Magyar MűhelyBeszélgetés Fazekas CsabávalZászlómon a magyar színészekKolozsi László
Nem véletlen, hogy a Swing három különböző életkorú hősnő találkozását meséli el, ez a film minden korosztályt szeretne megszólítani.
Kilenc
éve nem készítettél nagyjátékfilmet. Mivel foglalkoztál?
Elkapott
a reklámfilmgyártás fogaskereke. 2010-ig a reklám töltötte ki az életemet.
2010-ben már kevesebb volt a munka, és rá is álltam tudatosan arra, hogy újabb
filmet írjak, mert úgy éreztem, ha eltöltök még pár évet a reklámszakmában, nem
tudok visszakapaszkodni a játékfilmezésbe. Épp kész lett a forgatókönyvem,
amikor felállt a Filmalap, és a startnál, be tudtam adni a könyvet. Azt hittük,
majd rögtön forgatni is fogunk, de jött még egy kemény év, amit a fejlesztéssel
töltöttünk.
A
reklámfilmes időszak változatott rajtad?
Azért
volt fontos ez az időszak, mert napi szinten gyakorolhattam a szakmát és rutint
szereztem.
Stílusában
nagyon más a Swing, mint Boldog születésnapot?
A Swing
stílusában sokkal tisztább film lett. Az első filmben még mindfélét meg akartam
mutatni, formai megoldásokba mentem bele, hogy megmutassam, „ilyet is tudok,
látjátok?”. Időközben rájöttem, hogy rendezőként – nem nézőként – a történetmesélés
engem jobban érdekel, mint a formai megoldások és a reklámban szerzett rutin
segítségével pedig tudom, mennyi pénz, odafigyelés, idő kell egy-egy
jelenethez, hogy az olyan legyen, ahogy elképzeltem és ne csak egy forma
legyen, ami a lehetőségek híján a végén meg csak olyan, mintha. A történetmesélős,
színészközpontú film alkotóként jelenleg jobban érdekel, mint a formai
szempontból különleges.
Most
olvastam egy interjút Hajdu Szabolccsal, azt mondja, hogy őt a történet
önmagában nem érdekli, csak a kép.
A Főiskolán
osztálytársak voltunk és emlékszem, már az első vizsgafilmünknél beszélgettünk
arról, hogyan is kéne nekiindulni egy filmnek és akkor még én is azt az utat
éreztem megfelelőnek. Most egy olyan anyag volt a kezemben, amelynél nem a
forma volt a lényeg, hanem a szakmailag minél „straight”-ebb, én úgy hívom „becsületesebb”
kivitelezés. Semmi „hókuszpókusz” csak a lineáris sztori és a színészek. Ez
persze nem azt jelenti, hogy ezt értékesebbnek tartom, mint a nagyon rendezői,
szerzői filmeket, mindenesetre én most ebben az irányban akartam megméretni
magam.
Ez
tulajdonképpen az amerikai és az európai filmes iskolák közti különbség. Vagyis
mi a lényeges: hogy elmondjunk
egy sztorit, vagy az, hogy hogyan
mondunk el.
A Swing
azért még így sem tudott tisztán műfaji film maradni, az én ízlésemnek ez nem
felelt volna meg.
Hogyan
határoznád meg a Swing műfaját?
Érzelmes
vígjáték, sok zenével. Nem mondanám, hogy romantikus komédia, mert annyira nem romantikus, azt sem, hogy musical, mert
annyira meg nem zenés. Éppen ezért is lóg ki a műfajból.
Röviden
összefoglalva, miről szól?
Van
három különböző korú és különböző helyről jövő nő. Egyikük, az Ónodi Eszter
játszotta figura, negyvenes, a hamvas korból kiérő hölgy, aki még a terhessége
előtt, tíz éve valami tehetségkutatóban huszonakárhányadik lett, de azt hiszi,
ez feljogosítja őt arra, hogy úgy bánjanak vele, mint egy sztárral. Van egy
fiatal lány (Törőcsik Franciska játssza). Ő óvónő, vidéken lakik, Pest mellett.
Fél belevágni abba, hogy elinduljon a művészpályán és énekesnő legyen, mert a
családja visszatartja. A harmadik nő pedig egy komolyzenész, énektanár,
Csákányi Eszter, aki nem praktizál, hanem a gazdag férje mellett háztartásbeli.
Ónodi Eszter feljön vidékről, hogy újra megpróbáljon betörni az élvonalba, Franciska
éppen nem mer bemenni egy felvételin a vizsgáztatók elé, Csákányi Eszter pedig
ugyanezen a napon veszi észre, hogy a házassága hazugság, mert megcsalja a
férje. Egy furcsa estén, az Astoriában, összejönnek és az ott éneklő idős dizőz
– Törőcsik Mari – segítségével alakítanak egy swing-zenekart. A Kulka játszotta
transzvesztita bár tulajdonosa, Kati (Ónodi) régi ismerőse felkészíti,
betanítja, fellépő ruhákkal látja el őket. Egy haknimenedzser pedig beszervezi
a csapatot egy Balaton körüli turnéra. Közben utálják, szeretik egymást,
mindenkinél befigyelnek az érzelmek, amik aztán afelé viszik a történetet, hogy
a végére így vagy úgy, de valami megoldás mindhármuk számára adódjon.
Akkor
ez nem olyan nemzedéki film, mint a Boldog születésnapot?
Egyáltalán
nem. Most, amikor vágjuk az előzetest, az a reklámszlogen járt a fejünkben,
hogy „egy film, minden korosztálynak”.
A cél, hogy a huszonévesektől az ötven fölöttiekig mindenkit megszólítson. Csak
menjenek be a moziba!
A Boldog születésnapot azért is volt jó, mert
megragadott egy nemzedéki életérzést (akárcsak Reisz Gábor filmje, a Van valami
furcsa….)
Az az
egész arról szólt, igen. Most nem ez volt a célom.
Most mi
volt a szándék?
Először
is az, hogy egy igényesen szórakoztató filmet készítsek, aminek a témája engem
is izgat és érdekelheti a nézőket is. Az volt a kiindulási alapom, hogy ha az
ember ma itt, Magyarországon készít filmet és azt akarja, hogy meg is nézzék,
nem indulhat ki csak abból, hogy Ő maga mit akar.
Az én „nagy
ötletem” az, hogy a mai magyar szórakoztató filmet, a Mozit, a színészek menthetik
majd meg. Szerintem ugyanis kizárólag a színészek miatt mennek be az átlagnézők
egy magyar filmre. Én pedig sok jó színésszel szerettem volna együtt dolgozni. Ebben
az esetben pedig főként színésznőkkel. Egyszer megvettem egy Andrew Sisters
lemezt, volt rajta egy Boogie Woogie Bugle Boy című szám, és azt hallgatva
alakult ki ez a nőkre szabott sztori. Szerettem volna jó játéklehetőséget adni
nekik, egy nagyon emberi történetben.
Bíztál
a magyar színészekben?
Nem
bíztam: bízom. Lehetőségeket kell nekik adni, és ez nem merülhet ki annyiban,
hogy egy jelenetben bejönnek az ajtón, és azt mondják: „Jó napot kívánok!”
Olyan mondatokat, olyan történeteket, érzelmeket kell nekik írni, amiket el
lehet játszani.
Akkor
kifejezetten a színészekre írtad a szerepeket?
Igen,
igen. Kezdettől tudtam, hogy a középső nő az Ónodi, és megvolt a Csákányi is. A
legfiatalabbat, Törőcsik Franciskát már keresnem kellett. Kérdéses volt az is,
ki legyen a filmben az idős díva. Erre a szerepre, még az is megfordult a
fejemben, hogy egy külföldi színészt kérek föl, de aztán rájöttem, hogy egy
egykori dívát csak annak a színésznőnek hiszünk el, akinek már az első
megjelenésekor minden mozdulata mögött ott egy életmű – így végül nem is volt
választás, Törőcsik Marit kértem a fel a szerepre. Előre elmondtam neki, hogy
parókával, sminkkel képzelem el a filmben, amit kisebb-nagyobb megszorításokkal,
de szerencsére bevállalt. Az idős Marlene Dietrich-et képzeltem magam elé,
aztán ez a figura persze „törőcsikesedett”, de én így is imádom.
Hogyan
vezetted a színészeket? Mit mondtál nekik?
A filmezésben,
a színházzal szemben az a jó, hogy nem kell minden jelenet előtt feltétlenül
nagy elemzésekbe belemenni. Ha a színész akár semmit nem tud a forgatókönyvről,
akkor is a végén jó lehet a játéka. A lényeg az, hogy én jól navigálom-e az
adott jelenetben és ő bízik-e bennem. Mivel sokat beszéltünk a könyvről meg a
karakterekről, értették, hogy mit szeretnék, így ez a bizalom szerencsére
megvolt köztem és a színészek között, így csak finomhangolni kellett őket a
jelenetekben.
Ezek
szerint nem mondod el a karakterek háttértörténetét?
Szerintem
ne a háttértörténetet játssza el. Az a történet a fontos, ami a szemünk előtt
zajlik. Ami kell a háttérsztoriból, úgyis kiderül a fősztoriban. Ha egy könyv
dramaturgiailag rendben van, ha már írás közben pontosan tudod, mi, miért történik,
akkor nem is kell sokat magyarázni. Csak akkor kell háttérsztorit felépíteni,
ha a történések a könyvben nem követik logikusan egymást. Ha egy színész
megkérdezi, hogy „ezt most itt mért csinálja a figura?”, akkor valószínűleg
valamit rosszul írtam meg a sztoriban.
A
Simó-osztály, tagjainak jelentős része láthatóan nem bízik a színészekben.
Amatőrökre osztja a főbb szerepeket. De a később végzettek is. Kocsis Ágnes,
Mundruczó Kornél, Hajdu Szabolcs, lehetne tovább sorolni…
Inkább
úgy mondanám, nem mainstream színészekkel dolgoznak. Én Tapolcán éltem
tizennégy éves koromig, nekem a meghatározó közvetítő közeg a tévé volt. Füredre
jártam gimibe, Miskolcon jártam két évet egyetemre: vagyis nem tudtam
művész-mozikba vagy sokfelé színházba járni. Számomra ünnep volt, amikor
például Kulka meg Csákányi lejöttek haknizni a tapolcai kultúrházba. Én az
akkori tévéből tudtam töltekezni, ott néztem a műsorokat és nekem az azokban
látott színészek játéka jelentette a legfontosabb élményt. És azt néztem, amit
adtak. Nem színházban, hanem zenés műsorokban, tévéjátékokban vagy ritkábban
színházi közvetítésekben nézhettem meg olyan színészeket mint Márkus László,
Dajka Margit meg a mai megfelelőiket…
Én nem
vagyok biztos abban, hogy az említetteknek vannak mai megfelelői…
Sajnos
ez mindig utólag fog kiderülni: vannak. Az említettekről is utólag érezzük,
mekkora színészek voltak. Amíg éltek Ők is a nagy elődöket emlegették, akiket
meg már lehet, hogy mi nem ismertünk. Garas Dezső, Kállai Ferenc sajnos már
elment, de Haumann, Törőcsik és sorolhatnánk, talán nem színészóriások?
Dehogynem!
Mondj egy pár filmet, mik voltak a kedvenceid?
Nekem a
nagy élményeim a hetvenes-nyolcvanas évek magyar és amerikai filmjei voltak. Valószínűleg
a nyolcvanas években kellett volna filmkészítőnek lennem. Ajándék ez a nap. Nekem az „A magyar
film”. Megáll az idő, Ripacsok. Garas, Udvaros, Koltai,
Kern, Esztergályos, Őze… Azok, akiket az említett filmeket rendezték,
előzékenyen előre engedték a színészeket, építettek rájuk. Elhatároztam, ha a Swinggel
kapcsolatban kell majd nyilatkoznom, akkor azt fogom mondani: „zászlómon a magyar színészek”. Pálfi
Gyuri azt nyilatkozta minap, hogy tizenkét év rendezői gyakorlat után jutott el
oda, hogy mer és akar színésszel dolgozni. Ezt azért nem értem, mert ha volt
színész a filmjeiben, azokat nagyon jól kezelte. Lehet egyébként, hogy a
tartózkodás a színészektől még a főiskolai évekre vezethető vissza: én például alig
mertem belépni a Vas utcába (mi a Szentkirályi utcában tanultunk), és tudom, hogy
az osztálytársaim is így voltak ezzel. Félve mentünk be a színészek közé.
Később derült ki, hogy egyébként ők is így voltak ezzel és ők is szerettek
volna átjönni hozzánk együtt dolgozni.
Miért?
Félelmetes egyéniségek voltak a színészek?
A
velünk párhuzamos osztály a Zsámbéki osztálya volt: Fullajtár, Ónodi, Elek
Ferenc, Rába Roland osztálya. Én tartottam tőlük. Az tuti. Nagyszerű vizsgáik
voltak.
Még
most is félsz?
Már
nem. Azt hiszem, kezdem érteni őket. Kíváncsiak, hogy mit látsz bennük és oda
akarják adni magukat a feladatnak. Én pedig nem azért vagyok ott, hogy ájultan
csodáljam őket, még ha Törőcsikről is van éppen szó, hanem, hogy megmondjam
nekik, ha itt vagy ott rossz irányba mennek, mert én látom egyben azt, aminek
ők csak részleteit. Úgyis rájönnek, ha igazam van. Egymás bőrét visszük ugyanis
vásárra. Őszintének kell lenni velük.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 276 átlag: 5.43 |
|
|