyv alapjait. Meg akartam találni Bartók fiát, mert ő minden titkok
tudója, mert ő élt együtt az apjával, ráadásul Amerikában, ahol igen nehéz
életük volt. Azt mondták, Bartók fia elérhetetlen Magyarország számára. De aki
filmmel foglalkozik, ennél sokkal nehezebb dolgokon is átjutott. Egy hónap után
jött egy email Bartók Péter egyik legközelebbi munkatársától, nem volt
elutasító. Végül garanciát adtam arra, hogy nélküle semmi nem történik.
Elmondtam, szeretném, ha elmesélné az édesapja történetét, ahogyan ő látta és
átélte. A feleségemmel összekaptuk magunkat, ő a producertársam ebben a
munkában. Stábot nem is tudtunk vinni, ketten mentünk tulajdonképen én voltam a
stáb: a hangmérnök, a rendező, a gépkocsivezető, az operatőr. Ugyanis nem
kaptunk semmilyen támogatást; beadtam pályázatokat az MTVA-hoz, de mindig
elutasítottak. Valamiért nem akartak a Bartók-filmemre pénzt adni, nem is
nagyon értettem, mi ennek az oka. Így mindent a saját pénzükből fizettünk. Nagy
rizikó volt, mert nem tudtuk, Bartók Péter hogyan tud beszélni, tud-e jól
magyarul, mert gyakorlatilag hetvenöt éve az Egyesült Államokban él. De úgy
véltem, megéri a kockázatot. Végül is úgy gondoltam, ő az egyetlen ember, aki
ebben a filmben hitelesen tud beszélni az édesapjáról. És neki lehettek olyan
dokumentumai is, amelyeket esetleg még senki sem látott. Egy film akkor érdekes,
ha új dolgok vannak benne, és ő tudott ilyeneket mesélni.
Nem
félt attól, hogy így az egész film túlságosan személyes lesz? Vagy éppen az
volt a cél, hogy nagyon is személyes legyen?
Természetesen
megnéztem Gaál Istvánnak a Bartókról készült három részes filmjét, amely nagyon
pontosan átgondolt, végigvitt mű. Nagyon jó arra, hogy megismerjék Bartók
munkásságát. De neki nem volt lehetősége arra, hogy Bartók személyes karakteréről
beszéljen, nekem viszont éppen ez volt a célom. És ezzel nemcsak őt ismerik
meg, hanem azt a Magyarországot is, amelyben a háború előtt élt. Egy-egy
elkapott levélből és mondatból fontos üzenetet tud adni a mai magyaroknak is. Amikor
megérkeztünk Amerikába Bartók Péterhez, ott ült beöltözve, fehér ingben, kis
mellényben. Megható volt, hogy készült erre. Ahogy először megláttam, az jutott
eszembe, hogy ez az utolsó elszámolás a világgal és az élettel. Annyira őszinte
és annyira erős a jelenléte, hogy ezt egyáltalán nem érzem dokumentumfilmnek.
Azt persze nem gondolom, hogy egy dokumentumfilm kevesebb vagy több lehetne.
A film
akkor nemcsak Bartók személyes vonásait mutatja meg, hanem eddig nem ismert
dokumentumokat is?
A
beszélgetés közben sok minden kiderült. Elmondta, hogy Bartók Béla eredeti
kéziratait egy ideig valaki elbitorolta, és csak bírósági végzéssel tudta
visszaszerezni őket. Bartók Péter az egész anyagot végül Svájcban helyezte el,
a bázeli Paul Sacher Stiftung archívumában. Itt a világ nagy zeneszerzőinek a
kéziratait, levelezését őrzik. Ezek az emberi kultúra hatalmas alkotásai. Bartók
Péter jóvoltából eljutottam ebbe az archívumba,
mert a filmhez szükség volt erre. Bázelben a kezemben voltak Bartók levelei és
bizonyos kottái. Például a III. Zongoraverseny, amit az utolsó pillanatban az
ágyon a fiával fejezett be. Tehát nagyon sok mindennel találkoztam ott, amit
soha senki nem látott.
A film
készítése közben gondolkodott azon, hogy kinek akarja megmutatni Bartóknak ezt
a nagyon személyes arcát?
Amikor
a felvételek elkészültek, hazajöttünk, és elkezdtem szkriptelni az anyagot, hogy
megnézzem, mi az, ami használható belőle. Négy órányi anyag készült Bartók
Péterrel, és ebből rögtön összeraktam egy kétórás változatot, ez szűkült azután
tovább. Ezt egészítettem ki a hozzá tartozó levélrészletekkel, üzenetekkel. Megvallom,
azt gondoltam – és ez talán látszik a film formáján is –, hogy inkább
fiataloknak szól. Az volt a tervem, hogy a moziforgalmazással megismerik, és ha
megnézik, talán megértik, miért akarom a fiatalokhoz eljuttatni. De amikor a
kész filmet megmutattam Vikárius Lászlónak, a Zenetudományi Intézet Bartók
Archívum vezetőjének, azt mondta, szeretné, ha megkaphatnák, mert ez nagyon
fontos volna nekik. Őszintén szólva féltem attól, hogy mit fognak mondani a zenei
szakemberek. Először persze elküldtem Bartók Péternek, meglepő volt a
reakciója, mert azt mondta, hogy most néztem negyedszer; nagyon sokszor
megnézem, mert visszajönnek azok az élmények, amelyek az életemről és az
apámról szólnak, akivel még most is nagyon szoros a kapcsolatom. A személyes
életük nem mentes a családi torzsalkodásoktól sem, de átüt a nagyon erős
szeretet. Azt hiszem, ez érdekes film, főleg nekünk, magyaroknak, mert Bartók talán
a legnagyobb magyar. Hetven országban van elnevezve róla utca.
Megható
az a rész, amikor Bartók Péter az apja haláláról beszél, és hetven évvel a
halál után sírva fakad. Ez a film az érzelmekre akart hatni, vagy inkább
tárgyilagosan elmesélni Bartók személyes életét?
A terv
az volt, hogy tárgyilagos legyen, de az élet előhozta az érzelmes részt. Bartók
Péter reakcióit nem lehetett kiszámítani, erre nem lehet készülni. Szerintem ő
sem készült erre. A felvételek elején még elég kedélyesen, mesélve, talán az
egészre rálátva beszélt. Ahogy egyre mélyebbre mentünk az emlékekben, úgy éreztem,
hogy egyre mélyebbről jönnek a történetek. És egyre közelebb kerül életének
legfontosabb eseményeihez. Ahogy mondja: „sokkal jobban emlékszem azokra az
időkre, amikor még élt az apám”. Az ilyen mondatokat nem kértem tőle, hiszen
fogalmam sem volt, hogy mit fog mondani. Benne hagytam a filmben, mert nagyon
fontosak. Azt akartam velük megmutatni, hogy Bartók Béla milyen erős nyomot
tudott hagyni. Nagyon különleges ember volt. Ezt persze eddig is tudtuk, de azt
nem, hogy ennyi idő után is ilyen erős érzelmeket tud kihozni a fiából. Végtére
egy kilencvenhárom éves ember már nem játszik, nem viccel, őszinte. Semmi oka nincs,
hogy mást mondjon, mint amit érez. És látni is lehet, hogy mindez belülről jön.
Azt gondolom, a film legnagyobb értéke Bartók Péter őszinte vallomása, amelyben
elmeséli saját családjának és apjának a történetét. Végül is nem akárkiről van
szó, hanem Bartók Béláról.
Nem
félt attól, hogy az egész filmet „elviszi” a monológ?
De,
féltem tőle. Volt olyan tervem, hogy eljátszunk különböző jeleneteket. De aztán
vágás közben rájöttem, hogy ezt nem lehet eljátszani. A valóság mindig sokkal
erősebb, mint a játék.
Gondolja,
hogy ez a film majd Bartók zenéjét is közelebb viszi azokhoz, akik megnézik?
Hiszek
abban, hogy akik megnézik, meg fognak hallgatni Bartók műveket, és egészen másképpen
fogják értelmezni azokat. De úgy gondolom, hogy ez nem is annyira az én filmem.
Én csak médium voltam, elhelyezője annak a világnak, amely Bartókról szól. Ez
Bartók Péter filmje. Ha ennek a filmnek van valamilyen elfogadottsága, akkor azt
Bartókéknak tulajdonítom, én csak lebonyolítója voltam.
Bartók – magyar portréfilm,
2017. Rendezte: Sipos József. Írta: Bartók Péter és Sipos József. Zene: Bartók
Béla. Társrendező: Kriskó László. Kép: Tóth Zsolt, Csincsi Zoltán, Kriskó
Gergely. Vágó: Bartha Annamária, Kriskó László, Koncz Gabriella, Mózes Gyula. Hang:
Oláh Ottó, Heidrich Roland. Közreműködők: Bartók Péter, Rudolf Péter, Galambos
Péter, Sztarenki Dóra, Menszátor Magdolna, Bartók László, Kovács Péter.
Producer: Détár Krisztina, Sipos József. Gyártó: Filment, Lümiere Film, PCN
Film Produkció. 60 perc.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 2 átlag: 7.5 |
|
|