KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
   1991/május
KRÓNIKA
• N. N.: A Filmvilág köszönetet mond
• N. N.: Alapítvány a Fészek Művészklubért
MAGYAR MŰHELY
• Ardai Zoltán: A máskéntfilmezők Műhely és idő
• Báron György: Mozimámor Belső mozi; 4, 6, 8
• Sipos Júlia: Túlélni a törpekort Beszélgetés a Stúdió vezetőivel

• György Péter: Szenvedély és erőszak Veszett a világ (Wild at Heart)
• Koltai Ágnes: Veszett a világ (Wild at Heart) David Lynch
• Kozma György: Csalárdabb a szív mindennél… Veszett a világ (Wild at Heart)
• Csejdy András: Mindhalálig duma Barry Gifford teremtményei
VÁROSVÍZIÓK
• Koltai Ágnes: A város filmje
• Dániel Ferenc: Nyakunkon maradt örökség Nagyvárosi képzelet
• Tillmann József A.: A változás vadona Városi lapok a Nomádok Könyvéből
LENGYEL FILM
• Koltai Ágnes: Főtt agyak Skolimowski anno...
• N. N.: Jerzy Skolimowski filmjei
FESZTIVÁL
• Zalán Vince: Ferreri medvéje Berlinale
KRITIKA
• Reményi József Tamás: Önmagunk túszaiként Isten hátrafelé megy
• Spiró György: Protkó Sztálin menyasszonya
• Molnár Gál Péter: Lázár vagyok a csókok lakomáján Cyrano de Bergerac
LÁTTUK MÉG
• Fáber András: A halál keresztútján
• Koltai Ágnes: A zöldfülű
• Hegyi Gyula: A kézilány meséje
• Békés Pál: Képeslapok a szakadékból
• Székely Gabriella: Bármerre jársz
• Tamás Amaryllis: Bizánci tűz
• Békés Pál: Ébredések
ELLENFÉNY
• Bikácsy Gergely: A nőnemű revolver

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Láttuk még

A zöldfülű

Koltai Ágnes

 

Hogyan lesz a rendíthetetlen cowboyból éles szimatú zsaru? Clint Eastwood a megmondhatója, mindkettőt egyformán eljátssza, hol saját, hol mások rendezésében. Manapság mintha már csak magában és saját teremtményeiben bízna: önmagát rendezte. Oldalán az amerikai film egyik új yuppie-idoljával, Charlie Sheennel, megható rendőrpárocskát formáznak. Bámulatos kitartással üldözik a kis és nagyobbacska autótolvajokat, fittyet hánynak az élet hívságainak, s már egy tiszti dicsérettel is beérik. De a legjobban mégiscsak annak örülnek, ha saját kezükkel puffanthatják le az autópiac hiénáit.

Eastwood, aki tucatnyi westernben megtanulta, hogy a ló és a fegyver gyakorta fontosabb a kamerának, mint a színész, látványosan ismétli el a tanultakat. A leszálló párában elúszó esti fények, a végtelen kocsisor vibráló lámpaörvénye, a halántéknak feszülő pisztoly agresszíven meghökkentő látvány. Krimik és horrorfilmek tömege szoktatott már hozzá minket a vérhez, a gyilkoláshoz, Eastwood mégis tud valami újat mutatni: hősei elképesztő makacssággal hagyják magukat cafatra verni. Egészen a végső pillanatig. Mert ekkor kíméletlenül visszavágnak.

A kegyetlenkedés ellenére A zöldfülű amolyan klasszikus mozi; humorral, kedélyeskedéssel oldja fel a feszültséget, a kibuggyanó vér émelyítő látványát. Szép kerekded a története is – mindenki elnyeri méltó büntetését és jutalmát, csupán egyetlen kérdésre marad el a válasz: miért ábrázolja oly hihetetlenül ellenszenvesnek a rendező a félvér tolvajokat? A gyűlölet még a vérnél is bővebben freccsen.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 1991/05 56. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=4123