KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

         
             
             
             
             
             
             
   2014/december
MAGYAR MŰHELY
• Baski Sándor: Leltár miatt nyitva Magyar Filmhét
• Jankovics Márton: A bőség zavara Magyar Filmhét: kísérleti- és játékfilmek
• Gelencsér Gábor: Máskép(p) Magyar falu
• Schubert Gusztáv: Tizenkét szék Film, kritika, forgalmazás
• Stőhr Lóránt: Emberképző Illés György (1914-2006)
• Kolozsi László: Zászlómon a magyar színészek Beszélgetés Fazekas Csabával
EMBER AZ ŰRBEN
• Baski Sándor: A végtelenbe és tovább Csillagok között
• Hirsch Tibor: Féreglyuk-feeling Az univerzum meghódítása
ORWELL 1984
• Czigányik Zsolt: A Nagy Testvér árnyékában George Orwell: 1984
SAINT-EXUPÉRY
• Ádám Péter: Rajzolj nekem repülőt Saint-Exupéry és a film
• Saint Eva Marie: Igor Filmnovella
• Sándor Anna: A rózsa vándora A kis herceg mozija
GODARD
• Varró Attila: Fáktól az erdőt Godard: Búcsú a nyelvtől
• Kelecsényi László: Vezetékneve: Godard Az örök rebellis
FESZTIVÁL
• Pörös Géza: Istenek, emberek, rózsák Gdynia
HATÁRSÁV
• Zalán Vince: Szemben a gonosszal Wim Wenders: A Föld sója
TELEVÍZÓ
• Pernecker Dávid: Orvosi acél Steven Soderbergh: A sebész
KRITIKA
• Schubert Gusztáv: Vadkeleten Délibáb
• Sepsi László: A dögevő álma Dan Gilroy: Éjjeli féreg
MOZI
• Barkóczi Janka: GETT - Válólevél
• Baski Sándor: Zárt rendszer
• Árva Márton: Eszeveszett mesék
• Kovács Bálint: Szexterápia A holocaust a lengyel filmben
• Bayer Antal: PAPÍRMOZI

             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Zárt rendszer

Baski Sándor

Uklad zamkniety – lengyel, 2013. Rendezte: Ryszard Bugajski. Írta: Miroslaw Piepka, Michal Pruski. Kép: Piotr Sobocinski Jr.. Zene: Shane Harvey. Szereplők: Janusz Gajos (Andrzej Kostrzewa), Kazimierz Kaczor (Miroslaw Kaminski), Wojciech Zoladkowicz (Kamil Slodowski), Robert Olech (Piotr Maj). Gyártó: Filmicon / Kino Swiat. Forgalmazó: Anjou Lafayette. Feliratos. 120 perc.

Ryszard Bugajski 1982-es filmjében, a Kihallgatásban a rezsim pribékjei elhurcoltatnak egy táncosnőt, hogy rávegyék, valljon be egy olyan bűnt, amelyet el sem követett. Az 1950-es évek Lengyelországában játszódó filmet a kommunista vezetés azonnal betiltotta, a rendező pedig jobbnak látta külföldre menekülni.


Eltelt harminc év, a veterán Bugajski pedig leforgatta a Kihallgatás párdarabját, amely már a szabad és demokratikus „új Lengyelországban” játszódik. Ha azt gondolnánk, hogy a hatalom természete a szép új világban megváltozott, áltatjuk magunkat – ez Bugajski sommás véleménye. A Zárt rendszer, amely egy 2003-as megtörtént eseten alapul, dermesztően ismerős játszmákról mesél. Három fiatal vállalkozó beindít egy európai standardoknak megfelelő, hipermodern gyárat, de pechükre a kerületi ügyész jóindulatát nem sikerül elnyerniük. Kostrzewa ügyész ráveszi régi barátját, az adóhatóság vezetőjét, hogy indítson vizsgálatot a gyártulajdonosok ellen. A három férfit egy brutális rendőri akció keretében őrizetbe veszik és a börtönben alaposan megdolgozzák őket. Bizonyíték nincs, de nem is kell – a terv működik anélkül is. A vállalat részvényei pillanatok alatt elértéktelenednek; még szerencse, hogy van, aki hajlandó felvásárolni őket – az ügyész és az adófőnök köreihez tartozó offshore cég.


Összenőtt politikai és gazdasági elit, zsinóron rángatható korrupt hatóságok, társadalmi érdeknek hazudott einstand – nem kell naprakésznek lennünk a lengyel közállapotokkal kapcsolatban, hogy tudjuk, Bugajski filmje hiteles. A Zárt rendszer legérzékletesebben a hatalom cinizmusát ragadja meg: Kostrzewa és bűn- illetve vadásztársai úgy semmizik ki áldozataikat, hogy végig a törvény szolgáinak szerepében tetszelegnek. Bugajski nagy húzása, hogy a kommunista pártfunkcionáriusból lett ügyészt azzal a Janusz Gajossal játszatja el, aki 30 évvel korábban, a Kihallgatásban a könyörtelen vallatót alakította. A színésznek hála Kostrzewa figurája méltó helyre kerül az öltönyös gazemberek panteonjában, közvetlenül a Toni Servillo-féle Giulio Andreotti (Il Divo) mellé.



A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2014/12 55-56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=11977