KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1987/január
• Bikácsy Gergely: Dühöngő szívek Szeretet-áradat
• Popper Péter: Lelki kórságok avagy Cassavetes játszik velem
• Schubert Gusztáv: Kornett és Thompson-gitár Gengszterek klubja
• Bódy Gábor: Kozmikus szem – science non-fiction (fiction)
• Zalán Vince: Univerzális kép-hang szótár?
• Kozma György: A Gólem A szó és a kép egyik alapmítosza
• Koltai Ágnes: A rontás angyala A fogadó
• Bársony Éva: „Én azért reménykedem” Beszélgetés Eduard Zaharievvel
FESZTIVÁL
• Székely Gabriella: Levelek a Szovjetunióból Mannheim
• Zsugán István: Mozisirató? Nyon
• Fáber András: Önismeret és gyertyafény Figueira da Foz
LÁTTUK MÉG
• Farkas Ágnes: A nindzsa színre lép
• Lukácsy Sándor: Akli Miklós
• Nagy Zsolt: Leopárd kommandó
• Tamás Amaryllis: Forrongás
• Hegyi Gyula: Bankrablás Montrealban
• Faragó Zsuzsa: Érzékenység
• Schreiber László: Első feleségem
• Zalán Vince: Egy tanév Hakkariban
• Mátyás Péter: Utolsó lépés
• Kabai József: Legenda a szerelemről I–II.
KÖNYV
• Veress József: Új szovjet filmenciklopédia
KRÓNIKA
• N. N.: Holland filmhét
• N. N.: Kínai filmnapok

             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Krónika

Holland filmhét

N. N.

 

Holland filmhét színhelye volt 1986. október 16. és 22. között a Kossuth mozi. A programban Orlow Seunke Pervola, Marleen Gorris Törött tükrök, Paul Verhoven A negyedik férfi, Pieter Verhoeff Az álom, Ate de Jong A győzelem árnyékában és Alex van Warmerdam Ábel című filmje szerepelt. A Kossuth Kamarában Bert Haanstra, az egyik leghíresebb holland dokumentarista filmjeit vetítették. Jóllehet számottevő holland filmgyártásról csak a hetvenes évek elejétől beszélhetünk, napjainkra Hollandiában sokszínű és eredeti hangvételű filmművészet bontakozott ki, melyben az igényes szórakoztatófilmek (Torka fruit; Keetje Tippel; Soldaat van Oranje), az irodalmi adaptációk (Max Havelaar; Két királynő, egy király) mellett az elvontabb ábrázolásmóddal élő ezoterikusabb játékfilmek (Törött tükrök; A negyedik férfi) is helyet kapnak.

Orlow Seunke a legígéretesebb fiatal rendezők közé tartozik. A víz íze című alkotása az 1982-es velencei filmfesztiválon elnyerte a legjobb elsőfilmnek járó díjat. A film Konrád György A látogatója nyomán készült. A Pervola két egymástól gyökeresen eltérő életvitelű és habitusú testvér kamaradrámája. A törött tükrök, miként Marleen Gorris előző, az 1984-es holland filmhéten bemutatott műve (Christine M. némasága), a nők kiszolgáltatottságával, a testet-lelket nyomorító machismóval foglalkozik, a feminista filmek átlagánál magasabb művészi színvonalon. Paul Verhoeven filmjének középpontjában is a „nemek harca” áll. A negyedik férfi Hitchcock stílusában előadott, kissé túlbonyolított történet egy szép szőke özvegyről, aki valamiképpen „férjei halálából nyeri életerejét”. A filmhét programjában a történelmi tematikát Pier Verhoeff és Ate de Jong filmjei képviselik. Az álom az 1985-ös frízföldi éhséglázadást, A győzelem árnyékában Hollandia náci megszállását idézi fel.

Alex van Warmerdam író, festő és színész. Első filmje komédia egy fiatalemberről, aki 31 éves koráig ki sem lépett szülei luxuslakásából. Az Ábel címszerepét maga a rendező alakítja.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1987/01 64. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=5646