KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/január
MAGYAR PANTHEON
• Tompa Andrea: Meztelen arccal Törőcsik Mari a színpadon
• Kelecsényi László: „Csoda, hogy élek” Beszélgetés Törőcsik Marival
KÖZÖSSÉGI MÉDIA
• Soós Tamás Dénes: A fogyasztók öntudatra ébredése Kerekasztal-beszélgetés a közösségi médiáról
• Kovács Gellért: Farkas a cseten Csapda a neten
• Sós Áron Árpád: A social media hatalma Clickbait
ÚJ RAJ
• Bartai Dóra: Az érzékenység monopóliuma Mia Hansen-Løve
KORTÁRS DALLAMOK: FILMMUSICAL
• Alföldi Nóra: „Evvel a dalban mondom el” Művészfilmes musicalek
• Varró Attila: Színes nyomor New York-i musicalek
• Déri Zsolt: Szikraszilárdság The Sparks Brothers
• Vincze Teréz: Nyolc óra Beatles The Beatles: Get Back
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Méhek és földrengések Minimalista horror-zene
ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Terhelt viszonyok Primanima 2021
• Kránicz Bence: Toldi szelleme Jankovics Marcell: Toldi
TÉVÉSOROZATOK
• Hegyi Gyula: A múlt utóélete Orosz történelmi tévésorozatok
• Teszár Dávid: Adósrabszolgák viadala Hwang Dong-hyuk: Nyerd meg az életed
DOKU-ZÓNA
• Boronyák Rita: A szabadság színei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Filmfesztivál
• Bartal Dóra: Női terekben Beszélgetés Kőrösi Mátéval
• Margitházi Beja: Nem harcolni nem lehet Franz Böhm: Dear Future Children
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Trauma és bosszú Sitges
• Bakos Gábor: A képpé vált látvány Szolnok
KÖNYV
• Fekete Tamás: Alfred Hitchcock tizenkét élete Alfred Hitchcock bemutatva
• Endrényi Krisztina: Iustitia és a múzsák Film és jog a gyakorlatban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fóbia mögötti vágy Jane Campion: A kutya karmai közt
KRITIKA
• Baski Sándor: Kapcsolatok Oslóban Joachim Trier: A világ legrosszabb embere
• Fekete Tamás: Kiskarácsony Tiszeker Dániel: Nagykarácsony
• Gyenge Zsolt: Önző férfiak Beszélgetés Lőrincz Nándorral és Nagy Bálinttal
MOZI
• Rudas Dóra: Az örökbeadás
• Gyenge Zsolt: Legjobb tudomásom szerint
• Bárány Bence: Richard király
• Pozsonyi Janka: Aline – A szerelem hangja
• Kovács Kata: Mézes szivar
• Huber Zoltán: Családi testcsere
• Benke Attila: Az oltalmazó
• Kovács Gellért: A Gucci-ház
• Herczeg Zsófia: Encanto
STREAMLINE MOZI
• Roboz Gábor: Az apa
• Baski Sándor: Rajongás
• Huber Zoltán: Stillwater
• Pethő Réka: Louis Wain
• Lichter Péter: A világítótorony
• Nagy V. Gergő: A dicsőség órája
• Varró Attila: A hazug lány
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

Encanto

Herczeg Zsófia


Encanto – amerikai, 2021. Rendezte: Jared Bush, Charise Castro Smith és Byron Howard. Írta: Lin-Manuel Miranda és Jared Bush. Zene: Germaine Franco és Lin-Manuel Miranda. Gyártó: Walt Disney Animation Studios. Forgalmazó: Fórum Hungary. Szinkronizált. 99 perc.

 

A Disney idén két animációval jelentkezett, de míg a Raya és az utolsó sárkány viszonylag nagy felhajtást kapott, az Encanto minden figyelem nélkül kúszott fel a mozik műsorára. Pedig az egeres stúdió 60. animációs mozifilmjéről érdemes beszélni, nemcsak mert végre megint Dél-Amerika kultúrájából merít ihletet, hanem mert olyan alapvető értékekre hívja fel a figyelmet, mint a családi összetartás, egymás elfogadása és önmagunk kiteljesítése.

A Madrigal család otthona Encanto, egy kis kolumbiai falu, ahol a családtagoknak varázsereje van, és még a tárgyak is önálló életre képesek. Ezt a varázst a Madrigal ház feje kapta, amiért férjét lemészárolták, ő pedig magára maradt három kisgyerekükkel. Így épült fel Casita, ahol a fiatalok egy bizonyos korban olyan képességet kapnak, amellyel segíthetik a családot. A falu fekete báránya Mirabel, aki varázserő nélkül, hétköznapi lányként él a hatalmas erővel bíró, a tökéletes szépségű és az állatokkal beszélő testvéreivel. Ez a csodás varázs lassan kezd megtörni, amit a makacs Mirabel minden erejével próbál megakadályozni.

A film nagyszerűen illik a Disney-alkotások sorába, csak itt nem az egyedi képességével, hanem épp a hétköznapiságával emelkedik ki a főszereplő, akinek nincs szüksége szupererőre, hogy hatalmas tettet vigyen véghez, elég az óriási szíve és a családja iránt érzett szeretete. Igazán üdítő történet egy olyan korban, ahol azt sulykolja a szociális közeg (és a szuperhősfilmek), hogy muszáj valamiben kitűnnünk, különben nem érünk semmit. Miközben családtagjai szenvednek az akaratukon kívül kapott képességek terhével, amik elvesztése identitásproblémához vezet, Mirabelt nem kötik gúzsba az elvárások, szabadon fedezheti fel saját adottságait. Így az Encanto igazán lelkesítő animációvá válik a hétköznapiság felszabadító korlátlanságáról.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/01 59-59. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15212