KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

            
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/május
KRÓNIKA
• N. N.: A Filmvilág köszönetet mond
• N. N.: Alapítvány a Fészek Művészklubért
MAGYAR MŰHELY
• Ardai Zoltán: A máskéntfilmezők Műhely és idő
• Báron György: Mozimámor Belső mozi; 4, 6, 8
• Sipos Júlia: Túlélni a törpekort Beszélgetés a Stúdió vezetőivel

• György Péter: Szenvedély és erőszak Veszett a világ (Wild at Heart)
• Koltai Ágnes: Veszett a világ (Wild at Heart) David Lynch
• Kozma György: Csalárdabb a szív mindennél… Veszett a világ (Wild at Heart)
• Csejdy András: Mindhalálig duma Barry Gifford teremtményei
VÁROSVÍZIÓK
• Koltai Ágnes: A város filmje
• Dániel Ferenc: Nyakunkon maradt örökség Nagyvárosi képzelet
• Tillmann József A.: A változás vadona Városi lapok a Nomádok Könyvéből
LENGYEL FILM
• Koltai Ágnes: Főtt agyak Skolimowski anno...
• N. N.: Jerzy Skolimowski filmjei
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Ferreri medvéje Berlinale
KRITIKA
• Reményi József Tamás: Önmagunk túszaiként Isten hátrafelé megy
• Spiró György: Protkó Sztálin menyasszonya
• Molnár Gál Péter: Lázár vagyok a csókok lakomáján Cyrano de Bergerac
LÁTTUK MÉG
• Fáber András: A halál keresztútján
• Koltai Ágnes: A zöldfülű
• Hegyi Gyula: A kézilány meséje
• Békés Pál: Képeslapok a szakadékból
• Székely Gabriella: Bármerre jársz
• Tamás Amaryllis: Bizánci tűz
• Békés Pál: Ébredések
ELLENFÉNY
• Bikácsy Gergely: A nőnemű revolver

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

Képeslapok a szakadékból

Békés Pál

 

Ez a film egy filmforgatáson kezdődik. E nyitány a maga újszerűségével nyomban mellbevág. A hátralévő nyolcvan perc javarészt anya és leánya rivalizálásáról, és annak valamennyi ágas-bogas pszichés gubancáról szól. Ez egyenesen letaglóz. Anya és leánya – mit tesz isten – színésznők. Versengésük főbb területei a következők: 1. Ki a jobb előadó? 2. Ki hat jobban a férfiakra? 3. Ki bírja jobban a stresszt? Az anya? (Alkohol.) A lánya? (Kábítószer.) A nézőt falhoz állítja a sosemlátott motívumok árja.

A rendező, Mike Nichols kézenfekvő megoldást választott: csakis átlagon felüli színészek tehetik az átlag alattit legalább átlagossá. És megtett minden tőle telhetőt. A leány: Meryl Streep, az anya: Shirley MacLaine, a filmbeli film rendezője: Gene Hackman.

Azt hiszem elmondtam mindent. – Nem, egy váratlan fordulattal még adós vagyok. Tudom, hogy hihetetlen, mégis tessék megbékélni a gondolattal: a történet happy end-del végződik. A kábítószer-veszedelem elmúlik, az anya mosolyogva szurkolja végig leánya zenés-táncos mennybemenetelét a reflektorok kereszttüzében, a kamerák előtt.

A mozi ismét magához nyúlt témáért.

Kérdés – ha van – csupán annyi, hogy miért uralgott el a mozin ennyire önmaga. Egy ideig lehetett lilultan rajongani az önreflexivitás új meg új változataiért, elemezgetni az egymást bámuló tükrök bizsergető rafinériáját (az alkotó kódolt, a befogadó dekódolt, s jól megvoltak egymással).

Napjaink jellegzetes „film a filmről”-filmjében azonban a mozi csupán téma. Életterep. Nincs mögöttes, nincs mit dekódolni. Az untig ismételt motívumok – a sztárok belvilága, film az egész világ és filmszínész benne minden férfi és nő stb. stb. – egyrészt megfosztották a mozit minden titkától, másrészt létrehozták a showbiz önmaga farkába harapó házi-mítoszát.

A műfaj önmagát idéző idézőjelei persze ott fityegnek még a vászon körül – de ki veszi észre? Klisékké koptak az idézőjelek is, leakaszthatok a díszletraktár szögeiről, mint bármely horror-, western- vagy sci-fi-kellék.

Aki megnézi a képeslapokat... nemigen csalatkozhat. Jó minőségű, használható darab, újszerű, megkímélt állapotban, molymentesítve.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/05 57. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4126