KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/január
MAGYAR PANTHEON
• Tompa Andrea: Meztelen arccal Törőcsik Mari a színpadon
• Kelecsényi László: „Csoda, hogy élek” Beszélgetés Törőcsik Marival
KÖZÖSSÉGI MÉDIA
• Soós Tamás Dénes: A fogyasztók öntudatra ébredése Kerekasztal-beszélgetés a közösségi médiáról
• Kovács Gellért: Farkas a cseten Csapda a neten
• Sós Áron Árpád: A social media hatalma Clickbait
ÚJ RAJ
• Bartai Dóra: Az érzékenység monopóliuma Mia Hansen-Løve
KORTÁRS DALLAMOK: FILMMUSICAL
• Alföldi Nóra: „Evvel a dalban mondom el” Művészfilmes musicalek
• Varró Attila: Színes nyomor New York-i musicalek
• Déri Zsolt: Szikraszilárdság The Sparks Brothers
• Vincze Teréz: Nyolc óra Beatles The Beatles: Get Back
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Méhek és földrengések Minimalista horror-zene
ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Terhelt viszonyok Primanima 2021
• Kránicz Bence: Toldi szelleme Jankovics Marcell: Toldi
TÉVÉSOROZATOK
• Hegyi Gyula: A múlt utóélete Orosz történelmi tévésorozatok
• Teszár Dávid: Adósrabszolgák viadala Hwang Dong-hyuk: Nyerd meg az életed
DOKU-ZÓNA
• Boronyák Rita: A szabadság színei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Filmfesztivál
• Bartal Dóra: Női terekben Beszélgetés Kőrösi Mátéval
• Margitházi Beja: Nem harcolni nem lehet Franz Böhm: Dear Future Children
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Trauma és bosszú Sitges
• Bakos Gábor: A képpé vált látvány Szolnok
KÖNYV
• Fekete Tamás: Alfred Hitchcock tizenkét élete Alfred Hitchcock bemutatva
• Endrényi Krisztina: Iustitia és a múzsák Film és jog a gyakorlatban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fóbia mögötti vágy Jane Campion: A kutya karmai közt
KRITIKA
• Baski Sándor: Kapcsolatok Oslóban Joachim Trier: A világ legrosszabb embere
• Fekete Tamás: Kiskarácsony Tiszeker Dániel: Nagykarácsony
• Gyenge Zsolt: Önző férfiak Beszélgetés Lőrincz Nándorral és Nagy Bálinttal
MOZI
• Rudas Dóra: Az örökbeadás
• Gyenge Zsolt: Legjobb tudomásom szerint
• Bárány Bence: Richard király
• Pozsonyi Janka: Aline – A szerelem hangja
• Kovács Kata: Mézes szivar
• Huber Zoltán: Családi testcsere
• Benke Attila: Az oltalmazó
• Kovács Gellért: A Gucci-ház
• Herczeg Zsófia: Encanto
STREAMLINE MOZI
• Roboz Gábor: Az apa
• Baski Sándor: Rajongás
• Huber Zoltán: Stillwater
• Pethő Réka: Louis Wain
• Lichter Péter: A világítótorony
• Nagy V. Gergő: A dicsőség órája
• Varró Attila: A hazug lány
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Könyv

Alfred Hitchcock bemutatva

Alfred Hitchcock tizenkét élete

Fekete Tamás

Edward White könyve egyszerre rendhagyó formátumú életrajz és a terjedelmes életmű tizenkét szempont alapján feldolgozott vizsgálata.

 

Minden bizonnyal Alfred Hitchcock számít a filmművészet legismertebb alakjának. A híres, saját maga által alkotott, és mindössze kilenc tollvonásból álló (a magyar kiadás borítóján is feltűnő) arckép, vagy éppen robusztus testének árnyvonala elég ahhoz, hogy mindenki tudja, kiről van szó – ahogy épp ez utóbbi kettőt kombinálta az Alfred Hitchcock bemutatja főcíme is. Ahogy Edward White fogalmaz könyve előszavában: „A Simpson család nézőközönsége éppúgy ismeri őt, mint a velencei biennálé kritikusai.” Neve hallatán a Psycho és a Madarak egészen biztosan beugrik mindenkinek, a zuhanyjelenet talán a filmtörténet legtöbbször idézett és elemzett képsora, amit még az is látott, aki a filmet valamilyen okból nem (és amit talán pontatlanul, saját értelmezésével és benyomásaival kiegészítve idézne fel).

Hitchcock nevéhez a feszültséget és a rémületet kötjük, és a suspense fogalmát még akkor is neki tulajdonítjuk, ha azt egész biztosan nem ő teremtette meg és nem ő alkalmazta először. Ám aki a legkisebb mértékben is ismeri a rendező életművét, tisztában van vele, hogy az által készített több mint 50 film egészen páratlanul széles skálát ölel fel. „A filmgéniusz munkássága átível a némafilm és a korai hangosfilm korszakán, a némafilmektől a színes technikán át a térhatású moziig, helyet kap benne az expresszionizmus, a film noir, a társadalmi realizmus, a thrillerek, a harmincas évek screwball vígjátékai és a horror csakúgy, mint a weimari köztársaság filmművészete, Hollywood aranykora, továbbá a televíziózás első időszaka és a termékeny hatvanas-hetvenes évek, olyan pályatársakkal, mint Kubrick, Spielberg és Scorsese.” – olvashatjuk szintén az Előszóban.

Mindezt azért érdemes kiemelni, mert a mai napig az egyműfajú rendező képe él róla még azokban is, akik életművének tekintélyes hányadát ismerik. Pedig pályája nem csupán időben és műfajban mutat változatosságot, hanem témáiban és motívumkészletében is. Edward White egészen friss, angolul idén tavasszal megjelent könyvének célja ennek az igazán sokszínű tematikai készlettárnak a bemutatása, mindezt pedig úgy teszi, hogy könyvében kronologikusan követi Hitchcock életét és pályáját, így felvetései és elemző szempontjai mellett akár életrajzi kötetként is lehet forgatni.

White tizenkét olyan szempontot mutat fel, melyek egyfelől szorosan kötődnek Hitchcock személyiségéhez, másrészt pedig azok alapján nem csupán egy-egy film vagy alkotói korszak, hanem előre-és hátratekintve akár a teljes életmű is értelmezhető. Ezek között találni teljesen közismerteket és már számtalanszor feldolgozott megközelítést is, mint amilyen a gyermeki létállapot, a gyilkolás, a kukkolás, a nők iránti vonzalom, vagy épp a keresztény bűntudat megjelenése. Ám legalább ennyi felvetés akad, melyet nem szokás Hitchcockhoz kapcsolni. Márpedig filmjeiben ugyanígy visszatérő elem a családapa képe, a kövérség, a humor, vagy a jellegzetesen angol viselkedés és küllem, a dandység.

Bár a felsorolt nézőpontokból néhány egymás mellé állítva akár oximoronként is hathat, Hitchcock boszorkánykonyhájában ezek mégsem zárják ki teljesen egymást. Másfelől pedig White – könyve további nagy erényeként – maga is hajlik rá, hogy ütköztessen egymással megközelítéseket, vagy épp tényként tálalt közléseket. Fenntartásokkal kezeli például Hitchcock életének egyik legismertebb és legmeghatározóbbnak tartott eseményét is, mikor állítása szerint még gyerekként a saját apja záratta be pár órára egy fogdába. Ezt pedig nem a történet kissé hihetetlen mivoltára alapozza, hanem arra, hogy az általa feldolgozott – és a könyv végén csupán címenkénti felsorolásként majdnem 70 oldalt (!) kitevő – forrásanyagban találni egymásnak ellentmondó nyilatkozatokat.

Helyenként pedig a rendezőhöz hasonlóan White még kikacsintani is merészel, jelezve akár saját értelmezési módszereinek megkérdőjelezhetőségét is, pont úgy, ahogy felidézi a következő anekdotát a rendező egyik unokájának életéből. „Mary nagyapja segítségét kérte egy dolgozathoz, amelyet a tartalom és a forma hitchcocki összefüggéseiről kellett írnia. Hármast kapott rá.”

 

Kossuth Kiadó, 2021.

  


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/01 48-49. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15187