KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Örök varázs Tóth János kinematográfus – 1. rész
• Horányi Péter: Az objektív személyessége Rendezői jelenlét a dokumentumfilmben
• Somlyai Fanni: Közönyös ügyeink Párhuzamos montázs: Cséplő Gyuri // Csak a szél
• Soós Tamás Dénes: „Mosolygós film lett” Beszélgetés Lakos Nórával
A TÖRTÉNELEM ÁRNYÉKÁBAN
• Várkonyi Benedek: A történelem unokája Beszélgetés Sipos Józseffel
• Soós Tamás Dénes: Emlékezetmítoszok Beszélgetés Hatos Pál történésszel
FASSBINDER ÖRÖKSÉGE
• Seeßlen Georg : A csodás játékrontó Rainer Werner Fassbinder
NEMEK HARCA
• Vajda Judit: Gender és groteszk Marco Ferreri filmjei a MeToo tükrében
• Varró Attila: Gyengébb igen Rendőrnők és homme fatalok
• Varga Zoltán: Végső állomás: Hårga Kultmozi: Fehér éjszakák
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Géczi Zoltán: Lángolva buknak alá az angyalok James O’Barr: A holló
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Boldogtalan ifjúság Jan Komasa
KÖNYV
• Kelecsényi László: Gyászmunka Pintér Judit és Kincses Károly (szerk.): Sára Sándor
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Szivák Bernadett: Álmokfutás Beszélgetés Vigh Bálinttal
• Szivák Bernadett: Rododendron Beszélgetés Kovács Leventével és Törcsi Leventével
TELEVÍZÓ
• Fekete Tamás: Nagy-Oroszország Nagy Katalin tévésorozatok
KÍSÉRLETI MOZI
• Szász Csongor: „Nincs értéktelen kép” Beszélgetés Lichter Péterrel
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Szív és vese Buvári Tamás: Magdolna
• Schubert Gusztáv: A szelídek ereje Beszélgetés Buvári Tamással
• Fekete Tamás: Betörni a profik közé Lóth Balázs: Pesti balhé
• Kovács Bálint: A felszín túszai Niels Arden Oplev – Anders W. Berthelsen: Daniel
STREAMLINE MOZI
• Lichter Péter: Természetes fény Terrence Malick: A Hidden Life
MOZI
• Kovács Kata: Made in Italy
• Andorka György: Palm Springs
• Kovács Gellért: #kövessbe
• Fekete Tamás: Patthelyzet
• Alföldi Nóra: A herceg utazása
• Huber Zoltán: Sosem késő
DVD
• Varga Zoltán: Vámpírok bálja
• Kovács Patrik: A hazugság művészete
• Benke Attila: Taxisofőr – Jubileumi változat
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Egerek és emberek

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

Mozi

A herceg utazása

Alföldi Nóra

Le voyage du prince – francia, 2019. Rendezte: Jean-François Laguionie és Xavier Picard. Írta: Anik Leray és Jean-Francois Laguionie. Zene: Christophe Héral. Gyártó: Blue Spirit Studio / Mélusine Productions. Forgalmazó: Vertigo Média Kft. Szinkronizált. 79 perc.

 

Jean-François Laguionie a dicső múltú francia animáció igazi nagyágyúja. A herceg utazása című filmje a 81 éves rendező pazar, letisztult munkája: sűrű, de gondosan cizellált, és meglepően fiatalos lezserséggel végigvitt szimbolikával dolgozik.  A film címszereplője Laurence, a majom, aki a hazájában király, azonban egy balul elsült csata következtében, hosszas tengeri hánykolódás után idegen földrészen, egy másik majom-civilizációban találja magát. A parton egy Tom nevű kisfiú talál rá, és szülei gyógyítják fel, akik történetesen tudósok: épp azért élnek száműzetésben elhagyatott, viktoriánus múzeumukban, mert hisznek a párhuzamos majom-civilizációk létezésében. Tom és az idegen hamar összebarátkoznak, a kisfiú megmutatja neki a világot, amelyben él, míg Tom szülei azon dolgoznak, hogy vendégükből bazári látványosságot csináljanak és bebizonyítsák igazukat a tudományos akadémia előtt.

Laguionie a xenofóbia szülte – napjainkban nagyon is aktuális – konfliktusokat egy igazi archetipikus vonalvezetésű történetben meséli el. Mintáit fesztelenül hangsúlyozza, például konkrét King Kong idézettel, egyértelmű Majmok bolygója utalásokkal, sőt mi több, friss filmje húsz évvel ezelőtti egészestés animációja, A majmok kastélya spin-offja. A herceg utazása igazi truvája azonban az, hogy hibátlan historizálással eleveníti meg azt a korszakot, amikor a nyugati civilizáció végleg lefeküdt a kapitalizmusnak, és formatörténeti lexikonként idézi fel az art nouveau világát. Ez a lenyűgöző dekorativitás, a tekergő növényi ornamentika, ráadásul értelemmel is bír: a fák, növények és indák gyökerükkel és ágaikkal megfojtják a civilizáció csúcsát szimbolizáló metropolist. Ritka az, amikor a tartalom és a forma ennyire flottul illeszkedik egymáshoz: A herceg utazása egy csinos, szecessziós, nemes anyagokból munkált kis ékszerdoboz.


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/09 61-61. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14665