KERESÉS ARCHÍVUM/TARTALOM LAPOZÓ
Év  

  
       
             
             
             
   2020/szeptember
MAGYAR MŰHELY
• Gelencsér Gábor: Örök varázs Tóth János kinematográfus – 1. rész
• Horányi Péter: Az objektív személyessége Rendezői jelenlét a dokumentumfilmben
• Somlyai Fanni: Közönyös ügyeink Párhuzamos montázs: Cséplő Gyuri // Csak a szél
• Soós Tamás Dénes: „Mosolygós film lett” Beszélgetés Lakos Nórával
A TÖRTÉNELEM ÁRNYÉKÁBAN
• Várkonyi Benedek: A történelem unokája Beszélgetés Sipos Józseffel
• Soós Tamás Dénes: Emlékezetmítoszok Beszélgetés Hatos Pál történésszel
FASSBINDER ÖRÖKSÉGE
• Seeßlen Georg : A csodás játékrontó Rainer Werner Fassbinder
NEMEK HARCA
• Vajda Judit: Gender és groteszk Marco Ferreri filmjei a MeToo tükrében
• Varró Attila: Gyengébb igen Rendőrnők és homme fatalok
• Varga Zoltán: Végső állomás: Hårga Kultmozi: Fehér éjszakák
KÉPREGÉNY LEGENDÁK
• Géczi Zoltán: Lángolva buknak alá az angyalok James O’Barr: A holló
ÚJ RAJ
• Kovács Kata: Boldogtalan ifjúság Jan Komasa
KÖNYV
• Kelecsényi László: Gyászmunka Pintér Judit és Kincses Károly (szerk.): Sára Sándor
MAGYAR RÖVIDFILMEK
• Szivák Bernadett: Álmokfutás Beszélgetés Vigh Bálinttal
• Szivák Bernadett: Rododendron Beszélgetés Kovács Leventével és Törcsi Leventével
TELEVÍZÓ
• Fekete Tamás: Nagy-Oroszország Nagy Katalin tévésorozatok
KÍSÉRLETI MOZI
• Szász Csongor: „Nincs értéktelen kép” Beszélgetés Lichter Péterrel
KRITIKA
• Gelencsér Gábor: Szív és vese Buvári Tamás: Magdolna
• Schubert Gusztáv: A szelídek ereje Beszélgetés Buvári Tamással
• Fekete Tamás: Betörni a profik közé Lóth Balázs: Pesti balhé
• Kovács Bálint: A felszín túszai Niels Arden Oplev – Anders W. Berthelsen: Daniel
STREAMLINE MOZI
• Lichter Péter: Természetes fény Terrence Malick: A Hidden Life
MOZI
• Kovács Kata: Made in Italy
• Andorka György: Palm Springs
• Kovács Gellért: #kövessbe
• Fekete Tamás: Patthelyzet
• Alföldi Nóra: A herceg utazása
• Huber Zoltán: Sosem késő
DVD
• Varga Zoltán: Vámpírok bálja
• Kovács Patrik: A hazugság művészete
• Benke Attila: Taxisofőr – Jubileumi változat
PAPÍRMOZI
• Kránicz Bence: Papírmozi Egerek és emberek

             
             
             
             
             
             
             
             
              
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
    
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
     
bejelentkezés/regisztráció a kedvencekhez
 
 

DVD

Vámpírok bálja

Varga Zoltán

The Fearless Vampire Killers – amerikai, 1967. Rendezte: Roman Polanski. Szereplők: Jack MacGowran, Roman Polanski, Sharon Tate. Forgalmazó: Warner Bros. 109 perc.

 

Marek Hendrykowsky találóan jegyezte meg a Roman Polanski-filmekről, hogy a kegyetlen látásmód mellett legjellegzetesebb vonásuk „a szexuális terror nyomásától szenvedő (többnyire női) szereplők voyeuri és szadisztikus megközelítése” (Oxford Filmenciklopédia). Jól igazolja a tézist, hogy ilyen mozzanatok még a rendező egyik (talán a) legmulatságosabb filmjét, a Vámpírok bálját is jellemzik. Polanski lengyelországi bemutatkozását, a korszakos jelentőségű Kés a vízbent angliai remeklések, az Iszonyat és a Zsákutca követték, az angol-amerikai koprodukcióként készült Vámpírok bálja horrorkomédiája pedig már a művész hollywoodi antréját előlegezte meg. Polanski és számos filmjének társírója, Gérard Brach eltávolodtak a rendező korábbi opuszainak kortárs közegétől, s lemondtak a pszichológiailag árnyalt karakterekről is: a Vámpírok báljával részben képzelt, részben valós történelmi időket idéző erdélyi – illetve kelet-európai – világban merültek el. A szórakozott professzor tankönyvbe illő példája, Abronsius (a szerepet a Zsákutcában is látható Jack MacGowran számára írták az alkotók) és segédje, Alfred (maga Polanski kelti életre a bumfordi fiatalembert) vámpírokra vadásznak a hófödte Erdélyben. Útjuk Shagal fogadójából Krolock gróf kastélyába vezet, hogy kiszabadítsák a fogadós elrabolt lányát, s karót döfjenek a fővámpír szívébe.

Polanski paródiájának céltáblája egyfelől a gótikus horrort az ötvenes–hatvanas években újjáélesztő elegáns Hammer-filmek stílusa, másfelől pedig valamennyi vámpírfilmes klisé, az erdélyi úttól kezdve a védekezésül használt feszületen és fokhagymán át az élőhalottakat (alkalomadtán az élőket…) leleplező tükörig. Polanski sziporkázik a vámpírvadászok deheroizálásában, s Abronsius és Alfred kelekótya kettőse mindvégig mosolyfakasztó. A pazar mellékalakok is emlékezetesek, mint a vámpírrá változott Shagal, aki fantomként éppoly kéjsóvár, mint élőként volt (Alfie Bass szinte lejátssza a vászonról a többieket), vagy a vámpírgróf affektáló fiacskája, aki Alfredre feni a fogát. Ám a Vámpírok bálja mégsem csupa móka és kacagás, Polanski a síri hangulat megteremtésére is nagy gondot fordít, s a végszóval az ajkunkra fagyasztja a mosolyt. A cselekmény téli közege rátelepszik a képi világra, dermesztő hangulatot árasztva; a kamera (Douglas Slocombe-ot dicséri a színes-szélesvásznú fényképezés) szívesen pásztázza a kastély pókhálós és szűkös – klausztrofób hatású – folyosóit. A helyszín virtigli horrorfilmé is lehetne, s az a jelenet, amelyben a habfürdőző lányra a magasból csap le az alászálló Von Krolock gróf, már a cselekmény elején sejteti, hogy a borzongató hangulat is fontos szerepet kap a filmben. Krzysztof Komeda zenéje, bár tartalmaz játékos mozzanatokat, ugyancsak a szorongáskeltést célozza. A hősöket véglegesen diszkreditáló befejezés pedig – akárcsak a rémségek középpontjába került fiatal nő karaktere – Polanski hollywoodi debütálását, a Rosemary gyermekét vetíti előre.

A Vámpírok bálját évekig az amerikai producer által megkurtított – s kissé bugyuta rajzfilmes prológussal megtoldott – verzióban lehetett látni, ma már Polanski eredeti változata férhető hozzá. A filmre óhatatlanul árnyékot vet, hogy Sarah szerepében Sharon Tate látható, aki – már a rendező feleségeként – a múlt század egyik legszörnyűbb és legismertebb bűntettének áldozatává vált. A Vámpírok bálja utóéletének meglepő fejezete, hogy a színpadon született újjá – musicalként.

Extrák: Werkfilm.

 


A cikk közvetlen elérhetőségei:
offline: Filmvilág folyóirat 2020/09 62-63. old.
online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=14659