Magyar MűhelyMagyar faluMáskép(p)Gelencsér Gábor
A tényfeltárástól a líráig: a kortárs dokumentumfilmek faluképe.
Az utóbbi évek magyar dokumentumfilmjeinek
formai sokszínűsége azonos tematikai metszetben vizsgálható a legjobban. Ha
szociológiai összetételében egymáshoz igen közelálló valóságszeleteket mutat a
kamera, akkor a dokumentumfilmtől azt várjuk el, hogy ha nem is egyforma, de
legalább egységes világ képe bontakozzék ki előttünk. Amennyiben viszont nem
ezt tapasztaljuk, úgy a valóság látványa helyett a látásmódra irányul a
figyelmünk: hogyan történhet az, hogy ugyanarról a világról ennyire különböző
filmek tudósítanak? A szubjektivitás természetesen a dokumentarizmus
megkérdőjelezhetetlen alapvonása, ahogy a hasonló adottságú környezetből is
sokféle történet kerekedhet. Sőt, a mai magyar faluról szóló dokumentumfilmek „metatörténetének”
legfőbb tanulsága a mai magyar valóság sokfélesége: a kudarctól a sikerig, a
nyomorúságtól a boldogulásig igen széles skálán helyezkednek el a bemutatott
régiók és sorsok.
Szociológiai értelemben
mindez Magyarország kettészakadására utal, méghozzá ezúttal nem a város-falu,
gazdag-szegény, fiatal-öreg ismert különbsége mentén, hanem a hasonló adottságok
kihasználása tekintetében. A társadalomtudósokkal szemben, akik az objektív
körülmények átfogó ismeretében fontos következtetéseket vonhatnak le mindebből,
laikus nézőként néha felmerült bennem az igény: jó volna ugyanerről mást is
megkérdezni, vagy legalább a kamerát néhány centivel arrébb mozdítani. Nem a
valóság meghamisításának gyanújára gondolok, hiszen erre morális értelemben az egyszerű
nézőnek, hacsak nem volt részese a bemutatott eseménynek, nem lehet alapja.
Jóval inkább egyfajta „esztétikai” gyanúról lehet szó – s ez máris a
dokumentumfilmek formai megoldására irányítja a figyelmünket. Ha tehát úgy
tűnik, mintha a filmekben látható magyar falvak mind egy „másik Magyarországon”
volnának, akkor ez a vélhetően létező szociológiai különbségek mellett legalább
annyira szól arról a körülményről, hogy a róluk készült alkotások mindegyike „másik
dokumentumfilm”.
Az alábbiakban elsősorban
a formai sokszínűség szempontjából helyezek egymás mellé a magyar faluról szóló
dokumentumfilmeket. E filmtípus sajátosságából következően az esztétikai érték
elválaszthatatlan a valóságkép mibenlététől – s mint majd látni fogjuk, a
kortárs magyar dokumentumfilmnek ebből a körülményből fakadnak csakúgy az erényei,
mint a gyengéi.
Variációk Lyukóvölgyre
A miskolci Lyukóvölgy több
rendező számára is a szegénység bemutatásának a lehetőségét ígéri. A Dunatáj
Produkció égisze alatt Szederkényi Miklós produceri irányításával készülő
filmekben a téma iránti morális érzékenységünk ütközik meg az esztétikaival.
Nem e szembenállás végkimenetele, hanem már önmagában véve a kialakulása, annak
átélése a zavarba ejtő. Mindennek leírásakor megkerülhetetlen a nyers fogalmazásmód.
Nem mintha nem vállalnám ezt a nyersességet, mégis úgy gondolom, e fogalmazási
kényszerért a filmek a felelősek. Szóval, a Lyukóvölgyben bemutatott sorsok
megrendítenek − a róluk szóló filmek viszont nem.
Surányi Z. András Panoráma című filmje egy idős asszonyt
állít a történet középpontjába; az ő küzdelmes életén keresztül látunk rá
környezetére. Az unokáját egyedül, jobban mondva a Völgy sajátos társadalmi közegében
nevelő nő sorsa, mindennapos küzdelme és rendíthetetlen kitartása megindító.
Nem átlagos történet az övé, noha annak elemei a szegénység természetrajzában
átlagosnak mondhatók. A viszonylagos anyagi biztonságból a rendszerváltás utáni
gazdasági átalakulás áldozataként vált munkanélkülivé és gyakorlatilag
hajléktalanná. A lecsúszás következményeként az asszony unokájának szülei
lemondtak gyerekükről, hiszen pontosan látják, hogy neki ott jobb, mint velük,
akik már nincsenek is együtt, s akik a reménytelenség alkoholmámorában tengetik
életüket. Ezekből a tipikus elemekből áll össze az egyedi (csonka)családi kép a
nagyanyjával élő, épp iskoláskorúvá váló Zsoltikáról. Itt lép be a történetbe a
filmes, aki azok után, hogy megtalálja ezt a sorsot − ami kétségtelenül
tiszteletreméltó teljesítmény −, azzal is szembesül, hogy valamilyen módon be
kell mutatnia.
Mindez képi
szerkesztéssel, az eseményeket történetté szervező dramaturgiával járó
megoldásokért kiált – ami nehéz döntések sora elé állítja a hitelesség iránt
elkötelezett dokumentumfilmest, hiszen a „valóság” befolyásolásával szembesít.
A dokumentumfilmes formaalkotás tekintetében mindig jelenlévő körülmény a
kortárs dokumentarizmus számára a látvány- és akcióorientált mediális
környezetből fakadóan még nagyobb kihívást jelent. Oly annyira, hogy az egy
újfajta dokumentumfilmes módszert is életre hív, amelyet nem túl szerencsés
módon „kreatívnak” neveznek, rögtön értékszempontot kapcsolva egy eredeti
értelmében leíró kategóriához. A „kreatív” dokumentumfilm fikciós formaalkotó
elveket használ fel a drámai szerkezettől a kifejező kompozíciókon át a zenei
hatáseffektusokig, ám anélkül, hogy kilépne a dokumentarista valószerűség
keretéből, ellentétben az ezt nyíltan vállaló fikciós dokumentum- vagy
dokumentum-játékfilmmel. A „kreativitás” határai, persze, bizonytalanok: meddig
lehet elmenni a téma megszerkesztésében anélkül, hogy azt meghamisítanánk;
illetve a szerkesztetlen „valóság” (ami, ugye, a filmben nem létezik) mikor
csap át érdektelenségbe (hiszen mégsem a valóságot nézzük, hanem egy filmet).
Ám épp e határ bizonytalanságai adják e forma esztétikai értelemben vett
szépségét – és teremtik meg morális értelemben vett igazságát.
Visszatérve a lyukóvölgyi
filmekhez, azok mintha két irányból közelítenének a titokzatos középhez, ám
annak termékeny egyensúlyát egyik irányból sem érik el. Surányi Z. András
munkája túlságosan is hagyja magát sodortatni az épp akkor történő
eseményekkel, emiatt a Panorámának
nincs meg a címben ígért fókusza, legfeljebb a széles látképre nem lehet
panaszunk, amelybe a nagymama és az unoka mellett néha a szomszédok, néha a
szülők is bekerülnek, ám jelenlétük esetleges, dramaturgiailag „lötyögős”,
szervetlen. Kétségtelenül életszerű – csakhogy ez egy film.
A másik lyukóvölgyi anyag
már címében különös státusára utal, amelyet az alcím is megerősít: Szilánkok – Történetek a Völgyből (részletek
készülő filmekből). Fekete-fehér, gyorsmontázsos átkötések tagolják az
egyes, Domokos János, Balog Gábor és Pápai Gergely rendezésében készült
részeket. A töredékes, etűdszerű forma nagyobb szabadságot nyújt a „kreativitásra”,
s ezzel bizonyos részek bátran élnek. Ugyanakkor a riportra épülő epizódok is
fragmentáltak, hiányosak, gyakran egy életképből indulnak ki és oda térnek
vissza, máskor meg ki sem lépnek a zsáner keretéből. Ilyen a Karácsony című rész, amelyben semmi mást
nem látunk, mint egy asszonyt, amint erdőből összeszedett faágakat cipel a
hátán. Útközben egyszer megáll, ledobja terhét, majd újra felveszi, s egy-egy keresetlen
szóval biztatva magát folytatja útját. Az őt kísérő kamera egyszer csak megáll,
s az asszony lassan eltűnik a havas tájban, miközben csengő-bongó karácsonyi
dallam hangzik fel. A cím nélkül is eszünkbe juthat a képsorról a keresztények
másik nagy ünnepköre, a húsvét – ám anélkül, hogy ez a kapcsolódás bántóan
erőltetett, irodalmias volna. Az asszonyról viszont semmit sem tudunk meg:
nincs társadalomtörténete, nincs szociológiai környezetrajza, csak „képe” van,
amely az igazság másik, nem szociológiai, hanem absztrakt-bölcseleti oldaláról
kapcsolódik a valósághoz.
Ha ez egy „készülő film”,
akkor félő, az „elkészült” változat, legalábbis a többi rész alapján, a Panoráma címűhöz hasonló problémákat vet
majd fel. Lehet, hogy a „készülő film” köztes státusa, az átmenetiség, az
állandó határátlépés épp a dokumentarista forma termékeny bizonytalanságának megfelelő
állapot?
A dicsőség ösvényei
A magyar dokumentumfilmet
gyakran marasztalják el azért, mert állandóan a társadalom veszteseiről beszél,
s nem mutat fel sikertörténeteket. Nos, tárgyszerűen, a valóságábrázolás
kiegyensúlyozottsága tekintetében lehet ebben igazság. Sőt, a figyelem
egyoldalúsága akár még vádként is el szokott hangozni, miszerint könnyebb a
leszakadt rétegeket a kamera elé állítani, mint a sikereseket, akik jó
felfogott érdekből védik személyes integritásukat. Ezzel szemben a szegényeknek
nincs mit védeniük; ők csak a láncaikat veszíthetik – a forgatásért járó
esetleges honoráriummal viszont legalább lesz néhány jobb napjuk. Utóbbi vádat
könnyű elutasítani azokkal a filmekkel, amelyek nem a szegénységet, hanem az
embert képesek felmutatni – a szegénység létállapotában. Vagyis nem a
társadalmi helyzet felől közelítenek az egyénhez, aki ily módon szükségszerűen
illusztrációvá válik, hanem fordítva: az egyéni sorsból világítanak rá a tágabb
társadalmi összefüggésekre. A vesztesek iránti elkötelezettséget pedig
elfogadható módon magyarázza a művészet feladatáról alkotott általános nézet,
amely szerint nem a boldog, hanem a boldogtalan sorsok méltók az ábrázolásra,
illetve hogy a művészetben rejlő, változtatásra indító erőt változtatásra váró
kérdésekkel kapcsolatosan érdemes mozgósítani. A dokumentumfilm esetében az
utóbbi szempont különösképpen is jogosult. Hát még a magyar faluról szóló
munkák esetében – gondolhatnánk.
Nos, ehhez képest több új dokumentumfilm
is sikertörténetekről számol be. Ám e sikertörténetek alapja mindig valamiféle
kudarctörténet, amelyre pozitív válaszként születik meg a sikeresnek,
példamutatónak mondható társadalmi megoldás, s amely – e tárgykörben a
dokumentumfilmek fő tézise ez – hosszas küzdelem eredményeként jön létre. E
küzdelem drámaisága legtöbbször annyira magával ragadó, hogy háttérbe szorítja
a „forma küzdelmét”: az ilyen típusú filmek gyakran a riport és a „nyomkövetés”
egyszerű eszközével élnek. A szegénységet állapotként bemutató
dokumentumfilmek, úgy tűnik, formai értelemben jóval nagyobb „kreativitást”
mozgósítanak.
Az uzsorásokkal folytatott
végtelen és reménytelen küzdelembe enged bepillantást Kisfaludy András A MaliZoli című filmje. A címszereplő
polgármester afféle népi hősként veszi fel a harcot a politika és/vagy a maffia
hatalmasságaival. Kisfaludy nyomkövető riportmódszeréből fakadóan nemcsak e
küzdelem marad nyitott, hanem a folyamat maga is tartalmaz – akár az alkotó
számára is meglepő – fordulatokat. Így például egy, az uzsorások által tönkretett
vállalkozóról, akiről miután a polgármester felkarolta, kiderül, hogy „tégla”,
ráadásul többfelé súg, s most épp megmentőit perli. A férfit látjuk nyilatkozni
többszörös öngyilkossági kísérlete után mint hálás túlélőt, s mint ugyanazok
által becsapott (újabb) áldozatot. Kinek van igaza? Őszintén szólva nem tudom –
és a film alapján nem is érdekel, jobban mondva nem ez érdekel. Az igazság
kimondása egy hírműsorban érdekel(ne) – s Kisfaludy filmje közeli rokonságban
áll a televíziók hírmagazinjaival. Ám jobb pillanataiban nem a tényfeltárás
amúgy fontos és nélkülözhetetlen újságírói munkáját végzi, hanem valódi
filmesként emberi drámákra, küzdelmekre, játszmákra irányítja kameráját. S
ebben már kevéssé a történet végkimenetele, igazsága, jóval inkább a folyamata,
a kamera előtt megszülető pillanatok igazsága válik érdekessé. A MaliZoli kétarcú munka; részben
bulvárdoku, részben dokudráma, így mindenki megtalálhatja benne a számára
vonzóbb formát.
Jóval egységesebb és
kiegyensúlyozottabb film Gyöngyössy Bence
A tanyagondnok című munkája. Igényesen esztétizáló képek vezetnek be az
elhagyott tanyák világába, s klasszikus pikareszkre épül a film dramaturgiája.
A címadó tanyagondnok napi rutinját követjük, az ő útjaira fűződnek fel a
bemutatott sorsok a saját világától elszakadni képtelen idősektől az elhagyott
gazdaságot és kultúrát újraindítani próbáló fiatalokig. Részben egy társadalmi
értelemben vett fontos hivatal és egy elkötelezett hivatalnok példaértékű
működését követhetjük nyomon, részben egyszerre pillanthatunk be egy eltűnő és
talán mégis újjászülető világba. Áttekinthető, mégis összetett kép, amelyben
egymás mellé rendelődik az egyedi sors és a társadalmi modell. Mindennek
következtében A tanyagondok egyformán
szól a szívnek és az észnek.
Hasonló mondható el Kinyó
Ferency Tamás Ösvény a Viharsarokban című
munkájáról. Az utóbbi években több filmmel jelentkező (Triptichon – Három filmballada; Van
berekfa, nincsen rét – Régi hagyományok, új gazdák Göcsejben; Égjen inkább az olajmező…), többféle
szerepkört felvállaló alkotó (producer, rendező, operatőr, vágó) szintén egy
elhagyatott régióba életet lehelő vállalkozásról számol be. Az Ösvény
elnevezésű egyesület, majd vállalkozás a megváltozott munkaképességű embereknek
nyújt megélhetést, de ami ennél is fontosabb: ad értelmet az élet(ük)nek. A
polgármester, a kerekes székes könyvtáros és a leszázalékoltból ügyvezetővé
váló értelmiségi trió által felépített „ösvény” társadalompolitikai értelemben
is példaértékű, követendő jelenség; erről hírt adni dokumentumfilmesként – a
híradást pedig bemutatni egy televíziós csatorna vezetőjeként! – fontos
feladat. Különösen a kis csapat filozófiája figyelemre méltó. Ez ugyanis
nyíltan vallja, hogy a Kádár-korban szocializálódott közösség tagjai azt
szeretik, ha megmondják, mit csináljanak; belőlük hiányzik a vállalkozói szellem.
Helyettük vállalkoznak tehát,
ugyanakkor értük; a gazdasági
környezetből fakadóan üzleti alapon, ám nem profitközpontú mentalitással, hanem
a közösség építése, fejlesztése jegyében. Mindez társadalmi értelemben igen fontos
része a film üzenetének, ott van azonban még néhány emberileg katartikus
pillanat, amikor megszólalnak a „megváltozott munkaképességű” dolgozók. Ők a
számukra fontos dolgokról mesélnek, a napirendjükről vagy teljesítőképességük
határairól. Az Ösvény a Viharsarokban dokumentumfilmként így lesz teljes. A léptékváltás
nagyjából úgy írható le, mint a „megváltozott munkaképességű” kifejezés
politikailag rendkívül korrekt, de legalább ennyire elidegenítő fogalmának és egy
„megváltozott munkaképességű” ember személyes megismerésének a különbsége.
Mesefaluk
A fenti példák „kreativitása”
az alkotói szubjektum visszavonulásában, a formaalkotás láthatatlanságában
rejlik. Nem mindegyik dokumentumfilm fogja azonban ennyire alázatosan vissza magát.
A kockázat ilyenkor mindenképp nagyobb, s ennek megfelelően a siker kétesélyes.
Szekeres Csaba, a Kivonulás a Paradicsomba rendezője
nyíltan vállalja alkotói jelenlétét: ő a történet narrátora, beavat a forgatás
során adódó nehézségekbe, s nem szűkölködik a tanulságok levonásával sem. A
film paradox módon mégsem e „nyílt” formának köszönhetően meggyőző, jóval
tartalmasabbak rejtett motívumai. Ezúttal is egy, a kistérséget új életre
galvanizáló egyéni kreativitásról van szó, csakhogy itt már ellenérdekeltek,
ellenfelek is adódnak, így a szálak összegubancolódnak, felfejthetetlenné
válnak, rejtettek maradnak a filmes számára is. A történet hitelességét azonban
éppen ez teremti meg: a dolgok összetettségének a felmutatása, akár a „megoldás”
reménye nélkül. (Az Ösvény a
Viharsarokban című film idillikus tablóinak szemlélése közben például ott
ágaskodott bennem a kisördög: azért benéznék a kocsmába is…)
A külföldről hazatelepült
újítókat, önellátó és független „mesefalu”-álmodókat a helyi közösség egy része
nem fogadja szívesen, s az okok igen messzire vezetnek, többféle értelemben is.
A „gyüttmentek” elleni évszázados gyanakvás legmélyebb és legmegrázóbb motívuma
ugyanis az antiszemitizmus. A nyilvánosan nem vállalt, mégis jelenlévő
gondolatot a film példás módon hasonló hangnemben artikulálja: inkább csak
jelzi, mintsem bemutatja; utal a ki nem mondottra, ahelyett, hogy nevén nevezné
– ám ezzel éppen annak lényegi vonását képes megfogalmazni. Mindez azonban csak
egy fontos epizód a filmben; maga a történet egy sokszereplős, sok éven át
bonyolódó, izgalmasan szerkesztett, bátor kihagyásokkal, ugrásokkal,
váltásokkal élő valódi történet.
Végkifejletében is
izgalmas Kovács Kristóf Besence Openje,
ám ezúttal már maga az alaphelyzet annyira lenyűgöző – a bemutatása pedig olyan
elegáns és szellemes −, hogy az erős kezdést követően a film kissé szétesik,
leül. A Besence Open maga a kis
magyar abszurd, amely ráadásul sokfelé vág. Megint egy kollektív
munkanélküliségre kárhoztatott falu, s megint egy élelmes polgármester, aki
pályázik mindenre, amire csak lehet, hátha beüt valami. És beüt: a kis faluban
európai uniós támogatással teniszpálya épülhet! Ez a hír körülbelül annyit tud,
mint Gazdag Gyula 1969-es Hosszú
futásodra mindig számíthatunk című remeklésének alaphelyzete. Az is
sporttémájú volt; ott a korszak „extrém sportolója”, Schirilla György futott
egészen Moszkváig, ám közben Kenderesen bisztrót terveztek elnevezni róla. Kovács
Kristóf filmjének nemcsak abszurd alaphelyzete, hanem groteszk stílusa is
Gazdag filmjét idézi: ahogy a falu papja felavatja a teniszpályát, majd a lakosság
egy kiöregedett, az italt finoman szólva sem megvető edző segítségével nekiáll
használni a számukra értelmetlen és értelmezhetetlen EU-s támogatást – nos,
ennél pontosabban nehéz leírni a rendszerváltás utáni Magyarország helyzetét. A
film sajnos nem áll meg itt, s noha a történet folytatása is fontos és
jellegzetes, az meg sem közelíti az „első szettét”. Ezúttal jót tett volna a
Gazdag filmjére rótt „17 perces” kaloda, amelyben egykor a kísérőfilmként
műsorra tűzött munkák hosszát rögzítették.
A magyar falut bemutató
dokumentumfilmek sorában a „kreatív” megformálás terén a legmesszebb Nagy Dénes
Másik Magyarországa merészkedik. Ebben
a filmben nyilvánvalóan nincs szó objektív helyzetleírásról, szociológiai
elemzésről. Nem véletlenül lett a film alcíme Töredékek egy falu hétköznapjaiból. Ám ennél is lényegesebb a film
főszereplője, Bukta Imre, jobban mondva az ő „szeme”, amiről mesél, amivel
azonosul a rendező. A Másik Magyarország
lehetne portré a festőről, lehetne képzőművészeti film a festményekről, ehhez
képest egyik sem, illetve mindegyik. Portré, amennyiben bemutatja Buktát, a
faluját és a művész viszonyát saját világához; és képzőművészeti film,
amennyiben saját eszközeivel idézi meg a festmények vizualitását. „Kreatív” dokumentumfilmmé
a kettő együttes megvalósítása teszi, amely annál is könnyebb – és ugyanakkor
szükségszerűbb – megoldás, mivel Bukta művészetében sem választható el
egymástól a „dokumentum” és a festészet: művészetének meghatározó közege,
motívuma – amint ez a filmmel azonos című nagysikerű Műcsarnok-béli kiállításán
látható volt – annak a falunak a társadalmi valósága, amelyben él. Képein e
világnak a szubjektív lenyomata, értelmezése látható – csakúgy, ahogy Nagy
Dénes filmjén Bukta világának szubjektív lenyomata és értelmezése. Kétszeresen
is távol kerültünk tehát a bemutatott falu valóságától – egy szemléletmód
igazságának bemutatása kedvéért.
A Másik Magyarország kétségtelenül vagylagos viszonyt teremt a dokumentarista
formaalkotás alapadottsága, az objektivitás és szubjektivitás között. A film e tekintetben
a mese vagy valóság dilemmája elé
állít bennünket. Bízzunk benne, hogy a mese és
valóság alternatívája szintén megfogalmazódik a magyar dokumentumfilmekben! És – az lesz az igazi kreativitás.
Cikk értékelése: | | | | | | | | | | | | | szavazat: 217 átlag: 5.45 |
|
|