KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
   2022/január
MAGYAR PANTHEON
• Tompa Andrea: Meztelen arccal Törőcsik Mari a színpadon
• Kelecsényi László: „Csoda, hogy élek” Beszélgetés Törőcsik Marival
KÖZÖSSÉGI MÉDIA
• Soós Tamás Dénes: A fogyasztók öntudatra ébredése Kerekasztal-beszélgetés a közösségi médiáról
• Kovács Gellért: Farkas a cseten Csapda a neten
• Sós Áron Árpád: A social media hatalma Clickbait
ÚJ RAJ
• Bartai Dóra: Az érzékenység monopóliuma Mia Hansen-Løve
KORTÁRS DALLAMOK: FILMMUSICAL
• Alföldi Nóra: „Evvel a dalban mondom el” Művészfilmes musicalek
• Varró Attila: Színes nyomor New York-i musicalek
• Déri Zsolt: Szikraszilárdság The Sparks Brothers
• Vincze Teréz: Nyolc óra Beatles The Beatles: Get Back
FILM + ZENE
• Pernecker Dávid: Méhek és földrengések Minimalista horror-zene
ANIMÁCIÓ
• Pauló-Varga Ákos: Terhelt viszonyok Primanima 2021
• Kránicz Bence: Toldi szelleme Jankovics Marcell: Toldi
TÉVÉSOROZATOK
• Hegyi Gyula: A múlt utóélete Orosz történelmi tévésorozatok
• Teszár Dávid: Adósrabszolgák viadala Hwang Dong-hyuk: Nyerd meg az életed
DOKU-ZÓNA
• Boronyák Rita: A szabadság színei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Filmfesztivál
• Bartal Dóra: Női terekben Beszélgetés Kőrösi Mátéval
• Margitházi Beja: Nem harcolni nem lehet Franz Böhm: Dear Future Children
FESZTIVÁL
• Baski Sándor: Trauma és bosszú Sitges
• Bakos Gábor: A képpé vált látvány Szolnok
KÖNYV
• Fekete Tamás: Alfred Hitchcock tizenkét élete Alfred Hitchcock bemutatva
• Endrényi Krisztina: Iustitia és a múzsák Film és jog a gyakorlatban
FILM / REGÉNY
• Roboz Gábor: A fóbia mögötti vágy Jane Campion: A kutya karmai közt
KRITIKA
• Baski Sándor: Kapcsolatok Oslóban Joachim Trier: A világ legrosszabb embere
• Fekete Tamás: Kiskarácsony Tiszeker Dániel: Nagykarácsony
• Gyenge Zsolt: Önző férfiak Beszélgetés Lőrincz Nándorral és Nagy Bálinttal
MOZI
• Rudas Dóra: Az örökbeadás
• Gyenge Zsolt: Legjobb tudomásom szerint
• Bárány Bence: Richard király
• Pozsonyi Janka: Aline – A szerelem hangja
• Kovács Kata: Mézes szivar
• Huber Zoltán: Családi testcsere
• Benke Attila: Az oltalmazó
• Kovács Gellért: A Gucci-ház
• Herczeg Zsófia: Encanto
STREAMLINE MOZI
• Roboz Gábor: Az apa
• Baski Sándor: Rajongás
• Huber Zoltán: Stillwater
• Pethő Réka: Louis Wain
• Lichter Péter: A világítótorony
• Nagy V. Gergő: A dicsőség órája
• Varró Attila: A hazug lány
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi

             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Közösségi média

Csapda a neten

Farkas a cseten

Kovács Gellért

Az interneten kisebb a veszélyérzetünk, mint a való világban.

 

E sokkoló, nemzetközileg is heves vitákat kiváltó cseh dokumentumfilm megtekintése után valóban nehéz szavakat találni. A hivatalos mozis verzió mindenesetre teljesen alkalmatlan arra, hogy elérje azokat, akiknek segíthetne a megelőzésben.   

Természetesen már az is óriási dolog, hogy a szexuális ragadozók internetes tevékenységéről, a gyerekekre leselkedő veszélyről készült egy európai film. Méghozzá olyan, amelyet fesztiválon, aztán moziforgalmazásban is meg lehetett nézni – Barbora Chalupová és Vít Klusák vállalását azonban abban a formában, amelyben a legtöbb helyen vetítik, teljességgel megengedhetetlen kiskorúaknak megmutatni. Tudták ezt az alkotók is, így készült a filmből egy vágott, a bemutatott kísérlet néhány résztvevője által narrált verzió is, amelyből kiszedték azokat a szélsőségesen durva részeket, amelyek miatt még egy edzett felnőttnek is felkavarodik a gyomra, s alaposan felmehet a vérnyomása. Ezt a változatot, melyről nem lehet tudni, mivel próbál hatni pontosan a befogadóra, a magyar forgalmazó széles körben sajnos nem tette elérhetővé – így aztán a kritikus bajban van.

Azért van bajban, mert a Csapda neten abban a formájában, amelyben számos alkalommal vagyunk kénytelenek péniszeket bámulni, inkább értékelhető brutális reality-ként, mint hasznos dokumentumfilmként: Chapulová és Klusák ugyanis nem tett mást, mint hogy egy profi filmes stúdióban berendezett három darab gyerekszobát – mindegyikben van egy számítógép, s mindegyik képernyő elé belültettek egy-egy szigorúan nagykorú, de kislányként is hiteles színésznőt, akik aztán csetelni kezdtek ismeretlen férfiakkal. Tulajdonképpen mindenkivel, aki rájuk írt, rájuk csörgött a közösségi oldalakon. A film pedig könyörtelenül megmutatja, hogy mi várt a nőkre, mi várhat a kislányokra: a virtuális pokol.

A kísérlet, amelyet pszichológusok és rendőrségi szakértők is segítették a kamerákon kívül, 10 napig tartott. Már a száraz tény is egészen döbbenetes: ennyi idő alatt több mint 2500 férfi vette fel a kapcsolatot a lányokkal, közülük számos alak viselkedett egészen gátlástalanul: a nemi szervüket mutogatták, nem egyszer önkielégítésbe is fogtak. S közben persze legtöbbször biztosították az áldozatokat afelől, hogy ők mennyire odavannak értük, és higgyék el, hogy semmi rossz sincs abban, ami most közöttük történik – csak a külvilág képtelen megérteni az efféle bonyolult dolgokat. Mindeközben a férfiak arcát (ha épp azt tolták a webkamerába) démonpofává torzítva láthatjuk, s hangjuk is sokkal inkább egy rémé, mint egy emberi lényé. Mindez persze korántsem csak filmes fogás, jogilag volt indokolt ezt tenni, ám így még felkavaróbb nézni és hallgatni, ami ebben a 100 percben a szemünk előtt zajlik. Egyetlen kivételt láthatunk csak: az egyik lány összebarátkozik egy fiúval, akiről csakhamar kiderül, hogy ő valóban nem szeretne semmi mást tőle, csak beszélgetni. Még meg is jegyzi, hogy szerinte felelőtlenség mindenkivel szóba állni a neten, mert az tele van nagyon veszélyes emberekkel. S ekkor hirtelen megláthatjuk a srác arcát – aki nyilvánvalóan vállalta is utólag a szereplést. De ez csak néhány másodpercnyi fellélegzést nyújt csupán.

Chapulováék még tovább mentek: néhány találkozás után megbeszélték a lányokkal, hogy kezdeményezzenek személyes találkozókat – vagy fogadják el a meghívást, ha esetleg valamelyik férfi előállna ilyesmivel. A „randikra” a stáb is elkísérte a színészeket, rejtett kamerákkal. Ezeken a felvételeken kifejezetten ideges, a lebukástól rettegő férfiakat láthatunk, akik az első gyanús jelre felpattannak, s elmenekülnek. Kiléptek az árnyékból, de tisztában vannak vele, hogy végzetes lehet rájuk nézve, ha „nem mennek biztosra”.

Még egyszer leírom: borzalmas, befogadhatatlan élmény nézni ezt a filmet – az ember legszívesebben maga sem menne föl soha többé az internetre, nem, hogy megengedné a gyermekének, hogy idegenekkel csetelgessen. Csak hát… Éppen ez a probléma a Csapda netennel: még a felnőtteknek sem nyújt segítséget abban, mit tegyenek, hogy ez a kelepce ne csapódhasson rá senkire. Mármint azokon kívül mit tegyenek, amivel egy felelős szülő enélkül is tisztában lehet. Ami pedig a címbe foglalt csapda kétértelműségét illeti: megítélésem szerint Chapulová és Klusák professzionálisan megvalósított ötlete nem átlagnézők elé, hanem a bűnüldözők kezébe való. Ha valamire – legalábbis innen nézve – alkalmasnak tűnik módszerük, az egy (vagy több) rendőrségi akció, amelynek, amelyeknek köszönhetően felelősségre vonhatóak lehetnének ezek a szabadon garázdálkodó szörnyetegek. Akik még egy valódi profilkép alapján sem tűnnek feltétlenül farkasnak.

 

CSAPDA A NETEN (V síti) – cseh, 2020. Rendezte és írta: Barbora Chalupová és Vít Klusák. Kép: Adam Krulis. Szereplők: Sabina Dlouhá, Anezka Pithartková, Tereza Tezká. Gyártó: Helium Film / Hypermarket Film /Ceská Televíze. Forgalmazó: BIDF. Feliratos. 100 / 60 perc.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2022/01 14-15. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=15183