KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/január
MAGYAR PANTHEON
• Tompa Andrea: Meztelen arccal Törőcsik Mari a színpadon
• Kelecsényi László: „Csoda, hogy élek” Beszélgetés Törőcsik Marival
KÖZÖSSÉGI MÉDIA
• Soós Tamás Dénes: A fogyasztók öntudatra ébredése Kerekasztal-beszélgetés a közösségi médiáról
• Kovács Gellért: Farkas a cseten Csapda a neten
• Sós Áron Árpád: A social media hatalma Clickbait
ÚJ RAJ
• Bartai Dóra: Az érzékenység monopóliuma Mia Hansen-Løve
KORTÁRS DALLAMOK: FILMMUSICAL
• Alföldi Nóra: „Evvel a dalban mondom el” Művészfilmes musicalek
• Varró Attila: Színes nyomor New York-i musicalek
• Déri Zsolt: Szikraszilárdság The Sparks Brothers
• Vincze Teréz: Nyolc óra Beatles The Beatles: Get Back
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Méhek és földrengések Minimalista horror-zene
ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Terhelt viszonyok Primanima 2021
• Kránicz Bence: Toldi szelleme Jankovics Marcell: Toldi
TÉVÉSOROZATOK
• Hegyi Gyula: A múlt utóélete Orosz történelmi tévésorozatok
• Teszár Dávid: Adósrabszolgák viadala Hwang Dong-hyuk: Nyerd meg az életed
DOKU-ZÓNA
• Boronyák Rita: A szabadság színei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Filmfesztivál
• Bartal Dóra: Női terekben Beszélgetés Kőrösi Mátéval
• Margitházi Beja: Nem harcolni nem lehet Franz Böhm: Dear Future Children
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Trauma és bosszú Sitges
• Bakos Gábor: A képpé vált látvány Szolnok
KÖNYV
• Fekete Tamás: Alfred Hitchcock tizenkét élete Alfred Hitchcock bemutatva
• Endrényi Krisztina: Iustitia és a múzsák Film és jog a gyakorlatban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fóbia mögötti vágy Jane Campion: A kutya karmai közt
KRITIKA
• Baski Sándor: Kapcsolatok Oslóban Joachim Trier: A világ legrosszabb embere
• Fekete Tamás: Kiskarácsony Tiszeker Dániel: Nagykarácsony
• Gyenge Zsolt: Önző férfiak Beszélgetés Lőrincz Nándorral és Nagy Bálinttal
MOZI
• Rudas Dóra: Az örökbeadás
• Gyenge Zsolt: Legjobb tudomásom szerint
• Bárány Bence: Richard király
• Pozsonyi Janka: Aline – A szerelem hangja
• Kovács Kata: Mézes szivar
• Huber Zoltán: Családi testcsere
• Benke Attila: Az oltalmazó
• Kovács Gellért: A Gucci-ház
• Herczeg Zsófia: Encanto
STREAMLINE MOZI
• Roboz Gábor: Az apa
• Baski Sándor: Rajongás
• Huber Zoltán: Stillwater
• Pethő Réka: Louis Wain
• Lichter Péter: A világítótorony
• Nagy V. Gergő: A dicsőség órája
• Varró Attila: A hazug lány
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Közösségi média

Clickbait

A social media hatalma

Sós Áron Árpád

Hiteles krimisorozat az internet korából.

 

Mekkora ereje van valójában a social media-nak? A Netflix legújabb szériája, a Clickbait erre kérdésre próbál választ adni nekünk. Tony Ayres és Christian White legújabb minisorozata nem csak egy újabb krimi-thriller, hanem görbetükör is mai társadalmunk felé. Mostanában a Netflix előszeretettel nyúl a világháló témaköréhez, hiszen a felgyorsult modern világunkban az életünk jó részét már ott töltjük. Híreket olvasunk, videókat nézünk, beszélgetünk és ismerkedünk más emberekkel téren és időn túl, vásárolunk, játszunk, vagy éppen megosztjuk a nagyvilággal aktuális élményeinket. Ami nincs fent a neten, az számunkra nem is létezik vagy meg se történt. Ám a világhálónak előnyei mellett rengeteg veszélye van: temérdek álhír, káros tartalom található rajta, sok csaló, összeesküvés-hívő vagy épp szexuális ragadozó pályázik a pénzünkre, lelkünkre vagy testünkre. Nem könnyű védekezni: társadalmunk jó része a tudatos médiahasználatról hírből se hallott. Ráadásul a világháló az emberek legrosszabb tulajdonságait könnyebben hozza elő, miközben maga a társadalom egyre kaotikusabb és érthetetlenebb közeggé formálódott át általa. A Clickbait-sorozat ezt a magából kifordult világot mutatja be nekünk, nem is akárhogyan.

A sorozat sokszálú, rejtélyközpontú sztorival operál, ám az ennek ellenére jól követhető, a fordulatos történet a fotelhez szögezi a nézőjét. Nem csak a sorozat címe clickbait-es, hanem maga az alapszituációja is. A sorozat története szerint, adott egy nagy család, ahol Pia (Zoe Kazan) és testvére Nick (Adrian Grenier) csúnyán összevesznek egy szülinapi bulin során, ami végül odáig fajul, hogy előbbi elviharzik a partiról. Másnap Pia a testvérét egy vírusvideóban látja újra, ahol „bevallja” (bűneit táblákra írva), hogy nőket bántalmazott, és ha a videó eléri az 5 millió megtekintés, akkor bizony meghal. Aztán feltűnik egy második videó is, amiben bevallja, hogy megölt egy nőt. A kétgyermekes családapáról természetesen nem hiszik el a szerettei, hogy képes lenne nőket bántalmazni és bárkit is megölni, ám a rendőrség megkezdi a nyomozást, nem csak azért, hogy megtalálják Nicket, hanem hogy kiderítsék bűnös-e vagy sem. Az internet népe viszont nem kíváncsi a tényekre és az igazságra, habozás nélkül ítéletet mond a férfi felett.

A Clickbait története nem csak a nyomozásra fektet nagy hangsúlyt, hanem a mai társadalmunk árnyoldalára is. Részről részre kapjuk az arcunkba az internet mocskát (online zaklatások, álhírek), miközben láthatjuk a különböző médiumok egyre erkölcstelenebb és szenzációhajhász lépéseit, amelyekkel rengeteg emberi életet tesznek tönkre és nyomorítanak meg egy életre. A széria tűpontosan mutatja be, mekkora hatalma van a médiának a mai társadalom felett, hogyan képes azt manipulálni.

Kimondottan kreatív a sorozat felépítése és szerkezete. Minden egyes rész egy új szereplőre fókuszál, akit a készítők kellően elmélyítettek ahhoz, hogy képesek legyünk átélni a személyes drámáját, és ezáltal a krimit előre vivő fontos információkhoz jussunk. Az első rész Nick testvérére, a kellemetlenül szókimondó Piára koncentrált, a következő epizód a Nick bűnösségében kétkedő nyomozóra, míg a folytatásban olyan szereplők lelki válsága, valamint nézőpontja kerül elő, mint Nick felesége vagy a gyerekei (a többi szereplőt említeni spoilerezés lenne). Számomra egyébként pont ezért volt erős a Netflix legújabb sorozata, hiszen mindegyik szereplője bonyolult, ellentmondásos és életteli karakter volt, akiknek sorsát a néző maga is könnyen átérezheti. Maguk a színészek brillíroznak a szerepeikben, különösen a Piát alakító Zoe Kazan, aki mindvégig a sorozat lelke, és Nick feleségét életre keltő Betty Gabriel, aki hitelesen érzékeltette a megtört asszony vívódását.

A sorozat egyetlen gyenge pontja épp a befejezés. Biztos vagyok benne, hogy sokak számára csalódást fog okozni a végkifejlet, hiszen a rejtély megoldása eléggé randomra sikeredett, néhol pedig logikátlan. Ám a Clickbait még így is kihagyhatatlan alkotás. Köszönhetően komplex karaktereinek, elgondolkoztató történetének, és annak, hogy minden ízében korhű krimi, mind a bűntény, mind a nyomozás elképzelhetetlen lenne az internet és a social media nélkül.

 

CLICKBAIT – ausztrál, 2021. Rendezte és írta: Tony Ayres és Christian White. Kép: Marden Dean és Mark Wareham. Zene: Cornel Wilczek. Szereplők: Zoe Kazan (Pia), Adrian Grenier (Nick), Betty Gabriel (Sophie), Phoenix Rael (Roshan), Abraham Lim (Park). Gyártó: Matchbox Pictures. Forgalmazó: Netflix. Feliratos. 8 x 45 perc.

        

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/01 15-16. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15182